Epidurali vai spinaali?
Laskettu aika 2 vkon kuluttua ja alkaa jo synnytys pyöriä päässä. Kumpaa suosittelette, epiduralia vai spinaalia, jos saan valita, ja miksi?
Olen kuullut jostain, että spinaali olisi jostain syystä parempi, mutta miksiköhän? Ja saanko ponnistusvaiheessa kohdunkaulan puudutuksen, jos pyydän? Vaikka siis minulle olisi jo aikaisemmin annettu jompi kumpi edellä mainituista?
Pelkään kipua aivan jumalattomasti. Kipukynnykseni on pieni ja olin siksi aivan rajamailla, olisinko vaatinut sektion. Päätin kuitenkin yrittää alateitse, koska mitään estettä sen onnistumiselle ei synnytystapa-arvioissa nähty. Ja onhan sektiossa riskinsä, leikkaus kun kyseessä.
Kiitos jo etukäteen kommenteistanne!
Kommentit (14)
Spinaali on "kevyempi" laittaa, mutta jos oikeasti pelkäät kipua, niin mieluummin epiduraali. Sitä voi tarvittaessa lisätä, jos vaikutus ehtii hiipua ennen ponnistusvaihetta.
Ja saa sen pudendaalipuudutuksen ponnistukseen, jos haluaa. Mulla se ei kyllä auttanut mitään ;)
Se laitetaan syvemmälle selkäytimeen. Epiduraali laitetaan "välitilaan" ja alimmat hermot jäävät helposti puutumatta. Itselläni kaikki kipu keskittyi silloin pienelle potan kokiselle alueelle ja luulin kuolevani siihen tuskaan.
Spinaalia ei välttämättä vaan saa, jos talossa ei ole sellaista lääkäriä päivystämässä.
Spinaali alkaa vaikuttaa melkein heti mutta annosta ei voi uusia. Epiduraalia suosittelen, jos pelkää kovasti kipua ja puudutusta tarvitaan jo aikaisessa vaiheessa synnytystä.
jotta ainakin toinen onnistuu.
tai ehkä minulla on vain huonot kokemukset :D
ja uudestaan synnyttäjille spinaalia.
Itse en ole koskaan epiduraalia koittanut, mutta spinaali meni mulla pieleen, eikä auttanut yhtään.
Kolmannessa synnytyksessä sitä kokeilin, mutta siis huonolla menestyksellä.
että joku selkäpuudutus?
Itse lähdin siitä ajatuksesta, että jos aivan kammottavaksi käy, niin JOTAIN helpotusta pyydän.
No ei ole kovin tuskallista ollut, kun eka meni ihan ilman mitään kivunlievitystä, lopuilla viidellä oli ilokasu.
Kohdunkaulan puudutuskin on hyvä, itse synnytin juuri sen avulla kolmannen lapseni.
ole nyt onnellinen siitä kun olet ihmenainen. Kaikki ei jaksa kipua.
kovasti vastauksista! Taidan kallistua epiduralin puolelle, olen tosiaan ensisynnyttäjä. Ajatuskin siitä, ettei puudutusta voi lisätä/uusia tarvittaessa hirvittää. Ehkäpä sitten joskus toisessa synnytyksessä voisin valita spinaalin.
Ap
Mulla on kaikissa neljässä ollut epiduraali. Kolmannessa yrittivät spinaalia mutta laittamisessa oli jotain häikkää joten laittoi epiduraalin. Onneksi niin koska vaikka synnytys kesti vain 3h olisi spinaalin vaikutus ehtinyt loppumaan.
Tuntuu että mulla kävi tuuri esikoisen synnytyksen suhteen kun tuli 3vkoa ennen la niin en ehtinyt edes miettiä synnytystä. Kaikki mitä kätilö ehdotti otin vastaan ja hienosti meni.
kaksi kertaa. En ehtinyt saada spinaalia kun avauduin niin nopeasti. Ensisynnyttäjällä yleensä kuitenkin paikat avautuvat niin hitaasti, että suositellaan epiduraalia koska sitä voi lisätä. Minulla avautui kahdessa synnytyksessä kohdunsuu tunnissa, joten olisin todella tarvinnut sen spinaalin...
epiduraali EI auta ponnistusvaiheessa, sen kivun tulee siis kokemaan. Ja kohdunkaulanpuudutus auttaa vain sen aikaa, että kohdunsuu on täysin auki, sitten senkin teho loppuu.
Pudendal -puudutuksesta minulla ei ole kokemusta.
Eli, mun käsittääkseni, jos haluat kivuttoman ponnistuvaiheen, spinaali on ainoa, joka vie sen kivun täydellisesti pois.
Spinaali auttaa myös niihin supistuksiin.
Ensikertalaisena et välttämättä saa spinaalia, mutta uudelleensynnyttäjälle se on täydellinen kipulääke. Itse olen synnyttänyt viisi viimeisintä spinaalin voimin, ja valehtelematta voin sanoa, että en ole tuntenut MITÄÄN kipua sen jälkeen, kun se on laitettu.
Eikä sen laittaminen satu sen kummemmin kuin erikokeen otto; pistos selkään. Aikaa menee alle minuutti koko operaatiossa.
Ehkä kivutonta tilannetta voisin kuvata omakohtaisella esimerkillä: kätilö sanoi minulle, että katsoppas, mikä täällä on. Minä hymähdin, että mikäs siellä vielä voi olla - ja kun kurkkasin, vauvan pää oli ulkona. Enkä siis tuntenut tästä mitään.
Alapääkin on heti "kunnossa", kun ponnistusvaiheen voi tehdä rauhallisesti ja ilman paniikkia, kun kipu ei tunnu.
8 x äiti
spinaalin synnytyksessä (ensisynnyttäjänä) ja epiduraalin myöhemmin muussa tarkoituksessa.
Molemmat ovat toimineet halutulla tavalla. Ensisynnytyksessä spinaalissa tehtiin kiireellinen sektio.
Monisynnyttäjälle taas spinaali, koska usein tapahtumat etenee nopeammin kuin enskertalaisella.