käsittämätön puhelu tuli äsken! (lastenkutsuista)
Tytön 5-vuotiskutsut lähestyvät ja tyttö sai valita viisi kaveria, jotka kutsuu. Erään äiti soitti, että entäs pikkusisko, koskeeko kutsu häntäkin.. Sanoin, että tyttö on itse päättänyt ketkä haluaa kutsua ja kutsussa oli tämän yhen tytön nimi. Äiti sanoi, että heillä on periaate, ettei vain toinen pääse kutsuille. Pieni ikäero kun on. Ettei toinen jää ilman...
Siis WHAT? Saako kaikkien lapset aina kaiken tasapuolisesti?? Ei omia kavereitakaan saa olla?
Kommentit (77)
Näköjään muitakin erikoisia on kuin ap:lle soittanut äiti.
Minusta voi kutsua vain muutaman parhaan kaverin, mutta ei esim niin että pihapiirin lapsista tai päiväkodin ryhmästä vain yksi jätetään pois. Eli joko selkeästi ne parhaat kaverit tai sitten kaikki, ettei vain yhtä rajata pois.
Eipä tullut mieleenikään että voisi tehdä jotenkin toisin kun esikoinen kutsuttiin naapuriin synttäreille muttei yksivuotiastani. Kamalaa yksivuotiaan syrjintää =D
Eli jos kutsutte meidän perheestä yhden lapsen niin kutsu koskee myös neljää sisarusta?
Meillä kyllä 5v ihan itse päättää ketä haluaa synttäreilleen, miksi pitäisi kutsua vaikka koko päiväkotiryhmä sisaruksineen, ei ne kaikki ole kavereita sen takia että ovat samassa ryhmässä? Oletteko te kavereita kaikkien työkavereiden tai mammakerholaisten kanssa? Ikävää lapselle jos joutuu kutsumaan lapsia joista ei pidä ja joiden kanssa ei tule toimeen ja jotka kenties kiusaa. Aikuisetkin yleensä kutsuvat omia ystäviään, eivät esim. koko työpaikkaa sisaruksineen:D
Meille soitti kyllä kerran yksi äiti että voiko pikkuveli 3v tulla myös kun isoveli 5v oli kutsuttu. Annoin tulla vaikka minusta se oli omituista. Ajattelin että haluaa ilmaisen lapsenvahdin tms.
kun isompi menee kouluun ja hänelle alkaa tulla kutsuja luokkakavereiden synttäreille. Eiväthän luokkakaverit välttämättä edes tiedä toisten sisaruksista. Pitääkö näihinkin juhliin sitten tarjota pikkusiskoa mukaan? Tosi nolo tuo ap:n tarhakaverin äiti. Olisin varmaan sanonut hänelle suorat sanat ja keetonut, että mitä vanhemmaksi lapset kasvavat sitä enemmän heitä kutsutaan eri juhliin.
Toinen poika on sosiaalisempi ja hänellä on enemmän ystäviä. Tänään ujompi poika oli ekaa kertaa synttäreillä johon ei ollut kutsuttu myös veljeä. Olin tosi iloinen hänen puolestaan.
Tosin olen ollut välillä hieman surullinen tuon ujomman puolesta jos häntä ei ole kutsuttu ja veli on. Ymmärrän kuitenkin, että kaikkia ei voi kutsua, vain ne parhaat kaverit.
Tavallaan ymmärrän tätä äitiä, mutta onko oikein viedä ilo kutsutulta lapselta, vaikka toiselle tulisikin paha mieli.
Meillä pieni päiväkoti, joissa kaksi ryhmää. Lapset leikkineet aina keskenään. Ekana vuonna oli hirveästi synttäreitä ja kaikki kutsuivat kaikki. Ei mitään omituista, että toisessa ryhmässä olevat sisaruksetkin menivät.
Isompi on nyt koulussa ja alkaa olla omia kaveriporukoita, joten omia synttärikutsujakin alkaa olemaan ilman pienempiä sisaruksia, mutta jos on perhe, jonka kanssa ollaan paljon tekemisissä, niin silloin pienempikin on kutsuttu (ja vanhemmat). Ei mitään outoa tässä ja siis ekaluokkalaisesta on nyt kyse.
