Paljonko mies maksaa elareita jos yhteishuoltajuus ja lapsi isällä joka toinen vloppu?
Kommentit (38)
Vain tuo joka on lapseni toinen vahempi, joutuu maksamaan puolet hänen elämisestään.
Erossa kun vanhempien parisuhde loppuu, ei vanhemman ja lapsen välinen suhde (siis myöskään vanhemman huolto- ja elatusvelvollisuus jälkikasvuunsa).
Myös nykyinen mieheni maksaa elarinsa kohtuu summissa ja ilman katkeruutta. Tiedämme hyvin että lapset tulevat lähivanhemmalle kalliiksi, vuokra-asunnon hinta nousee helposti 100-200€ kuussa ihan pelkästään lapsen huoneen vuoksi (ja tietenkin muukin tilantarve lisääntyy. Jos lapset eri sukupuolta, tarvitaan väh kaksi huonetta. (nyk miehelläni tyttö ja poika, minulla kaksi poikaa, ja meillä yksi yhteinen). Siihen päälle bussiliput, lapsen asioilla kulkemiset, ja vaikka millä mitalla laskuja jotka herkästi unohdetaan nyxin itsetekemistä elarilaskelmista. Ja ihmeen vähän lasketaan vaikka teinin ruokakustannuksiin tai mopobensoihin.
Minä en edes suostuisi katselemaan miestä joka ei valittaisi siitä, että joutuu huolehtimaan lastensa elämisestä!! (Millaisia munattomia siipeilijöitä teillä oikein on miehinä?) Minun puolisoni maksaa hyvät elarit (tai osa rahasta antaa isommalle lapselle suoraan, mm. mopoilubensoihin ja "taskurahaa" rentoutumiseen kavereiden kanssa). Ja oletan että hän tukee lapsiansa elämässä myös näiden täysi-ikäistyttyä, aivan kuten ydinperheen vanhemmatkin. Ollaan laskettu että voitaisiin antaa jokaiselle täsysi-ikäiselle 100€ kuussa apurahaa plus kotimatkakustannukset siihen asti että lopettavat opsikelut ja saavat taloutensa vakaiksi. Siis jokaiselle viidelle perheemme lapselle, ei vain MINUN omilleNI....
Minä en edes suostuisi katselemaan miestä joka ei valittaisi siitä, että joutuu huolehtimaan lastensa elämisestä!!
joka valittaisi
No ei se lapsi vielä mitään harrasta. Elarit lasketaannykytilanteen mukaan ja sitten kun tilanne muuttuu, haetaan muutosta. Sä et siis voi yrittää nyt kupata eksältäsi 1000 euroa kuukaudessa sillä varjolla, että lapsen yliopisto-opinnot joskus vuonna xxxx maksavat niin ja niin paljon.
Mene itsekin töihin, äläkä vingu rahaa eksältäsi![/iAinoastaan siinä tapauksessa, että sopimus tehdään vaikka 2 vuodeksi niin silloin vain nykytilanne.
Yleisempää on, että sopimus tehdään siihen saakka kunnes lapsi on 18 vuotias. Tällöin on syytä ottaa huomioon myös tulevaisuuden menot.
Sopimusta on todella vaikea saada muutettua jälkikäteen. Ainoastaan syystä, että tulotasoissa tapahtuu radikaali muutos. Lapsen alkanut harrastus ei todellakaan riitä syyksi.Niin ja tuolle siipeilijöistä huutavalle.
Ei todellakaan ole siipeilyä, että etävanhempikin joutuu osallistumaan lapsen kuluihin.
Jos lapsi VAIN joka toinen viikonloppu isällään, niin äidille jää todella paljon enemmän kuluja, varsinkin jos vaatettaakin lapsen kokonaan.
Miksi sen etävanhemman pitäisi päästä kuin koira veräjästä, ettei tarvitse enää osallistua elättämiseen mitenkään.
Elatusmaksu ei ole lähivanhemmalle vaan lapsen kuluihin.
Mun ex maksaa 240€/kk ja todellakin pääsee "halvemmalla" kuin minä ja tulotaso hänellä vielä paljon korkeampi.
Ja siis tuon elarin lisäksi ei osallistu muuten lapsen kuluihin.
Minä maksan asumisesta, syömisen, harrastukset, kaikki vaatteet, vakuutukset, lääkärikulut, lääkkeet, kaverilahjat, leffat, viikkorahat, pesuaineet, vessapaperit ihan kaiken.
