Miten pitäisi menetellä, kun on rattaat kerrostalon rappukäytävässä?
Siis tuli mieleen, että miten tämä asia pitäisi _fiksusti_ hoitaa..
Meidän isohkot rattaat siis rappukäytävän ala-aulassa, portaiden alla.
Urheiluvälinevarasto alhaalla on, mutta on niin pieni ja täynnä tavaraa, että jos laitan rattaat sinne ainoaan tyhjään tilaan, varastoon ei pääse enää sisälle.
Asumme hissittömässä talossa, asuntomme on kolmannessa kerroksessa, kierreportaat. Eli käytännössä on mahdotonta tai ainakin epäinhimillistä raahata rattaat (lapsen kanssa) kierreportaita ylös asuntoomme ja takaisin alas, parhaimmassa tapauksessa kolmekin kertaa päivässä.
(Rattaat eivät ole mitkään pienet ja kevyet että ne tuosta noin vain nappaisi kainaloon)
Eli miten menetellä (paloturvallisuutta silmällä pitäen)? Voinko esim. vaatia taloyhtiötä/asukkaita raivaamaan tilaa rattaillemme urheiluvälinevarastoon? Tai hissin rakennuttamista taloomme? Tai vaatia talonmiehen/huoltoyhtiön tulemaan aina tarvittaessa joko raahaamaan rattaat ylös asuntoomme sillä aikaa kun minä pidän/vahdin lastani, tai sitten vahtimaan/pitämään lastani sillä aikaa kun minä raahaan rattaita...?
Kommentit (160)
isännöitsijään ja kysyisin, mihin vaunut laitetaan. Siis jos niille ei järjellistä paikkaa käytävästä löydy. Itse säilytimme 3 vuotta vaunuja kerrostalon ala-aulassa kun muuta paikkaa ei ollut, eikä kertaakaan siitä kukaan mitään vikissyt. Paloturvallisuusriski toki on olemassa mutta tuonkin talon ovet olivat 24h lukossa eli riski aika minimaalinen.
mutta taloyhtiö voi kyllä vaatia sua raahaamaan rattaat ihan minne tahansa muualle kuin rappukäytävään.
Omaa tyhmyyttä muuttaa asumaan tuollaiseen paikkaan kun perheessä on pieni lapsi.
onhan se paloturvallisuuskysymys, mutta et voi muutakaan. Enkä usko, että tulipalon sattuessa ne yhdet rattaat olis
a) pelastajien tiellä
b) edesauttaisivat mahdollista paloa räjähdysmäisesti
sen vuoksi, että joku voi ne sytyttää (ilkivaltana), jolloin koko rappukäytävään leviää hengenvaarallista savua. Ei siksi, että tai ne ovat tiellä tms.
mutta taloyhtiö voi kyllä vaatia sua raahaamaan rattaat ihan minne tahansa muualle kuin rappukäytävään.
Omaa tyhmyyttä muuttaa asumaan tuollaiseen paikkaan kun perheessä on pieni lapsi.
Miten on, mahtaisitko itse muuttaa rakkaasta kodistasi pois vain siksi, ettei noin kaksi vuotta tarvittaville rattaille ole järjellistä paikkaa? :D
ap
sen vuoksi, että joku voi ne sytyttää (ilkivaltana), jolloin koko rappukäytävään leviää hengenvaarallista savua. Ei siksi, että tai ne ovat tiellä tms.
Ei sen, joka ne sytytti? Pitäisikö kaikista julkisista tiloista kieltää kaikki syttyvä tavara, koska joku voi ne sytyttää? Esim. kirjaston kirjat.
että ensinnäkin, kuinkahan yleistä tämä mahtaa olla...? En ole koskaan kuullutkaan moista tapahtuneen.
