Mummoäidin lapsesta teiniäiti, miten eroon epäonnistumisen tunteesta?
Olen varmaan ainakin tämän palstan mukaan mummoäiti, sain meidän ainokaiset (kaksostytöt) vanhana ja nyt toinen heistä on raskaana. Tyttö on päättänyt pitää lapsen ja olen tästä lievästi sanottuna järkyttynyt.
Olen itse abortin kannalla, koska tyttö on todella nuori eikä minusta vielä valmis äidiksi. Toisaalta onko minulla oikeutta pakottaa tyttöä aborttiin ja pahimmassa tapauksessa pilata meidän välit. Olen tällä hetkellä käytännössä yksin vastuussa arjesta, vaikka emme mieheni kanssa olekaan eronneet emmekä ole eroamassa, mutta mies on paljon sairaalassa ja kuntoutuksessa ja näin tulee olemaan vielä pitkään.
Tyttö ei tiedä minun kantaani tähän asiaan. Olemme kyllä keskustelleet eri vaihtoehdoista ja siitä mitä ne toisivat tullessaan.
Tytölle olen sanonut, että voisivat asua poikaystävänsä kanssa meidän pihalla olevassa kaksiossa. Tai tällä hetkellä se toimii lähinnä varastona, mutta tarvittaessa voidaan se tyhjentää. Vaikka abortti olisi minusta parempi vaihtoehto niin en haluaisi jättää tyttöä yksinkään vaan auttaa. Auttamisella en kuitenkaan tarkoita sitä, että hoitaisin vauvan täyspäiväisesti, välillä tietysti voisin hoitaa, lähinnä tarkoitan esim. asuntoa ym. asioita auttamisella.
Lisäksi koen olevani epäonnistunut äitinä kun tyttö on raskaana. Ehkäisystä on puhuttu ja pillereitä tyttö on syönyt, ei tietysti mikään ehkäisy ole täysin varma, tästä on omakohtaistakin kokemusta.
Kommentit (40)
Pitäiskö sun mennä nukkumaan?
Nelikymppiset ihmiset muka keskustelee kakkukahvilla että pakota likkasi tekeen abortti. Tirsk!
Eli jos saa lapsen 29v iässä niin on mummoäiti? Taivas, olen jo 50v täyttänyt enkä tajunnut, että olen isomummoiässä, esikoinen kun ei vielä ole rippikouluikäinen.
Jos lukutaito on tuota luokkaa.
Kokeiles uudestaan, jos vaikka teksti aukeaisi paremmin.
kk sitten täällä olleen. Ei kai 59 vuotiaan äidin sanavarastoon kuulu biletys yms. 15v on kyllä tosi nuori äidiksi! Ettekö te voisi lasta adoptoida?
Minä olin 44v kun saimme kaksostytöt ja nyt olen 59v.
Eli ei minusta 29v ole vielä mikään mummoäiti.
ap
Siis sinä 44v ja lapsi 15v? Eli jos saa lapsen 29v iässä niin on mummoäiti? Taivas, olen jo 50v täyttänyt enkä tajunnut, että olen isomummoiässä, esikoinen kun ei vielä ole rippikouluikäinen.
miksi ei näin voisi olla???
kk sitten täällä olleen. Ei kai 59 vuotiaan äidin sanavarastoon kuulu biletys yms. 15v on kyllä tosi nuori äidiksi! Ettekö te voisi lasta adoptoida?
tämmönen tilanne, itse siis muistan kuinka säälin niitä jotka 16-17v. sen ekan lapsen saivat, itse olen aina ollut sitä mieltä että eka baarit ja sit lapset. Ja siis kaikki nämä tapaukset jotka sen muksun saivat niin heti ku 18 täyttivät ni muksu jäi niin takaalalle että ihan itketti niitten puolesta mut onneks huostaanotettiin sit hyvin nopeesti...ykski muija raskausaikana ison mahan kanssa biletti baarissa alaikäsenä ja katottiin että oliko toi nyt 5 vai 4 kalja? Muutenki oli kuulema kavereille isoon ääneen puolustellu että eihän sillä pilven poltolla oo mitään vaikutusta siihen sikiöön ja että pitäskö kuitenki vähän rajottaa jos sattus synnytys käynnistyy ja ei huomais jos ois niin pössyis..ja monta kertaa nähtii se 4 aikaa itkemäs nakkijonos ku mies joutu putkaa ja nyt ei oo sit kuskii heittää kotii ku vauva taitaa olla yksin siellä...