Kyllä lapsi todellakin kuluttaa yli 230€/kk (tuossa siis lapsilisä ja ap:n miehen laskema 100€)
Laskelmassa otetaan huomioon kaikki kulutus, ei vain vaipat ja sisävaatteet.
laskelmaan tietysti vaikuttaa vanhempien erotilanteessa oleva elintaso.
Idea on siis ettei lapsen elintaso saisi laskea eronmyötä.
Pienituloisilla ei tietenkään ole lähtötilannekaan sama kuin keski tai suurituloisilla.
Lapsen kulut ovat kuukaudessa noin 550 euroa ja minä maksan niistä sitten sen toisen osan. Lähtökohta on ollut meillä, että lapsen elintaso ei tipu eron myötä.
mitä menee ruokaan,vaatteisiin,vaippoihin,lääkkeisiin(mhd) ja sai summaksi 100e kuussa,sanoi että suostuu maksamaan vain puolet tuosta. minusta se ei ihan niin mene. Joudun kuitenkin asumaan isommassa asunnossa,vesi ja sähkö laskut isommat,ruoka laskut,vaatteita alkaa menemään enempi kun lapsi kasvaa,muut kulut,lääkärireissut,harrastukset jne...huoh.miten se lasketaan siis siellä?
Esimerkki:
Minulla on 2 lasta. Lapsi A, 10v. Lapsi B, 3v. Molemmilla eri isä. Asumme vuokrakolmiossa ns. hyvällä asuinalueella. Käyn töissä ja palkkatulo on 1800e ja tuosta pois verot. Lisäksi saan lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella sekä asumistukea n. 150e.
Lapsi A: Kunta/Kela maksoi minulle lapsen ollessa 2-9v minimiä, eli 139e. Isällä oli silloin niin paljon pienemmän tulot ettei kyennyt elatusta hoitamaan.
Nyt viimeisen vuoden ajan lapsen isä on maksanut tuon minimin minulle itse, enempään ei pysty vaikka laskennallinen olisi 180e. Minulle tuo minimi on ok, koska osallistuu maksamalla ½ harrastuksista, polkupyöristä, suksipaketeista ja talvivaatteista. Isän tulot ovat hiukan pienemmät kuin minun ja hänellä on rakas mutta kallis harrastus, johon hänen rahansa uppoavat. En halua häntä erottaa rakkaasta harrastuksestaan vaatimalla lisää elatusta koska pärjäämme näinkin ja meillä on hyvä, toimiva systeemi isän kanssa noissa elatuksen ylittävissä kuluissa.
Isä asuu kalliissa vuokrayksiössä hyvällä asuinalueella. Minä ostan lapselle vaihtovaatteet isän luo.
Isä tapaa lastaan joka toinen vkonloppu, ke-iltaisin pari tuntia sekä puolet koulun/pväkodin loma-ajoista.
Lapsi B:
Isä maksaa 156e elatusta, vaikka laskennallinen olisi 170e. Pudotimme tuohon, summa minulle ok. Isän tulot ovat samaa luokkaa kuin minulla. Isä asuu vuokrakaksiossa ihan hyvällä asuinalueella. Sovimme myös että isä osallisuu lapsen harrastuksiin/polkupyöräosoihin ym isoihin hankintoihin tulevaisuudessa. Vaatekuluihin isä ei osallistu. Isä ostaa itse vaihtovaatteet lapselleen luokseen. Isä tapaa lastaan joka 2. vkonloppu, 1 arki-iltana viikossa sekä koulujen/pväkotien loma-aikoina (ei toteudu paitsi kesällä 2 vkoa)
Itse olen ihan tyytyväinen ja hyvin pärjätään. kaikkea ei pysty edelleenkään lapsille aina hommaamaan ja talvivaatehankinnat kauhistuttavat etukäteen, mutta hyvin selvitään.
Vain tuo joka on lapseni toinen vahempi, joutuu maksamaan puolet hänen elämisestään.
Erossa kun vanhempien parisuhde loppuu, ei vanhemman ja lapsen välinen suhde (siis myöskään vanhemman huolto- ja elatusvelvollisuus jälkikasvuunsa).
Myös nykyinen mieheni maksaa elarinsa kohtuu summissa ja ilman katkeruutta. Tiedämme hyvin että lapset tulevat lähivanhemmalle kalliiksi, vuokra-asunnon hinta nousee helposti 100-200€ kuussa ihan pelkästään lapsen huoneen vuoksi (ja tietenkin muukin tilantarve lisääntyy. Jos lapset eri sukupuolta, tarvitaan väh kaksi huonetta. (nyk miehelläni tyttö ja poika, minulla kaksi poikaa, ja meillä yksi yhteinen). Siihen päälle bussiliput, lapsen asioilla kulkemiset, ja vaikka millä mitalla laskuja jotka herkästi unohdetaan nyxin itsetekemistä elarilaskelmista. Ja ihmeen vähän lasketaan vaikka teinin ruokakustannuksiin tai mopobensoihin.
Minä en edes suostuisi katselemaan miestä joka ei valittaisi siitä, että joutuu huolehtimaan lastensa elämisestä!! (Millaisia munattomia siipeilijöitä teillä oikein on miehinä?) Minun puolisoni maksaa hyvät elarit (tai osa rahasta antaa isommalle lapselle suoraan, mm. mopoilubensoihin ja "taskurahaa" rentoutumiseen kavereiden kanssa). Ja oletan että hän tukee lapsiansa elämässä myös näiden täysi-ikäistyttyä, aivan kuten ydinperheen vanhemmatkin. Ollaan laskettu että voitaisiin antaa jokaiselle täsysi-ikäiselle 100€ kuussa apurahaa plus kotimatkakustannukset siihen asti että lopettavat opsikelut ja saavat taloutensa vakaiksi. Siis jokaiselle viidelle perheemme lapselle, ei vain MINUN omilleNI....
Samaa minäkin ajattelen. Mikä mies se sellainen on, joka ei lapsestaan eron jälkeen huolehdi?
Ei niitä rahoja öidille makseta, vaan lapselle....
mitä menee ruokaan,vaatteisiin,vaippoihin,lääkkeisiin(mhd) ja sai summaksi 100e kuussa,sanoi että suostuu maksamaan vain puolet tuosta. minusta se ei ihan niin mene. Joudun kuitenkin asumaan isommassa asunnossa,vesi ja sähkö laskut isommat,ruoka laskut,vaatteita alkaa menemään enempi kun lapsi kasvaa,muut kulut,lääkärireissut,harrastukset jne...huoh.miten se lasketaan siis siellä?
Esimerkki:
Minulla on 2 lasta. Lapsi A, 10v. Lapsi B, 3v. Molemmilla eri isä. Asumme vuokrakolmiossa ns. hyvällä asuinalueella. Käyn töissä ja palkkatulo on 1800e ja tuosta pois verot. Lisäksi saan lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella sekä asumistukea n. 150e.
Lapsi A: Kunta/Kela maksoi minulle lapsen ollessa 2-9v minimiä, eli 139e. Isällä oli silloin niin paljon pienemmän tulot ettei kyennyt elatusta hoitamaan.
Nyt viimeisen vuoden ajan lapsen isä on maksanut tuon minimin minulle itse, enempään ei pysty vaikka laskennallinen olisi 180e. Minulle tuo minimi on ok, koska osallistuu maksamalla ½ harrastuksista, polkupyöristä, suksipaketeista ja talvivaatteista. Isän tulot ovat hiukan pienemmät kuin minun ja hänellä on rakas mutta kallis harrastus, johon hänen rahansa uppoavat. En halua häntä erottaa rakkaasta harrastuksestaan vaatimalla lisää elatusta koska pärjäämme näinkin ja meillä on hyvä, toimiva systeemi isän kanssa noissa elatuksen ylittävissä kuluissa.
Isä asuu kalliissa vuokrayksiössä hyvällä asuinalueella. Minä ostan lapselle vaihtovaatteet isän luo.
