Lahja terapeutille?
Lapseni 5 vuotta kestänyt terapia päättyy pian. Pitsiköhän viedä viimeisellä kerralla joku pieni lahja? Mitä se voisi olla? Terapeutti on mies.
Kommentit (18)
Annetaanhan sitä lahjoja kätilöille, opettajille jne vaikka työtään hekin tekevät.
ap.
Terapeutit toki tekevät työtään, mutta sitäkin voi tehdä hyvin ja omistautuen tai huonosti. Meille on osunut hyviä terapeutteja ja olen heitä aina pienellä lahjalla kiittänyt myös joulun alla.
Ihan terapeutista riippuen olen vienyt jotain syötävää tai sitten Body Shopista tai apteekista ostanut esim. hyvää käsivoidetta (joutuvat kuitenkin pesemään käsiään pitkin päivää, ettei pöpöt leviä asiakkaiden välillä).
Meidän lapsi oli muutaman vuoden hoitokäynneillä ja tarkastuksilla erään pienen vian vuoksi (ei terapeutti) lääkärillä ja aina sattui sama kiva lääkäri.
Kun erään kerran veimme hänelle pienen lahjan (kauniin kukan) kun hoito päättyi ja alkoi vain kontrollit hän ei ollut paikalla ja jätimme lahjan nimellä vastaanottoon. Seuraavan kerran kun tapasimme hänet hän oli todella töykeä ja ilmaisi, ettei lahjoja saa tuoda eikä halua olla tekemisissä !?
Tämän jälkeen on kontrolleissa ollut eri lääkäri, en tiedä pakoileeko meitä vai sattumaa.
Outoa käytöstä, etten sanoisi. Emme enää vie lahjoja.
Meidän lapsi oli muutaman vuoden hoitokäynneillä ja tarkastuksilla erään pienen vian vuoksi (ei terapeutti) lääkärillä ja aina sattui sama kiva lääkäri. Kun erään kerran veimme hänelle pienen lahjan (kauniin kukan) kun hoito päättyi ja alkoi vain kontrollit hän ei ollut paikalla ja jätimme lahjan nimellä vastaanottoon. Seuraavan kerran kun tapasimme hänet hän oli todella töykeä ja ilmaisi, ettei lahjoja saa tuoda eikä halua olla tekemisissä !? Tämän jälkeen on kontrolleissa ollut eri lääkäri, en tiedä pakoileeko meitä vai sattumaa. Outoa käytöstä, etten sanoisi. Emme enää vie lahjoja.
Kyllähän lääkäreillekin nimittäin tulee tuollaisia lahjoja kiitoksena hyvästä hoidosta, ja luulisi silloin itse kunkin lääkärin tottuneen jo siihen tapaan.
ei lahjuseäilyjen takia vaan siksi, että joku voisi epäillä että lääkäri /terapeutti manipuloi ja hyväksikäyttää potilaitaan pyytelemällä tai antamalla ymmärtää että lahjat aiheellisia. Normaalit pienet lahjat ei tietty oikeasti ole mikään ongelma, mutta koska sairas ja kipeä ihminen ON mieleltäään helposti vaikutettavassa tilassa niin näistä helposti voisi TULLA ongelma ja rajanveto on vaikeaa. Siksi jotkut lääkärit ei yksinkertaisesti huoli potilaalta yhtään mitään eikä halua minkäänlaista henkilökohtaista suhdetta.
Meillä esim. lapsi on as ja käynyt puhe- sekä toimintaterapiassa.
Joten ei heille ole mikään probleema saada vanhemmilta pientä joululahjaa tai terapian päättymislahjaa.
kokee painostukseksi sen, että joku kiittää lahjalla hoitosuhteen PÄÄTTYESSÄ.
Ja varmaan huomasit, että tässä oli kyse siitä, että vanhemmat antavat lahjan lapsensa hoidosta, eli ketä siinä nyt muka manipuloitiin? Ja miten joku puheterapeutti tms. manipuloi?
Meillä loppui tyttären 3,5v. kestänyt terapia ja hän vei kortin ja suklaarasian.Lapsi halusi itse viedä. Ja minusta ok ele.
lahoja, ovat olleet lähinnä hämmentyneitä ja ihmeissään, eivät erityisemmin haluaisi vastaanottaa mitään.
niillä on sääntö ettei potilailta saa ottaa mitään lahjoja vastaan.
Ja potilaan vanhemmat tai potilas itse - siinäkin on eroa.
potilaitaan tuomaan itselleen muumimukeja tai kivituikkuja.
Ajatuskin naurattaa.
Vaan että psykoterapeuttien pitää ylläpitää neutraalia suhdetta potilaisiinsa muista syistä. JOS joku haluaisi esim. seksuaalisesti hyväksikäyttää potilaitaan, manipuloisi heihin kiintymyssuhteen, joka ilmenisi MYÖS sitten tuolla lailla, että potilas toisin terapeutille lahjoja.
-15-
Ei kyse ollu meidän tapauksessa mistään neurologisesta eikä henkisestä sairaudesta eli ei pääkoppaan liittyä juttu.
Huono maku jäi onnistuneesta hoidosta.
5.
en lähtisi viemään. Korkeintaan voisin ajatella, että lahja olisi lapsen piirustus tms., jos lapsi itse on pitänyt terapeutista ja heillä on ollut hyvä suhde. Ja tämä siis sillä oletuksella, että on aika nuori lapsi, teinin kohdalla ei varmaan tule kyseeseen.