Onko 11-vuotiaan liian myöhäistä aloittaa mitään harrastusta?
Jos aikoo pärjätä yleensä missään?
Olen todella ahdistunut kun meillä 11-vuotias ei harrasta mitään ja muiden lapset ovat tuossa vaiheessa jo kyvykkäitä, pystyviä aloillaan.
Kommentit (24)
Nyt on jo 21v, tämän ketjun aloittamisesta on 10v. Katso vaikka itse, 2010.
Oikeesti?!? Minä en nyt tajuu miten joku voi sanoa tuollein???!!! 11-12v voi ihan todella hyvin alottaa minkä vaan harrastuksen!! Tottahan tietenkin on että jos aloitaa nuorena on helpompi jatkaa kilpa-tasolle, mutta 11-12 vuotiashan on vielä todella kyvyllinen ja juuri tässä iässä lapsi on todella venyvä jos vaan jaksaa päivittäin venytellä. Muutenkin monet lapsethan luulevat että on melkein myöhäistä ja siksi heillä on paljon motivaatiota treenata ihan hirveet määrät päivässä kotonakin. Lapseni aloitti juuri joskus 12 vuotiaana telinevoimistelun ja on nyt (14v) todella hyvä ja kilpailee kunnolla todella hyvässä ryhmässä ja isoissa kisoissa.
Tsemppiä kaikille jotka alottaa ja pyrkii kilpa-tasolle, koska se on mahdollista!! :D
Vierailija kirjoitti:
jalkapallo, taitoluistelu ja baletti taitavat olla myöhäisiä. Juuri muut ei. Aloittavathan monet uusia harrastuksia aikuisenakin ja kehittyvät niissä hyvin.
Mutta kysymys kuuluu, miksi harrastuksessa ylipäänsä pitäisi "pärjätä"? Eikö harrastuksesta ole tarkoitus nauttia?
Edes mikään edellä mainituista ei ole myöhäistä edes aikuisille. Kunhan valitsee tasoisensa ryhmän. Aikuisillekin on aloittelija- ja kuntoryhmiä baletissa, futiksessa ja taitoluistelussa.
Hahah sori että 10 vuotta myöhässä vastaan mutta ehkä tästä on jollekin muulle apua. Ite aloitin futiksen vasta 11-vuotiaana ja pärjäsin ihan todella hyvin. Niin hyvin että ammattilaisura oli harkinnassa jos ei olis tullut loukkaantumista. Ja yksi vanhoista kavereista aloitti samassa iässä ja on nyt maajoukkueessa.