Kiltistä ja vastuuntuntoisesta teinistä tullut "kauhukakara", mitä tehdä?
Meillä on kaksi teini-ikäistä, joista toinen on ainakin vielä hyvin käyttäytyvä, tietysti välillä hänkin kiukuttelee millon mistäkin, ei kuitenkaan ole lähellekään samanlainen kun sisarensa.
Tämä teini on tähän asti ollut kiltti (ehkä väärä sana toisaalta, koska hänellä on myös temperamenttia) ja vastuuntuntoinen, nyt on kaikkea muuta. Haluaisi olla kaupungilla tai kavereilla koko ajan, kotiintuloajat ovat liian aikaiset ja jos saa rangaistuksen kun on tehnyt jotain väärää niin saattaa karata joko illalla tai alkuyöstä. Mahdollisuuksien mukaan haetaan teini takaisin kotiin, mutta koska mieheni tekee reissutyötä niin hän on paljon poissa ja kun meillä on myös pienempiä lapsia (nuorin vauva), niin en voi lähteä etsimään teiniä ja jättää nuorempia kotiin. Joskus olen kyllä tehnyt niin, että olen ottanut vauvan mukaan ja jättänyt muut lapset nukkumaan kunhan olen toiselle teinille kertonut, että olen poissa.
Tämä kapinoiva teini siis juo todella paljon ja polttaa. Joka viikonloppu on kännissä, joskus jopa viikolla, pelkään myös, että käyttää huumeita, tästä ei ole mitään todisteita kyllä, mutta liikkuu sellaisessa porukassa nykyään, ettei olisi mahdottomuus sekään.
Lisäksi meidän v-mäinen naapuri kertoi, että on tehnyt meistä lastensuojeluilmoituksen, juurikin toisen teinimme käytöksen takia. Meihin ei kyllä olla vielä oltu missään yhteydessä, mutta tuo naapuri on aina kytännyt tekemisiämme eli voisin kyllä hyvin uskoa, että on tehnyt ilmoituksen.
Suurin huolenaiheeni tai huolenaiheemme on tuo teinimme, emme enää tiedä mitä tehdä. Mietin siis, että voiko tuo olla "vain" raju murrosikä vai onko taustalla jotain muutakin. Ja vaikka olisi vain raju murrosikä niin miten tulisi toimia. Ollaan yritetty puhua teinin kanssa, mutta on vaan sanonut, ettei hänellä ole mikään vialla ja silti käyttäytyy aivan eri tavalla kuin aiemmin.
On pohdittu myös jotain sijaiskotia tmv, siis että auttaisiko se vai pahentaako se vaan tilannetta, jos teini joutuu pois kotoa?
Kommentit (26)
miksi päästät sen kotoo pois??
pidät vaan lukkojen takana, niin ei taatusti ryyppää!
Yrittäkää keskustella ja kuunnella myös sen nuoren mielipidettä ja tehkää sopimuksia ja päättäkää yhdessä ja etukäteen sankitot ja palkkiot : )
Tiedän että moni vanhempi on itse tehnyt ls-ilmon saadakseen apua nuoren kanssa joten ei kannata sitä asiaa pelätä, ne antavat sulle/teille tukea toivon mukaan tämän vaiheen läpikäymiseen.
Tsemppiä ja pitkää pinnaa teille!
Minä olin teininä aika samanlainen kun ap:n lapsi ja vanhemmat laittoivat lukkojen taakse niin karkasin ikkunasta. Join myös itse sillon paljon, koska yritin turruttaa pahaa oloani joka johtui raiskauksesta. Luonnollisestikaan se ei auttanut.
miten se voi juoda noin paljon?? miksi päästät sen kotoo pois??
pidät vaan lukkojen takana, niin ei taatusti ryyppää!
tehdä muuta kun laukoa typeriä kommentteja!
Eiköhän se huostaanotto ole paras kun ette osaa laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja huolehtia teinistä!
Eiköhän se huostaanotto ole paras kun ette osaa laittaa asioita
tärkeysjärjestykseen ja huolehtia teinistä!
ja jos oot tosissas, niin oot todella yksinkertainen
tai ottakaa yhteyttä edes perheneuvolaan tms ei tuo ole normaalia, että dokaa ja karkaa, eikä pysy missään kurissa.
Kyllä te jotain työkaluja tarviitte.