Missä muruseni on?
Mistä tossa Jenni Vartiaisen biisissä lauletaan? Kaihoileeko kuolleen poikaystävänsä perään vai ihan vaan jonkun exän?
Kommentit (54)
ja kertoo siis naisten välisestä rakkaudesta.
Tyyni oli eilen yö
mut kohta kuitenkin
Tuuli henkäisi ja tuntee sain
Joku liikkui lähelläni
koski poskeain
Tutun käden tunsin ihollainMun mielestä tuo olis kuolleesta...
Eikös se sanoittaja olekin lespo?
Joo niinpä taitaa, siis joka tapauksessa murunen on lespon lempinimi. Muistelen tälle levylle tulleen Seta ry. palkinto
Ihanaa, että av:llä on edelleen voimissaan tuo tekstintulkinnan metodi, jossa kaikki taiteilijan tuottama teksti yhdistetään suorilla yhtäläisyysmerkeillä hänen omaan elämäänsä. Kaikissa yliopistoissa se onkin jo aikaa sitten lopetettu vanhanaikaisena metodina.
Herttaisia olette, mammaset.
Minä olen mieltänyt kappaleen sävystä että lapsi on kuollut, mutta voisi olla myös esim tuoreesti eronnut perhe jossa vanhempi nyt kaipaa lastaan. Ennen en pitänyt kappaleesta ollenkaan, vähän ruikuttava makuuni. Mutta kun lapset olivat muutama viikko sitten ensimmäistä kertaa yökylässä isällään tuo kappale pyöri mielessä.
Minusta tuo "muruseni" on aika voimakkaasti lapseen viittaava, luulen että useimmat keksisivät miehelle jotain maskuliinisempaa...
Minusta tuo "muruseni" on aika voimakkaasti lapseen viittaava, luulen että useimmat keksisivät miehelle jotain maskuliinisempaa...
Mitkä on maskuliinisia hellittelynimiä: äijänkörilääni, ukkoseni...? Musta hellittelynimet saa nimenomaan olla söpöjä.
Sanoittaja kertoo ihan itse mistä kappale sai alkunsa:
"Muruseni syntyi eräänä kesäisenä päivänä, kun tissuttelin partsilla, ikävöin erästä hemaisevaa muusaani, luin eroottista intialaista runoutta ja sammuin niille sijoilleni."
Että näin. Ei olisi pitänyt lukea tuota.
mulle tulee mieleen kaukorakkaus tai tyttöystävä (lesbo, mutta ihan sama, rakas kuin rakas)
mutta ei missään nimessä ketään kuollut.
mielestäni laulu kertoo keskenmenosta ja menetetystä lapsesta.
Ei siis kuolleesta. ..hengittävät samaa ilmaa, jalkojen alla sama maa.. Ovat siis vain syystä tai toisesta erossa toisistaan.
Lapseni kuoli. Ja yhdistän sen siihen.
Miellän rakastetun kaipuuseen, joka on kaukana (elossa). Mutta sanoitus antaa tilaa tulkinnoille omasta kontekstista, eli voi tarkoittaa lasta tai kuolluttakin. Tai vaikka ihmistä, jota ei ole edes kohdannut, mutta kaipaa lähelleen.
En tykkää Vartiaisen äänessä ässistä, jotka suhisevat kuin tekareiden välistä, mutta musiikki on hienoa. Upeita unenomaisia äänimassoja. Esimerkiksi Seili-biisissä. Sanoitukset eivät myöskään ole mielestäni ihmeellisiä, Chisulla on taidokkaammat.
minä yhdistän tämän kuolleeseen lapseeni.
Voimia sinulle.
Rakkaat kaukana toisistaan, tallaavat samalla maapallolla, saman taivaan alla, mutta kaukana toisistaan. Ei oo koskaan tullu mieleen kuollut tai lapsi. Aivan ihana biisi muuten...
Ei siis kuolleesta. ..hengittävät samaa ilmaa, jalkojen alla sama maa.. Ovat siis vain syystä tai toisesta erossa toisistaan.
- 25 -
Itse en millään saa kiinni tuosta ajatuksesta, että laulu kertoisi kuollesta rakkaasta, tai varsinkaan lapsesta. Mutta, te olette tietysti ihan yhtä oikeassa kuin minäkin.
Minulle tulee mieleen nainen, jonka rakstettu on olosuhteiden pakosta kaukana, esimerkiksi pitkällä työkomennuksella, kuten rauhanturvajoukoissa tai vastaavaa...
Kuulin jostain puhetta, että kappale liittyisi kuolleeseen poikaystävään.. tiedä sitä sitten.
Tavallaan jotain lohtua tuli aikanaan tstä kappaleesta keskenmenon jälkeen ja vieläkin hekistyn kun kuulen.