Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan turta (eroamassa 99 % varmuudella) (pitkä viesti)

Vierailija
13.09.2010 |

Ilmeisesti olemme nyt eroamassa. Yhdessä ollaan oltu 12 v, naimisissa 9, ja meillä on kohta 5 v lapsi.

Meillä on koko avioliitto ollut vuoristorataa. Mies muuttui siitä naimisiin menosta. Ennen sitä kaikki oli hyvin. Ja ihan avioliiton alussa oli niin järkyttävää, että jos olisi kehdannut heti erota, olisin eronnut tai jos se käytös olisi sitä ennen naimisiin menoa, en olisi koskaan mennyt naimisiin hänen kanssaan. Siitä oli päihteiden väärinkäyttöä (muidenkin kuin alkoholin), chattailya/viestittelyä muiden kanssa jne. Sain sen kaiken sitten loppumaan vuoden päästä ja sitten oli parempi vaihe, noin 2002-2006. Siinä välillä saatiin tuo lapsikin.

Sitten taas on mennyt huonommin, mies on hermoheikko. Tässä on paljon asioita, mutta ei halua että meillä käy vieraita, saa raivareita milloin mistäkin (hajottaa tavaroita, ja yhdessä seinässä on kolo). Meihin ei oo koskenut, mutta uhkailee + heittelee astioita, tavaroita ym.. Uhkaa että hakkaa, tappaa tai eroaa. Tämä saattaa johtua vaikka siitä, että en ole tiskannut tai muusta yhtä "hyvästä" syystä.

Olen soittanut joskus palvelevaan puhelimeen ja siellä on sanottu, että mies on luultavasti masentunut. Voi hyvin ollakin, mutta ei se ihan kaikkeen oikeuta. Hän on nyt joutunut taloudellisesti kantamaan enemmän vastuuta, kun olin kotiäitinä 3 v ja sitten vuosi sitten jouduin työttömäksi. Mutta joskus muinoin mäkin olen meitä elättänyt (miehen työpaikka myytiin alta + opiskeli sitten lisää ja mä elätin meitä pari kolme vuotta). Hänellä on kovat työpaineet, mutta oikeuttaako sekään tuohon. Ei hae apua vaikka olen puhunut.

Eilen illalla huusi taas noita ja repi omia vaatteitaan ja jälleen kerran uhkaili erolla. Ja käski hakea eroa. Mä alan pikkuhiljaa kallistua, että erota tässä täytyy. Ei tästä enää mitään tule. Huomaan itsessäni ikäviä piirteitä eli kuljen varpaillani etten ärsytä, olen rajoittanut sosiaalista elämääni hänen takiaan jne. Tämmöistä parisuhdemallia en halua tytölleni opettaa.

Ongelmakohdat ovat talous ja lapsi. Mulla on huono taloustilanne. Olisin ehkä eronnut jo aiemmin jos näin ei olisi. Lisäksi on luottohäiriö (vielä 2,5 v) ja se tuli kun mä en jaksanut huolehtia kaikesta kun mies huusi silloin useita kertoja viikossa. Lisäksi lapsi. Mies ei aio tavata häntä eron jälkeen. Tämä on varmasti kova isku lapselle.

Meillä on aso-asunto, josta vielä velkaa noin 15 000. Maksettu noin 8000. Vastike noin 725 e.

Mä työtön, ansiosidonnaisella, tilille tulee noin 1190/kk + lapsilisä. Ei siis ole asumistuenkaan (saisin yh:na noin 190) mahdollista jäädä tähän, maksaa lainaa ja vastiketta.

Mitä nyt? Erohakemus, en ehkä pysty maksamaan sekä tätä lainaa että vastiketta yksin. Saanko vuokra-asuntoa kun oon luottotiedoton? Häiriö ei ole vuokrista.

Jos voin anoa kaupungin vuokra-asunnon, niin mites tuo päivähoitopaikka, jos joudutaan eri alueelle? Mulla siis työttömyyden lisätuloina keikkoja, ja tarvin silleen sitä paikkaa. Pelkkä päiväraha niin 1190, mutta jos on normaalisti keikkaa niin ehkä saan noin 1400 käteen.

Onko niiden siellä uudella alueella pakko antaa heti päivähoitopaikka lapselle?

