Ollaanko jenkeissä kengät jalassa sisällä niinkun leffoissa?
Ja onko niillä oikeassa elämässä eteinen vai missä ne säilyttää ulkovaatteet ja kengät?
Kommentit (46)
Täällä joku sanoi espanjalaisten käyttävän kenkiä sisällä. Tämä ei ihan pidä paikkaansa, he vaihtavat kotona kengät ns.kotitossuihin, ja vieraille on yleensä lainata taloudesta vieraskotitossut :) Ne ulkokengät jätetään sitten eteiseen.
ja muta, ei tahdo lahtea millaan.
Oltiin joskus syksyllä heillä kylässä ja serkukset möyrivät takapihalla sateen jälkeen. Housut olikin sitten ihanassa kunnossa ja tahroja ei saanut millään pois (eikä kyllä kengistäkään). Mutta eipä tuo haitannut, vaatteitahan ne vaan oli.
Miehen muu suku asustelee lähinnä pohjoisissa osavaltioissa sekä Uudessa Englannissa ja kyllä he kaikki ottavat kengät pois sisään tullessa ja melkein kaikilla on edes jonkinlainen eteinen, jollain se on hulppean kokoinen halli, jollain se on kanikopin kokoinen huone.
Useimmissa taloissa on myös sellainen avokuisti, mihin jätetään rapaiset kengät.
Ai juu, tuo yhden väittämä siitä, että USA:ssa olisi siistimpää ja siellä ei olisi kuraa. Tuo on totta jossain määrin. Esim. kuivissa lounaisissa osavaltioissa (Arizona, New Mexico ym.) kuraa onkin harvoin, koska sademäärät eivät ole mitään hirmu isoja. Mutta esim. jossain keskilännessä (tarkoitan nyt lähinnä pohjoista keskilänttä) ja tai pohjoisissa osavaltoissa on ihan kunnon vuodenajat ja syksyllä on kuraa ja rapaa ihan tarpeeksi. Varsinkin maaseuduilla. Kaupungeissa voi olla asia eri. Me asuttiin yhden isomman kaupungin ns. maaseutumaisessa läbiössä, sama juttu appivanhempien suhteen, he asuvat melkeinpä täysin maalla.
Samoin tuo Georgiassa asuvat sisko asuu maaseudulla, mutta toinen sisko asuu suht isossa kaupungissa.
T. 22 (? vai mikä mun numero nyt olikaan).
Bulgariassa kaikki riisuvat kengät
Ja olen muuten asunut mm. Georgiassa, eikä kengissä tullut sitä punaista mutaa sisälle, kun en niillä missään mutakossa kävellyt. Siis eihän kukaan täysjärkinen millään mutakengillä sisällä kävele, tottahan kengät silloin otetaan pois tai vahdetaan sisäkenkiin. Maaseudulla asia on tietysti erikseen, siellä noita mutakoita varmaan on enemmän. Ja tiedän kyllä minäkin perheitä, joissa kävellään sukkasillaan siällä, mutta ei se mikään normi mielestäni ole. Etelämmässä varsinkin kävellään paljon paljain jaloin tai joillain pikkuläpsyttimillä. Ja ei se kaupungissa kengät jalassa käveleminenkään tosiaan tarkoita sitä, etteikö niitä kenkiä välillä vaihdettaisi. Mutta se on edelleen pakko sanoa, että mielestäni USA:ssa oli paljon siistimmät kadut. En voisi nykyään suomalaisella omakotitaloalueella asuessani mitenkään käyttää samanlaisia pikkukenkiä arkikenkinä mitä käytin USA:ssa asuessani. Olisivat ihan kurassa...
Ja toisaan kannattaa muistaa, että kyllä niitä amerikkalaisia koteja myös siivotaan välillä. Monilla on esim. alakerrasta suurin osa laattalattiaa. Puutakin käytetään paljon. Mutta varsinkin laatalla voi aika huoletta kävellä vähän likaisillakin kengillä, se on helppo pestä taas puhtaaksi.
