harmittaa pph :(
Meidän pieni 1v3kk poika on ollut nyt pph viikon verran. (tutustumisen aloitimme elokuussa ja ensimmäisen viikon olin mukana hoitopaikassa.
Hoitaja meni lasten kanssa maanantaina kerhoon ja nyt taas tänään. Mitä ihmettä?! Olisimme kyllä hakeneet pojalle päivä päiväkotipaikan, jos olisimme halunneet hänet isoon ryhmään :( Nyt harmittaa, meidän poika on muutenkin niin arka, eikä ole tottunut sellaiseen. Poikamme on nukkunut nyt huonosti, itkee öisin, eikä oikein syökkään mitään. Poika muutenkin hoikka, hoidossa kuulemma syö hyvin, vaikea kyllä uskoa, kun ei kerran kotonakaan syö!
Meillä on myös ensiviikolla ulkomaanmatka, enkä todellakaan haluaisi,että poika saa jonkun pöpön, just tähän saumaan, vaikka eihän sitä kokonaan välttääkään voi, nyt vaan niin huono tilanne sairastua, kun on tämä kauan odotettu reissukin.
Kommentit (73)
Päiväkodeissa tosiaan voi olla kaksikin viikkoa tutustumassa, mutta ei silloinkaan koko ajan tai joka päivä.
Pph:lla ollaan hoitajan kotona ja hänen yksityisyyttä on kunnioitettava. Lisäksi pieni ryhmä häiriintyy helpommin vieraista aikuisista. Yleensä pph:lle tutustutaan korkeintaan 2-3 kertaa ja sitten jätetään jo lapsi yksin. Toiset tarvitsevat muutaman lyhyemmän hetken ja toiset jäävät alusta asti hienosti ryhmään mukaan.
Vaikka tuntuu ettei täältä paljon tukea saa.
Ryhmässä on 5v.,3v,1v.1kk ja minun 1v.33kk kaikki poikia. Ymmärrän kyllä, että muut lapset pitävät kerhoista, mutta silti tuntuu kovin omituiselta, tämä touhu, pitääkö niissä kerhoissa ruveta heti ravaamaan, ja eikö se maanantaine kerho jo riittäisi näin alkuun, olisin toivonut rauhallisempaa alkua. Eikös sitä yleensä mennä pienimmän ehdoilla tai herkimmän.
Hoitaja itse sanoi, että katsotaan miten ryhmä alkaa toimimaan ja aloitetaan kerhot sitten kahden kuukauden päästä, eipä pitänyt sanojaan :( Meidän poika ollut vasta viikon yksin hoidossa!
Ap
Ryhmässä on 5v.,3v,1v.1kk ja minun 1v.33kk kaikki poikia. Ymmärrän kyllä, että muut lapset pitävät kerhoista, mutta silti tuntuu kovin omituiselta, tämä touhu, pitääkö niissä kerhoissa ruveta heti ravaamaan, ja eikö se maanantaine kerho jo riittäisi näin alkuun, olisin toivonut rauhallisempaa alkua. Eikös sitä yleensä mennä pienimmän ehdoilla tai herkimmän.
Hoitaja itse sanoi, että katsotaan miten ryhmä alkaa toimimaan ja aloitetaan kerhot sitten kahden kuukauden päästä, eipä pitänyt sanojaan :( Meidän poika ollut vasta viikon yksin hoidossa!
Ap
Noin monta lasta kerhossa ja sinun pillisi mukaan olisi pitänyt tanssia.
Mieti nyt VÄHÄN.
sitä mieltä, että kerhossa käyminen on hyvä juttu, niin selvän enemmistön mielipide tietenkin ratkaisee. Jos haluat määrätä 100% mitä lapsesi hoitopaikassa tapahtuu, palkkaa kotiin hoitaja!
Ap
Vaikka tuntuu ettei täältä paljon tukea saa. Ryhmässä on 5v.,3v,1v.1kk ja minun 1v.33kk kaikki poikia. Ymmärrän kyllä, että muut lapset pitävät kerhoista, mutta silti tuntuu kovin omituiselta, tämä touhu, pitääkö niissä kerhoissa ruveta heti ravaamaan, ja eikö se maanantaine kerho jo riittäisi näin alkuun, olisin toivonut rauhallisempaa alkua. Eikös sitä yleensä mennä pienimmän ehdoilla tai herkimmän. Hoitaja itse sanoi, että katsotaan miten ryhmä alkaa toimimaan ja aloitetaan kerhot sitten kahden kuukauden päästä, eipä pitänyt sanojaan :( Meidän poika ollut vasta viikon yksin hoidossa! Ap
Noin monta lasta kerhossa ja sinun pillisi mukaan olisi pitänyt tanssia. Mieti nyt VÄHÄN.