Saanko vaihtaa kaupunkia, eli saanko muusta kaupungista vuokra-asunnon luottotiedottomana? Mietin tätä siltä kannalta, missä mulla olisi lähellä hoitoapua.

Mietin nyt kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitä minä haluan elämältäni kun saan päättää yksin, millaista se sitten on, mihin oikeastaan haluaisin muuttaa, muutanko sukunimeni takaisin, entä lapsen sukunimi... Toisaalta tuntuu vaikealta, toisaalta helpommalta hengittää, toisaalta epäonnistumisen tunne on kova...

Kommentoikaa, kiltit...

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. rakastatko miestäsi?

2. tekeeko mies mitään lapsensa kanssa?

3. tunnetko olosi mukavaksi ja turvalliseksi kotona?

4. onko tämä sellainen lapsuus ja perhe-elämän malli, minkä haluat lapsellesi näyttää?

Jos vastaaat EI, niin mitä vielä mietit??

Sulla on PALJON parempi asua vaikka sukulaisten nurkissa, kun tuossa paikassa, mitä sanot kodiksesi!!

Lapsesikin menee kohta kouluun ja tarvitsee välittävän ja rauhallisen ilmapiirin.

Taloudellisesti tulet pärjäämään! Huomaat, että kaksin ollessasi lapsesi kanssa, pärjäätte hyvin vähällä.

Jos jatkat tuossa liitossa, pilaat itsesi ja tulevaisuutesi ja mikä tärkeintä, myös lapsen tulevaisuuden!

Mitä luulet, jos jatkat, mikä on tilanne 10 vuoden kuluttua? Kaikki hyvin, niinkö? Vai sinä katkeroitunut, itsekunnioituksen menettänyt nainen ja lapsi oireileva teini?

Vierailija
2/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on mies, joka ei aio tavata lastaan eron jälkeen.

On joko tosi huono isä tai ainakin mies, jonka kanssa sinun ja lapsen ei ole hyvä elää.

Eroa heti. Taloudellinen tilanne on hetkellistä, siihen saat apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. rakastatko miestäsi?

- En tiedä. Rakastin kyllä ihan tosissaan kun mentiin yksiin ja naimisiin. Ja sillä väliläkin.

2. tekeeko mies mitään lapsensa kanssa?

- Tekee, on hyvä isä jos ei ota huomioon noita raivareita (jotka lapsikin joskus näkee/kuulee). Hän halusi tuon lapsen yhtä paljon kuin minäkin.

3. tunnetko olosi mukavaksi ja turvalliseksi kotona?

- En. Jos mies on täällä. Ainakaan aina.

4. onko tämä sellainen lapsuus ja perhe-elämän malli, minkä haluat lapsellesi näyttää?

- Ei ole.

Mitä luulet, jos jatkat, mikä on tilanne 10 vuoden kuluttua? Kaikki hyvin, niinkö? Vai sinä katkeroitunut, itsekunnioituksen menettänyt nainen ja lapsi oireileva teini?

- Jos mies hakisi apua omaan kriisiinsä, niin kai tästä voisi tulla jotain. Mutta kun ei hae.

En usko että 10 v jaksan tätä, jos mies ei tajua muuttua.

Vierailija
4/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla rahalla saat hyvin maksettua vuokraa, saat varmasti kaupungilta asunnon johon saat asumistukea. Lisäksi saat lapsilisät tietenkin korotettuna ja elastustuen Kelalta. 136 euroa. Mulla oli erotessa palkka vajaa tonni kuussa käteen, vuokra melkee 700 euroa ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Hyvin pärjäsin, ja päivähoitokin oli maksutonta.

Ei tollasen kanssa kannata elää, parempi varmaan lapsellekin. Kokemusta on.

Vierailija
5/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedottomana vastaan tuohon vuokra-asuntoasiaan. Voit saada vuokra-asunnon kyllä, ja se että luottohäiriö ei ole vuokrista vaikuttaa asunnon saamiseen. Vuokranantaja tosin voi vaatia esim vuokratakuun (aika moni ilm. nykyään vaatii), tai takauksen vuokrista. Esim sosiaalitoimisto saattaa toimia takaajana. Kunnan vuokra-asuntoon olisi varmasti helpompi päästä, ja siitäkin kannattaa sosiaalitoimen kanssa jutella, tilanne on selvästi niin uhkaava kotona, että he ihan lastensuojelun nimissä varmasti auttavat sinua mielellään alkuun.

Tuolla poismuutolla pääsisit ainakin alkuun, eihän sen automaattisesti tarvitse tarkoittaa eroa. Jos mies huomaisikin siinä vaiheessa, että parisuhde ei kestä hänen käytöstään, apua on haettava?

Voimia sinulle!

Vierailija
6/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on vaan jotain uhoamista, ja todellisuudessa kaipaa lastaan. Kaipaa jo jos me ollaan joskus 3-4 päivää mummolassa.

Aikoo myös löydä elämänsä lekkeriksi, siis työpaikat ym., ei hommaa itselleen asuntoa vaan asuu jossain metsässä, juo jne. Silti hän siis itse käski eilen mun hakea eroa heti.

Hän on hyvin dramaattinen ja marttyriuteen taipuvainen. Rankaisee itseään.

ap

Sulla on mies, joka ei aio tavata lastaan eron jälkeen.

On joko tosi huono isä tai ainakin mies, jonka kanssa sinun ja lapsen ei ole hyvä elää.

Eroa heti. Taloudellinen tilanne on hetkellistä, siihen saat apua.

Vierailija
7/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että mun käteen jäävät tulot verojen jälkeen on n. 1300e

Vuokra 1100e. Haluaisin ihan tuhannen kovaa, että lapset saisivat jäädä tähän kotiinsa.

Ihan on perseestä, ettei pysty edes palkkatyöllä lapsillensa kotia säilyttämään :(

Miehellä hyvä palkka, mutta on sanonut, että jää työttömäksi heti kun erotaan, joten elareita on turha odotella muuta kuin se pakollinen hippunen.

Jos vain olisi joku työ, mistä jäisi edes 200e enemmän :(

Vierailija
8/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitonut mut maton sisään, rikkonut kylkiluita, pari viikkoa sitten kiusasi siten, että hyppäsi yöllä järveen vaatteet päällä ja sukelsi piiloon niin, että lapset luulivat sen hukkuneen. Sanoi siis hypätessään, että tappaa itsensä.

On sitonut lasten nähden hirttosilmukoita, hajottanut tavaroita kuristanut...

Sellasta meillä.

Ja niille, jotka nyt tietävät mitä olisi pitänyt tehdä: Ei sitä voi tietää, ennen kuin tietää.

Vierailija
9/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään seksiä. Edellinen kerta oli kai yli vuosi sitten. En tarkkaan edes muista. Mä olisin halukas, olen hyvin seksuaalinen nainen. Mies ei kuulemmma kykene. (ei seiso aamuisin kuulemma ja halut hävinneet)

Alussa seksi sujui ja tuossa välilläkin. Tämä hiipui kun riitely alkoi. On ollut useita vuosia 1-2 krt vuodessa. Tilaisuuksia kyllä olisi.

ap

Vierailija
10/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meihin, puheen tasolla vaan se juttu. Tavaroita hajottaa. Esim. kerran hakasi imurin hajalle kun en kuulemma tarvi sitä, kun en siivoa tarpeeksi. Pari päivää ja kävi ostamassa uuden.

ap

sitonut mut maton sisään, rikkonut kylkiluita, pari viikkoa sitten kiusasi siten, että hyppäsi yöllä järveen vaatteet päällä ja sukelsi piiloon niin, että lapset luulivat sen hukkuneen. Sanoi siis hypätessään, että tappaa itsensä.

Sellasta meillä.

Ja niille, jotka nyt tietävät mitä olisi pitänyt tehdä: Ei sitä voi tietää, ennen kuin tietää.

Vierailija
11/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette palveluksen lapsille kun lähdette. Minä katsoin hullua äotiä ja hakkaavaa isää lapsuuteni ja minusta tuli narsistinen, hyvin rikkinäinen ihminen.

Vierailija
12/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meihin, puheen tasolla vaan se juttu. Tavaroita hajottaa. Esim. kerran hakasi imurin hajalle kun en kuulemma tarvi sitä, kun en siivoa tarpeeksi. Pari päivää ja kävi ostamassa uuden.

ap

Sellasta meillä.

Aika karmeita juttuja se on meille tehnyt :(

Voimia sulle eroon. Musta tuntuu, että mäkin pystyn nyt lähtemään.

