Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis olenko oikeasti näin tyhmä?! Apua ekaluokkalaisen koulutehtävään!

Vierailija
22.09.2010 |

Jaottele nämä asiat Elottomaan luontoon ja elolliseen luontoon:

-kivi

-kala

-puu

-talo

-oksa

-banaani

-leija

-perhonen

Tunnen itseni ihan typeräksi, tai sitten olen todella huolissani minkätasoinen opettaja lapsellani on... Mielenkiinnolla odotan av-raadin mielipidettä mikä kuuluu mihinkin!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole koskaan ollut elossa LEIJANA, vaikka puu josta se on tehty olisi ollutkin elossa PUUNA.

olisiko hyvä nyrkkisääntö kysymykseen onko jokin elollista vai elotonta, ettää kaikki mikä maatuu on sitä elollista...?

Joten oikeastaan noista tosiaankin vaikea on vastata että onko talo ja leija elollisia vai elottomia, riippuu niiden valmistusmateriaalista. Yksinkertainen vastaus os ei asiaa tiedä toki olisi että ne on elottomia.

Vierailija
42/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eloton tarkoittaa sellaista ympäristön kohdetta, joka ei koskaan ole elänyt. Elollinen sen sijaan on sellaista, joka elää tai on joskus elänyt.

Tuostahan tulee vain hyvä oppitunti ap:n lapselle: opettaja ei aina ole oikeassa, kyseenalaistaminen on hyödyllinen taito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole koskaan ollut elossa LEIJANA, vaikka puu josta se on tehty olisi ollutkin elossa PUUNA.

olisiko hyvä nyrkkisääntö kysymykseen onko jokin elollista vai elotonta, ettää kaikki mikä maatuu on sitä elollista...?

Joten oikeastaan noista tosiaankin vaikea on vastata että onko talo ja leija elollisia vai elottomia, riippuu niiden valmistusmateriaalista. Yksinkertainen vastaus os ei asiaa tiedä toki olisi että ne on elottomia.

Vierailija
44/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on elävä.

Vierailija
45/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertookaa please fiksut biologit ym., että onko esimerkkini hunaja elollista vai elotonta? Ei tule työnteosta mitään, kun aivot nyrjähtää... :)

Vierailija
46/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luut maatuvat, siinä vaan menee kauemmin aikaa!

Vai meinaatko että tuolla mullan alla on kaikkien miljoonien vuosien aikana eläneiden otusten luut odottamassa? ;D

Vierailija
47/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttuni soitti minulle ja kertoi, etteivät he osanneet tehdä ekaluokkalaisen koulutehtävää: tarinasta piti alleviivata tekemissanat, siis oletettavasti verbit. Kysymys kuului: Onko "pitää" ("tytön pitää tehdä läksyt") varsinaisesti tekemissana?

Sanoin, että luultavasti on, koska oletettavasti lapsia halutaan opettaa erottamaan eri sanaluokat käyttämättä kielioppitermejä, vaikka varsinaisesta tekemisestähän tuossa ei ole kyse. Aika vaikea tehtävä ekaluokkalaiselle!

Vierailija
48/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kokeilen.

Elotonta:

kivi

talo

leija

Elollista:

kala

puu

oksa (olettaen, ettei se ole mikään kuivunut käppyrä)

banaani (tääkin on hiukan kyseenalainen)

perhonen

Vierailija
49/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko kivihiili sitten myös eloperäistä jätettä? Sehän on syntynyt vuosi miljoonia sitten kasvaneiden puiden jäännöksistä ja veikkaan, että se minun pihvi alkoi lähetelmään tuota kivihiili astetta, kun tunnin jälkeen muistin sen olemassa olon ;-P

Vierailija
50/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertookaa please fiksut biologit ym., että onko esimerkkini hunaja elollista vai elotonta? Ei tule työnteosta mitään, kun aivot nyrjähtää... :)

minun mielestäni ole elollista, eihän se ole syntynyt, kehittynyt tai kasvanut. Vertaisin sitä vaikka maitoon.

T: Ei biologi

Vierailija
51/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan ryhmäkanne.

Vierailija
52/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajanveto on joskus vaikeaa esim. ovatko hyvin mikrobipitoiset tuotteet elollista. No hiiva nyt ainakin on, mutta onko maitohappobakteerivalmiste?

Vierailija
53/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus meni aivan samoin kuin kirjassa ja minun ajatuksissanikin menee.

Muutaman sekunnin ajan lapsi mietti onko tyhjä mehiläispesä elollinen, mutta hoksasi sitten itsekin että eihän se elä, eikä ole koskaan elänytkää. Muuten jaottelu oli helppoa. Eihän mikään ihmisen rakentama ainakaan voi olla elollista, vaikka olisikin tehty alunperin elollisista materiaaleista.

Noille ekaluokkalaisillemme oikea bilsan ope opettaa ylliä (oma ope opettaa sillä aikaa muille musiikkia) ja luokassa oli kuulemma paljon elollista ja elotonta materiaalia. Esim. oksa ja tippunut lehti olivat todellakin elollisia.

Vierailija
54/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole olemassa tuollaisia opettajia! Ota nyt yhteys opettajaan ja opeta vähäsen. Ja kyllä sinun nyt vaan on opetettava lapsellesi oikein!

Vierailija
55/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elottomaan luontoon:

-kala

-puu

-oksa

-banaani

-perhonen

elolliseen luontoon:

-leija

-talo

-kivi

Vierailija
56/59 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksa kasvaa ja paksunee aikaa myöten. Kuollut oksa on kuiva ja elossa oleva oksa on vaalea ja nihkeä katkastaessa.

Syreenin kuollessa katkasin oksia, että näin onko pensas elossa. No ei ollut.

Vierailija
57/59 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tehtävä, joka kuuluu 1.luokan opetussuunnitelmaan ja sinä et osaa tehdä, liittyy siihen minkätasoinen opettaja lapsillasi on?

Vierailija
58/59 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtävässä on vielä pilvi, kumpis se on?

Vierailija
59/59 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas mietin että mitä eroa on elottomalla ja elollisella luonnolla. Mitä ajattelette? Olen siis 11 vuotias, koulutehtävään vastausta tarvitsen:).