Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olinko minä nyt ihan törkee? Allergioista

Vierailija
18.09.2010 |

Meille tulee ensi viikonloppuna vieraaksi mökille perhe joiden yhdellä lapsella on maito, muna ja vilja-allergiat ja toisella lapsella on maito, naudanliha, pähkinä ja ainakin porkkana allergia, tais olla jotain muutakin.

Mietin eilen mitä ihmettä tarjoan ruoaksi ja soitin sitten tälle äidille, että apua en minä kyllä uskalla alkaa lapsille ruokia valmistamaan. No tää äiti vaan naurahti, että ottavat lapsille omat eväät mukaan. Tuli vaan niin uuno olo :/ ja kauhee stressi mitä jos en huomaakaan jotain allergiaa aiheuttavaa kun se allergialista oli niin pitkä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti helpointa kaikille noin. En todellakaan usko, että lasten äiti pahastui.

Vierailija
2/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös ystäväperheellä lapsi, joka on todella moniallerginen. Kertaakaan en ole uskaltanut valmistaa ruokaa niin, että se kävisi myös tälle lapselle. Pelkään, että vaikka kuinka selvittäisin sopivat tuotteet, lisäisin jotain maustetta tmv. huomaamatta. Perheen äiti ottaa aina lapselle ruuat mukaan!

Tiedätkö kuitenkin joitain lapsille sopivia herkkuja tmv. mitä voisit varata? Mä olen aina tarkkaan katsonut kyläillessämme, mitä karkkeja/keksejä yms. lapsi saa syödä niin varaan niitä sitten meillekin. Tuntuu jotenkin kivalta, että edes JOTAIN osaa tarjota :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksusti ja vastuuntuntoisesti! Jos todella tuntuu sille, että ei välttämättä osaa laittaa sellaista ruokaa, mikä sopii, niin parempi on ilmoittaa asiasta etukäteen. Eikä tarvitse itse stressata asiasta. Mä sanon joka kerta, kun mennään kylään, että voin tuoda lapsille omat eväät. Ei tarvitse kenenkään ruveta heille ruokia laittamaan ja miettimään, että mikä sopisi. Ja toiset ilmoittaa etukäteen mitä meinaavat tarjota ja sitten me tehdään jotain samantapaista meidän lapsille. Mutta yleensä allergiaperheet ovat tottuneet kantamaan niitä omia eväitä mukanaan. Ja mukavampi se on allergialasten äitinäkin olla kylässä, kun ei tartte miettiä, että tuleeko oireita vai ei. Meillä kyllä on lääkkeetkin aina mukana. Mutta mun mielestä ratkaisusi oli hyvä!

T: Neljän allergisen lapsen äiti

Vierailija
4/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös ystäväperheellä lapsi, joka on todella moniallerginen. Kertaakaan en ole uskaltanut valmistaa ruokaa niin, että se kävisi myös tälle lapselle. Pelkään, että vaikka kuinka selvittäisin sopivat tuotteet, lisäisin jotain maustetta tmv. huomaamatta. Perheen äiti ottaa aina lapselle ruuat mukaan! Tiedätkö kuitenkin joitain lapsille sopivia herkkuja tmv. mitä voisit varata? Mä olen aina tarkkaan katsonut kyläillessämme, mitä karkkeja/keksejä yms. lapsi saa syödä niin varaan niitä sitten meillekin. Tuntuu jotenkin kivalta, että edes JOTAIN osaa tarjota :)

mut kysäsempä äidiltä :)

ap

Vierailija
5/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jotkut ystävät ovat itselleen kirjoittaneet ylös, että mitä karkkeja tai keksejä meidän lapset voi syödä (jos siis on jotain sellaisia tavallisesta marketista ostettavia). Joten voi tosiaan kysyä, että onko jotain herkkua, mitä voi tarjota valmiista herkuista.

Vierailija
6/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi noin päin kuin niin, että olisit väheksynyt allergioita ja laittanut jotain allergisoivaa. Ei tuo lista nyt minun korvaani kuitenkaan siltä kuulosta, että ruoanlaitto olisi ollut mahdotonta. Olisithan voinut laittaa vaikka kalaa tai kanaa ja perunoita ilman jauhoa sisältäviä kastikkeita.

Vierailija
7/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi iloisia ja onnellisia, jos on joku pöydästä otettava sopiva herkku. Ei tarvitse olla mitään kauheen kummallista.

Vierailija
8/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhdeksi ruoaksi savustetaan sitten lohta ja salaattia voi tarjota kun on itsetekemää. Mut herkuista pitää vielä kysyä.

ap

Vierailija
9/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lapset siis 4 ja 7v. Omani on 6 ja 10v. Onko fiksua, ettei omille lapsille ole sitten erilaiset herkut? Loukkaantuuko allergialapset jos toisilla lapsilla onkin jotain eri herkkua kuin heillä? Varmaan tosi uunoja kysymyksiä, mutta en ole ennen ollut tekemisissä allergialasten kanssa ja ollaan aika vasta tutustuttu tähän perheeseen. Ei haluttais, että kellään tulee sit paha mieli.

ap

Vierailija
10/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis mukavinta jos kaikki herkut kavis sitten kaikille. ettet osta vaikka jaateloa ym. sun lapsille kun ne maitoallergiset ei sit kuitenkaan voi syoda..sun lapset parjaa varmaan niilla kaikille sopivilla herkuilla sen viikonlopun.

Vierailija
11/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä aika pieni, joten en osaa sanoa miten lapset suhtautuvat. Yleensä allergikot kyllä ovat tottuneet siihen, etteivät voi syödä kaikkea (tai edes mitään), eivätkä edes oleta, että kyläpaikassa osattaisiin varautua.

Mutta jos haluat ilahduttaa, yritä tehdä tai ostaa edes jotain allergisetkin voivat syödä. Mulle moniallergisen lapsen äitinä tuli kerran melkein itku, kun näin kaverin tehneen mun lapselleni sopivaa piirakkaa ja pullaa. Se on jo niin uskomaton tunne, että voi sanoa lapselle pöydästä, että sä saat syödä tätä mitä muutkin, kun normaalisti joutuu aina vaan kieltämään.

Ja jos pelkäät vääriä aineita, laita vaikka kaikki käyttämäsi aineet tai niiden pakkaukset keittiön tasolle sitä mukaa kun käytät, jotta äiti voi vielä halutessaan tarkastaa. Kun ne kasaa yhteen kohtaan samalla kun tekee, ei tule niin herkästi ajatusvirhettä, että laittaisikin vahingossa jossain välissä esim. tavallisia jauhoja.

Vierailija
12/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onha se kiva jos vaikkapa yksi ruoka on sama kaikille. Varaa vaikkapa kaappiin erilaisia herkkuja ja neuvottele äidin kanssa mitä kannattaisi kattaa pöytää. Eniten kai allergista harmittaa, jos muille on kymmentä sorttia ja itselle vain yhtä.

Minäkin vein monesti oma eväät kylää nja kerran kyläpaikan lapsi sai hepulit, kun hälle ei riittänyt allergisen herkkua :) Olin vaan napannut kaapista rasiaan vähän sitä ja tätä ja todellakin riitti vaan omalle. Muut sai mättää pöydästä lautasen täyteen muuta. Jatkossa olen kyllä mahdollisuuksien mukaan vienyt tuliaisiksi kaikille omalle lapselleni sopivaa syötävää.

Vierailija
13/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lapset siis 4 ja 7v. Omani on 6 ja 10v. Onko fiksua, ettei omille lapsille ole sitten erilaiset herkut? Loukkaantuuko allergialapset jos toisilla lapsilla onkin jotain eri herkkua kuin heillä? Varmaan tosi uunoja kysymyksiä, mutta en ole ennen ollut tekemisissä allergialasten kanssa ja ollaan aika vasta tutustuttu tähän perheeseen. Ei haluttais, että kellään tulee sit paha mieli.

ap

Mutta me ollaan tehty niin, että kahvi/herkkupöytään on varattu lapsille niitä sipsejä, karkkeja ja jäätelöä, joita allerginenkin voi syödä. Lisäksi on toki tavallisia leivonnaisia ja keksejä lähinnä aikusia varten, mutta joita lapsetkin saavat toki ottaa. Allergiselle olen varannut omia gluteenittomia keksejä lisäksi.

Vierailija
14/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa syödä itsetehtyjä popcorneja, maissinaksuja, luonnon lakritsia. Se allergialista onkin tällä toisella aika pitkä lisäaineiden suhteen. Ostan sitten noita ja toinen äiti tiesi jotain karkkeja jotka sopii ja aikoi tuoda niitä kaikille.

Meillä ei ole kuin leivinuuni mökillä joten siellä ei aleta isompia leipomaan ja pakastetta ei ole myöskään...

ap

Vierailija
15/15 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin allergisia lapsia voi ollakaan?

Sä et ole vielä tosi allergista nähnytkään, paljon pahemminkin allergisiakin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän