Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko, että esim. hormoniehkäisinten haittavaikutukset

Vierailija
13.10.2005 |

ovat monelta osin psykosomaattisia?

Olen pannut merkille, että usein ne, joille " hormonit eivät sovi" , ovat myös " allergisia" sille sun tälle ja vieläpä niin, että allergian aiheuttaja vaihtelee vähän väliä.

Ne taas, jotka suhtautuvat hormoneihin rennosti eivätkä odota kaikkia mahdollisia sivuvaikutuksia, eivät niitä myöskään koe.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitenköhän, onkohan vauvojenkin allergiat psykosomaattisia...

Vierailija
22/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns.placebovaikutus on ihan tunnettu asia. Kipulääkkeitä tutkiessakin aina myös placeboryhmä kokee kivun lievittyvän, vaikka tietysti vähemmän kuin oikeaa lääkettä saanut ryhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän ole missään kiistänyt, etteikö hormonaalisella ehkäisyllä voi olla ihan fyysisiinkin syihin perustuvia haittavaikutuksia. Sama koskee allergioita.

ap

Vierailija
24/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sori vaan, mutta jos SINÄ esität " faktana" tuollaista, niin SINUN tehtäväsi on etsiä se esiin, tai myöntää, että et tiedä varmasti.

Minkä teitkin, kiitos.

Vierailija:

Ns.placebovaikutus on ihan tunnettu asia. Kipulääkkeitä tutkiessakin aina myös placeboryhmä kokee kivun lievittyvän, vaikka tietysti vähemmän kuin oikeaa lääkettä saanut ryhmä.

Vierailija
25/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin pillerien käytön aikana olin itkuinen ja aggressiivinen, kuten normaalisti vain pari päivää ennen kuukautisia. Enää en pumppaa mitä tahansa kroppaani. Ja kyllä, olen myös allerginen, ihan testienkin mukaan, ja olen joutunut käyttämään astmalääkkeitä pienestä asti - silloin en kyllä ymmärtänyt oireita itse kuvitella...

Vierailija
26/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) joillakin hormoniehkäisy aiheuttaa objektiivisesti todistettavia haittavaikutuksia

b) joillakin hormoniehkäisy " aiheuttaa" psykosomaattisia haittavaikutuksia

c) joillakin hormoniehkäisy ei aiheuta mitään

Jokainen luokitelkoon itsensä sitten noihin kategorioihin. Ja kaivakoon sen herneen nenästään samalla.

ap

Vierailija
27/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Enhän ole missään kiistänyt, etteikö hormonaalisella ehkäisyllä voi olla ihan fyysisiinkin syihin perustuvia haittavaikutuksia. Sama koskee allergioita.

ap

Älä viitsi puhua paskaa. Lues uudestaan aloituksesi. Sanot aivan kategorisesti, että ne, jotka ottavat rennosti, eivätkä odota haittavaikutuksia, eivät myöskään niitä koe.

Et sano missään, että osa haittavaikutuksista on kiistatta varmoja. Et rajaa aloitustasi koskemaan pelkästään esim. mielialavaihteluja tai osaa niistä.

Kun sakki on kanssasi eri mieltä, alat inttää, että mutkumutkumutku mulla on kavereita, jotka keksii noita juttuja.

Mistä sä tiedät, ovatko kaveriesi oireet tosia vai luuloa?

Minua ärsyttää aina, kun joku korottaa itsensä besserwisseriksi, joka TIETÄÄ, miten asiat ovat ja miten jotkut luulevat turhia.

Vaikka joku niin tekisikin, niin entä sitten? Tekeekö se oireista vähemmän tosia? Ja sinäkö tiedät, kuka luulee ja kuka on oikeassa?

Vierailija
28/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä av:lla on turha kirjoittaa laimeasti ja anteeksipyydellen, jos aikoo saada keskustelua aikaiseksi. Provosoiva aloitusviesti ei tarkoita, että siinä olisi KAIKKI se, mitä kirjoittaja ajattelee ja haluaa ketjun aikana sanoa.

Oletko uusi palstalla? Tervetuloa vain tutustumaan av:n tyyliin. :)

ap

Vierailija
29/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se nyt kumminkin täällä on. Jos haluatkin asiallista mielipiteenvaihtoa, opettele tekemään aloituksesi asiallisiksi.

Mutta jos provosoit, älä itke sitten, että sakki vastaa samassa tyylilajissa.

Vierailija
30/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheena e-pillereiden aknea parantava vaikutus verrattuna placebolääkkeeseen ja tulos oli, että e-pilleri paransi ihoa enemmän kuin placebo.

