Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup tuteista, vaipoista ja purkkiruoista

Vierailija
14.09.2010 |

Minkäikäisen pitäisi olla jo irti/pois

1. Tutista

2. Vaipoista

3. Purkkiruoista (siirtyä samaan ruokaan kuin muu perhe)

Miten teillä on päästy/siirrytty pois näistä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi sitä purkkiruokaa pitää antaa? Mä en tuomitse ketään mut en oikeesti ymmärrä miksei lapselle voi heti antaa samaa ruokaa kuin muille.Tai sit laittaa erikseen,eihän vauvat paljon syö.Tehosekottimellahan saa kätsästi sekä hedelmä ja kasvismössöt kuin liha/kalajututkin.Muu perhe voi mun mielestä suolata ja maustaa ruokansa lautasellaan jos haluu mut muuta syytä en keksi miksei sama ruoka käy vai onko asiassa jotain mitä en vain tiedä??

Kuten joku jo totesi, niin niissä on oikea koostumus. Ei lisäaineita, säilöntäaineita. Esim. hedelmiä olen jonkin verran antanut tuoreeltaan, mutta pääasiassa (lisäsokerittomia) hedelmäsoseita, sillä vauvanruuissa on paljon tarkemmat rajat siihen, kuinka paljon saa olla esim. torjunta-aineita. Kaupasta ostettavissa hedelmissä on paljon enemmän myrkkyjä. Valitettavasti meillä ei kaupungin keskustassa ole itsellämme mahdollisuutta kasvattaakaan ruokaa.

Toisekseen: pääasiassa lapsi syö purkkiruokia, koska tykkää niistä enemmän. Ja ennen kuin menette syyttelemään curling-vanhemmuudesta, niin jatkan. Meillä pienikokoinen lapsi, jonka kasvua on saanut seurata. On hyvä syömään, mutta jostain syystä kenenkään tekemät kotiruuat eivät kelpaa. Tai siis kotivauvanruuat. Ollaan yritetty monesti ja sitkeestikin, mutta jos lapsi syö muitta mutkitta mitä vaan kaupan pöperöä ja ne omatekoiset menee aina hukkaan, niin mitäköhän muuta pienituloinen tekisi?

Ja nyt lapsi lähenee vuoden ikää, niin pikkuhiljaa siirtyy samoihin ruokiin meidän kanssamme, niin kuin kuka tahansa ikäisensä. Olen jo saanut totutettua normaaliin puuroon (koostumukseen) vauvanpuurojen sijasta (suolaton puuro on muuten todella mautonta, hyi. lisäänkin marjoja sekaan, sokeria en). Tavallista maitoa on nyt alkanut juoda (joitain maitotuotteita jo pidemmän aikaa). Mikä niissä purkkiruuissa on nyt niin pahaa sitten? Siis lisäksi lapsi syö tuoreita, yleensä raakoja kasviksia ja niitä hedelmiäkin, kesäisin marjoja.

Kaikkea syö, raa´asta punasipulista alkaen. Oliivistakin tykkäisi, mutta en suolaisuuden takia anna. Siis on saanut minipaloja maistaa. Jopa sitruuna ja mieto chili kelpaavat. Esim. chilipapuja vetelisi oikein mielellään, mutta toi suolaisuus rajoittaa siinäkin.

Ja kysyit, miksei sama ruoka käy. No, ei mulla ole aikaa eikä haluja valmistaa aina ruokia aivan alusta asti itse. Käytän siis välillä puolivalmisteita osana ruokaa tai sitten esim. säilykkeitä. Nämähän eivät sitten kovin terveellisiä ole. Minusta eivät sovellu pienelle lapselle. No, ei toki hyväksi varmaan kellekään, mutta aikuisena voi itse tehdä tietoiset valintansa. Pieni lapsi ei vielä tiedä, mikä on terveellistä. Aikuisen on ne valinnat tehtävä hänen puolestaan ja yrittää totuttaa terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan.

Ranskalaisia ja nakkeja meillä ei toki syödä (no, ehkä noin joka toinen kuukausi voidaan hakea ranskikset grilliltä), mutta olisivatko nämä mielestäsi soveltuvaa ruokaa pienelle? Tiedän, että näitä kuitenkin syödään monessakin perheessä. Ei kai niitä muuten kaupassakaan myytäisi.

