Th sanoi, että vauva voi syntyä vielä viikkoon, koska ei ole laskeutunut
Kaverilleni terkka oli sanonut, että sikiö voi laskeutua vasta synnytyksessä eikä laskeutumisen perusteella voi päätellä mitään synnytyksen ajankohdasta.
Kumpi on totta?
Kommentit (16)
laskeutua vasta synnytyksessä.
Niin kävi minulle esikoisen kanssa.
Perjantaina kätilö sanoi, ettei vauva tule syntymään vielä ainakaan viikkoon kun ei ole laskeutunut.
Maanantaina vauva kuitenkin syntyi. Eikä laskeutunut ennen kuin synnytys oli käynnissä.
Esimerkki elävästä elämästä:
Mä olin lähdössä käynnistykseen ja soitin sitä ennen kaverille jolla oli la 2 viikon päästä. Hän oli ollut just tarkastuksessa jossa sanottiin että menee varmaan yliajalle.
Olin ollut sairaalassa muutaman tunnin kun kätilö tuli mulle sanomaan että sain vieraan. Häh? Eikös sieltä tullut se mun kaveri ja hänen vauvansa syntyi 8 tuntia ennen meidän heppua!
kätilö oli laittamassa kotiin,mutta poitsu päättikin syntyä sillä hetkellä,tuli sitten puolessa tunnissa ulos. Oli kyllä aika järkky synnytys
joten eiköhän se aika yksilöllistä ole. Tsemppiä viime metreille!
Ja kaikki synnytykset alkoi vesien menolla.
Neuvolassa tiistaina ei ollut mitään merkkejä, että jotain alkaa tapahtua. Ei laskeutumista, ei kohdunsuun muutoksia tai mitään. Perjantaina tuli sitten ryminällä.
Mulla esikoinen oli alhaalla vaikka kuinka kauan ja rv 36 lääkäri ja kätilö ja th sanoivat kaikki että syntyy koska vaan kun on niin kypsä tilanne. Silti syntyi "vasta" 40+3.
Synnytyksessä lähtivät sitten vasta alaspäin (tietenkin!).
kolmonen poikittain vielä pari päivää ennen syntymäänsä, ja tosiaan laskeutui vasta salissa, kuten molemmat isommat sisaruksensa. Eka syntyi 41+4, toka 38+6 ja kolmas 36+6, että sillä ajallakaan ei ole ollut vaikutusta.
Ja kaikki synnytykset ovat alkaneet supistuksilla, vedet menneet vasta kun kalvot puhkaistu ennen ponnistusvaihetta.
Mulla vauva laskeutui aikaisin. Kävin synnytystapa-arviossa jollain vkolla 36 ja lääkärin oli vaikea nähdä ultralla vauvan päätä kun se oli niin allhaalla.
Toisaalat sairaalassa tapasin sellaisia joiden vauvat vainnhuitelivat jossain "pilvissä" ja eivät näin alkaneet syntymään vaikka käynnistystäkin yrittivät heille. Nuo äidit joilla tuo laskeutumaton vauva oli yliajalla olivat aika kypsiä tilanteeseen.
Koskaan ei kuitenkaan voi sanoa milloin vauava syntyy. Mullekkin varattiin aika käynnistyskeen maanantaikis tarkistuksessa joka oli tosrstaina ja silolin ei merkkejä vauvan syntymisestä,vaikka olikin laskeutunut. Kas kun vedet meni perjantain ja lauantain välisenä yönä ja lauantai-iltaan mennessä vauva olikin jo sytntynyt; 3-viikkoa etuajassa.
Kuten vastauksista näkyy, eipä sillä ole mitään tekemistä synnytyksen ajankohdan kanssa :o) Mulle th sanoi eilen että arvioisi synnytyksen käynnistyvän 2-4 viikon sisällä. Meinasin kysyä että ihanko totta, la on nimittäin 1.10. ... Että taas no shit, Sherlock?
Mulla vauva laskeutui vasta synnytyksessä. Synnytys alkoi pari päivää päälle lasketun ajan ilman mitään ennakkovaroituksia (raskausajan ekat supistuksetkin tuli vasta tuolloin ja heti alusta tosi tiheästi ja kipeinä). Sain melkein heti sairaalaan päästyäni epiduraalin, jotta saisin lihakset rentoutettua ja vauva laskeutuisi paremmin. Neljän tunnin kuluttua lapsi olikin jo sitten maailmassa.
Eiköhän kaikilla hiukan laskeudu jo ennen synnytystä. Eihän se ole mikään on-off -tila. Itselläni kummassakin synnytyksessä oli laskeutunut, mutta laskeutui lisää synnytyksessä ja kiinnittyi vasta siinä vaiheessa. Kohdallani käytti kätilö silti ilmaisua "odotellaan laskeutumista".
koska ei mahtunut! Silti synnytys käynnistyi ja sektioon päädyttiin. Pää ei siis mahtunut lantion sisäänkäyntiin...
Th sanoi siis, että lapsi EI voi syntyä vielä viikkoon, koska ei ole laskeutunut