Oltiin joskus syksyllä heillä kylässä ja serkukset möyrivät takapihalla sateen jälkeen. Housut olikin sitten ihanassa kunnossa ja tahroja ei saanut millään pois (eikä kyllä kengistäkään). Mutta eipä tuo haitannut, vaatteitahan ne vaan oli. Miehen muu suku asustelee lähinnä pohjoisissa osavaltioissa sekä Uudessa Englannissa ja kyllä he kaikki ottavat kengät pois sisään tullessa ja melkein kaikilla on edes jonkinlainen eteinen, jollain se on hulppean kokoinen halli, jollain se on kanikopin kokoinen huone. Useimmissa taloissa on myös sellainen avokuisti, mihin jätetään rapaiset kengät. Ai juu, tuo yhden väittämä siitä, että USA:ssa olisi siistimpää ja siellä ei olisi kuraa. Tuo on totta jossain määrin. Esim. kuivissa lounaisissa osavaltioissa (Arizona, New Mexico ym.) kuraa onkin harvoin, koska sademäärät eivät ole mitään hirmu isoja. Mutta esim. jossain keskilännessä (tarkoitan nyt lähinnä pohjoista keskilänttä) ja tai pohjoisissa osavaltoissa on ihan kunnon vuodenajat ja syksyllä on kuraa ja rapaa ihan tarpeeksi. Varsinkin maaseuduilla. Kaupungeissa voi olla asia eri. Me asuttiin yhden isomman kaupungin ns. maaseutumaisessa läbiössä, sama juttu appivanhempien suhteen, he asuvat melkeinpä täysin maalla. Samoin tuo Georgiassa asuvat sisko asuu maaseudulla, mutta toinen sisko asuu suht isossa kaupungissa. T. 22 (? vai mikä mun numero nyt olikaan).
kodeissa olisi ne kokolattiamatot?
Meillä oli keittiössä ja kodinhoitohuoneessa + eteisessä laattalattia, olkkarissa ja työhuoneessa/vierashuoneessa lautalatia ja yläkerrassa lautalattiat (paitsi kylppäreissä laatat, samoin kuin alakerran vessoissa). Sama juttu appivanhempien kodissa.
Tuttujen kodeissakaan ei kyllä ollut mitään kokolattiamattoja, kyllä ne oli lautaa tai laattoja.
Ainoastaan parilla vanhemmalla sukulaistädillä oli vielä käytössä kokolattiamatot lähes koko talossa eivätkä he halunneet niistä luopua. Mutta ei ne matot mitään tahraisia tai paskaisi olleet.
Noita kokolattiamattoja näkee enemmänkin Briteissä. Mun serkku asuu siellä ja jaksaa aina kauhistella kuinka kaikkien kavereiden kerrostalo-ja rivariasunnoissa on ne karseet kokolattiamatot.
Joo, kaupungit on aika pitkälti siistejä, riippuu tietty kaupungistakin! Ja kaupunginosasta! Koiran kakkoja ei näy jne.
Mutta, mutta.. Ollaan asuttu nyt viitisen vuotta Suomessa ja meidän naapurustossa on melkeinpä joka talossa koira/koiria ja ei kyllä tuolla tiellä näy kakkoja! Useat kakattavat koiransa joko puskiin tai ojanpohjalle tai sitten koirat kakkivat omalle pihalle (kuten meidän karvakorvat).
Ja kyllähän joo sitä kuraa tulee sisälle ihan tarpeeksi täälläkin, sille nyt ei voi mitään.
T. 22?
meilla ei ole kokolattiamattoja ja naapureissakin vahemman. eika edes tule mieleen taloa jossa olisi kaikissa huoneissa. suurimmassa osassa taloista, jos kokolattiamattoa loytyy, se on ns. formal tiloissa joita kaytetaan vahan (lahinna juhlapyhina) ja makkareissa. naissa tiloissa ei kuljeta kengat jalassa.
me kaytamme kylmenpaan vuodenaikaan kotitossuja joissa kuminen pohja, joten saattavat nayttaa tavallisilta kengilta.
Vain Suomessa sukkasillaan Kyllä ollaan kengät sisällä, tosin mulla ei oo kokemusta mistään talvisemmista alueista. Ainakaan mitään Suomessa niin yleisiä tuulikaappieteisiä ei ole missään, joku yksittäinen naulakko sen sijaan voi usein olla. Kai ne säilyttää ulkovaatteet ja kengät vaatekaapissa.
Tosi harvassa maassa, missä mä oon reissannut, ollaan sukkasillaan sisällä. Ei tuu mieleen muuta kun jotkut aasialaiset maat.
Kyllä ollaan kengät sisällä, tosin mulla ei oo kokemusta mistään talvisemmista alueista. Ainakaan mitään Suomessa niin yleisiä tuulikaappieteisiä ei ole missään, joku yksittäinen naulakko sen sijaan voi usein olla. Kai ne säilyttää ulkovaatteet ja kengät vaatekaapissa.
Tosi harvassa maassa, missä mä oon reissannut, ollaan sukkasillaan sisällä. Ei tuu mieleen muuta kun jotkut aasialaiset maat.
mutta telkkarissa American Wife Swap (vaimot vaihtoon) ohjelmassa nayttaa etta ne siivoaa koko ajan; pyyhkii ratilla pintoja ja ovia, ja imuroivat. Lieneeko nain 'todellisuudessa'?
Taalla Englannissa joo tosiaan jotkut pitavat kenkia jalassa (siis kotonaan) mutta itse en kylla tunne ketaan joka pitaisi. Aamutossut on tosi yleiset kotikengat, naisilla ainakin talvisin; kesalla ollaan yleensa sisalla paljain jaloin. Tosin jos kylaan mennaan niin silloin ei yleensa oteta kenkia pois.
harvoin olen törmännyt perheisiin, jossa riisutaan kengät. Meillä tietenkään kenkiä ei käytetä kun olen suomalainen paitsi silloin kun kutsumme ystäviä, niin emme pyydä ottamaan kenkiä pois jalasta.
Ehkä tää perinne suomeen on tullut juuri Aasiasta :) Vanha kunnon Tsingiskan ratsasteli nimittäin tänne asti Mongoliasta.
Vai jäävätkö ne yöpöydälle haisemaan?
Hollannissa myös kengät jalassa, ihan ne ulkokengät. Mä koetan aina meidän vieraita muistuttaa että ottais ne pois, mutta ne unohtaa aina seuraavaa kertaa ennen ja katsoo sitten vinoon. Mutta kun täällä tosiaan on sitä koiranpskaakin joka paikassa niin en viittis päästää ihmisiä ympäriinsä saappaat jalassa.
Ehkä tää perinne suomeen on tullut juuri Aasiasta :) Vanha kunnon Tsingiskan ratsasteli nimittäin tänne asti Mongoliasta.
Ketjun typerin kommentti. Mene ruokkimaan jaakarhujasi.
Asian vierestä: missä päin Suomea on jääkarhuja? Minkä maalainen olet itse? Puhut nimittäin todella hyvää suomea.
Me otetaan kengat pois kun tullaan sisalle ja yleensa vieraatkin ottavat kun huomaavat talon tavat. Valilla kylla allottaa kun lasten kaverit pomppivat kengat jalassa sohvalla tai sangynpeitolla.
Aasialaisten ystaviemme luona (taalla usassa) ollaan yleensa myos ilman kenkia.
Eteista ei oikeastaan ole kun ei ole ulkovaatteitakaan. Kodit pysyvat suht siisteina kun ei ole kuraa tms. mika tulisi kenkien mukana sisaan. Tykkaan silti paljon enemman suomalaisesta tavasta riisua kengat sisaan tullessa.
ainakin USAssa, Englanissa ja Espanjassa ollaan kengät jalassa sisällä suurimmaksi osaksi. Joskus kengät riisutaan mutta ei ikinä jos esim mennään kylään.
Myös Albaniassa ollaan aina sukkasillaan tai villatöppösissä. Käsittääkseni myös Bosniassa riisutaan kengät ja varmaan myös Kosovossa.
paitti joskus ihmettelin kun poikakaverini tuli lounaalle niin hän ei riisunut ulkokenkiään vaan lompsi kengät jalassa, muuten oli aina sukkasillaan taikka sisäkengissä.
Myös lähi-idässä (Libanon ja Syyria) sisällä oltiin joko sisäkengissä (aamutossuissa) taikka sukkasillaan.
Myös täällä Kanadassa otetaan aina kengät pois sisällä, myös vieraat! Ilmasto on täällä aika samanlainen kuin Suomessa.