Minkä ikäinen lapsi voi mielestäsi kulkea yksin junalla?
Tilanne on siis se, että etäisä on ilmoittanut, ettei aio tulla enää lasta hakemaan, vaan tämän on selviydyttävä yksin matkasta.
Tapaamisia on harvoin (4-5 kertaa/vuosi), ja lapsi tekee kaikkensa, jotta isä häntä tapaisi, eli on jo lupautunut tähän. Minä vaan tunnen lapseni, ja tiedän että saattaa joutua paniikkiin ja itkeä koko matkan. Joutuisin myös puhumaan puhelimessa koko matkan, eli pari tuntia.
Lapsi on siis kohtalaisen arka 9v., joka panikoi helposti uusista asioista. Mitä olette mieltä?
Kommentit (29)
kerrotte että matkustajissa voi olla humalaisia öykkäreitä, nuoria suunsoittajia, pedofiileja,
mutta ei kannata panikoitua ja itkeä. Keheen lapsi voi matkan aikana tukeutua?
Entäs jos astuu väärällä asemalla pois? Tai väärälle puolelle laituria ja jää junan alle, ei kannata hermostua kehitysvammaisetkin onnistuu, sati sitten sinä???
Voi sanoa, että jos viereen tulee humalainen tms. hankala henkilö, voi pyytää apua muilta vaunussa olevilta ihmisiltä. Oman kokemukseni mukaan tällaiset häiriköt ovat kuitenkin kaukojunissa tosi harvinaisia.
Ennen kuin astuu junasta pois, katsoo vielä laiturilla olevista kylteistä, että asema on oikea. Jos kylttejä ei ole näkyvissä, varmistaa aseman vaunun muilta matkustajilta. Jos kuitenkin astuu väärällä asemalla pois (erittäin epätodennäköistä), soittaa sitten kännykällä apua.
Nykyisin junan ovet avautuvat vain laiturin puolelle. Ei tarvitse pelätä tulevansa ulos väärältä puolelta. Kannattaa kuitenkin junan tullessa asemalle katsoa, millä puolella laituri on, jotta ei yritä turhaan avata väärää ovea.
Ei pidä tehdä asioista monimutkaisempia kuin mitä ne ovat.
Riippuu lapsesta. Minun kummityttö tuli yksin junalla minun luokse ekan kerran kun oli 9 vuotias. Ei ollut koskaan ennen matkustanut junassa. Nyt tuli sitten 5 tuntia yksin junassa. Kannattaisikohan kuitenkin jutella sen lapsen kanssa ettei ole syytä paniikkiin ym. Vai onkohan vika sinussa? Sinä lietsot lapselle paniikin, kun lapsi jo kerran on siihen suostunutkin?
kerrotte että matkustajissa voi olla humalaisia öykkäreitä, nuoria suunsoittajia, pedofiileja, mutta ei kannata panikoitua ja itkeä. Keheen lapsi voi matkan aikana tukeutua? Entäs jos astuu väärällä asemalla pois? Tai väärälle puolelle laituria ja jää junan alle, ei kannata hermostua kehitysvammaisetkin onnistuu, sati sitten sinä???
Eikö noi perusasiat ole teillä jo käyty läpi? Lastenvaunussa voi olla muitakin lapsia ja heidän vanhempia, joilta voi tarvittessa pyytää apua. Konduktooriin voi myös aina tukeutua tarvittaessa. Junasta ei pysty poistumaan kuin laiturin puolelle. Kyllä tuo ongelma on nyt enemmänkin sinun korvien välissä. Sinä lietsot hysteriaa. Isänkin kanssa on jo kahteen kertaan kulkenut matkan junalla.
eka kerta tietty jänskättää, muttei siinä mitään tapahdu, hyvin menee. Käsket vain kysymään reippaasti neuvoa kanssamatkustajilta.
halunnut matkustaa 9-vuotiaana junalla yksin enkä olisi heitä siihen pakottanut. Olin itsekin aikanaan ns. arka (varovainen) lapsi ja ehkä siksi olen pystynyt ymmärtämään omieni tuntoja.
Eli itse sanon, että lapsi voi matkustaa junalla yksin sitten kun hän itse tuntee siihen olevansa valmis. Siihen asti joskun pitää olla valmis matkustamaan lapsen mukana (siinä samalla matka tulee lapselle tutuksi).
Jos tilanne on sellainen kuin teillä eli etäisä on epäluotettava eikä välttämättä tulekaan vastaan, en uskaltaisi tuon ikäistä päästää. Ellei sitten ole joku toinen sukulainen tai luotettava aikuinen joka voi myös varmuuden vuoksi mennä asemalle vastaan. Vasta yläkoululaiseen uskaltaisin luottaa niin paljon että osaa lähteä oikealla junalla takaisin jos isää ei asemalla näykään.
Mutta muuten kyllä luottaisin siihen että jos 9-vuotias sanoo että uskaltaa mennä yksin. Aika monet tuon ikäiset selviytyvät parin tunnin matkasta vaivatta. Jos pelottaa että vaikka nukkuu aseman ohi, lupaisin soittaa hyvissä ajoin ennen sitä.
Kaukojunissa on erittäin harvoin häiriköitä, sillä ei kannata lasta pelotella. Neuvot vain lasta kysymään joltain kanssamatkustajalta neuvoa jos tulee joku ongelma, varmasti joku neuvoo.
bussissa tosiaan on se kuski paikalla ja matkustustapa on muutenkin kompaktimpi. Ja kyllä ne kuskit huolehtivat, että lapsi jää oikealla pysäkillä pois jos sitä vain pyytää.
Junasta on huomattavasti helpompi jäädä pois väärällä asemalla.
Matkahuollosta saa sellaisen yksin matkustavan lapsen passin, siihen kirjataan saattajan tiedot, vastaanottajan tiedot, lähtö- ja paluuajat jne. Yksi jää saattajalle, kuskille 1 kpl ja lapselle kolmas.
Meillä 9v matkustaa bussilla yksin isälleen, junaan en vielä laittaisi vaikka hyvin reipas ja omatoiminen onkin.
Ja tosiaan lapset ovat erilaisia, yhdelle yksin matkustaminen on seikkailu, toiselle kauhistus. Aika kamalia muutamat kommentit, kurjaa ettei aikuisilla ole tuon enempää tietoa lapsista.
Onko junan vaihto liian vaikea 12-vuotiaalle?
Väärälle puolelle jos onnistuu, on ihme, ne ovet ei edes aukee sinne... Lapselle pitää kertoa, että konnarilta voi pyytää apua, jos sitä tarvitsee, sen ikäisen olettaa osaavan lukea ja kuunnella, eli missä jää pois. Noita sun öykkäreitä voi olla missä vaan, eli toivottavasti olet kertonut, miten vieraisiin suhtaudutaan?