Toisekseen, jos joku haluaisi ilkivaltana sytyttää rappukäytäväämme tulipalon, eiköhän hän itsekin pystyisi tuomaan jotakin palavaa, jonka sytyttäisi tuleen ja jättäisi käytävään käryämään...
ap
onhan se paloturvallisuuskysymys, mutta et voi muutakaan. Enkä usko, että tulipalon sattuessa ne yhdet rattaat olis a) pelastajien tiellä b) edesauttaisivat mahdollista paloa räjähdysmäisesti
ja se savu on lisäksi vaarallista hengittää. Tämän vuoksi niiden säilyttäminen rapussa on kiellettyä, ei siksi että olisivat tiellä.
Omaa tyhmyyttä muuttaa asumaan tuollaiseen paikkaan kun perheessä on pieni lapsi.Miten on, mahtaisitko itse muuttaa rakkaasta kodistasi pois vain siksi, ettei noin kaksi vuotta tarvittaville rattaille ole järjellistä paikkaa? :D
ap
Koita nyt vaan noudattaa samoja sääntöjä kuin muutkin. Miksi av-mammat aina luulevat olevansa poikkeuksia, muiden pitää kyllä noudattaa määräyksiä pilkulleen mutta mamman kohdalla ei ole niin nökönuukaa.
Ei sen, joka ne sytytti? Pitäisikö kaikista julkisista tiloista kieltää kaikki syttyvä tavara, koska joku voi ne sytyttää? Esim. kirjaston kirjat.
Omaa tyhmyyttä muuttaa asumaan tuollaiseen paikkaan kun perheessä on pieni lapsi.Miten on, mahtaisitko itse muuttaa rakkaasta kodistasi pois vain siksi, ettei noin kaksi vuotta tarvittaville rattaille ole järjellistä paikkaa? :D
ap
Koita nyt vaan noudattaa samoja sääntöjä kuin muutkin. Miksi av-mammat aina luulevat olevansa poikkeuksia, muiden pitää kyllä noudattaa määräyksiä pilkulleen mutta mamman kohdalla ei ole niin nökönuukaa.
Tässä rapussa ei asu meidän lisäksemme kuin vanhuksia, joten heillä ei ole tarvetta lastenvaunuille. Ja meille ei ole tulossa enempää lapsia, jos sitä tarkoitit.
ap
Toisekseen, jos joku haluaisi ilkivaltana sytyttää rappukäytäväämme tulipalon, eiköhän hän itsekin pystyisi tuomaan jotakin palavaa, jonka sytyttäisi tuleen ja jättäisi käytävään käryämään... ap
Jos joku tuhopolttaja näkee rattaat, voi idea sytyttää tuleen tulla siinä. Ei pidä jättää mitään poltettavaa.
Lainsäätäjät ovat eduskunnassa. Isännöitsijä vain noudattaa lakia, turha syyttää isännöitsijää.
miten tämä asia tulisi fiksusti hoitaa? Eikä vaan että "koita nyt noudattaa sääntöjä".
Mitä siis itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
miten tämä asia tulisi fiksusti hoitaa? Eikä vaan että "koita nyt noudattaa sääntöjä".
Mitä siis itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Mikä vika niissä oli?
Voinko esim. vaatia taloyhtiötä/asukkaita raivaamaan tilaa rattaillemme urheiluvälinevarastoon? Tai hissin rakennuttamista taloomme? Tai vaatia talonmiehen/huoltoyhtiön tulemaan aina tarvittaessa joko raahaamaan rattaat ylös asuntoomme sillä aikaa kun minä pidän/vahdin lastani, tai sitten vahtimaan/pitämään lastani sillä aikaa kun minä raahaan rattaita...?
Siis luuletko tosissasi, että koko taloyhtiö, asukkaat, isännöitsijä ja huoltomies (!!!) tanssivat pillisi mukaan, koska sinulla on kakara? Siis ei voi olla totta, itselläni on neljä lasta eikä olisi tullut mieleenkään edes pohtia tuollaista! Järki käteen, et sinä ole ainut lisääntynyt tässä maailmassa!
taloyhtiön suostumuksella pitää rattaita (verkko)kellaritilojen käytävän alkuosassa, joihin ne mahtuivat just ja just niin, että myös ohi pääsi kävelemään tavallisesti. Asuimme myös hissittömässä talossa, jossa oli kierreportaat, mutta "peräti" neljännessä kerroksessa. Järjestely sujui hyvin.
