Te,jotka viette isomman hoitoon ja olette vauvan kanssa kotona
Tajutkaa jo,että se ei ole esikoiselle hyväksi! Vaikka tiedän perustelunne;kun siellä tapaa kavereitaan,saa virikkeitä ym.ym. paskaa,millä yritätte itse omaa syyllisyydentuntoanne helpottaa! Kasvakaa aikuisiksi ja kantakaa vastuunne vanhemmuudesta!t.monta surullista tapausta nännyt
Kommentit (97)
Eikös se korkein maksu ole tällä hetkellä 200e?Eli jos tuloraja ylittyy, sen maksaa, oli ne tulot miten isot vain.
Korjatkoon joku jos olen väärässä, minä kun en noista tiedä.
Kaverin lapsi hoidossa, miehellä ihan normaali duuni ja tarhalasku 200e/kk.
Miten se on mahdollista! Minä en ehdi edes yhden lapsen (2,5v) kanssa ikinä levähtelemään. Tietysti joskus pötköttelemme yhdessä esim lukemassa. Mutta aina kun lapsi leikkii yksikseen, teen tukka putkella kotihommia. Joskus tietysti lapsi on niissä mukana, mutta ei siis läheskään aina. Jos toinen lapsi tulisi, niin ihan varmasti veisin esikoisen muutamaksi tunniksi viikossa tarhaan! Tykkää aivan valtavasti olla siellä, kun on kavereita ja touhua.
Itse ainakin muistan vauvan hoidon todella raskaana aikana...johtuu varmaan siitä, että en saanut juuri nukkua 10 kuukauteen... :) Mutta jos toinen tulokas olisi samanlainen vaativa vauva, en siitä kyllä selviäisi ilman hoitoapua.
Eiköhän siis lopeteta tämä järkyttävän lapsellinen kiistely tästä aiheesta!! Luulisi jokaisen äidin tietävän jo elämästä sen verran, että kaikki perheet ja lapset ovat yksilöllisiä!! Jokainen tervejärkinen äiti kyllä toimii lapsensa parhaaksi. Surullista, että äitienkin joukosta löytyy näin paljon ahdasmielisyyttä ja ennakkoluuloisuutta! Kasvaisitte itse aikuisiksi ennen kuin hankitte lapsia.. =(
Vierailija:
ja keskitytään oikeasti laiskoihin vanhempiin..niihin jotka vievät 2-3 vuotiaan hoitoon että saavat makailla vauvan kanssa kotona
puheterapeutin ja foniatrin suositus, että olisi päiväkodissa. Itse haluaisin isomman lapsen kotona pitää ja asiaa itkettyäni ed. tahoille minulle on sanottu, että nyt pitää ajatella lasta eikä minua. Kyllä siis pistää suoranaisesti vihaksi täälläset kirjottelut. Tulkaa vaan suoraan mullekkin sanomaan, että hoida lapses kotona! Ja näkisittepä ne katseet muilta vanhemmilta, kun isompaa lasta vauvan kanssa vien tai haen hoidosta.
Tyhmyytesi siirtyy kyllä lapseesikin. " sen edestään löytää minkä taakseen jättää" , pätee siis sinuunkn :D
t. Äiti joka vei lapsensa hoitoon 3-vuotiaana (2krt/vko, 4h/pvä), vavan kanssa kotona. EI kerhoja, EI puistoissa lapsia.
Jotkut voisivat ymmärtää nyt yhden asian!!!SE ETTÄ 4 VUOTIAS LAPSI SANOO ETTÄ HALUAA MENNÄ HOITOON KUN SIELLÄ ON KIVAA EI TARKOITA ETTÄ SE LAPSI SAA SEN VALINNAN TEHDÄ!!!JA ETTÄ HÄN MÄÄRÄISI PERHEESSÄ KAAPIN PAIKAN.