toinen iloinen tapaus halus raskaaks sen takia et pääsis ite pois lastenkodista niin saiki sit oman kämpän nopeesti ja vauva synty ku täytti 17 ja siis syssäs mummolle ku ei kuulema jaksa koko päivää kuunnella mitää kitinöitä ja siis minähän en suostu heräämää ennen kello 11...ja nykyään laps sanoo siis mummoo äidiks ku äidillä jäänny vähä biletys päälle nyt täysiikäisenä..
mut anteeks sivutti vähä aihetta tämmönen hirvee pelottelu vielä ei ollut mitenkään tarkotus:D mutta siis se että tekee lapselle selväks että tää ei tosiaan mikään pelkästään parin vuoden juttu ole, vaan loppuelämän, ja että tietäähän sitte että ku kaverit on baarissa nii siinähän makoilet sitte kotona lapsen kans..mut jos päätös on tehty niin ethän sä siihen voi vaikuttaa muulla ku tukemalla loppuun asti:) itse siis olen tosiaan ''vasta'' 19v. ja ekaa odotan, tosin koen olevani valmis siihen koska baarissa oon juossu siit 16 v lähtien lähemmäs 3 kertaa viikossa ja ollu 2v. vakituinen työpaikka, avomies ja muutenki suht mallillaan elämä pikkuhiljaa..niin äidille soitin saman tien kun olin testin tehnyt koska tiesin että se ei mua hylkää ja ottaa kaiken vastaan tukien ja on mun puolella vaikka mitä hölmöjä menisin tekemään...isä taas on aina toitotellu sitä että lapset tehään vasta 30v. jälkeen...ja arvatkaa kuinka mielelläni kerroin isälle (kerroin vasta joskus 4-5 kuulla) ja vaikka hyvin asian otti niin ei sille nyt oikein asioita jaksa kertoa kun kokoajan ollaan jotenkin sillä mielellä että pitikö nyt se elämä mennä pilaamaan....niin ole tukena ja kiinnostu lapsesi asioista, varmasti arvostaa sitä myöhemmin että jos joskus vaikka yökylään vauvana otat että äiti pääsee nollaamaan baariin, niin varmasti tulee olemaan kiitollinen että ymmärrät!
teiniäiti (tuolloin 16) muutti yhteen poikaystävänsä kanssa. Päättivät lapsen synnyttyä rakentaa suvun kanssa yhteisvoimin omakotitalon (suvun maille, maaseutua). Toinen lapsi syntyi kun täytti 18. Nyt "teiniäiti" opiskelee hyvään ammattiin, lapset on tehty ja talo valmis. Ikää 21-vuotta.
Kuulemma yövalvomiset eivät tuottaneet tuskaa, ihana nuoripari ovat. Hyvinkin voi käydä, muistakaa tärkeä tuki!!
Miksi teini-ikä pitäisi valjastaa jotenkin erityisesti kännäämiselle ja baarissa roikkumiselle? Niinhän asiat tuntuvat tapahtuvan, mutta en ottaisi sitä lähtökohdaksi nuoruudelle.
itse siis olen tosiaan ''vasta'' 19v. ja ekaa odotan, tosin koen olevani valmis siihen koska baarissa oon juossu siit 16 v lähtien lähemmäs 3 kertaa viikossa ja ollu 2v. vakituinen työpaikka, avomies ja muutenki suht mallillaan elämä pikkuhiljaa..niin äidille soitin saman tien kun olin testin tehnyt koska tiesin että se ei mua hylkää ja ottaa kaiken vastaan tukien ja on mun puolella vaikka mitä hölmöjä menisin tekemään...isä taas on aina toitotellu sitä että lapset tehään vasta 30v. jälkeen...ja arvatkaa kuinka mielelläni kerroin isälle (kerroin vasta joskus 4-5 kuulla) ja vaikka hyvin asian otti niin ei sille nyt oikein asioita jaksa kertoa kun kokoajan ollaan jotenkin sillä mielellä että pitikö nyt se elämä mennä pilaamaan....
niin tyttö on siitä vastuussa seuraavat 18v. Tyttö on sanonut tämän ymmärtävänsä ja uskon, että hän myös ymmärtää, koska on aina ollut todella vastuuntuntoinen toisin kun siskonsa.