Ja itse galluppiin vastatakseni:

1. Tuteista reilu 1-vuotiaana. Omani täyttää pian yksi ja ollaan jo mietitty unitutista luopumista. Päivisin ei enää ime, ellei ole jokin normaalia suurempi harmistus.

2. Purkkiruuista n. 1,5-vuotiaana viimeistään. Toki tän jälkeen voisin matkoilla sallia vielä n. vuoden. Me yritetään luopua päivittäisestä käytöstä ihan parin kuukauden sisään.

3. Vaipoista 2-2,5v., lapsen kypsyyden mukaan. Ehkä yövaippa vähän pidempään, ei kuitenkaan yli kolmevuotiaalla, ellei ole oikeaa ongelmaa asian kanssa.

Vierailija
2/13 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen

1. päivätutti 1½v. yötutti 2v 3kk

2. päivävaipoista kokonaan 3v ja yö 3v2kk

3. Ei syöty koskaan purkkiruokia

keskimmäinen

1. 10kk

2. päivä 13kk yö 2v2viik

3. Sama kuin esikoinen

kuopus

1. 1v8kk päivä, yö 1v10kk

2. alle 1v. en muista tarkkaan

3. sama kuin muut

tuleva kuopus

1. ja 2. sitten kun ollaan valmiita

3. ei käytetä

Asiat niin riippuu lapsista ja osittain vanhemmistakin. Mut kyl mä katon pitkään jos esim jollain 3 v on jatkuvasti tutti suussa.

Vaippa-asia on niin paljon kehityksestä kiinni.

Mä en ole koskaan ollut purkkiruokien kannattaja, mutta jokainen tyylillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. varmaankin 2v mennessä. meillä tämä toinen syö 1,5v tuttia. ensimmäinen ei syönyt ollenkaan.

2. samoin 2v vastaan tähänkin.

3. tähän vastaan 1v tai ei välttämättömiä koko aikaisessa käytössä siihenkään asti. tämän jälkeenkin olen kyllä hätä tapauksessa antanut kuten reissuissa jopa 4v syödä.

Vierailija
4/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin näin ennen omaa lasta:

1. Tuteista 1 v

2. Vaipoista 2 v

3. Purkkiruosita 1 v

Näin meillä oikeasti:

1. Tuteista 1v10kk

2. Vaipoista 2v10kk

3. Purkkiruoista 11 kk

Tuo purkkiruokajuttu oli yllättävän helppoa. Muistan, kun tulimme Saksan matkalta ja lapsi oli 10 kk ja syönyt vain pelkkää purkkiruokaa kaksi viikkoa, niin annoin yllättäen lettuja, ja sehän vetäisi heti alkuun kaksi isoa lettua. :) Sitten kokeilin hiljalleen vähän soseuttamalla keittoja ja esim. makaronilaatikkoa. Lopullinen siirto tapahtui reilun 11 kk vanhana, kun aloitimme puistoruokailun ja söi kiltisti muiden esimerkin mukaisesti aika isojakin paloja. Ei palattu enää purkkiruokaan sen jälkeen.

Vierailija
5/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutista luopuminen oli meillä kova juttu. Oli ehtinyt tulla tosi tärkeäksi illalla nukkumaan mennessä. Niinpä se vain "unohdettiin" kotiin mökkireissun ajaksi. Viisi yötä sitä sitten itki. :( Kyllä itketti äitiäkin... Vielä viikkoja luopumisen jälkeen saattoi sitä kysellä ja imi unileluaan öisin niin kuin tuttia.

Pottaa alettiin käyttää, kun lapsi 10 kk. Istui aina mielellään ja teki silloin tällöin pissoja pottaan, jolloin kehuimme kovasti. Joka ruokailun jälkeen potatin 1,5-vuotiaasta lähtien, mutta ei kauhean usein tehnyt pottaan. Vähän alle 2-vuotiaana alkoi tajuta ja jätimme kesäksi vaipan pois. Tuli kuitenkin vielä vahinkoja ja tarhassa ei suostuttu vaippoja jättämään pois, joten siirtyi sitten vuodella eteenpäin seuraavaan kesälomaan. :(

Vierailija
6/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi sitä purkkiruokaa pitää antaa? Mä en tuomitse ketään mut en oikeesti ymmärrä miksei lapselle voi heti antaa samaa ruokaa kuin muille.Tai sit laittaa erikseen,eihän vauvat paljon syö.Tehosekottimellahan saa kätsästi sekä hedelmä ja kasvismössöt kuin liha/kalajututkin.Muu perhe voi mun mielestä suolata ja maustaa ruokansa lautasellaan jos haluu mut muuta syytä en keksi miksei sama ruoka käy vai onko asiassa jotain mitä en vain tiedä??