Voi että kun olisi vaan sellainen palkka, että lapset saisivat jäädä kotiinsa..

Vierailija
13/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitti äsken. Mutta en tiedä, jaksanko enää antaa anteeksi.

Vierailija
14/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ason vastike on suhteellisen halpa, melko lailla pääkaupunkiseudun kunnallista tasoa, oletan että kolmio on kyseessä. Voisit kysyä pankista, voisiko sitä laina-aikaa pidentää->pienenee maksu tai maksaa nyt vuoden verran pelkkää korkoa. Ihan alussa hommaa nyt mies ulos (jos ei lähde, haet häädön oikeudesta, sulla on kai oikeus ilmaiseen oikeusavustajaan?), ja sitten mietit sitä asosta luopumista. Sun on maksettava miehelle se 4000 euroa, jos siihen asoon jäät. Jos luovut asosta, saat 4000 euroa muuttorahaa ja voit mennä vuokralle. Tuo raha ei kai haittaa pankissa pahan päivän puskurina. Rahallisesti siis pärjäät, mutta ihan ensin ukko ulos! Sitten on helpompi miettiä. Sun nettotulot on 1190+ satunnaiset+yh-lapsilisä+asumistuki+elatusapu, eli noin 1660? Jos maksat alussa asosta pelkät korot ja vastikkeet, jää sulle muuhun elämiseen 800-900 euroa rahaa. Nuuka pärjää. Muut pakolliset menot on tarhapaikka (varmaan maksu tippuu tai on ilmainen), sähkö, puhelin, tv-lupa ja pieni tapaturma+kotivakuutus.

Ehdotan myös yksinhuoltajuuden hakemista, koska mies kuulostaa siltä, ettei lapsen asioiden hoito ja papereiden allekirjoittelu tule menemään sujuvasti. Voisit aloittaa varaamalla ajan lastenvalvojalle ja sossuun.

Vierailija
15/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen todella surulllinen puolestanne (sekä ap:n että toisen kertomuksiaan tässä jakaneen puolesta). Minulla on vain yksi neuvo: lähtekää. Tuo ei tuosta tule muuttumaan parempaan suuntaan, ja on lapsille ERITTÄIN traumatisoivaa elää tuollaisessa perhetilanteessa. Lapsenne ei välttämättä koskaan anna anteeksi sitä että jäitte, kun olisitte hyvin voineet lähteä. Taloudellinen tilanne ei ole syy. Ihmisellä voi olla kiva ja viihtyisä koti vaikka ahtaasti joutuisikin asumaan. Tärkeintä on se, miltä siellä kodissa tuntuu = onko turvallista ja luottavainen ilmapiiri.

Suomessa ei lapsiperhe kadulle joudu. Nyt vaan asioita järjestelemään. Voisitte ottaa yhteyttä turvakotiin tai sossuun, tai molempiin. Asoasuja, ota yhteys asunnontarjoajaan. Kyllä teille koti löytyy. Ja lasten on parempi lähteä siitä asunnosta johon liittyy ikäviä muistoja, se on vain asunto, uusi voi olla koti yhtälailla.

Vierailija
16/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmio on, mutta kun mulla on se luottomerkintä, epäilen antaako pankki joustoa.

+ mistä muualta saan 4000 e, siis jos pidän tämän.

ok, kyllä mä pärjään 800 eurolla, ja ehkä vähemmälläkin. Mulle ei tuu lehtiä ym. On vain nuo mitkä luettelit. Netin haluan lisäksi. Nyt mies omistaa tämän läppärin + liittymä on hänen nimissään, vaikka kone on mun käytössä. Tarvisin oman. Mutta luulen että vuokralle on mentävä.

Jos joskus mulla on parempi työtilanne, että saisi sääästöönkin ja luottomerkintä hävinnyt, niin haen sitten vaikka uudestaan asoa tai vaikka omaa kaksiota. Eilinen riita alkoi osittain siitä, kun mä haluaisin ostaa oman asunnon (saataisiin samalla hinnalla kumminkin maksettua sitäkin), mutta mies ei halua. Joko pelkää lainaa tai ei halua sitoutua asuntoon.