Meillä on lähipiirissä useammallakin tuttavalla pieniä vauvoja ja tyttö on heitä välillä hoitanut eli tietää jonkin verran millaista on vauvan kanssa, tietystikään hoitaminen sillon tällön ei ole sama asia kun hoitaa vauvaa 24/7.
Niin tyttöni kuin tämän lapsen isä ovat sanoneet, että haluavat hoitaa itse vauvan ja että ymmärtävät myös sen, että se vastuu on suuri.
Minulle on tehty abortti, ei tosin teininä vaan olin sillon jo vanhempi ja se oli kyllä henkisesti todella raskas kokemus ja tuon abortin takia me meinasimme jäädä lapsettomiksi, mutta tulin sitten kuitenkin myöhemmällä iällä vastoin oletuksia raskaaksi.
ap
tämmönen tilanne, itse siis muistan kuinka säälin niitä jotka 16-17v. sen ekan lapsen saivat, itse olen aina ollut sitä mieltä että eka baarit ja sit lapset. Ja siis kaikki nämä tapaukset jotka sen muksun saivat niin heti ku 18 täyttivät ni muksu jäi niin takaalalle että ihan itketti niitten puolesta mut onneks huostaanotettiin sit hyvin nopeesti...ykski muija raskausaikana ison mahan kanssa biletti baarissa alaikäsenä ja katottiin että oliko toi nyt 5 vai 4 kalja? Muutenki oli kuulema kavereille isoon ääneen puolustellu että eihän sillä pilven poltolla oo mitään vaikutusta siihen sikiöön ja että pitäskö kuitenki vähän rajottaa jos sattus synnytys käynnistyy ja ei huomais jos ois niin pössyis..ja monta kertaa nähtii se 4 aikaa itkemäs nakkijonos ku mies joutu putkaa ja nyt ei oo sit kuskii heittää kotii ku vauva taitaa olla yksin siellä...
toinen iloinen tapaus halus raskaaks sen takia et pääsis ite pois lastenkodista niin saiki sit oman kämpän nopeesti ja vauva synty ku täytti 17 ja siis syssäs mummolle ku ei kuulema jaksa koko päivää kuunnella mitää kitinöitä ja siis minähän en suostu heräämää ennen kello 11...ja nykyään laps sanoo siis mummoo äidiks ku äidillä jäänny vähä biletys päälle nyt täysiikäisenä..mut anteeks sivutti vähä aihetta tämmönen hirvee pelottelu vielä ei ollut mitenkään tarkotus:D mutta siis se että tekee lapselle selväks että tää ei tosiaan mikään pelkästään parin vuoden juttu ole, vaan loppuelämän, ja että tietäähän sitte että ku kaverit on baarissa nii siinähän makoilet sitte kotona lapsen kans..mut jos päätös on tehty niin ethän sä siihen voi vaikuttaa muulla ku tukemalla loppuun asti:) itse siis olen tosiaan ''vasta'' 19v. ja ekaa odotan, tosin koen olevani valmis siihen koska baarissa oon juossu siit 16 v lähtien lähemmäs 3 kertaa viikossa ja ollu 2v. vakituinen työpaikka, avomies ja muutenki suht mallillaan elämä pikkuhiljaa..niin äidille soitin saman tien kun olin testin tehnyt koska tiesin että se ei mua hylkää ja ottaa kaiken vastaan tukien ja on mun puolella vaikka mitä hölmöjä menisin tekemään...isä taas on aina toitotellu sitä että lapset tehään vasta 30v. jälkeen...ja arvatkaa kuinka mielelläni kerroin isälle (kerroin vasta joskus 4-5 kuulla) ja vaikka hyvin asian otti niin ei sille nyt oikein asioita jaksa kertoa kun kokoajan ollaan jotenkin sillä mielellä että pitikö nyt se elämä mennä pilaamaan....niin ole tukena ja kiinnostu lapsesi asioista, varmasti arvostaa sitä myöhemmin että jos joskus vaikka yökylään vauvana otat että äiti pääsee nollaamaan baariin, niin varmasti tulee olemaan kiitollinen että ymmärrät!
Sinä päätät itse, autatko tytärtäsi ja millä tasolla, mutta hän on ainoa joka voi päättää abortista. Sitä ei saa tehdä vanhempien painostuksesta.
Oletteko keskustelleet adoptiosta? Kestäisikö tyttö sen? (ainakin terveelle) suomalaiselle vauvalle on kaipaavia vanhempia jonoksi asti.
Sanoit että teiniäiti, mitä se tarkoittaa? 15v, 17v, 19v, 21v? Itse miellän teiniäidin olevan alaikäinen, mutta hiukan hämää että sanoit itseäsi mummoäidiksi. Onko tyttö siis oikeasti liian nuori vai vain sinun omiin valintoihisi verraten?
Ei se ole epäonnistumista tai epäluottamuksen osoittamista vanhemmille jos lapset päättävät tehdä elämässään eri valintoja kuin vanhempansa ovat tehneet.
Kävi joku ajatuskatko ja vastasin suoraan aloitukseen lukematta ketjua eteenpäin. Nuo kyselemäni asiathan tulivatkin esille ketjussa.
Tyttösi on kyllä aika nuori. Et voi pakottaa tai edes painostaa häntä aborttiin, mutta yritä saada hänet keskustelemaan mahdollisimman monien ihmisten kanssa. Olisiko ketään nuorena lapsensa saanutta joka suosittelee muille aborttia ja vastaavasti nuorena äidiksi tullutta joka osaa sanoa että kyllä sitä pärjää. Siis ettet tuputtaisi yhtä näkökantaa vaan että tyttö ainakin tulisi kuulleeksi/tiedosteneeksi eri vaihtoehtoja. Ja tajuaa sen, ettei sma valinta johda eri ihmisillä samaan lopputulokseen.
Se mikä eniten pisti korvaan oli miten raisumpi 15-vuotiaasi käy kovastikin bilettämässä ja tämä "kiltti ja tunnollinen"kin tyttö harrastaa ilmeisesti jo aktiivista seksielämää. Onkohan teillä kotona varmasti asiat kunnossa?
Olisiko kuitenkin mahdollista että tyttösi muuttaisi lapsensa (ja poikaystävänsä) kanssa kotinne ulkopuolelle?
35
nuori äidiksi eikä tämä ole vain minun mielipiteeni.
Olemme keskustelleet myös adoptiosta, mutta tyttö sanoi, ettei tiedä kestäisikö sitä ja sen ymmärrän täysin.
Joku tais ehdottaa, että me adoptoisimme vauvan, mutta se ei ole mahdollista.
ap
Sinä päätät itse, autatko tytärtäsi ja millä tasolla, mutta hän on ainoa joka voi päättää abortista. Sitä ei saa tehdä vanhempien painostuksesta.
Oletteko keskustelleet adoptiosta? Kestäisikö tyttö sen? (ainakin terveelle) suomalaiselle vauvalle on kaipaavia vanhempia jonoksi asti.
Sanoit että teiniäiti, mitä se tarkoittaa? 15v, 17v, 19v, 21v? Itse miellän teiniäidin olevan alaikäinen, mutta hiukan hämää että sanoit itseäsi mummoäidiksi. Onko tyttö siis oikeasti liian nuori vai vain sinun omiin valintoihisi verraten?
Ei se ole epäonnistumista tai epäluottamuksen osoittamista vanhemmille jos lapset päättävät tehdä elämässään eri valintoja kuin vanhempansa ovat tehneet.
Kyllä sekin on mahdollista, että tyttö muuttaisi muualle, mutta tämän suhteen eivät ole vielä tehneet päätöstä.
ap
Kävi joku ajatuskatko ja vastasin suoraan aloitukseen lukematta ketjua eteenpäin. Nuo kyselemäni asiathan tulivatkin esille ketjussa.
Tyttösi on kyllä aika nuori. Et voi pakottaa tai edes painostaa häntä aborttiin, mutta yritä saada hänet keskustelemaan mahdollisimman monien ihmisten kanssa. Olisiko ketään nuorena lapsensa saanutta joka suosittelee muille aborttia ja vastaavasti nuorena äidiksi tullutta joka osaa sanoa että kyllä sitä pärjää. Siis ettet tuputtaisi yhtä näkökantaa vaan että tyttö ainakin tulisi kuulleeksi/tiedosteneeksi eri vaihtoehtoja. Ja tajuaa sen, ettei sma valinta johda eri ihmisillä samaan lopputulokseen.
Se mikä eniten pisti korvaan oli miten raisumpi 15-vuotiaasi käy kovastikin bilettämässä ja tämä "kiltti ja tunnollinen"kin tyttö harrastaa ilmeisesti jo aktiivista seksielämää. Onkohan teillä kotona varmasti asiat kunnossa?
Olisiko kuitenkin mahdollista että tyttösi muuttaisi lapsensa (ja poikaystävänsä) kanssa kotinne ulkopuolelle?
35
Minä olen tullut ekasta kerrasta raskaaksi vaikka söin pillereitä ja olin juurikin 15v. Päätimme poikaystäväni kanssa pitää lapsen ja välit katkesi molempien vanhempiin kun olimme heidän mielestä liian nuoria vanhemmiksi. Saimme vauvan ja välillä oli raskasta kun vauvalla oli koliikki, mutta selvisimme kun muutamat muut tutut auttoivat. Esikoisemme elämä ei kuitenkaan jäänyt pitkäksi vaan hän kuoli 3v ikäisenä sairauteen.
Se mikä eniten pisti korvaan oli miten raisumpi 15-vuotiaasi käy kovastikin bilettämässä ja tämä "kiltti ja tunnollinen"kin tyttö harrastaa ilmeisesti jo aktiivista seksielämää. Onkohan teillä kotona varmasti asiat kunnossa?35
Miksi teini-ikä pitäisi valjastaa jotenkin erityisesti kännäämiselle ja baarissa roikkumiselle? Niinhän asiat tuntuvat tapahtuvan, mutta en ottaisi sitä lähtökohdaksi nuoruudelle.
itse siis olen tosiaan ''vasta'' 19v. ja ekaa odotan, tosin koen olevani valmis siihen koska baarissa oon juossu siit 16 v lähtien lähemmäs 3 kertaa viikossa ja ollu 2v. vakituinen työpaikka, avomies ja muutenki suht mallillaan elämä pikkuhiljaa..niin äidille soitin saman tien kun olin testin tehnyt koska tiesin että se ei mua hylkää ja ottaa kaiken vastaan tukien ja on mun puolella vaikka mitä hölmöjä menisin tekemään...isä taas on aina toitotellu sitä että lapset tehään vasta 30v. jälkeen...ja arvatkaa kuinka mielelläni kerroin isälle (kerroin vasta joskus 4-5 kuulla) ja vaikka hyvin asian otti niin ei sille nyt oikein asioita jaksa kertoa kun kokoajan ollaan jotenkin sillä mielellä että pitikö nyt se elämä mennä pilaamaan....
Mutta niin minulle aikoinaan sanottiin että nyt jää kaikki kokematta (baarissa riekkuminen yms). Mutta kun ei kiinnostanut baareilu ja olin jo tarpeeksi matkustellut niin...
Miksi juopottelut pitää rinnastaa teiniyteen?
t:ex-teiniäiti
Minä olen tullut ekasta kerrasta raskaaksi vaikka söin pillereitä ja olin juurikin 15v. Päätimme poikaystäväni kanssa pitää lapsen ja välit katkesi molempien vanhempiin kun olimme heidän mielestä liian nuoria vanhemmiksi. Saimme vauvan ja välillä oli raskasta kun vauvalla oli koliikki, mutta selvisimme kun muutamat muut tutut auttoivat. Esikoisemme elämä ei kuitenkaan jäänyt pitkäksi vaan hän kuoli 3v ikäisenä sairauteen.
Se mikä eniten pisti korvaan oli miten raisumpi 15-vuotiaasi käy kovastikin bilettämässä ja tämä "kiltti ja tunnollinen"kin tyttö harrastaa ilmeisesti jo aktiivista seksielämää. Onkohan teillä kotona varmasti asiat kunnossa?35
ap:sta tuli äiti 44 vuotiaana