Kuinka helposti kariesbakteeri tarttuu lapselle?
Jos nyt vaikka taapero yhden kerran ehtii napata suuhunsa jonkun lusikan jolla joku aikuinen on syönyt niin onko se sitten siinä, peli menetetty?
Kommentit (10)
Maalaisjärki käteen...hampaidenhoito ei ole salatiedettä.
- niinpä - jos ruokailukertoja on max 5-6 päivässä ja sen lisäksi harjaa 2 x päivässä fluoritahnalla, niin reikiä ei tule (=hampaat kestävät tuon määrän happohyökkäyksiä).
Lapsilla tosin vaikeaa joskus rajoittaa ruokailuja ainakaan viiteen / päivä, kun eivät jaksa niin paljon syödä kerralla (ainakin meillä näin; koitamme sitten ksylitolilla lieventää happohyökkäyksiä...)
Mutta meillä kävi niin, että 2v (jolla tarkastuksessa oli vielä ollut bakteeriton suu) nappasi mummon hammasharjan ja iloisesti pureskeli sitä. Se oli sitten siinä. 3-vuotiaana monta reiän alkua, joista yksi paikattiin 4-vuotiaana, loput onneksi kovettuivat.
Vauvasta asti joskus sama lusikka ollut aikuisen ja lapsen suussa. Pusutellaan suulle jne. Lapsilla ei reikiä.
Miehelläni ei ole ikinä ollut reikiä, itselläni 4 paikkaa.
Mutta pitää olla pitkäaikasta ja usein toistuvaa kosketusta limakalvolta toiselle.
Pusu huulelta toiselle ei tartuta. Meillä pussataan paljon lapsia suulle, nuollaan samoja jädejä, maistetaan samaa lusikkaa eikä omat pöpöt ole lapsiin tarttunut.
Ei ole reikiä lapsilla ollut, eikä reiänalkuja. Esikoinen 6- vuotias.
Tärkeää on harjailla hampaita aamuin, illoin ja rouskuttaa purkkaa tai hammaspastilleja ruuan jälkeen.
Kun ruuat pitää siinä suositellussa 5 kertaa päivässä ja herkut sijoittaa jälkkäreiksi niin hampaat kestää happohyökkäykset ja suu pysyy kunnossa. Siis kun ruokailu päättyy siihen purkkaan: kyllä, pieni lapsikin niitä käyttää.
mutta kyllä se taitaa vähän tuuripeliä olla, tarttuuko se vai ei. Et pysty 100 % valvomaan, ettei taaperosi laita suuhun jotain sellaista, mikä on käynyt jonkun toisen suussa.
Me yritimme tätä ekan lapsen kanssa lähes hysteerisesti ja kaksi vuotiaana sitten oli pakko luovuttaa, koska lapsi aloitti päivähoidon. Ja toisen lapsen kanssa tilanne on ollut aivan toinen.
Emme kyllä vielä tiedä, onko bakteeri kummankaan lapsen suussa. Ei ole ainakaan toistaiseksi reikiä.
laitat oman lusikan hänen suuhunsa jne.
Ei kannata tarttutaa kariesta lapselle.Omat lapseni ovat jo koulussa eikä kummallakaan reikiä tai paikattuja hampaita.Neuvolassa kyllä tästä asiasta miten kannattaa toimia.
Ei kovin vaikeaa käytännössä jos jaksat olla sinnikäs.Toisaalta lapsella voi olla myös isin bakteerikanta suussa,vaikea selittää,
Ei kannata tarttutaa kariesta lapselle.Omat lapseni ovat jo koulussa eikä kummallakaan reikiä tai paikattuja hampaita.Neuvolassa kyllä tästä asiasta miten kannattaa toimia.
Ei kovin vaikeaa käytännössä jos jaksat olla sinnikäs.Toisaalta lapsella voi olla myös isin bakteerikanta suussa,vaikea selittää,
olen yrittänyt kyllä olla tarkkana enkä tosiaan koskaan samalla lusikalla syötä millä olen itse syönyt jne. Mutta kun tuo taapero on niin vikkelä että saattaa ehtiä napata pöydältä lusikan jolla joku on jo syönyt. Ja lapsen isovanhemmillekkin olen sanonut että eivät samalla lusikalla syöttäisi tai pussailisi suulle mutta en tiedä sitten oonko puhunut kuuroille korville.