Vierailija
7/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan milloin teolliset purkkiruoat tuli suomen markkinoille? Mun äiti ei muista et niitä ois ees ollu kun me oltiin lapsia joten hyvin tuli kaikki toimeen.Ei kyl ollu tehosekoitintakaan meillä mut silti tuli ruokaa pöytään.Seitkytluvulla siis.

Vierailija
8/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Meillä lapsi ei syönyt ikinä tuttia, mutta varmaan joskus 1v kieppeillä olisin siitä alkanut vieroittaa jos olisi syönyt. (toisaalta tyhmä arvailla, kun en voi tosiaan tietää millaista se on jos lapsi on "tuttinarkkari" :))

- Vaipoista ennen 3v, näin ajattelin. Meillä lapsi oppi kuivaksi 2v2kk iässä.

- Purkkiruuat on kanssa vähän hankala, kun niistäkään lapsi ei syönyt kuin hedelmäsoseita. Lihasoseet on ihan kamalan teollisen makuisia, yritin niitä lapselle antaa ja aina vaan kieltäytyi syömästä... Sitten maistoin itse ja meinasin oksentaa :( Eli en sen jälkeen enää tyrkyttänyt.

Pitkään tein siis lapselle oman ruuan (samaa kuin meillä miehen kanssa, mutta ilman suolaa ja vähemmän maustetta, hienonsin sitten lautasella) kunnes 1v alkoi syödä samaa kuin me.

Hedelmäsoseita voi mielestäni syödä vaikka aikuiseksi saakka (ei kyllä olla syöty aikoihin), sillä nehän on ihan käteviä just puuron tai maustamattoman jogurtin kanssa esim.

Vierailija
9/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa meillä saa 10 kk poika aika harvoin, yleensä teen jotain samoista aineista lapselle siinä samalla. No meillä käytettään paljon maito tuotteita ruuan laitossa, koska emme ruuan kanssa juo maitoa niin saadaan niitä aines osia sitten ruuan seassa. Toiseksikin pienelle lapselle ei sais paistaa ruokaa, esim lihaan tulee karsinogeenejä helposti. Ja mä olen kyllä niin "kulinaristi" että mun mielestä suurin osa mausteista tarvii lämpöä että ne antaa parhaiten makua, ei mulle riitä että lisään mausteet vasta lautaselle.

Vierailija
10/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en jaksa ymmärtää, miksi olisi jotain rajoja, joissa PITÄIS olla jotain tiettyä pois. No sanottaisko nyt vaikka että eskariin ja kouluun mennessä olis hyvä olla päässyt tutista ja vaipoista. Useimmat kai onkin.

Mitä purkkiruokiin tulee niin minusta minkäänikäisen lapsen ei pitäisi syödä pelkästään niitä, vaan lapsen ruoka pitäisi ottaa muun perheen ruokavaliosta ennen kuin sopimattomia osasia lisätään. Näin meillä on aina tehty. Toisaalta sitten meillä on aina käytetty, myös minä itse, purkkisoseita ja puuroja esim eväinä. Ovat varsin käteviä ihan aikuisellekin, jos kylmäsäilytystilaa ei ole.

Vierailija
11/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteet ja lapset ovat niin erilaisia, mutta jos ajattelisin sellaista keskivertolasta, jolla ei ole ihmeempiä vaivoja noiden asioiden suhteen, niin näin:

Tutit: 2 v, mutta niin että päivällä ei tuttia juurikaan käytetetä yli 1-vuotiaalle.

Vaipat: 3 v päivävaipat ja yövaipat vielä jonkin aikaa myöhemminkin eivät mitenkään ihmetyttäisi (eivät toisaalta ihmetytä vanhematkaan yökastelijat, koska niitä on niin paljon vielä koululaisissakin).

