Tietääkö joku tapauksia, jossa väitöskirjaa olisi tehty eri alalta kuin on pääaineena opiskellut?
Kommentit (10)
Siis esim. uskontotieteestä (teologisesta) on loikattu valtsikkaan (muistaakseni johonkin sosiaalitietistä). Tai kansatieteistä antropologiaan, jne.
Etäisesti muistan yhtä kurssia vetäneen lehtorin (joka oli itse ent. loikkari) sanoneen, että kyseessä on ihan tavallinenkin ilmiö. Tästä on tosin aikaa, tapahtui 90-luvulla...
Yleisyydestä en osaa sanoa, mutta joitakin tapauksia tiedän.
Pääaine esim. teknillisen fysiikan alta ja jatko-opinnot tietotekniikasta. Toinen esimerkki on pääaine materiaalitekniikasta ja jatko-opinnot puolijodenteknologiasta.
sivuaineena sitä, josta tekivät väitöskirjan. No enpä usko, että tuo on ihan mahdoton ajatus. Mielestäni yliopisto koulutus yleensäkin valmistaa aika lailla tutkijaksi, riippuen tietenkin alasta (jotkut valmistaa ihan ammattiin...).
joka opiskeli pääaineena logopediaa ja väitteli psykasta.
yhteensä vain 20 ov. Tekniikan aloista on kysymys, mutta en halua kertoa tarkemmin, jottei minua tunnistettaisi.
Se oli siis ihan mahdollista, mutta vaati toki sen, että opiskelin uutta alaa selvästi enemmän kuin mitä jatkotutkintoon olisi vaadittu.
on siirtynyt kohtalaisen runsaasti tekemään väitöskirjaa tietotekniikan alalta. Lähinnä tieteellisen laskennan puolelle.
Samoin teoreettinen fyysikko voisi hyvin tehdä jatko-opintonsa matematiikan alalla.4
Minulla on maisterin tutkinto metsätieteestä, nyt työn alla väitöskirja maantieteen laitokselle. Maantiedettä en ole opiskellut aiemmin lainkaan. Aiheeni on varsin poikkitieteellinen, ja sain maantieteen puolelta pätevämmän ohjaajan, joten kannatti vaihtaa tiedekuntaa.
ilmeisestikin. Yksi tuttu aikoinaan opiskeli ja teki lisurinkin Taideteollisessa korkeakoulussa, mutta väitteli yliopiston musiikkitieteen laitokselta. Aiheet poikkesivat kyllä aika reippaasti toisistaan.