Millä viikoilla synnytit toisen lapsesi? Syntyikö ennemmin vai myöhemmin kuin esikoinen?
Kommentit (49)
kolmas 40+3
neljäs 39+1
viides 38+4
kuudes 39+5
Siskollani eka rv 39, toka rv 41+1 ja kolmas rv 40+6.
Minun tuttavapiirissäni näyttäisi taas olevan niin, että toinen syntyy aina myöhemmin kuin eka (yhdellä ei, mutta hänellä toinen olikin suunniteltu sektio). Toinen lapsi on aina myös ollut painavampi kuin ensimmäinen.
Ja ensisynnytyksistä useampi menee yli lasketun ajan.
keskimäärin aina myöhemmin.
Se mua vähän kiinnostaakin, että syntyykö toinen keskimäärin aiemmin vai myöhemmin?
Mä kun olen ymmärtänyt, että toinen syntyisi yleensä vähän aikaisemmin kuin eka. Näin on myös ollut monella tutulla - ja itsellä
esikoinen 39+4
toinen 38+6
eli vaikka olisi tyypillistä toisen lapsen tulla aikaisemmin suhteessa hedelmöittymishetkeen ei se välttämättä siltä näytä suhteessa laskettuun aikaan. Mulla tästä kakkosesta on sanottu että saattaa olla arveltua reilun viikonkin vanhempi sikiö eli voisi laskettu aika olla yhtä hyvin viikkoa aikaisemmin. Sain päättää aikaisetetaanko laskettua päivää, mutta koska se nyt oli jo kaikissa papereissa ollut tuo niin ajattelin olevan se ja sama. Lapsi syntyy kun syntyy, siihen ei lääkärin kanssa sovittu päivä paljon vaikuta (jos ei käynnistetä tai leikata).
kaksi seuraavaa tyttöä reilut pari viikkoa lasketun ajan jällkeen.