Uskotteko, että esim. hormoniehkäisinten haittavaikutukset
ovat monelta osin psykosomaattisia?
Olen pannut merkille, että usein ne, joille " hormonit eivät sovi" , ovat myös " allergisia" sille sun tälle ja vieläpä niin, että allergian aiheuttaja vaihtelee vähän väliä.
Ne taas, jotka suhtautuvat hormoneihin rennosti eivätkä odota kaikkia mahdollisia sivuvaikutuksia, eivät niitä myöskään koe.
Kommentit (40)
Jotkut ovat allergisempia ja herkempiä kuin toiset.
Tietysti esimerkiksi hormoniehkäisyn vaikutusta mielialaan ja seksuaaliviettiin on hankala mitata, se on hyvin subjektiivista ja siitä voi aina sivullinen sanoa, että Luulottelua!
Mutta esimerkiksi itselleni kävi niin, että ekat saamani ehkäisypillerit kävivät vuoden verran, mutta sitten yhtäkkiä eivät enää käyneetkään. Aloin saada jatkuvaa tihkutteluvuotoa. Joten tilanne voi oikeasti muuttuakin, ihmisten hormonitasapaino on herkkä ja muuttuvainen asia.
Vierailija:
Tietysti esimerkiksi hormoniehkäisyn vaikutusta mielialaan ja seksuaaliviettiin on hankala mitata, se on hyvin subjektiivista ja siitä voi aina sivullinen sanoa, että Luulottelua!
että esim. haluttomuus johtuu hormoneista, vaikka se saattaa johtua ihan muistakin asioista. Hormonit vain ovat helpoin selitys asialle.
ap
Ja sinä sivullisena et ainakaan voi mennä ketään tuomitsemaan luulottelijaksi!
Sitä paitsi monella ne haittaoireet ovat siis todella aivan kiistattomat ja objektiivisesti todettavissa: tulehduksia, päänsärkyä, turvotusta, vuotohäiriöitä.
6/8
Jos olet vakuuttunut että sinun kohdallasi ne eivät sitä ole, niin en ymmärrä miksi hermostut siitä mitä sanon.
ap
taipuvaisten ihmisten luulottelua.
Siksi on turhaa ja vähän loukkaavaakin kirjoittaa tuollaista aloitusta, jota sitten joutuu jälkikäteen selittelemään parhain päin.
6/8
pitäväni psykosomaattisista oireista kärsiviä ylihysteerisinä luulottelijoina. Älä laita sanoja suuhuni.
ap
Vierailija:
Olen seurannut tuttujani, ja kummasti nämä vaikutukset kasaantuvat niille, joille ei muutenkaan tunnu sopivan mikään - ei lääkkeet, ruoka-aineet, pesuaineet.. Tyypillistä heille on myös se, että se mikä sopi viime viikolla, ei sovikaan enää ja päinvastoin.ap
ÄLÄ nyt viitti. Kuvittelet tietäväsi tämän(kin) asian paremmin kuin kaverisi ja tuomitset heidät turhan luulottelijoiksi, kun et itse kärsi hormoniehkäisyn haitoista.
Sitten perut puheesi, kun sun kanssasi on muut eri mieltä.
Olen nimittäin allergikko, todennäköisesti keliaakikko, herkkä hormoneille jne. Minulla on pitkä lista kaikkea mitä en voi syödä, sivellä iholleni tai käyttää ehkäisynä. Olisihan se kiva jos en saisi mistään oireita, mutta kun näin on niin... olisihan se kiva että sitten edes ei pidettäisi turhasta valittajana. Tarpeeksi hankalaa muutenkin pärjätä oireiden kanssa.
Vierailija:
Hormonien käyttäjä itsekin voi luulotella,
että esim. haluttomuus johtuu hormoneista, vaikka se saattaa johtua ihan muistakin asioista. Hormonit vain ovat helpoin selitys asialle.ap
Noin sä tossa sanot.
En ole sanonut ketään ylihysteerikseksi sen paremmin kuin fiksuksikaan. Onko niin, että teille itsellenne " psykosomaattisuus" on häpeällinen kirosana ja siksi provosoidutte tällä lailla??
Totta on, että minulla on em. kaltaisia tuttavia. Olen sitä mieltä, että monilta osin (ei kaikilta) heidän vaivansa ovat psykosomaattisia.
Minulle psykosomaattisuus ei ole kirosana. Psykosomaattiset vaivat koetaan yhtä " aitoina" kuin muutkin. Mutta silloin kun siitä on kyse, ei ikuinen valmisteiden vaihtaminenkaan auta. Sama koskee " allergisuutta" . Itse joudun esim. kysymään eräältä tuttavaltani _joka kerta erikseen_ hänen tullessaan kylään, mitä erityisruokavaliota hän noudattaa. Kas, kun hänen allergiansa muuttuvat niin tiuhaan.
ap
ps. Missä kirjoitin, etten kärsi hormoniehkäisyn haittavaikutuksista?
EN sanonut, että hän AINA luulottelee.
ap
Jos sä nyt pyörrät ja kaunistelet puheitasi, kun muut on eri mieltä, niin se puolestaan on psykosomaattista paskahousuisuutta.
ettei ihmisillä ole psykosomaattisia vaivoja?
ap
rooliin, joka tuomitsee kaverien kertomat oireet turhiksi ja luulotelluiksi (" kun ne muutenkin luulee kaikenlaista allergiaa ym." )
myös placeboryhmään. Toki vähemmän kuin oikeita hormoneja syövälle ryhmälle.
a) en tiedä varmuudella, mutta epäilen vahvasti
b) en kirjoittanut viestiä nro 25
ap
mutta aika loogiseltahan tuo kuulostaa. Noita kaksoissokkotutkimuksia tehdään lääkkeillä ja usein huomataan, että myös lumelääkkeet " vaikuttavat" tavalla tai toisella.
ap
itselläni oli sivuvaikutuksia pillereistä, ja ne loppyuivat kuin seinään kun lopetin niiden käytön. mitään allergioita minulla ei ole, eikä muutakaan " itse keksittyjä" sairauksia.
Mitenköhän, onkohan vauvojenkin allergiat psykosomaattisia...
tai ainakaan he eivät koe niin.
Viestini ei ollut hyökkäys teitä vastaan, arvon vastaajat. En väittänyt, että haittavaikutukset olisivat AINA psykosomaattisia. Silti väitän, että monilla näin on. Olen seurannut tuttujani, ja kummasti nämä vaikutukset kasaantuvat niille, joille ei muutenkaan tunnu sopivan mikään - ei lääkkeet, ruoka-aineet, pesuaineet.. Tyypillistä heille on myös se, että se mikä sopi viime viikolla, ei sovikaan enää ja päinvastoin.
ap