Köyhällä ei oo varaa olla periaatteita.ov
Jään pian reiluksi vuodeksi hoitovapaalle ja tulot tippuu aika paljonkin. Olen tässä miettinyt, mistä kaikesta sitä pystyisi nyt ruveta säästämään, kun rahaa ei ole enää samalla lailla käytettävissä ja ensimmäisenä taitaa ostoksissa vaihtua luomutuotteet, reilunkaupan tuotteet ja muuten ekologiset ja eettiset tuotteet näihin Euroshoppereihin ja muihin halppiskamoihin.. Myöskin hiustenpesuaineet vaihtuu halppisversioihin.
Muutamasta en kuitenkaan tingi: En osta ulkomaista lihaa, olen mieluummin sitten vaikka ilman. Samoin pyykinpesuainetta en vaihda halpaan fosfaatti-zeoliittijauheeseen, jospa yrittäisi vaikka pestä pyykkiä ekotehokkaammin tai joitain..
Onko teillä antaa jotain hyviä säästövinkkejä arkeen, että mistä vielä saisi nipistettyä kuluja pienemmiksi?
Kommentit (9)
Minun kulutuksessani ruoka ja pesuaineet on ne joihin menee niin vähän rahaa että niistä en tingi vaikka rahaa ei hirveästi olisikaan.
Mistä voisin tinkiä on vaatteet, niitä ei kotona hirveästi tarvitse, lehdet maksavat paljon ja netistä voi lukea ihan yhtä hyvin, sisustussälä, se on oikeasti turhaa, kirjat niitä voi lainata kirjastosta, lomamatkat, voi tehdä lyhempiä tai jäädä kotiin.
mutta ei säästöt kuitenkaan 15 kuukauden palkan määrää oo.
ap
Itse säästän käymällä usein Lidlissä, jonka tuotteiden alkuperä ei varmasti ole eettisimmästä päästä. Reilun kaupan tuotteita tulee ostettua paljon harvemmin kuin haluaisin. No eipä ainakaan tule saastutettua maapalloa lentomatkailulla.
Tosin mulla onkin työssäkäyvä mies, mutta silläkin on akateemisen pätkätyöläisen tulot. Ollaan myös säästäväisiä, eli tileillä on tuhansia euroja jemmassa. Minun palkkani on 2000 e/kk ja siitä olen joka kk säästänyt 100-400 e. Olemme nelihenkinen perhe, asutaan Helsingissä.
Muttasiis, ei niissä ekologisissa ja eettisissä valinnoissa tartte itseään kauheasti köyhdyttää, ellei sitten osta niitä kalliilla pikkuputiikista. Markettien luomumunat ja -ryynit, reilun kaupan tuotteet jne. ovat aika kohtuuhintaisia. Voihan sitä toki säästää esim. niin, että ostaa joka toisen paketin Juhlamokkaa ja joka toisen reilun kaupan kahvia. :) Vähän niin kuin meillä käytetään päivisin kestovaippoja, mutta öisin ja reissussa kertakäyttövaippoja.
Yksittäisten ostosten hinnan sijaan kannattaa katsoa kokonaisbudjettia. Säästä vaikka 1-2 kuukauden ajalta KAIKKI kuitit, laske paljonko menee mihinkin ja mieti mistä oikeasti kannattaa säästää. Nappaa Marttojen sivulta kirjanpitopohja: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/talouden_suunnittelu/
Jos näin niin osta kilo/litra hinnan mukaan, ei kpl. Saattaa kerralla ostos olla kalliimpi mutta saat enemmän samalla rahalla kun katsot kokonaisuuden. Leivän teko on helppoa ja sitä on helppo pakastaa. Ei eineksiä vaan teet ruuan alusta loppuun itse.
Muihin säästämisiin auttaa kun jätät lehtitilaukset pois. Hyvin pärjää ilman niitäkin. Take away ruokailut ovat myös kalliita oli ne sitten hampurilaisia tai kiinalaista.
Vaikka rahaa ei paljoa olisikaan niin kuitenkin kannattaa ostaa laatua käyttötavaran ollessa kyseessä eli kunnolliset ja kestävät vaatteet/kengät itselle ja lapsille. Muuten saattaa olla että joudut ostamaan uudet parin kk kuluttua ja hinta nousee kalliimmaksi kuin laatuun satsaamalla.
Minun kulutuksessani ruoka ja pesuaineet on ne joihin menee niin vähän rahaa että niistä en tingi vaikka rahaa ei hirveästi olisikaan. Mistä voisin tinkiä on vaatteet, niitä ei kotona hirveästi tarvitse, lehdet maksavat paljon ja netistä voi lukea ihan yhtä hyvin, sisustussälä, se on oikeasti turhaa, kirjat niitä voi lainata kirjastosta, lomamatkat, voi tehdä lyhempiä tai jäädä kotiin.
normaalituloisenakin, mutta kiitos vastauksestasi kuitenkin.
Juu, kyllä on isä mukana. Hän maksaa sitten vuokrat ja kaikki muut laskut (sähkö, vakuutukset yms.) (jatkossa nekin, jotka olen minun palkasta maksanut), joten ei hänellekään sitten palkastaan kauheesti ylimääräistä..
ap
täytyy tutustua tuohon sitten iltasella, kun mukelot on nukkumassa.
Seiskalle: Kauppalasku on tässä päällimmäisenä ollut mietinnässä, kun tuntuu, että se olisi ainut josta voisi säästää. Kaikki muut kulut (lähinnä laskut) on aikalailla pakollisia, kuten vuokra, sähkö, vakuutukset, bensa, netti, tv-lupa, puh.laskut, autolainan lyhennys.. Niistä en keksi keinoa säästää.
Omat limut ja karkit (oon aika suurkuluttaja, juu-u tunnustan ja häpeän) meinaan jatkossa jättää kaupan hyllylle, että niistä tulee jotakin kymmpiä säästöä joka kuukausi sitten..
Leipää en valitettavasti osaa itse tehdä. Minulla ei ole sellaista isoa keittiönmonitoimikonetta, joten joskus kun olen yrittänyt sämpylöitä tehdä, niistä tuli aina kauheita tiiliskiviä. Ilmeisesti pitäisi saada taikina paremmin vatkattua, mutta käsin ei oikein jaksa..
Ruuat teen todella usein itse (eli tosi harvoin einestä/pikaruokaa), joten ainut mistä keksin siinä säästää, on valmistustarvikkeiden hinta..
Hoitovapaa on varmaan ollut tiedossa joten miksi et ole säästänyt etukäteen rahaa?
LOL :DDDDDDDD
joten miksi et ole säästänyt etukäteen rahaa?