Isä tapaa lastaan joka toinen vkonloppu, ke-iltaisin pari tuntia sekä puolet koulun/pväkodin loma-ajoista.Lapsi B:
Isä maksaa 156e elatusta, vaikka laskennallinen olisi 170e. Pudotimme tuohon, summa minulle ok. Isän tulot ovat samaa luokkaa kuin minulla. Isä asuu vuokrakaksiossa ihan hyvällä asuinalueella. Sovimme myös että isä osallisuu lapsen harrastuksiin/polkupyöräosoihin ym isoihin hankintoihin tulevaisuudessa. Vaatekuluihin isä ei osallistu. Isä ostaa itse vaihtovaatteet lapselleen luokseen. Isä tapaa lastaan joka 2. vkonloppu, 1 arki-iltana viikossa sekä koulujen/pväkotien loma-aikoina (ei toteudu paitsi kesällä 2 vkoa)
Itse olen ihan tyytyväinen ja hyvin pärjätään. kaikkea ei pysty edelleenkään lapsille aina hommaamaan ja talvivaatehankinnat kauhistuttavat etukäteen, mutta hyvin selvitään.
Minä annan lapsi A:lle 20e/kk rahaa joka kk, paikallisbussiliput maksetaan isän kanssa puoliksi. Kulkee siis paikallisbussilla tapaamassa isäänsä. Näin toteutuu myös se että etävanhempi maksaa aina toiseen suuntaan matkat, lähivanhempi toiseen.
Kumpikaan isä ei ole vaihtanut lapsen takia isompaan asuntoon, enkä itsekään, joten meillä ei sinänsä asumismenot ole muuttuneet.
Ja minun tapauksessa elatukset todellaikin menevät suoraan lapsille, molemmat isät tietävät sen eivät jupise eivätkä napise elatuksista. Meillä onkin sopimukset tehty suoraan 18 ikävuoteen saakka. Jos isien tulotaso muuttuu parempaan, ei elatus silti muutu korkeammaksi, koska pärjätään näin. Jos isien tulotaso pienenee, tulee Kela kuvioihin ja molemmista lapsista tulee se minimi 139.
Lapsi saa Kelan maksamaa elatustukea 139€/kk, koska etäisä on varaton. Etäisä asuu kaukana ja matkoihin (vien lapsen puoleenväliin matkaa) menee 120€/kk. Isä maksaa toisen puolen matkaa.
Lapsen muihin menoihin jää siis 19€/kk.
Lapsi viettää isällään 5-10 yötä/kk vaihdellen isän menojen mukaan. Tähän asti olen maksanut lapsen kaikki lääkärilaskut joita on ollut varsinkin tänä vuonna useita, yhtä käyntiä etäpaikkakunnalla lukuunottamatta, sekä harrastukset (pyysin osallistumaan, ei ole osallistunut), pääosin vaatteet tietenkin ja varsinkin ulkovaatteet, jotka kalliita, ulkovälineet pulkat, liukurit, luistimet ja sukset, sisävaatteet enimmäkseen, päivähoitomaksut jne. jne.
Isän mielestä summa on ihan sopiva jatkossakin kun tulee maksamaan elatusapua. Eli hänestä 19€/kk riittää lapsen menoihin.
Lapsi saa Kelan maksamaa elatustukea 139€/kk, koska etäisä on varaton. Etäisä asuu kaukana ja matkoihin (vien lapsen puoleenväliin matkaa) menee 120€/kk. Isä maksaa toisen puolen matkaa.
Lapsen muihin menoihin jää siis 19€/kk.
Lapsi viettää isällään 5-10 yötä/kk vaihdellen isän menojen mukaan. Tähän asti olen maksanut lapsen kaikki lääkärilaskut joita on ollut varsinkin tänä vuonna useita, yhtä käyntiä etäpaikkakunnalla lukuunottamatta, sekä harrastukset (pyysin osallistumaan, ei ole osallistunut), pääosin vaatteet tietenkin ja varsinkin ulkovaatteet, jotka kalliita, ulkovälineet pulkat, liukurit, luistimet ja sukset, sisävaatteet enimmäkseen, päivähoitomaksut jne. jne.
Isän mielestä summa on ihan sopiva jatkossakin kun tulee maksamaan elatusapua. Eli hänestä 19€/kk riittää lapsen menoihin.
ja maksaa itse elatuksen, elatuksen summa tulee nousemaan noiden tapaamismatkakulujen takia.
noin 140€/kk
tai sitten isä on voinut tehdä sopimuksen kelan kanssa että kela maksaa äidille ja isä kelalle.
Mutta jos isällä on pienet tulot ja pystyy maksamaan esim vaan 40€/kk elareita niin kela antaa ne loput 100€/kk...
ymmärsitkös?
Elatustuen määrä ja maksaminen
Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai vähennettynä. Täysimääräinen elatustuki on 139,54 e/kk.
Kela voi maksaa elatustuen vähennettynä, jos elatusapu on vahvistettu täysimääräistä elatustukea pienemmäksi elatusvelvollisen puutteellisen elatuskyvyn vuoksi. Tällöin saat Kelasta elatustuen ja elatusavun erotuksen ja elatusvelvolliselta elatusavun. Jos elatusapu on muista syistä pienempi, Kela ei maksa erotusta. Kela ei maksa alle 5 euron tukea.
Jos vahvistettu elatusapu on Kelan tukea suurempi eikä elatusvelvollinen maksa elatusapua, Kela maksaa elatustukea 139,54 euroa ja perii elatusvelvolliselta maksamatta jääneen elatusavun. Jos perintä onnistuu, Kela maksaa perinnän jälkeen elatusavun ja tuen erotuksen lasta hoitavalle vanhemmalle.
Elatustuki on verotonta tuloa.
Esimerkki
Toinen vanhemmista on määrätty maksamaan elatusapua lapselle 50 e/kk. Elatusapu on elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi elatustukea pienempi, joten Kela maksaa elatusavun ja elatustuen erotuksen 89,54 e/kk. Jos elatusvelvollinen ei maksa elatusapua, Kela maksaa koko elatustuen 139,54 e/kk ja perii elatusvelvolliselta 50 e/kk.
Muiden tukien vaikutus
Elatustukeen eivät vaikuta muut Kelan tuet kuin lapselle myönnetty sotilasavustus, joka vähennetään elatustuen määrästä.
Maksaminen
Elatustuki maksetaan kuukauden 10. päivänä. Elatusvelvolliselta perityksi saadut elatusavut maksetaan kuukauden 25. päivä. Jos maksupäivä on pyhäpäivä tai lauantai, tuki ja elatusapu maksetaan edeltävänä pankkipäivänä.
Tuki maksetaan lapsen vanhemmalle tai muulle henkilölle, jonka hoidossa lapsi on. Tuki voidaan myös myöntää ja maksaa 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen.
Tukea maksetaan enintään siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Tuki voi päättyä aikaisemmin, jos elatusvelvollisuus päättyy tai tuen muut edellytykset eivät enää täyty.
Kela voi tarkistaa tuen, jos perheen tilanne muuttuu niin, että se vaikuttaa tukeen.
Maksan exälle 180e kuukaudessa ja lapsi mulla 11-13pvää/kk:ssa. Osallistun harrastuksiin puolet maksamalla, kuten erossa lupasin. Nyt alkaa vaatiin lisää rahaa ku saanu rahallisen duunin. Sillä uus köyhä äijä ja velkaaki vanhasta kämpästä mut ei kai enää vittu kuulu mua rahastaa jos on ite joku luuseri?
Jossa per lapsi maksetaan n450e/kk alle kouluikäisestä lapsesta. Keskituloinen normaali perhe.
On lastenvalvojien esimerkki listan keskitasolla oleva summa, siis tapauksessa etävanhempi tienaa kaksikertaa sen minkä lähivanhempi. Kouluiässä summa nousee, koska kulutkin nousee.
Ja järkevät sopivat asian lastenvalvojalla,eikä maksa tuomareille ja lakimiehille... siitä kun hyötyvät vaan ne ed. mainitun viran omaavat.
jokaisesta 55 e/kk, eli yhteensä 165 e. Tämän sopi lastenvalvojan kanssa. Loput "minimistä" saan Kelalta. Kolme lastani käyvät isällään joka toinen viikonloppu, eikä isän tarvi maksaa mitään lapsiin liittyviä kuluja. Kun oli työtön, vein usein tosi paljon ruokia yms. mukana, että lapset voivat olla vknlopun siellä. Nyt on töissä. Tiedän, että tiukkaa tuo 165 euroakin tekee, kun on velkoja, maksuhäiriöitä..lastenvalvoja vain oli tiukkana, että lasten elatus kuitenkin on se eka ja tärkein juttu. Minulle sama, sillä aiemmin sain Kelalta suoraan sen minimin.
Mitäs olet kusipää jättänyt perheesi,olisit käyttänyt ehkäisyä!!Minä saan 220€ kk ja sekään ei riitä mihinkään.Tarviihan lapsi asunnon,ruokaa,vaateita,terveydenhoitomenot,jne.
minimi on se noin 140€ per lapsi.