Lue ennenkuin otat rokotuksia!
Itse viime syksynä tuskailin otanko sikainfluenssarokoteen vai en. Ed. päivänä oli laskettu aika, kun sitten torstaina kävin piikillä. Viikon päästä synnytin 9 pisteen tytön. Vasta nyt olen alkanut pohtimaan olisiko rokotteella ollut vaikutuksensa vauvani immuniteetin kehittymisen kannalta. Paino alkoi tippumaan nopeasti, vaikka maitoa riitti ja runsaasti. Vauvan vatsa oli löysä ja niskakakkoja oli 3 kk ikäiseksi asti, kunnes keksin antaa maitohappobakteereja. Lisäksi on atooppista ihottumaa niskassa. Jonkun mielestä tämä pähkäily saattaa olla ihan tuulesta temmattua, mutta itse olen terveydenhuollon ammattilainen ja tottunut tutkimaan, ennenkuin hutkin! Suomeksi on vaikea löytää kriittistä materiaalia rokotteista, mutta nyt löysin erään suomennoksen ja lukekaa ihmeessa, ennenkuin kommentoitte! http://www.iskuryhma.com/search/label/rokotteet
Kommentit (111)
ja imetän edelleen. Tarkoitukseni oli nostaa rokotusasia pöydälle, ei aiheuttaa hysteriaa. Kaikki rokotusvastaiset, teille suosittelen todella etsimään kunnon lähteet aiheen tueksi. Itsekin ryhdyn siihen, kunhan tältä vauvaltani ehdin. Pakko sen verran kommentoida tätä hihhulikysymystä. Mielestäni on järkevää katsoa esitetyt lähteen läpi ilman ennakkoluuloja.
ja imetän edelleen. Tarkoitukseni oli nostaa rokotusasia pöydälle, ei aiheuttaa hysteriaa. Kaikki rokotusvastaiset, teille suosittelen todella etsimään kunnon lähteet aiheen tueksi. Itsekin ryhdyn siihen, kunhan tältä vauvaltani ehdin. Pakko sen verran kommentoida tätä hihhulikysymystä. Mielestäni on järkevää katsoa esitetyt lähteen läpi ilman ennakkoluuloja.
seurasin lapseni jaloilleen seisomisen yrityksiä ilman tukea :D
Vanhempani eivät halunneet. Sairastuimme kaikki tuhkarokkoon (en ole ihan varma muistanko oikein, johonkin rokkoon kuitenkin). No siitä sitten paranimme kuitenkin, paitsi siskoni, hänelle kehittyi aivokalvontulehdus ja oli todella sairas, joutui sairaalaankiin pitkäksi aikaa. Valitettavasti aivot vaurioituivat pahasti ja hän jäi pysyvästi kehitysvammaiseksi (oli siis ennen sairastumistaan aivan normaali, terve lapsi).
Itse olen rokotuttanut lapseni ja olen itsellenikin ottanut tarpeellisiksi katsomani rokotteet. Myönnän, että rokotuksilla on riskinsä, mutta niin on myös niillä taudeilla, joita vastaan rokotetaan! Pelottaa ajatus, että rokotusvastaisuus kovasti lissääntyisi. Silloinhan nämä taudit pääsisivät pahasti leviämään! En ymmärrä vanhempiani, enkä myöskään teitä, jotka ette rokotuta lapsianne. Miksi ette luota lääkäreihin ja terveysviranomaisiin? Uskon, että heillä on tietoa puolesta ja vastaan ja osaavat sen perusteella päättää mikä on parasta. Aika yksipuoliselta tuntuu tämä, että pelotellaan rokotusten riskeillä ja unohdetaan täysin mitä kaikkea vakavat taudit voivat aiheuttaa!
En halua suhtautua asiaan kiihkomielisesti, vaan puhtaan asiallisesti. Halusin tehdä mahdollisista sivuoireista virallisen ilmoituksen. Ompahan tieto jossain olemassa. Ilmoituksen tekeminen oli täysin omien intressieni varassa. Jos en olisi sitä jaksanut tehdä, se olisi jäänyt tekemättä.
Itse olen tutkija ammatiltani ja tiedän kyllä miten tutkimusta tehdään. Valitettavasti näyttää siltä, että suurin osa ongelmista tutkimusmaailmassa johtuu aineistojen huonosta kattavuudesta, olipia tutkimusala mikä tahansa. Rokoteohjelmiin pitäisi ottaa mukaan paljon laajemmat pakolliset sairaskertomusseurannat. Ne pitäisi olla automaattisia ja pakollisia, mikäli rokotteen lapselleen haluaa. Näin sen pitäisi mennä. Mikään mitä lapsella ilmenee ei saisi jäädä raportoimatta. Näin olisi varma, että aineistosta ei jää uupumaan ainuttakaan epämääräistä sivuoiretta, joka ilmenee esimerkiksi vasta viikkojen päästä.
Se on selvä, että rokotefirmat ovat rahan perään ja se väistämättä vaikuttaa tutkimukseen ja luo paineita uusien lääkkeiden kehittämisen suuntaan. Rokotefirmoille pitäisi lisätä vastuuta jälkiseuraamuksista ja heidän pitäisi tehdä puolueettomien tahojen kanssa yhteistyötä. Puolueettomat tahot analysoisivat nämä sairaskertomustiedot. Rokotefirmat saisivat tämän tiedon siinä missä tavallinen kansalainen ja sitten vasta mietitään sitä, että miten meni. Ei asioiden pitäisi mennä siten, että yksityinen ihminen joutuu perustamaan rokotevastaisia kampanjoita puolustaakseen kantaansa. Sen pitäisi olla ihan selvä kaikille, että riskit ja huonot seuraukset ovat olemassa ja ne ovat todellisia ja täysin mahdollisia.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että niin kauan kuin tutkimus lääketieteessä on rahavirtojen ohjaamaa on turha odottaa mitään turvallista. Välttämättä nämä tutkijat eivät edes tahallaan yritä saada mitään huonoa ja vaarallista lääkettä markkinoille tietoisesti, mutta tutkimus on yksinkertaisesti hidasta ja tutkimuskohteet vaikeita. Rahan tulo on kuitenkin rajallista ja kustannukset nousevat äkkiä liian suuriksi, joten tutkitaan ja hutkitaan ja toivotaan parasta. On edelleen hyvin vaikea ennakoida miten lääkkeet hajoavat ihmiselimistössä. Ja jos nämä negatiiviset huonot esimerkit jäävät pois tilastoista, niin koskaan ei saada mitään todellista kuvaa siitä, miten turvallisia rokotteet ovat.
Ohjeeksi sanoisin, että asioihin ei kannata suhtautua liian kiihkomielisesti, mutta ei pidä olla hölmö ja luottaa sokeasti. Jokainen joka on vähänkin lukenut ja tietää miten monimutkaisista asioista on kyse tietää, että virheiden mahdollisuus on aina olemassa, aina! Luottaa saa, mutta pitää osata kyseenalaistaa. Ei se ole suinkaan mitään hörhöilyä jos epäilee. Kyllä ihmisten pitäisi jo tietää mitä tapahtuu, kun mennään massan mukana sokeasti, eikä kyseenalaisteta.
kuin minulla. Minun lapsi sai tutkimusrokotteet ja siitä hyvin voimakkaan reaktion. Rokotan lapseni silti mielellään tunnetuilla ja tutkituilla rokotteilla. Koska en voi perustella itselleni, miksi en niin tekisi. Ja toisaalta en halua lapselleni hinkuyskää tms.
Lopputulema: ei me täysin voida tietää mikä täällä on täysin turvallista. Jos et sairastu aivokalvontulehdukseen, voit tukehtua salmiakkiin.
Vanhempasi olisivat ihan yhtä hyvin voineet pelastaa teidät joltain muulta ikävältä. He priorisoivat omalla tavallaan. Varmasti eivät kuitenkaan toivoneet kellekään teistä mitään tautia.
ottaa asioista niin perusteellisesti selvää, että pystyisi haastamaan maailman parhaat asiantuntijat. Netissä luetut "tutkimukset" joiden tulkintaan tarvittaisiin lääketieteen opinnot tai jopa enemmän eivät todellakaan riitä. Samoin netti on täynnä viralliselta kuulostavaa rokotteiden vastaista propagandaa.
Itse luotan tutkimustietoon ja tiedemaailman piirissä olevaan konsensukseen.