Haluaisin kyllä, että mies ja lapsi tapaisivat.

ap

Sun ason vastike on suhteellisen halpa, melko lailla pääkaupunkiseudun kunnallista tasoa, oletan että kolmio on kyseessä. Voisit kysyä pankista, voisiko sitä laina-aikaa pidentää->pienenee maksu tai maksaa nyt vuoden verran pelkkää korkoa. Ihan alussa hommaa nyt mies ulos (jos ei lähde, haet häädön oikeudesta, sulla on kai oikeus ilmaiseen oikeusavustajaan?), ja sitten mietit sitä asosta luopumista. Sun on maksettava miehelle se 4000 euroa, jos siihen asoon jäät. Jos luovut asosta, saat 4000 euroa muuttorahaa ja voit mennä vuokralle. Tuo raha ei kai haittaa pankissa pahan päivän puskurina. Rahallisesti siis pärjäät, mutta ihan ensin ukko ulos! Sitten on helpompi miettiä. Sun nettotulot on 1190+ satunnaiset+yh-lapsilisä+asumistuki+elatusapu, eli noin 1660? Jos maksat alussa asosta pelkät korot ja vastikkeet, jää sulle muuhun elämiseen 800-900 euroa rahaa. Nuuka pärjää. Muut pakolliset menot on tarhapaikka (varmaan maksu tippuu tai on ilmainen), sähkö, puhelin, tv-lupa ja pieni tapaturma+kotivakuutus.

Ehdotan myös yksinhuoltajuuden hakemista, koska mies kuulostaa siltä, ettei lapsen asioiden hoito ja papereiden allekirjoittelu tule menemään sujuvasti. Voisit aloittaa varaamalla ajan lastenvalvojalle ja sossuun.

Vierailija
17/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta eroon liittyvästä. Tuo tilanteenne tällä hetkellä on niin kamala että sinun ja lapsen on pakko päästä siitä pois. Asuntoasiat selviävät kyllä. Soita kaupungin vuokra-asuntotoimistoon ja kysy nuo mieltä painavat kysymykset. kerro, että on väkivallan uhkaa ja alistamista, ja pieni lapsi.

Selviät kyllä ja jo vuoden kuluttua elämäsi on niiin paljon iloisempaa ja valoisampaa!!!

Vierailija
18/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarhan vaihto ja kodin vaihto on lapselle takuulla paljon, paljon pienempi trauma/ paha asia kuin tuollaisessa perheessä kasvaminen! Uuteen asuntoon pääseminen olisi milestäni parasta sinulle ja lapselle, ei olisi ikäviä muistoja eikä ukko kokisi uutta kotianne millään tavalla omaksi alueekseen. Ja tapaamiseen... mitä lapsi tekee tuollaisella isällä? Ei mitään. Jos haluaa, voi isompana alkaa pitää yhetyttä.

Vierailija
19/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei halua että erotaan. Hän ymmärtää mitä se tarkoittaa, koska paras kaverinsa asuu vuorokodissa. Kuulemma tulee ikävä isiä ja tulee ikävä äitiä :(.

Mutta lapsihan ei tätä tietty päätä. Tämä nykytilanne ei oo hänelle hyväksi.

ap

olen todella surulllinen puolestanne (sekä ap:n että toisen kertomuksiaan tässä jakaneen puolesta). Minulla on vain yksi neuvo: lähtekää. Tuo ei tuosta tule muuttumaan parempaan suuntaan, ja on lapsille ERITTÄIN traumatisoivaa elää tuollaisessa perhetilanteessa. Lapsenne ei välttämättä koskaan anna anteeksi sitä että jäitte, kun olisitte hyvin voineet lähteä. Taloudellinen tilanne ei ole syy. Ihmisellä voi olla kiva ja viihtyisä koti vaikka ahtaasti joutuisikin asumaan. Tärkeintä on se, miltä siellä kodissa tuntuu = onko turvallista ja luottavainen ilmapiiri.

Suomessa ei lapsiperhe kadulle joudu. Nyt vaan asioita järjestelemään. Voisitte ottaa yhteyttä turvakotiin tai sossuun, tai molempiin. Asoasuja, ota yhteys asunnontarjoajaan. Kyllä teille koti löytyy. Ja lasten on parempi lähteä siitä asunnosta johon liittyy ikäviä muistoja, se on vain asunto, uusi voi olla koti yhtälailla.

Vierailija
20/48 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ennemmin elämällä lapsen kanssa rauhassa kuin tuollaisen hullun armoilla.