En tajua, mitä pahaa siinä kerhossa oikein on? Jos lapsi on arka niin on todella hyvä sosiaalistaa häntä vai haluaako ap., että poika pysyy arkana kouluikään asti?!
Ja tosiaan, jos ei kelpaa niin hankkikoot yksityisen hoitajan niin voivat sitten kökkiä kahden kotona.
Voisiko olla, että pienten on helpompi unohtaa ikävä ja päivä menee nopeamminkin, kun on muutakin tekemistä ja ei tarvitse kokoajan vahtia ovia ja ikkunoita, koska se äiti sieltä tulee. Tuli vaan mieleen.
Entä jos 5- ja 3- vuotiaiden vanhemmat haluavat, että lapset pääsevät kerhoon heti kauden alusta lähtien, ja tarvitsevat enemmän toimintaa ja virikkeitä?
Ja ei, pph:lla ei mennä kenenkään yksittäisen lapsen, vaan koko ryhmän ehdoilla.
Hoitaja itse sanoi, että katsotaan miten ryhmä alkaa toimimaan ja aloitetaan kerhot sitten kahden kuukauden päästä, eipä pitänyt sanojaan :( Meidän poika ollut vasta viikon yksin hoidossa!Ap
niin meidän hoikat lapset (3kpl, kaikki neuvolassa painoseurannassa olleet) ovat yleensä syöneet hoidossa huomattavasti enemmän ja paremmin kuin kotona! Ja käyttäytyvät muutenkin paremmin. Jonkinlaista vieraskoreutta ja tsemppiä kai, ja hyvä näin :)
t. lastenhoitaja
Mitä syömiseen tulee niin meidän hoikat lapset (3kpl, kaikki neuvolassa painoseurannassa olleet) ovat yleensä syöneet hoidossa huomattavasti enemmän ja paremmin kuin kotona! Ja käyttäytyvät muutenkin paremmin. Jonkinlaista vieraskoreutta ja tsemppiä kai, ja hyvä näin :)
Entä jos 5- ja 3- vuotiaiden vanhemmat haluavat, että lapset pääsevät kerhoon heti kauden alusta lähtien, ja tarvitsevat enemmän toimintaa ja virikkeitä?
Ja ei, pph:lla ei mennä kenenkään yksittäisen lapsen, vaan koko ryhmän ehdoilla.
Hoitaja itse sanoi, että katsotaan miten ryhmä alkaa toimimaan ja aloitetaan kerhot sitten kahden kuukauden päästä, eipä pitänyt sanojaan :( Meidän poika ollut vasta viikon yksin hoidossa!Ap
Lainaus meni pieleen, ja teksti ap:n nimen alle, sorry :(
Ei minulla ole niitä kerhoja mitään vastaan, olisin vaan toivonut rauhallisempaa aloitusta. Mieheni ihmetteli poikaa viedessään, että eikö sitä järjestettyä toimintaa pitäisi olla siellä hoitopaikassa, jossa lapsi on.
valtana kotona, kun vanhemmat hylkää sen noin pienenä muiden hoitoon päiviksi.
Eihän se ole tarkoituksenmukaista! Lapsen on tarkoitus olla siellä hoidossa ilman vanhempaa ja minkä viestin lapsi sai tuolla viikon tutustumisella? Sen että äiti kulkee siellä mukana!
Toisekeen, hoitajalla on varmaan muitakin lapsia joten myös muiden vanhempien toiveet on otettava huomioon ja yleensä oman kokemukseni mukaan vanhemmat on hyvillään jos pph jaksaa käydä ryhmänsä kanssa esim. kerhossa/musiikki/jumppatuokioilla srk:n tai pk:n tiloissa.
Mullakin on ollu hoitolapsia joista sanottu että eivät syö kotona juuri mitä mutta hoidossa syövät ihan hyvin. Luultavasti muiden lasten esimerkki ruokailutilanteessa vaikuttaa ainakin osaksi, voi toki riippua myös siitä millaista ruokaa kotona tarjotaan; onko liian mausteista tai mautonta (pidetäänkö vuoden ikäistä liian pienenä eikä ruokaa lisätä mausteita/yrttejä riittävästi?), tarjoaanko kotona paljon noutoruokaa (pitsoja, hampurilaisia, kiinalaista tai käydäänkä ravintoloissa).
Olen törmännyt hoitolapsiin joiden perheen käyvät useita kertoja viikossa syömässä pitsoja ja hampurilaisia ja "kotiruoka" on noutoruokaa kiinalaisesta tms. Vanhemmat sanoo ettei lapselle maistu ruoka ja täällä kuitenkin popsii isoja annoksia ja pyytää jopa lisää! Nämä toki ääriesimerkkejä mutta näitäkin on...
Ja mitä tulee tutustumiseen... minulle tuli kerran hoitolaisen isä tänne VIIKOKSI tutustumaan lapsensa kanssa. Eipä ollut kovin kivaa kun lasten päikkäriaikaan ventovieras ukko nukkua röhnöttää minun sohvallani kuolat poskella! =O Yritin kyllä puhua asiasta, samoin pph-ohjaaja mutta kaikui kuin kuuroille korville.
ja miten ei. Kerrankaan muut vastaajat ei hauku pph, ainahan ne ollu väärässä. Ihmettelen miten noin pieni lapsi viedään hoitoon ,jos ei ole pakko. Jos on varaa ulkomailla lomaillla eikö olisi voinut niilläkin rahoilla hoitaa lasta kotona vähän pitempään.
Normaalisti syö kotona isoja annoksia, nyt ei ole enään syönyt. Käymme kyllä välillä ravintolassa syömässä. Pojalla aina omat eväät mukana ja tarkat ruoka-ajat, hänellä on monia ruoka-aine allergioita, (kaikki ei vielä edes selvillä).
Mielestäni lapsentahtinen totuttelu ja tutustuminen on kaikkien etu ja siksi olin mukana viikon, emme kuitenkaan 8-14 vaan vaihtelevasti 8-12 ja 8-14 lähdimme kotiin, kun poika heräsi päiväunilta. Eipä kai siinä ole mitään väärää, että halusin nähdä miten hoitaja laittaa poikani nukkumaan. (Ei luonnistunut, niin kuin luulisi ammattilaiselta, toinen pieni itki ja itse jouduin omani laittamaan, siitä jäikin eopävarma olo, että miten mahtaa toimia, kun ei ole apukäsiä mukana). Maanantaina jätinkin, sitten jo puoleksi päiväksi.
Ap
häiritsee ulkomaan matka näin pian. Hoidon aloittaminen väsyttää ja viikonloput menee levätessä ilman ulkomaan matkojakin.
Normaalisti syö kotona isoja annoksia, nyt ei ole enään syönyt. Käymme kyllä välillä ravintolassa syömässä. Pojalla aina omat eväät mukana ja tarkat ruoka-ajat, hänellä on monia ruoka-aine allergioita, (kaikki ei vielä edes selvillä).
Mielestäni lapsentahtinen totuttelu ja tutustuminen on kaikkien etu ja siksi olin mukana viikon, emme kuitenkaan 8-14 vaan vaihtelevasti 8-12 ja 8-14 lähdimme kotiin, kun poika heräsi päiväunilta. Eipä kai siinä ole mitään väärää, että halusin nähdä miten hoitaja laittaa poikani nukkumaan. (Ei luonnistunut, niin kuin luulisi ammattilaiselta, toinen pieni itki ja itse jouduin omani laittamaan, siitä jäikin eopävarma olo, että miten mahtaa toimia, kun ei ole apukäsiä mukana). Maanantaina jätinkin, sitten jo puoleksi päiväksi.
Ap
Et ole valmis laittamaan lastasi hoitoon, etkö mitenkään saisi järjestettyä vaikka puolta vuotta vielä kotona lapsesi kanssa?
Melkein 2v on kuitenkin jo ihan eri asia.
Ap
Et ole valmis laittamaan lastasi hoitoon, etkö mitenkään saisi järjestettyä vaikka puolta vuotta vielä kotona lapsesi kanssa?
Melkein 2v on kuitenkin jo ihan eri asia.
että lapsen hoitaminen olisi tärkeämpää kotona, kuin ulkomaan matka. Tuolla rahalla olisi hoitanut ainakin pari kuukautta pidempään kotona :(
Surullista
Siis tuon tutustumisen suhteen. En usko, että kukaan huolii kotiinsa vieraita aikuisia asumaan viikkotolkulla.
Pph saa itse päättää, käykö kerhoissa vai ei.