Mutta en ymmärrä miksi ihmiset luottavat enemmän epämääräisiin nettilähteisiin ja av-palstaan kuin asiantuntijoihin (siis niihin jotka päättävät esim. siitä mitä rokotuksia neuvolassa annetaan)? Ainakin näiden asiantuntijoiden pitäisi olla selvillä rokotusten sekä eduista että riskeistä, ja laatia suositukset parhaan tietonsa mukaan. Rokotuksissa on omat haittavaikutuksensa, niin on myös vakavilla infektiotaudeilla. Aika hurjalta kyllä kuulostaa ajatus, että kaikki nämä asiantuntijat olisi lääkefirmojen toimesta lahjottu tai että olisivat mukana jonkinlaisissa salaliitoissa.
Suomessakin rokotusasioista päättäviä ihmisiä ja eivät he mitään pahan sanansaattajia tässä asiassa ole. :D Kyllä päätökset tehdään parhaan mahdollisen tietämyksen ja tutkimustiedon varassa.
Mutta en ymmärrä miksi ihmiset luottavat enemmän epämääräisiin nettilähteisiin ja av-palstaan kuin asiantuntijoihin (siis niihin jotka päättävät esim. siitä mitä rokotuksia neuvolassa annetaan)? Ainakin näiden asiantuntijoiden pitäisi olla selvillä rokotusten sekä eduista että riskeistä, ja laatia suositukset parhaan tietonsa mukaan. Rokotuksissa on omat haittavaikutuksensa, niin on myös vakavilla infektiotaudeilla. Aika hurjalta kyllä kuulostaa ajatus, että kaikki nämä asiantuntijat olisi lääkefirmojen toimesta lahjottu tai että olisivat mukana jonkinlaisissa salaliitoissa.
löysin seuraavan lähteen, jossa tätä aihetta nimenomaan käsitellään.
<a href="http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=1999034825&IA=US1998027658&DISPL…" alt="http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=1999034825&IA=US1998027658&DISPL…">http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=1999034825&IA=US1998027658&DISPL…;
tän lähteen sisältö on kyllä aika puistattavaa luettavaa!
mutta sinulle on kyllä nyt pakko sanoa. Menetin ehkä melkein lapseni rokotteen antamisen vuoksi. Nopea, raju, henkeä uhkaava reaktio tuli vasta parin viikon viiveellä rokotteesta. Koska mitään muuta tutkimuksissa ei löytynyt, ainostaan elimistön liian raju puolustusreaktio olemattomaan tulehdukseen ja ajoitus viittaa siihen, että rokotteesta on seurannut immuunivasteen kehittyminen ja raju puolustureaktio. Minua ei todellakaan naurata! Ja minua suututtaa sinunlaisesi ihmiset. Jotka halveksuvat, koska ei ole vielä omaan nilkkaan kopsahtanut.
Ja lopuksi haluan vielä sanoa, että itse en ole enkä tunnustaudu miksikään rokotevastaiseksi hörhöksi. En ole koskaan vastustanut rokotteita, mutta enää en lähde mihinkään epämääräisiin tutkimuksiin mukaan. Uskon silti, että monet rokotteet ovat ihan turhia.
Esimerkiksi tämä pneumokokkirokote. En usko sillä olevan merkittävää vaikutusta korvatulehdusten tai edes vakavien jälkisairausten ilmenemiseen. Varmasti osa ihmisistä sairastuu. Todennäköisesti yhtä suuri osa tai pienempi osa kärsiisairauksista ja suurempi osa rokotteen sivuvaikutuksista ja voimakkaista immuunivastereaktioista, joita ei osata neuvolan ja terveyskeskuslääkärien, eikä kansalaisten toimesta liittää rokotteista johtuvaksi. Rokotefirmat eivät ota muuten kantaa, kuin sanomalla, että nämä reaktiot ovat harvinaisia. Onhan ne, koska niistä ei tunnisteta ja jos tunnistetaan, niin todellakin niistä ei tehdä ilmoituksia.
Minä jouduin itse vaatimaan ilmoituksen tekoa siitäkin huolimatta, että neuvolatäti epäili minulle ääneen sivuvaikutuksen mahdollisuutta. Tämän epäilyn jälkeen antoi vielä toisen rokotteen ja kun toisen rokotteen jälkeen vauvani sai lisää oireita välittömästi, minä itse havahduin sivuoiremahdollisuuteen. Siitäkin huolimatta se ilmoituksen tekeminen jäi täysin minun vastuulle. Sitä piti oikeasti vaatia ja selitellä. Uskomatonta!