Jos nyt vaikka taapero yhden kerran ehtii napata suuhunsa jonkun lusikan jolla joku aikuinen on syönyt niin onko se sitten siinä, peli menetetty?
Meidän lapsilla on käynyt monta kertaa joku vahinko juuri lusikoiden suhteen, mutta reikiä ei ole tullut ja testissä tuota bakteeria ei ole näkynyt.
Toki emme ole tahallaan kariesta tartuttaneet, mutta nopeastihan se lapsi tempaisee jotain aikuisen suussa ollutta suuhunsa. Esim. lapsi on juonut samasta lasista minun kanssani ja samasta kohdastakin tai ottanut syödystä jätskikupista lusikkani suuhunsa.
Ei kovin vaikeaa käytännössä jos jaksat olla sinnikäs.Toisaalta lapsella voi olla myös isin bakteerikanta suussa,vaikea selittää,olen yrittänyt kyllä olla tarkkana enkä tosiaan koskaan samalla lusikalla syötä millä olen itse syönyt jne. Mutta kun tuo taapero on niin vikkelä että saattaa ehtiä napata pöydältä lusikan jolla joku on jo syönyt. Ja lapsen isovanhemmillekkin olen sanonut että eivät samalla lusikalla syöttäisi tai pussailisi suulle mutta en tiedä sitten oonko puhunut kuuroille korville.
lasten hammaslääkäri sanoi, ettei yhdestä kerrasta välttämättä tartu (siis jos lusikka vahingossa mennyt suuhun).
TOinen lasten hammaslääkäri sanoi että mutans-bakteeri on niin yleinen että käytännössä on mahdotonta välttää tartuntaa.
Ehkä joillakin myös on syljen happamuus, muu bakteerikanta tms ominaisuus semmoinen, että bakteeri helpommin asettuu taloksi jo yhdellä kontaktikerralla (ja vastaavasta syystä jotkut säästyvät tartunnalta, vaikka joskus toisen lusikan ottaisivatkin). Myös joillakin voi syljen koostumus olla sellainen, että vaikka bakteeri suussa olisikin, niin se ei pysty aiheuttamaan niin helposti reikiintymistä (joillakin ihmisillä syljessä on enemmän aineita jotka edistävät hammaskiilteen mineralisoitumista).
Me varoimme hysteerisen tarkasti esikoisen kanssa ettei saisi mutans-pöpöä suuhunsa. HÄnellä oli pienenä jopa omat lusikat (eriväriset), mukit, lautaset jne (jopa aina kyläpaikoissa mukana) ettei vain saisi tartuntaa. (Täys)ksylitolit kehiin joka aterian jälkeen heti kun osasi syödä ksylitolipastillin. Silti oli jostain saanut tartunnan.
Ei kannata syyllistyä, tässä(kin) asiassa voi vanhempana tehdä vain parhaansa, ja jos mutans silti tarttuu, niin pitää vain edelleen hoitaa hampaita mahdollisimman hyvin!
kariesta aiheuttava bakteeri. Totta!Tartuntaa on suorastaan mahdotonta välttää, mutta sitä voi vältellä. Erityisesti jos jompikumpi tai molemmat vanhemmista ovat mutans miljonäärejä, olisi syytä välttää sylkikontakteja. Joka tapauksessa uskaltaisin väittää, että ihmisistä 95%:lla on kaikilla kyseinen bakteeri suussaan, mutta kuinka paljon on eri asia.
Muistakaa hyvät ihmiset, että pelkkä bakteeri ei aiheuta reikää. Se tarvitsee aina seurakseen hampaan ja sokerin. Jos jokin näistä kolmesta puuttuu, ei reikää synny.
Joten tärkeintä olisikin harjata nuo lastenne hampaat kahdesti päivässä fluorihammastahnalla, jotta näillä bakteereilla ei ole mahdollisuutta reiän tekemiseen. Lisäksi makean ylenpalttinen syöminen ja juominen on pahasta. Ei ainoastaan sokerin takia, vaan myös lisääntyneiden happohyökkäysten.
Maalaisjärki käteen...hampaidenhoito ei ole salatiedettä.