Purkkiruoat: Jokapäiväisessä käytössä 1,5 v, matkoilla tai erikoistilanteissa 2 v.

Kun muistaisi miten meillä oli:

Tutit jätetty molemmilla kokonaan n. 1,5 -vuotiaina. Esikoinen söi tuttia yli 1-vuotiaana paljon päivälläkin, koska meni hoitoon ja haki siitä lohtua.

Päivävaipat jäivät esikoiselta n. 2,5 -vuotiaana kokonaan, yövaipat 3-vuotiaana. Kuopukselta vaipat (yö ja päivä) lähtivät täysin 1,5-vuotiaana.

Purkkiruoat tekivät meillä heikosti kauppansa. Esikoinen lopetti niiden syömisen kokonaan n. 1,5-vuotiaana, kuopus 1-vuotiaana. Puuron päälle ja välipalana saatamme edelleen syödä mössöjä koko perhe.

Esin. tuossa tutinkäytössä ajattelimme itsekin, että tutin käyttöä pitäisi vähentää päivisin kun poika oli 1,3 v mutta ei se niin kovin helppoa ollut. Sitten lähes keltarykäisyllä otimme tutit pois onnistuneesti.

Vierailija
12/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkiruuista vielä. En tiedä, miten muut aikovat matkoilla ruokkia alle vuoden ikäiset vauvansa. Meillä matka oli tiedossa useita kuukausia ennen lähtöä ja sain lihasoseet menemään vauvalle, kun sekoitin aluksi omia soseitani joukkoon. Meidän vauva oli melko pienipainoinen ja sain ihan suosituksen välillä tarjota purkkiruokia, kun ovat koostumukseltaan oikeanlaisia ja kaikki tärkeät ravintoaineet siinä purkissa. Itse kun voi tehdä soseistaan vähän vetisiä (oma paha tapani). Joskus 7 kk jälkeen söi suunnilleen puolet ja puolet eli toinen ateria oli purkkia ja toinen itsetekemääni. Marjasoseet olivat tosi usein purkista banaania ja mustikoita lukuunottamatta.

Matka sujui tosi hyvin. Lapsi söi jopa kylmiä purkkeja. Toinen matkalla ollut reilu yksivuotias käytännössä paastosi koko matkan, kun ei ollut koskaan oikein tykännyt purkkiruuista eikä oltu vielä totutettu normaaliin ruokaan. Itse annoin laivalla puuroakin meidän 10 kk, vaikka oli suolattu ja tehty maitoon. Samoin leivät ja hedelmät upposivat kivasti. Ei se vauva kuole, jos saa pari kertaa vähän "kyseenalaisempaa" ruokaa. Saksassa purkkiruuissa oli suolaa, ja kun oli pakko ostaa, niin sai sieltäkin sitten sitä epäterveellistä ruokaa. Varmaan tämän takia meidän oli helppoa siirtyä tavalliseen ruokaan reissun jälkeen. Tavallisella tarkoitan todellakin tavallista, eli oman kotiruoan kyllä maustoin maltillisesti (ei suolaa) mutta esim. puistoruokailussa kyllä oli käytetty suolaa. Ei se meidän 1-vuotiasta tappanut eikä tänä päivänä ole mikään suolan ystävä. Tuo suola on saanut suomalaisissa aikaan melkoisen hysterian, kun sitä ei aiemmin osattu käyttää oikein.

Vierailija
13/13 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tutista

-1.lapsi-reilusri yli 2veenä.

-2.lapsi-hiukan yli 1veenä.

-3.lapsi-syö edelleen öisin. 1v9kk

2. Vaipoista

-1.lapsi-n.2,5v ollut täysin kuiva.

-2.lapsi-yli 3veenä täysin kuiva.

-3.lapsi-pöntöllä ajoittan, viim 2veenä otan vaipan pois.

3. Purkkiruoista (siirtyä samaan ruokaan kuin muu perhe)

1.lapsi-paljon yli 1veenä.

2.lapsi-vajaa 1veenä.

3.lapsi-8-9kk iästä.

(100%samaa ruokaa kuin muut)

Minä en tiedä minkä ikäisen pitäisi olla, eikä kiinnostakaan lapset on yksilöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi