Miksi päiväkodin tädit ovat kiukkuisia, kun haen lasta aiemmin?
Siis vaikka ollaan ilmoittauduttu kokopäivähoitoon, niin mulla on välillä sellaisiakin työaikoja, että voin hakea lapsen pois jo puolelta päivin. Tuntuu välillä, että tää järjestely ei oikein miellytä henkilökuntaa. En kuitenkaan halua lasta turhaan pitää hoidossa, jos itse olen jo vapaalla. Olen miettinyt, että mikä tässä on takana - joku kunnallinen sääntökö?
Kommentit (37)
jonkun kaavan mukaan?
Niitähän on siellä minimimäärä, joten luulisi vaan helpottuvan, kun yksi on jukosta poissa.
Mitäs jos kysyisit hoitajilta suoraan mistä on kyse kun sinulla tämä tunne. kyllä he varmasti kertovat.Pitäisi kyllä kertoa myös ilman että sinun täytyy kysyä tai ihmetellä palstalla miksi ollaan ärtyneitä.Tässä sitä kasvatuskumppanuutta taas kerran.
lapset ovat vain kaksi "täyttä päivää" hoidossa + kolme lyhyempää viikossa(lyhyet päivät klo 12-14 asti). Ja siis ihan täydet hoitomaksut maksamme. Toki nämä päivät on sovittu etukäteen, pystyvät suunnittelemaan ruokien tilaukset ja omat työvuoronsa.
Mitä jos kysyisit päiväkodista mitkä kellonajat on hyviä noudolle ja antaisit etukäteen tiedon noutoajoista? Meidän pk:ssa esim. toivotaan että haetaan joko ennen päiväunia tai sitten vasta välipalan jälkeen.
Meillä on epäsäännölliset hoitoajat miehen kolmivuorotyön vuoksi, teemme päiväkotiin kuukausittain listan päivittäisistä hoitoajoista, niin pystyvät suunnittelemaan toimintaansa ja miehitystä yms.
Ainut aika oli se päiväuniaika joka oli rauhoitettu. Silloinkin sitten tarvittaessa noukkivat jonkun lapsen pois unilta aiemmin, mutta kaikkien lasten etu tietty oli ettei unia häiritä.
Kannattaa kysellä ryhmän aikataulua. Aika monessa paikassa juuri tuohon aikaan aletaan mennä nukkumaan.
... Tai kesken ruokailun. Silloin muut lapset helposti vähän villiintyvät.
on se syy. Joku lapsi pääsee pois, niin muut alkavat miettiä omien vanhempiensa perään ja se aiheuttaa levottomuutta.
Mitä aikaisemmin sen parempi.
Meillä on myös sen verran hyvä ryhmähallinta, ettei haittaa vaikka joku vanhempi tulisi kesken ruokailun tai nukkarin. Ei siinä mitään tapahdu. Lapsi lähtee, toiset sanovat hei, ja meillä touhu jatkuu.
ja pitivät hieman kummallisena, kun luulin, ettei milloin vain voisi hakea. Kiva niin :) Toki haluavat tiedon mielellään etukäteen, ruokahuollon takia ennen kaikkea.
Meiltä voit hakea kuinka aikaisin vain Mitä aikaisemmin sen parempi.
Meillä on myös sen verran hyvä ryhmähallinta, ettei haittaa vaikka joku vanhempi tulisi kesken ruokailun tai nukkarin. Ei siinä mitään tapahdu. Lapsi lähtee, toiset sanovat hei, ja meillä touhu jatkuu.
hoidon tasosta? Helppo esittää että kaikki ok kun tietävät milloin tullaan hakemaan. Mutta jos joku vanhempi tulee yllättäen niin siinä voi jäädä kiinni vaikka lapsen teippauksesta ruokapöytään.
Kurja ajatella tällasta vaihtoehtoa. Mutta suosittelen kaikille että silloin tällöin tsekkaatte mitä siellä tapahtuu.
jonkun kaavan mukaan?
Niitähän on siellä minimimäärä, joten luulisi vaan helpottuvan, kun yksi on jukosta poissa.
Hae pois vaan kun tykkään. Lapsi on sun ja sä päätät, hiiteen kaikki "säännöt".
Meidän päiväkodissa ovat iloisia, jos ehdin hakea lapsen aikaisemmin. Siis kunhan ei käy hakemassa hankalaan aikaan, esim. juuri kun ovat laittamassa lapsia unille tms. Tai kesken ruokailun. Silloin muut lapset helposti vähän villiintyvät.
esim mun lapsi on hoidossa 8.30-17.20, eli mä haen viimesenä lapseni, edellinen lapsi haettu klo 16.30, tämä hoitotäti siis tulee samaan aikaan töihin kun minä vien lapseni, jos haen kovasti aiemmin joutuu hoitotäti "turhaan" olemaan töissä. Mun lapsi on kyllä ryhmiksessä mutta siis jos ilmoitan että haen lapseni aiemmin niin hoitotäti tulee aiemmin töihin että tulee se 8 tuntia töitä täyteen...
tai näin mä olen sen ymmärtänyt.
Poika on ollut pari viikkoa päiväkodissa ja oon huomannut ihan saman ilmiön. Jos haen vaikka kahden maissa pois, niin tädit kohottelevat kulmiaan ja sanovat esim. että "oltiin kyllä kohta alkamassä välipalalle" jne...
Ruokailu on yleensä se rauhoitettu aika, ja silloin häiritset kaikkia ruokailijoita.
Päiväunilta hakukaan ei ole kovin hyvä vaihtoehto.
On tietysti mahdollista, että tulkitset hoitajien kiireen kiukkuisuudeksi. Tuolloin ei nimittäin ole kauheasti aikaa ja mahdollisuutta vaihtaa vanhemman kanssa ajatuksia.
Kysy suoraan päiväkodista häiritseekö heitä, että haet siihen aikaan. Kai olet ilmoittanut sen aina etukäteen?
päiväunitouhut käsillä ja kädet täynnä pissatettavia, vaipatettavia jne... Ja lapset tarttis saada rauhoittumaankin siinä välissä. Olettaisin, että rikkoo näitä rutiineja jos yks vanhempi sit paukkaakin ovesta sisään just silloin?
Tai sit siellä on koko lauma nukkarissa ja jos yks tarvii hakea sieltä pois keskenkaiken, niin menee taas pasmat sekaisin?
En mä tiedä, arvailen :)
Kun mä tein vuorotyötä, oltiin sovittu päiväkodin kanssa, että vien iltavuoroon mennessä lapset jokatapauksessa jo lounaalle, niin pääsevät kiinni päiväkodin rytmiin, eikä tarvi mennä suoraan päikkäreille. Kesken päiväunien en tietenkään olis voinut niitä sinne viedä jamun iltavuoro alkoi yleensä just silloin (eli klo 13-14) Aamuvuorosta tullessa, vaikka mulla oliskin ollut lyhyt päivä hain vasta klo 14 jälkeen, että ehtivät ne päikkärit nukkua ensin ja syödä ehkä välipalan. Harvemmin tosin pääsin ennen klo 15, mutta oli niitäkin päiviä joskus.. Noi ajat nyt vaan sopi parhaiten päiväkodin rytmiin ja lasten rytmiin.
Kysy päiväkodilta, toivovatko he sinun ilmoittavan lyhyemmistä päivistä (esim. välipalan vuoksi). Tai yritä muutoin utelemalla saada selville, ovatko he oikeasti kiukuissaan siitä,että haet lapsen aiemmin.
Meillä päiväkotiin pitää ilmoittaa edellisenä päivänä klo 13 mennessä, onko lapsi tulossa hoitoon. (montako ruoka-annosta toimitetaan tms.). Heillä pidetään sellaista kirjaa, kuinka hyviin prosentteihin pääsevät, tulosjohtamista kai tuo on? Ettei vaan toimita ylimääräisellä miehistöllä - näin kärjistäen.
En tiedä.. mä tunnen myös vaivautuneisuutta, kun en tiedä onko jotenkin parempi heidän tilastojensa vuoksi viedä lapsi hoitoon, jos vaikka aamulla tuntuu, että olen kipeä ja voisin pitää lasten kanssa kotipäivän (olen opiskelija). Vai olisivatko he vain tyytyväisiä, jos olisi yksi lapsi vähemmän hoidettavia?
ettei ryhmä ole ehtinyt just aloittaa jotain hommaa josta sun lapsesi såpitää sitten repiä irti. Jos krtoisit aikaisemmin, aikataulua voisi rukata sen verran, että eivät menisi päiväunille just kun sä oot tulossa tai voisivat sanoa sulle, että jos haet puoli tuntia aikaisemmin niin muu ryhmä ehtii retkelle ja puoli tuntia myöhemmin haettuna sunkin lapsesi ehtii aamuretkeltä takaisin...
vienti- ja hakuajoista hoitosopimusta tehdessämme. Ainakin tässä päiväkodissa toivomus oli, ettei lasta vietäisi tai haettaisi "saumakohdissa" (esim. just ennen päiväunia, kesken ulkoiluun pukemisen jne.).
Samoin toivomus oli, että lapsi haettaisiin iltapäivällä aikaisintaan silloin, kun välipala on syöty.
vienti- ja hakuajoista hoitosopimusta tehdessämme. Ainakin tässä päiväkodissa toivomus oli, ettei lasta vietäisi tai haettaisi "saumakohdissa" (esim. just ennen päiväunia, kesken ulkoiluun pukemisen jne.).
Samoin toivomus oli, että lapsi haettaisiin iltapäivällä aikaisintaan silloin, kun välipala on syöty.
Miksi aikaisintaan silloin? Outoa.
säkin kelailet.
Eihän se sun ongelma oo,kyllä ne työajat siellä osataan hoitaa.Mistä tiiät vaikka ois ilonen kun pääsee aikasemmin töistä ja mieti kuinka iloinen sun lapsi olisi kun pääsisi joskus aikaisemmin!
Joo mutta kun äiti vaan ajattelee hoitajien työaikoja! Ei voi olla mahdollista.