Minusta kannattaisi ainakin kysäistä, olisiko pieni urheiluvälinevaraston uudelleenjärjestely mahdollista, jotta rattaat mahtuisivat siellä johonkin soppeen. Se (urheiluvälinevarasto) kuulostaisi teidän tapauksessanne kuitenkin kaikkein käytännöllisimmältä ratkaisulta rattaiden säilytyksen suhteen.
Voinko esim. vaatia taloyhtiötä/asukkaita raivaamaan tilaa rattaillemme urheiluvälinevarastoon? Tai hissin rakennuttamista taloomme? Tai vaatia talonmiehen/huoltoyhtiön tulemaan aina tarvittaessa joko raahaamaan rattaat ylös asuntoomme sillä aikaa kun minä pidän/vahdin lastani, tai sitten vahtimaan/pitämään lastani sillä aikaa kun minä raahaan rattaita...?
se, että kukaan meistä ei vastannut kuten hän olisi halunnut eli meidän olisi pitänyt sanoa, että tottakai voit vaatia kaikkia tekemään kuten itse haluat.
Siis luuletko tosissasi, että koko taloyhtiö, asukkaat, isännöitsijä ja huoltomies (!!!) tanssivat pillisi mukaan, koska sinulla on kakara? Siis ei voi olla totta, itselläni on neljä lasta eikä olisi tullut mieleenkään edes pohtia tuollaista! Järki käteen, et sinä ole ainut lisääntynyt tässä maailmassa!
miten tämä asia tulisi fiksusti hoitaa? Eikä vaan että "koita nyt noudattaa sääntöjä". Mitä siis itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
on se että talossa tehdään ulkoiluvälinevarastoinventaario. Eli talon asukkaita pyydetään merkkaamaan varastossa olevat tavaransa ja merkkaamattomat tavarat toimitetaan kaatopaikalle. Nimittäin varastossa saattaa lojua pois muuttaneiden asukkaiden pyöriä tms. viemässä tilaa.
Saattaa käydä kuten meidän talossa. Merkkaamisen tuloksena pyörävarastosta poistettiin kaksi pientä kukkaruukkua. Eipä siitä tullut paljon tilaa.
Mutta et voi vaatia hissiä huoltomiesapua tms. Vaihtoehdoiksi jäävät rattaiden kuskaus rappuja pitkin asuntoon tai muutto muualle.
Nimittäin rappusäilytyksestä voi pahimmassa tapauksessa seurata häätö, kyllä vaikka olisi omistusasunto (järjestyssääntöjen noudattamatta jättäminen => hallintaanotto). Tosi sitä edeltää monta varoitusta.
Jos mieluummin joku on valmis maksamaan 200 e ennemmin, kuin vie rattaat ylös, niin ei ole ihan tajunnut juttua. Puhuin juuri palotarkastajan kanssa asiasta ja selvisi että noin kymmenet rattaat sytytetään vuodessa ympäri suomea palamaan rapuissa. Ei iso määrä vai? Paitsi, että joka vuosi näissä paloissa kuolee muutama ihminen ja useampi joutuu hengenvaaraan.. Onneksi rattaita säilyttävät ihmiset ovat valmiita maksamaan 200e siitä että joku muu ehkä kuolee !!?? Halpa hinta on toisten elämällä leikittely. Voi vähän ääni kellossa muuttua, jos itse on jättänyt rattaat rappukäytävään ja tällä kenties aiheuttaa omien lapsiensa kuoleman tai muuten vahingoittamisen.. Se joka siis jättää rattaat rappukäytävään on niin itsekäs, ettei ajatele ketään muita kuin itseään, ei edes lastaan ! Harvinaista sellaisille joilla on "äidin vaisto"..