Redmond GP, (1998). Effectiveness of oral contraceptives in the treatment of acne, Contraception, 58(3 Suppl), 29S-33S

Vierailija
31/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki täällä saa provosoitua, mutta haluan itsekin taas haastaa miettimään sitä, MIKSI provosoidutaan. Minusta tämä psykosomaattisuus on mielenkiintoinen aihe. Selvästikin se on joillekin kirosana, kuten jo kirjoitin tuolla.

ap

Vierailija
32/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goldzieher JW, Moses LE, Averkin E, Scheel C, Taber BZ,

A placebo-controlled double-blind crossover investigation of the side effects attributed to oral contraceptives, Fertil Steril. 1971 Sep;22(9):609-23.

Vierailija
33/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sen nyt hyvä ihminen tuntee jos on selviä sivuvaikutuksia,miten ne vois johtua jostain psykosomaattisesta hommasta?Inhoan muutenkin tuota sanaa,koska se on juuri tollasta vähättelyä.

Vierailija
34/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samanlaista " MINÄ KYLLÄ ÄLYKKÄÄNÄ IHMISENÄ TIEDÄN! ÄLÄ SÄ KUULE TULE MULLE KERTOMAAN, MITEN ASIAT OVAT!! -tyyliä.

Vierailija
35/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaanpa sellainen tilanne, että 70-80-luvulla elänyt lapsi oireili ihollaan tai suolistollaan jollekin. Nämä iholla oireilleet pääsivät , mutta vain harvoin, allergiatesteihin ja muut laitettiin saman leiman alle: Atooppinen iho.

Myös suuri osa testatuista päätyi tämän otsakkeen alle. Nämä testit kun näyttävät, voisi sanoa harvoin, kaikki tai jonkun allergian ihmisellä. Niinpä, jos tämän " atooppisen" lapsen oireet eivät johtuneet ilmiselvästi jostain ruoka-aineesta, eivätkä olleet ilmiselvän pahoja, lappasi hän naamaansa kaikkea mahdollista.

Hänen elimistönsä alkoi sietää paremmin herkistäviä ruoka-aineita. Tai nämä oireet erikoistuivat vaikeammin mihinkään johdettaviksi. Ilmavaivat, käsi-ihottuma jne. Sitten kun nainen tuli vaikkapa raskaaksi tai sai lisää ikää, niin oireet saattoivat alkaa vaivata uudestaan. Ihmeelliset vatsakivut, turvotukset ja näin poispäin.

Ja kun siinä ruokavaliossa on tässä vaiheessa mahdollisesti kaikki mahdollinen, niin onhan se aikuisiällä kovin työlästä lähteä selvittämään, mikä niitä oireita aiheuttaa. Etenkin kun (yleis)lääketiede ei usko aikuisiän moniin ruoka-aineallergioihin, esim. viljan sellaiseen. (ja mitä kuitenkin joillakin on)

....NIIN, tästä voi ap joillakin johtua se alituinen ruokavalion vaihtelu, jonka sinä koet niin rasittavaksi. Tietysti on myös hienoperseitä, jotka uskovat ruokaankin vain trendien mukaan. Mutta itsepä olet ap kaverisi valinnut!

Vierailija
36/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin joku ymmärtää tämän monimutkaisen ongelmavyyhdin, jota olen nyt aikuisiällä yrittänyt selvittää. Minut on todellakin diagnosoitu atoopikoksi, mutta nyt olen ymmärtänyt että kyse on monista allergioista, joita yritän nyt selvitellä. :)

Vierailija
37/40 |
14.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä mistä johtuu hiusten rasvoittuminen ja näpyt ja herkkä lihominen onko vielä omia raskaushormoneja vai mitä mene ja tiedä

Vierailija
38/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle laitettiin hormonikierrukka. en uskonut mihinkään haittavaikutuksiin, unohdin asian saman tien.

Iho oli näppyläinen ja tulehtunut, hiuksia lähti tukkokaupalla ja sain järisyttäviä itkukohtauksia ilman suurempaa syytä. Psykosomaattista?

Vierailija
39/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne joille hormonaalinen ehkäisy sopii pitävät itsestään selvänä että se sopii kaikille. oma napa minä minäminä minä.

Vierailija
40/40 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ei vaan kamalasti elämöidä, siksi iso bisnes ehkäisypillerit ja hormonikierukat ovat lääkefirmoille.

Itse kokeilin kahdeksaa eri pilleriä, joista kaikista sain sivuoireena hiivaa. Joistakin lisäksi migreeniä, toisista tihkutteluvuotoa. Lopetin. Kymmeneen vuoteen ei ole ollut ensimmäistäkään hiivatulehdusta, siihen asti joka kk½

Joten revipä siitä, ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä