Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajaksi vai merkonomiksi?

Vierailija
21.09.2010 |

Eli kummaksi opiskelisitte mielummin? Olen kiinnostunut molemmista aloista ja nyt minulla olisi mahdollisuus opiskella oppisopimuksella merkonomiksi (tilitoimistossa) tai lähihoitajaksi (päiväkodissa). Olen ihan pulassa kun vain jahkailen päätöksen kanssa. Alat ovat vielä niin erilaisia, että tuntuu hassulta..

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin opistomerkonomeja ei enää valmistu.

Vierailija
2/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko valita juuri noista, ota lähihoitaja. Niitä tarvitaan jatkossa takuuvarmasti. Merkonomeja istuu joka oksalla eikä sellainen ole oikein mitään, työmahdollisuudet melkein nolla jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotakin. Näistä nykyajan merkonomeista en sitten tiedä. Hullua vaan, että 2 vuotta lähäriksi opiskelleet (peruskolusta suoraan) saavat heti kättelyssä parempaa palkkaa.

Vierailija
4/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotakin. Näistä nykyajan merkonomeista en sitten tiedä. Hullua vaan, että 2 vuotta lähäriksi opiskelleet (peruskolusta suoraan) saavat heti kättelyssä parempaa palkkaa.

Kysyntä määrää tarjonnan ja palkan. Merkonomeja ei enää tarvita, tietokoneet hoitaa niiden työt. Mutta mummojen perseitä tietokoneet ei pese, ei ainakaan vielä.

Vierailija
5/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kirjanpitäjille sekä lähihoitajille. Palkkauksesta en tiedä (luulen, että tilitoimistossa tienaa paremmin ku päiväkodissa), mutta toinen on numeroitten ja papereitten pyörittelyä, vastuullista ihmisten talousasioiden käsittelyä. Toinen taas on hyvin ihmisläheistä, myöskin vastuullista (toisella tapaa) työtä, tarvitaan tietynlainen hoivavietti, että lähärinä jaksaa olla.

Punnitse nyt itse, ei sitä kukaan muu voi päättää.

Vierailija
6/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulevaisuuden työllistymistä mietitään niin oppisopimus-lähihoitaja lienee varmempi valinta kuin oppisopimus-merkonomi.

Vierailija
7/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleissivistävämpi.

Vierailija
8/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 2v yo pohjaisena.

Ja työ on raskasta, joten palkka on siihen nähden ihan naurettavan pieni.

Lähihoitajia ei kyllä arvosteta yhtään, vaikka monikaan ei tiedä mitän monipuolista ja vastuullista työ monissa paikoissa on.

No niin, vähän meni ohi aiheen :)

Valitset sen kumpi kiinnostaa enemmän. Lähihoitajalla on tulevaisuudessa melko varmasti töitä vanhuspuolella, mutta ei välttämättä päiväkodeissa.

Vierailija
9/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan ja olen yo-merkkari.

Vierailija
10/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

retostelisi vaikka minkälainen yo-merkkari olisin.

Vierailija
11/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitaja ja tienaan yli 30 000 vuodessa, vaikka teen vain osa-aikatyötä. Siinä ei kuitenkaan ole koko totuus. Päiväkodissa (normaali päivätyö) ei tuollaisille 43000 euron ansioille pääse.

Vierailija
13/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 3300 euron kk-ansioille pääsee aika helposti ainakin isommissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Meillä täällä rannikolla palkkapussia kasvattaa myös ns. kielilisä, jos osaa ruotsia tai sitten ruotsinkielisillä alueilla suomea ja on hankkinut siitä todistuksen.

Pelkästään yötyötä tekevät lähihoitajat tienaavat kyllä tuon mainitun yli 40 000 euroa vuodessa ja keikkalaisena enemmmänkin.

Vierailija
14/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 3300 euron kk-ansioille pääsee aika helposti ainakin isommissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Meillä täällä rannikolla palkkapussia kasvattaa myös ns. kielilisä, jos osaa ruotsia tai sitten ruotsinkielisillä alueilla suomea ja on hankkinut siitä todistuksen. Pelkästään yötyötä tekevät lähihoitajat tienaavat kyllä tuon mainitun yli 40 000 euroa vuodessa ja keikkalaisena enemmmänkin.

Olen siis tuo edellinen vastaaja. Teen pelkkää yötyötä osa-aikaisesti, valmistuin vuonna 1995, eli on 15 vuoden ikälisät, lisäksi vielä henkilökohtaiset lisät (palkkaluokka G20). Ne kaikki nostavat palkan kohtuulliselle tasolle, mutta vastavalmistunut lähihoitaja päiväkodissa päivätyössä voi vain haaveilla tuosta!

Vierailija
15/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 3300 euron kk-ansioille pääsee aika helposti ainakin isommissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Meillä täällä rannikolla palkkapussia kasvattaa myös ns. kielilisä, jos osaa ruotsia tai sitten ruotsinkielisillä alueilla suomea ja on hankkinut siitä todistuksen. Pelkästään yötyötä tekevät lähihoitajat tienaavat kyllä tuon mainitun yli 40 000 euroa vuodessa ja keikkalaisena enemmmänkin.

Olen siis tuo edellinen vastaaja. Teen pelkkää yötyötä osa-aikaisesti, valmistuin vuonna 1995, eli on 15 vuoden ikälisät, lisäksi vielä henkilökohtaiset lisät (palkkaluokka G20). Ne kaikki nostavat palkan kohtuulliselle tasolle, mutta vastavalmistunut lähihoitaja päiväkodissa päivätyössä voi vain haaveilla tuosta!

ilman viikonloppuja 4200 euroa / kk. Valmistuin neljä vuotta sitten ja olen merkonomi.

Vierailija
16/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yo-merkonomi, ja haluaisin lähihoitajaksi :)

Vierailija
17/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun 3000 €... Mullapas on 4000 €... Mutta mäpä tienaan 5000 €... Naurettavaa tää palkalla kilpailu. Voihan niitä muitakin perusteluja ammatinvalinnalle olla kuin palkka!

Vierailija
18/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisätyötä, siitä ei kai olekaan kysymys. En vain voisi kuvitellakaan viettäväni aikaa jossain toimistossa 9-17 ja työmatkat vielä päälle, vaikka palkka olisi mikä.

Annan arvon sille, että olen hoitanut itse lapseni kun he olivat pieniä (yhdessä lasten isän kanssa) ja nykyään olen kotona ottamassa heidät vastaan, kun koulu päättyy. Sen lisäksi on paaaaljon sitä "omaa aikaa". Palkka ei elämässä ole kaikki!

Vierailija
19/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitoimistolla ei esim ole yleissitovaa tessiä ja palkat pahasti alakantissa. Mutta jos se on kutsumus niin anti palaa vaan.

Vierailija
20/22 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä heille riittää varmasti tulevaisuudessakin töitä.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/09/21/naihin-toihin-tu…

lainaus oheisesta linkistä:

"Työttä vailla on myös moni muu kaupallisen koulutuksen hankkinut, sillä myös merkonomien ja ekonomien työttömyys on kasvanut viime vuosina."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi