Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisikohan sijaisvanhemmuus hyvä vaihtoehto tässä tilanteessa? Ajatuksia?

Vierailija
16.09.2010 |

Haluaisin kovasti meille kolmannen lapsen. Isomman perheen.

Kaksi lasta siis jo on, iät 8 v. ja 3 v.

Itse en halua lasta enää hankkia (perinteisin keinoin) koska raskaus- ja pikkuvauva-ajat ovat olleet ihan järkyttäviä kaikkine mahdollisine vaivoineen ja nukkumisongelmineen. Kroppani ei myöskään ehkä enää "kestä" kolmatta raskautta, mm. lantionpohjalihakseni ovat jo niin vaurioituneet että ellen halua vaippoja käyttää loppuikääni, ei ehkä kannata enää olla raskaana/synnyttää.

Mietin sitten tätä sijaisvanhemmuutta. Kuinkahan helppoa/vaikeaa olisi saada pitkäaikaiseen sijoitukseen vaikkapa n. 2-vuotias lapsi?

Ymmärrän toki, että sekin vaatii PALJON, jos sijaisperhettä kaipaava lapsi on ties mitä kokenut. Mutta ehkä siksikin tuon ikäinen olisi tavallaan "helpompi", kun olisi vielä noin pieni? Helpompi osoittaa hänelle rakkautta ja saada luottamaan (sijais)vanhempiin ja kodin turvaan?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsi ei ole kenenkään sijainen. Puhutaan sijoitetuista tai huostaanotetuista lapsista.

Vierailija
22/40 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pohdintasi kuulostavat ihan järkeviltä ja viestiesi perustella kuulostatte ihan sopivilta selvittelemään sijaisvanhemmuuden mahdollisuutta.

Oikean päätöksen tekemisen tukemiseksihan juuri käydään info- ja valmennustilaisuuksissa. Halu saada vielä yksi lapsi perheeseen ei ainakaan ole väärin. Siitä on oikein hyvä jatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pohdintasi kuulostavat ihan järkeviltä ja viestiesi perustella kuulostatte ihan sopivilta selvittelemään sijaisvanhemmuuden mahdollisuutta.

Oikean päätöksen tekemisen tukemiseksihan juuri käydään info- ja valmennustilaisuuksissa. Halu saada vielä yksi lapsi perheeseen ei ainakaan ole väärin, mielestäni se on oikein hyvä pohja kaikenlaiseen vanhemmuuteen. Siitä on oikein hyvä jatkaa.

Vierailija
24/40 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuloilla tosiaan ole niin merkitystä.

Ystäväni perhe otti 10 vuotta sitten sijaislapsen (oli 1v.) ja tuo poika on heillä edelleenkin. Ja tulee olemaan. Sijoitukset voivat siis olla pitkiäkin, lopun elämää kestäviä... Mutta toisaalta sijoitus voi olla lyhytkin, erityisesti nyt, kun lasten nopeaa sijoitusta perheisiin suositaan.

Tuolla mainitsemallani perheellä on muuten ollut vain yhden aikuisen tulot, äiti on ollut pitkään kotona...

Eiköhän mieltä askarruttavat kysymykset selviä siellä info-tilaisuudessa, sieltä saa varmaan tietoa myös sijaisperheiden foorumeista eli mistä kysellä kokemuksia.

Itsekin olen aikoinaan tätä asiaa miettinyt ja harkinnut, mutta nyt yh-äitinä olen ajatuksen unohtanut. Sijaisperheet tekevät hienoa työtä! :o)

Vierailija
25/40 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme sijaisvanhempia. Ja aikoinaan kun koulutuksessa olimme, niin sielä tuli puheeksi juuri tuo. Että saako sijaisvanhemmaksi alkaa sillä periaatteella että haluaa lapsia. Ja vastaus oli että totta kai! Ja yksi hlö kävikin sielä, jolla ei yhtään bio lasta (ei pysty saamaan) ja heillä oli miehen kanssa 5 sijaislasta.

Vierailija
26/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset eivät ole sijaislapsia.

Vierailija
27/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan sosiaalialan, kun ei edes tiedä, ettei sijaislapsia ole olemassakaan.

Vierailija
28/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt voisiko meistä tulla sijaisperhe. Pitääkö toisen vanhemmista olla kotiäitinä, jos perheeseen sijoitetaan lapsi vai voiko lapsen laittaa päivähoitoon niin kuin omatkin lapset?

Vierailija
29/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää sosiaalityöntekijän tai perhehoitoliiton ihmisen juttusille, niin saatte faktaa.

Ehkä myös odottaisin, että molemmat omat ovat koulussa. Nimittäin rankkaakin voi tulla ja olla.

Vierailija
30/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauksesta riippuen, voi tietenkin joskus tulla perheeseen sellainen lapsi, että jonkin aikaa pitäisi pystyä olemaan pois töistä.

Vierailija
31/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että monet tyrmäävät heti ajatauksen. Tosiasia kuitenkin on, että tosi monet lapset kaipaisivat kotia ja jos teidän perhe haluaisi antaa rakkautta vielä yhdelle niin toki asiaa voi harkita. Helppoa se ei varmaankaan ole. Äidilläni on ollut sijaislapsi, joka pysyi aikuisikään asti. Kaikki lapset eivät siis aina palaudu biologisille vanhemmilleen. Ongelmia oli myös ehkä normaalia enemmän murrosiässä, mutta eipä sitä koskaan tiedä omista lapsistaankaan. Sijaislapsista makdetaan myös pientä korvausta, joten ihan normaalin perheen tulot kyllä riittävät.

Vierailija
32/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä kokonaan eroon. Jokainen sijaisvanhempi tietää, että sijaislapsia ei ole olemassa, mutta sinnikkäästi tuo sana vaan pysyy käytössä. Lapsi ei ole kenenkään sijainen.

Vierailija
33/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että teidänlaisia on olemassa :)

Vierailija
34/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että teidänlaisia on olemassa :)

Vierailija
35/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestetään. sielä tulee paljon tietoa sijaisvanhemmuudesta risuineen ja ruusuineen. täältä ei

olen itse perheestä jossa on ollut monia sijaiskotilapsia. itse olen ollut mukana valmennuksen paneeleissa vastailemassa kurssilaisten kysymyksiin minun näkökulmastani siitä mitä on olla sijaisperheen bio lapsi.

Vierailija
36/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mitä itse tiedän.

Vierailija
38/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi putosi jostain syystä pois.

Vierailija
39/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mitä itse tiedän.

ehkä jotain mitä en osaa kysyäkään, kerro vaan! :)

Itse ajattelin lähtökohtaisesti, että mikäli pystyisimme itse yhtään vaikuttamaan, niin haluaisimme tosiaan mahdollisimman pienen lapsen, mielellään 1-2-vuotiaan, ja mielellään sijoitukseen pitkäksi aikaa, sitä siis en pelkää (ainakaan nyt, tosin en kyllä vielä ole asioista hirveän perillä)

Ymmärrän, että pitäisi olla tekemisissä biovanhempien kanssa ja kenties koko heidän sukunsa kanssa, mutta kuinka usein tätä yhteyttä keskimäärin pidetään, kerta kuussako?

Mieheni ei vielä ole ihan täysillä hommassa mukana, mutta lupasi esim. lähteä tuonne infotilaisuuteen. Lisäksi ajattelen, että miehellä olisi jo tavallaan "kokemusta" sijaisisänä olosta, perheeseemme kuuluu nimittäin esikoiseni, joka on aiemmasta avioliitostani. Ja kun mieheni on ottanut hänetkin hyvin vastaan, miksi ei ottaisi lisääkin ei-biologisia lapsia.

Miehelle kuitenkin sanoin, etten lähde hommaan, ellei mies ole asian puolella. Ymmärrän, että miehen tuki asiassa on erittäin tärkeää, vaikka käytännössä minunhan hommaa tämä enimmäkseen olisi, koska mieheni käy töissä ja itse olisin valmis hoitamaan sijoitettua lasta vähän niinkuin "päätoimisesti" kotona, ainakin alkuun.

ap

Vierailija
40/40 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään aina toistaiseksi voimassa olevaksi. Eli se loppuu automaattisesti kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Vaikka tavoitteena on perheen yhdistäminen, ei se kovinkaan usein onnistu. Myös sitä katsotaan kuinka kauan lapsi on ollut sijaisperheessä. Jos 1-2 vuotias on muutaman vuoden perheessä, ei häntä kovin herkästi lähdetä enää heittelemään muualle, ei edes biologiseen kotiin. Tiedän itse monta tapausta, jolloin lapsen biovanhemmat itse haluavat, että lapsi jää sijaisperheeseen oltuaan siellä vuosia. Ajattelevat lapsen etua. Tietenkin täytyy hyväksyä se mahdollisuus, että lapsi joskus palaa omille vanhemmilleen. Tavallisinta on, että vanhemmat tapaavat lastaan kerran kuukaudessa, joka minusta on aivan liian vähän. Tapaamiset kuitenkin sovitaan aina tapauskohtaisesti.