Pitäisi harrastaa jotain liikuntaa, mutta koska?
On päässyt paino taas hieman nousemaan ja vaatteet kiristää. Pitäisi siis harrastaa liikuntaa, mutta kun ei ole aikaa moiseen. En myöskään ole mikään urheiluhullu joka rakastaisi liikkumista. Aika pakkopullaa se on.
Rahaakaan ei ole paljon jonka vois laittaa likoon. Inhoan punttisaleja ja ns "hikijumppaa". Myös kaikki lajit jossa pitää hyppiä/juosta en voi harrastaa koska rinnat ei kestä sitä. Kävelyhän on ilmaista mutta saan aina jalat kipeiksi ja seuraavana päivänä en pääse kävelemään.
Untiakaan en voi harrastaa kun lähin uimahalli monen kilometrin päässä eikä ole autoa.
Lopettaako syömisen kokonaan vain mitä voisi kesksiä?
Kommentit (53)
Pronaatiotuetut lenkkarit saat n80 eurolla. Muuten lenkille kelpaa ihan normaalit vaatteet. Jos olet noin sairas, olet takuulla oikeutettu yhteiskunnan kustantamiin yksilöllisiin pohjallisiin. Näiden avulla mä liikun. Sit kun on kipeä päivä, niin pidän väliä. Sairas ihminen saa myös tk:sta fysioterapeutin apua liikunnan aloittamiseen ja suunnittelemiseen. Tk:ssa voi olla jopa punttis, jota saa käyttää. Muuten noi on ihan tekosyitä ja mitä vähemmän liikut, sen kipeemmäks tulet.
mutta en pääse vielä koska olen lääkäreiden mielestä liian hyvässä kunnossa. Selkä ja jalat pitäisi leikata. Jaloissa pahat virheasennot. Myöskään mitään tukia en saa koska olen liian hyväkuntoinen. Mitään palveluja ja tukia en saa. Kaikki pitäisi ostaa itse. Kengätkin pitäisi teettää, mutta kun ei ole rahaa niin ei ole.
Niitä 6o euron rintsikat eivät ole mistään kotoisin. Minulla siis F koon rinnat.
Kukaan ei tahdo tajuta tätä, joten antaa olla. Parempi jos vaan aloitan nälkäkuurin ja kuihdun pois. Tulee kaikille halvemmaksi...
ap
Minusta ainakin terveys pitäisi laittaa etusijalle, sitten kaikki muu.
Jos sulla on diagnoosi, niin olet oikeutettu tukiin ja ft:n apuun. Sitä paitsi nykyään koitetaan kaikki muu kuntoutus ennen leikkaushoitoa, eli mä en todellakaan usko sun selityksiäsi.
Oletko ollut kelan kuntoutuksessa?
mutta ei minulle. Ekas pitäis ostaa itselleni sopivat kengät (tod näk mittojen mukaan tehty), useamman satasen maksavat. Muuten jalat 15min rauhallisen kävelyn jälkeen kipeät. Kokeiltu on kaikki mahd lenkkarit kaupoista ja pohjalliset, ei auta. Toisekseen pitäisi ostaa parit kunnon rintaliivit, myös satasia maksavat. Siihen päälle vielä lenkkivaatteet.
Lopputulos olisi siis se, että kaikki rahani arviolta noin 400 euroa menee "välineisiin" ja niistä ei ole takuuta ovatko hyvät.
Selkävian takia en voi tehdä vatsalihasliikkeitä.Aamulla lenkille klo 4 aikaan aamulla? Juu ei käy. Illalla ennen miehen tuloa ei ennätä koska lapsi pitää saada nukkumaan ja miehen tultua on jo oma nukkumaanmenoaika. Viikonloppuisin on hoidettava kaikki viikolla rästiin jääneet hommat + lapsen harrastus.
Ruokavalioni on suht hyvä. Aamulla kuppi kahvia ja pieni leipä, aamupäivällä hedelmä jos on nälkä ennen luonasta, lounaaksi salaattia (kana, tonnikala, lohi, raejuusto ym) öljykastikkeella, päivälliseksi tavallista kotiruokaa ja vihanneksia, iltapalaksi leipää ja teetä. Joskus iltapäivällä pieni pulla. Karkkia syön harvoin.
Ehkä muilla on enemmän tunteja vuorokaudessa kun mulla, joten teillä on aikaa harrastaa. Tai sitten lapsenhoitajia. Niin ja riittävästi rahaa...
Miks se on niin vaikee ymmärtää...?
t. ap joka odottaa lottovoittoa jotta sais hommattua välineet ja lastenhoitajan.
Älä syö illalla sitä leipää, haukkaa omena teen kanssa jos on pakko jotain syödä, mutta hyvä nyrkkisääntö on olla syömättä kello 18 jälkeen. Pullia ei kannata syödä kahta enempää viikossa. Syö mieluummin toisinpäin, eli salaatti iltaruoaksi ja kotiruoka puoliltapäivin, niin kulutat ne tuhdimmat kalorit päivän mittaan ja yöksi kulutettavaksi jää se salaatti.
Sanoit, että jalkasi kipeytyvät. Mistä ne kipeytyy? POhkeista, reisistä vai jalkapohjista? Jos on kyse pohkeista tai reisistä niin se on ihan normaalia jos et ole liikkunut vähään aikaan. Muista ensin lämmitellä lihakset ja venyttely on ehdottoman tärkeää suorituksen jälkeen, näin ei liahkset kipeydy seuraavana päivänâ.
ne jumpat mitä on jo ehdotettu. Alkuperäinen ongelmasi oli ajanpuute, nyt sä keksit koko ajan lisää syitä miksi et voi liikkua... Eli mikä onkaan ongelmasi? Aika uskomatonta, että tuollainen lähes invalidi muuttaa johonkin korpeen ilman autoa...hohhoijaa
Priorisointikysymyksiä kaikki tyynni. Ap on jo päättänyt olla liikkumatta ja nyt hakee vain täältä tukea päätökselle.
Kotiinhan saa hommattua pilkkahintaan vaikka mitä jumppavälineitä (kuminauha, keppi, Gym Stick, pallo, käsipainot, tasapainolauta). Näitä voi toivoa vaikka joululahjaksi, ja ohjeita on paketeissa mukana.
Jalat, joilla ei ole liikuttu, kipeytyvät kyllä. Kivut helpottavat aikanaan, ja jalkojen toipumista voi edesauttaa riittävällä lihashuollolla, eli verryttelyllä ja venyttelyllä. Selkävaivaisille on vaikka millä mitalla liikkeitä, joita voi tehdä rasittamatta selkää. Mutta turhahan näitä on listata, kun ongelma on korvien välissä.
Pyöräily hyötyliikuntana ei varmaan myöskään kelpaa?
vaikka et harrastaisi mitään liikuntaa, päivittäinen kalorinkulutuksesi on vähintään 1500 kcal (enemmänkin, jos olet isokokoinen), jos et nyt aivan pelkästään sohvalla makaa. Melko paljon saat siis syödä ja ruokavalio onkin laihdutuksessa tärkeämpi kuin liikunta. Pelkän liikunnan avulla on hankala laihtua. Jos sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten paljon syöt tai saisit syödä, käytä esimerkiksi netistä löytyviä kalorilaskureita ja osta keittiövaaka. Niiden käyttö on aluksi hieman vaivalloista, mutta pian opit kalorimäärät niin, että sinulla on loppuikäsi takaraivossa käsitys siitä, miten paljon kannattaa syödä.
Mitä tulee liikuntaan, se olisi toki tärkeää myös terveytesi ja jaksamisesi kannalta. Jos saat kävelystä jalat kipeäksi, sinulla on mitä ilmeisimmin väärä tekniikka ja/tai huonot kengät. Osta kunnon lenkkarit ja kävele pehmeällä alustalla.
Jos inhoat hikoilua, suosittelen pilatesta ja joogaa. Ne kohentavat tehokkaasti lihaskuntoa, ryhtiä jne. Yksinään ne eivät kuitenkaan riitä, koska joskus pitäisi myös hengästyä kunnolla. Spinning eli sisäpyöräily on tylsää, mutta todella tehokasta ja sopii hyvin isotissisisille ja jalkojen kanssa oireileville. Jos jaksaisit sitä edes kerran-pari viikossa, voisit olla jo tyytyväinen itseesi.
ja arvaa miten se sitten kuntoutettiin leikkauksen jälkeen? No fyssarilla mm. vatsalihasliikkeitä tehden! Pakko olla hyvä tuki tai runko joka auttaa pitämään selän kunnossa. Ehkä voit jopa välttyä leikkaukselta jos alat kuntouttaa vatsa- ja selkälihaksiasi jo nyt, leikkauksen jälkeen se on joka tapauksessa edessä. Selälle hyvä vatsalihasliike on esimerkiksi sellainen, että käyt selällesi lattialle, ristit jalat ja nostat ne 90 asteen kulmaan kuin istuisit tuolilla (mutta makaat selälläsi lattialla). Paina napa selkärankaan kiinni ja nosta takapuoli (ja jalat) irti lattiasta. Tee vaikkapa aluksi 5 sarjoja, 3 toistoa. Aikaa menee muutama hassu minuutti päivästäsi jos sitäkään. Paljon muuten painat?
Kiireinenkin työssäkäyvä perheenäiti saa lisäaikaa liikunnalle liikkumalla töihin!
Pyörällä pääsee, suihkussa voi käydä vasta töissä. Tai juosten/kävellen, vaikka vain osan matkaa.
Bussissa tai omassa autossa istuen tehty työmatka on "hukka-aikaa", jonka voi käyttää liikuntaan.
Itse pyöräilen, n. 3-4 krt/vko, 14 km suuntaansa. Eron huomaa heti, kun se jää väliin. Olin viime viikolla sairaana, ja tällä viikolla olen kulkenut sen vuoksi bussilla töihin. Kylläpä väsyttää aamuisin ihan eri tavalla, ja kotiin tultua on ihan poikki. Pyöräillessä saa olla ulkona ja ajatella rauhassa omat asiat, ja liikunta tulee hoidettua siinä samalla.
ja virheasentoja, niin sulla ei ole varaa jättää lihashuoltoa tekemättä! Lihakset on ne mitkä tukee niveliä, joten kiireesti netistä etsimään sinulle sopivia lihaskuntoharjoituksia! Sohvalla makaaminen ja valittaminen ei auta sinua yhtään, vaan pahentaa oloasi koko ajan. Liikunta myös auttaa kohottamaan mielialaa, mikä sinulla näyttää olevan alavireinen, joten nyt perse ylös sohvasta ja liikkumaan! Se vie vähän aikaa, mutta sitten kun pääset vauhtiin, et enää ikinä vaihtaisi takaisin nykyisiin elämäntapoihin.
T:entinen huonokuntoinen löhöilijä, jolla oli nivelien ja lihaksien kanssa ongelmia, nykyinen juoksija ja innokas liikunnan harrastaja!
Niissä voi aloittaa lihasten treenaamiseen ihan nollasta, ohjelmat vaikeutuu oman kehittymisen myötä.
Rintaliiviliikkeessä, esim. Changessa, osaavat neuvoa hyvät liivit - halvalla voi saada esim. vanhempaa mallistoa, jotka toimii ihan yhtä hyvin. Itse olen ostanut hyvät D-kupin urheiluliivit niin, että olen asettanut myyjälle hintarajan, jota en ylitä.
Jätä sitten lenkkeily pois ja aloita aluksi vain noilla lihaskuntoliikkeillä. Selkävikoihin auttaa yleensä ympäröivien lihasten vahvistaminen. Itselläni on ranka joka suuntaan mutkalla ja treenillä olen sitä nyt pari kuukautta hoitanut. Ero on huomattava! Voi olla, että kun saat lihakset parempaan kuosiin, selkä ja jalat kestävät sitä lenkkeilyäkin. Ja esim. linkkaamani Porin juoksukoulu alkaa alle puolen tunnin lenkeillä - jos et edes sitä pysty kävelemään, miten selviät arjestasi???
Zumbavideo, kertaluontoinen maksu ja voit harrastaa milloin vain, myös lasten kanssa. www.zumbafitness.fi. Sopii myös kaikkien noiden rajoitustesi kanssa.
Ota kerran viikossa lastenhoitaja MLL:n kautta niin pääset vaikka uimaan (bussilla) tai jonnekin muokkausjumppaan tai esim. pilatekseen.
Se ei vielä kaada konkurssiinkaan.
Miksi jalkasi kipeytyvät? Hanki uudet kengät tai venyttele lenkin jälkeen.
Olen ihntohimoinen liikunnan ystävä ja kiinnostunut ihmisen fysiologiasta. Ajattelin, että fysioterapiassa yhdistyisivät molemmat. Lähdin opiskelemaan siis fysioterapeutiksi. Aika pian minulle kuitenkin valkeni, että fysioterapeutin ajasta valtaosa menee ap:n kaltaisten ihmisten tekosyiden kanssa kamppailemiseen. Asiakkaat haluaisivat urheilijan terveen kropan, mutta eivät ole valmiita sormeaan nostamaan sen eteen. Eli fysioterapiassa yhdistyykin laiskojen sohvaperunoiden liikunnan välttely ja tuki- ja liikuntaelinvaivat. En kestäisi kuunnella päivästä toiseen mitä ihmeellisimpiä tekosyitä sille, miksi ei muka voi itse tehdä asialle jotain.
mutta en pääse vielä koska olen lääkäreiden mielestä liian hyvässä kunnossa. Selkä ja jalat pitäisi leikata. Jaloissa pahat virheasennot. Myöskään mitään tukia en saa koska olen liian hyväkuntoinen. Mitään palveluja ja tukia en saa. Kaikki pitäisi ostaa itse. Kengätkin pitäisi teettää, mutta kun ei ole rahaa niin ei ole.
Niitä 6o euron rintsikat eivät ole mistään kotoisin. Minulla siis F koon rinnat.
Kukaan ei tahdo tajuta tätä, joten antaa olla. Parempi jos vaan aloitan nälkäkuurin ja kuihdun pois. Tulee kaikille halvemmaksi...
ap