HALUAN MENNÄ ja MINÄ MENEN on kaksi ihan eriasiaa.Ketkään vanhemmat tuskin lastaan väkisin hoitoon viekään jos ei ole pakko, eli jos lapsella on mahdollisuus olla kotona.Se että lapsi itse sanoo tykkäävänsä hoitoon menosta on minusta hieno juttu.Että ottaa päähän lässyttäjät ketkä eivät ymmärrä lauseen tarkoitusta.
kyllä niitä verorahoja menee tässä valtiossa paljon turhempaankin paskaan.Ja jokinen äiti joka saa äitiyspäivärahaa tai kotihoidontukea maksaa niistäkin verot että vouhotivouhoti niille jotka itkee verorahojen perään!!!
En jaksa lukea koko viesti ketjua läpi...
Hänestä näki, kuinka hyvää tarhassa käyminen lapselleni teki.
t.57
Vauvan hoidolta ei jää aikaa pelata esikoisen kanssa pelejä tai tehdä mitään muutakaan, ulos ei voi mennä ja kavereita ei voi tulla kylään(liian suuri infektioriski). Onkohan esikoisen parempi olla päiväkodissa ja saada edes nähdä normaalia elämää se muutama tunti päivässä?
Mies kun ei voi jäädä mun kanssa kotiin hoitamaan esikoista koska jonkun pitää töissäkin käydä, ja kuopus taas tarvitsee 24h/vrk ihmisen viereen vahtimaan.
perheen tilanteesta ja lapsesta, iästä, sosiaalisista taidoista jne.
Minä olen nyt lukenut tätä(kin) ketjua ihan tarpeekseni ja lähden nukkumaan! Öitä kaikille!
T:kotiäiti
joissa vanhempi lapsi on hoidossa äidin ollessa kotona vauvan kanssa.
Ensimmäisessä perhe asuu " vieraassa maassa" , eli kotona puhutaan eri kieltä mitä kyseisessä maassa muuten. Perhe on vasta muuttanut maahan ja heille suositeltiin että 5v menisi päiväkotiin edes puolipäiväksi, että oppisi paikaalista kieltä. Tällä kielellä hänen on aloitettava koulu ensi syksynä ja koulunalkua helpottaisi jos lapsi osaisi edes jonkin verran koulussa käytettävää kieltä.
toisessa perheessä on vaikeavammainen kuopus, joka on suurimman osan ajasta sairaalassa ja kotona ollessa äiti on kokoajan kiinni vauvassa. Eli vauva on siinä kunnossa ettei häntä voi viedä hiekkalaatikon reunalle vaunuihin nukkumaan, ikävä kyllä. Heidän 4,5v esikoisensa kaipasi elämään muutakin kuin sairaalan ja kotiseinät, on nykyään 3pv/vko hoidossa jotta saisi kavereita ja näkisi ihan normaalielämää.
Molemmissa tapauksissa lapset meneväy mielellään hoitoon, enkä minä koe pystyväni heidän vanhempiaan arvosteleemaan näistä ratkaisuista. Varsinkaan kun oma ainokaiseni oli hoidossa samanaikaisesti kun itse NUKUIN KOTONA kaikessa rauhassa ja ilman sitä vauvaa...
Meillä lapsi herää seitsemältä, tarhaan hänet viedään kahdeksaksi aamupalalle, koska kotona aamupala ei KOSKAAN maistu. Sen jälkeen lapset menevät ulkoilemaan tai jumpaan tms. jonka jälkeen on ruoka ja sitten päikkärit. päikkäreiltä heräilevät kahdelta ja välipala on puol kolme, tämän jälkeen haen lapseni kotiin. Tämä päivärytmi auttaa lastani olemaan tekemisissä vähemmistökielellä muiden ihmisten kanssa monenlaisissa tilanteissa.
Me myös kokeilimme aiemmin että veisimmi hänet myöhemmin ja hakisimme aiemmin, mutta sitten tarhassa olo olisi ollut pelkkää päiväunta ja syömistä ja mitenkäs se kielenkehitystä auttais....
Meille tämä sopii, sekä lapselle että vanhemmille.
Pidempinä sairastusaikoina tai ollessamme reissussa tai muusta syystä johtuva pidempi kotonaolo jakso saa esikoiseni hulluuden partaalle!
Ja lisäyksenä vielä että eskoisemme on nyt melkein neljä (3v 10kk)
Ja vaikka lapsemme on periaatteessa täyspäiväisessä hoidossa, niin kuukaudessa noita hoitopäiviä kertyy oikeesti ehkä 10-15, 20 sijaan.
Paheksukaa rauhassa, mutta me teemme näin.
kun SUURIMMASSA osassa tapauksia kysymys on vain vanhemman OMAN levon tarpeesta?
jotta mulla olisi helpompaa ja vauvan kanssa arki ei tunnu niin hirveeltä. Shoot me!
t. mujerita
Meille kävi näin! Ihan tarpeeksi rankkaa kun lapselle tulee väkisinkin 9 tunnin päivä kun ei ole kaveria jakamaan arkea+kauheat kotimatkat päälle! Mutta tätähän te ette mieti! Meillä kävi vielä niin, että samasta talosta yks nainen haki samaan aikaan pihapiirimme päiväkotiin, ehti saamaan päivää ennen paikan (oli kotona vauvan kanssa), häneltä kysyttiin voisiko hän vaihtaa kanssani osia, niin eipä tietnkään. Sama ämää on aina hiekkisella valittamassa miten hupono päiväkoti on ja hoitajat moukkia ja virikkeet huonoja, kyllä korpee!!
Tämmöiseksi on mennyt tämä pullamössöyhteiskunta ja kultalusikka jokaisella suussa. Useimmat perustelut aivan typeriä. Aivan eri asia perustelut, joissa perheessä jotain todellisia ongelmia tai sairaita lapsia jne. Ikävää mielestäni, että nykyajan vanhemmat ajattelee tarhan olevan parempi heidän lastaan kasvattamaan kuin he itse. Ja tätä samaa ajattelutapaa tuntuu olevan jo neuvoloissa jotka kehottavat pienet lapset hoitoon laittamaan vaikka itse kotona vanhempi tai molemmat. Vanhemmuuteen ei näytetä enää luottavan eikä vanhempien kykyyn kasvattajina. Itseäni enemmän kiinnostaa miksi yleinen mielipide on kääntynyt tämmöiseksi? Ja mielenkiinnolla odotan tuloksia, mitä tämmöinen suuntaus aiheutti lapsillemme tulevaisuudessa, tuliko heistä " parempia" vai " huonompia" ? Mitä jos pohdittaisiin tätä asiaa vähän laajemmin eikä vaan sorruttaisi syyttelemään toisiamme!
mulla on molemat kotona, ja kadun sitä suuresti (esikoiselle tarhapaikka haussa)
kaverini on kahden lapsen kanssa kotona j akolmas syntyy pian. siellä on kontrolli kadonnut (lapset juoksee kalsareillaan pihalla, kun karkaavat ovesta) mutta kunnallinen ph ei kuulemma kykene tarjoamanaan mitään mitä yliväsynyt äiti ei pysty tarjoamaan. ja paskat sanon mä.
Vierailija:
kun SUURIMMASSA osassa tapauksia kysymys on vain vanhemman OMAN levon tarpeesta?
Meidän elämämme on täydellisen ihanaa. Mutta ei se ole sinulta pois. Sinua sapettaa, koska meillä on varaa laittaa vanhempi lapsi puolipäivähoitoon, ja minä saan viettää rauhallista äitiyslomaa ihanan vauvani kanssa. Kunnes palaan hyväpalkkaiseen työhöni, jossa viihdyn.
Ostamme molemmille lapsillemme ärsyttävän kalliita ja laadukkaita vaatteita, vaikka se sinua harmittaakin. Sehän ei ole järkevää! Käytämme surutta kertakäyttövaippoja, matkustelemme sekä kahdestaan että lasten kanssa. Kumpaankin sinulla, ap-hyvä, on varmasti paljon painavaa sanottavaa!
Hanki, rakas ap, oma elämä! =)
Mutta luultavasti ME perheenä maksamme enemmän hoitomaksuja koska perheessä on kaksi tienaavaa aikuista kuin perhe jossa on vain mies töissä? Ehkä, en sitten tiedä mikä kroisos miehesi on... Mutta minusta tuntuu paremmalta hyödyntää yhteiskunnan tarjoamaa päivähoitoa kun on HYVÄ SYY käyttää sitä = hyvä syy on se että olemme molemmat vanhemmat töissä!