Kyse ei ole tasapuolisuudesta vaan kohteliaisuudesta ja hyvistä tavoista. Harvassa kutsussa esim. perheestä vain isä ja yksi lapsi kutsutaan.
Iltapäiväkahvit ovat eri asia kuin lasten synttärit. En todellakaan kutsu kaikkien lasten sisaruksia omani synttäreille, vaan juuri lasteni ystävät.
Ap, en kyllä olisi kutsunut vanhemman painostuksesta sitä toista lasta...
Ilmeisesti äiti ei sitten ole tajunnut, että kotiin jäävän kanssa voisi keksiä muuta hauskaa ja "poikkeuksellista" tekemistä sillä välin...Noh, kukin tyylillään.
Kyse ei ole tasapuolisuudesta vaan kohteliaisuudesta ja hyvistä tavoista. Harvassa kutsussa esim. perheestä vain isä ja yksi lapsi kutsutaan.
Iltapäiväkahvit ovat eri asia kuin lasten synttärit. En todellakaan kutsu kaikkien lasten sisaruksia omani synttäreille, vaan juuri lasteni ystävät. Ap, en kyllä olisi kutsunut vanhemman painostuksesta sitä toista lasta...
Ollaan todettu, että isä (veljeni) ja poika saa tulla, äitiä ja tyttöä ei ole kutsuttu. Me saamme päättää vieraat! Ei se saman perheen jäsenyys ole mikään lupalappu synttäreille.
Meille soitti moni hääkutsun saatuaan, että koskeeko kutsu myös puolisoa ja lapsia. Vastasimme, että ei kutsu, se on vain sille, jonka nimi on kutsussa.
Päteehän sama hääkutsussakin, miksi lapsen synttärikutsu olisi jotenkin erilainen? En ymmärrä näitä nipoäitejä, jotka kutsuttaa koko sisaruslauman synttäreille.
eli kutsutaan tietty määrä, mikä mahtuu ja kyse ei todellakaan ole kiusaamisesta.
Itse lastentarhanopettajana tiedän, että samassa pk-ryhmässä eivät todellakaan kaikki lapset leiki keskenään. Kaikkien pitää tulla toimeen ja ketään ei jätetä yksin, mutta kiinnostuksen kohteet ja taidot määrittävät myös paljon kaverivalintoja.
Esim. oma serkkuni postitti hääkutsut KAIKILLE vain yhden perheenjäsenen nimellä, vaikka tarkoitus oli toki kutsua muitakin kuin 1 hlö/ talous. Parempi varmistaa, eipä tule väärinkäsityksiä.
Meille soitti moni hääkutsun saatuaan, että koskeeko kutsu myös puolisoa ja lapsia. Vastasimme, että ei kutsu, se on vain sille, jonka nimi on kutsussa.
No eiköhän ap:n lapsi yhtälailla touhua sen toisen sisaruksen kanssa
kun kerran samassa päiväkotiryhmässä on.Ap on vain curling-äiti ja antaa lapsen päättää asiasta.
lapset saa itse päättää ketkä kutsutaan synttäreille (mä sanon että 6 vierasta tms, lapset päättää itse ketkä haluaa kutsua). Eikä meidän lapsista kukaan ole automaattisesti ollut hyvä kaveri kaikkien päiväkodissa samassa ryhmässä olleiden kanssa. Osa on hyviä ystäviä, osa sellaisia joiden kanssa tullaan toimeen päiväkodissa mutta joita ei kaivata vapaa-aikana.
että ei esim. vain yksi tyttö tai poika ryhmästä jää kutsumatta. Kutsutaan selkeästi vain osa tai sitten kaikki.
Meillä ainakin
No eiköhän ap:n lapsi yhtälailla touhua sen toisen sisaruksen kanssa
kun kerran samassa päiväkotiryhmässä on.Ap on vain curling-äiti ja antaa lapsen päättää asiasta.
lapset saa itse päättää ketkä kutsutaan synttäreille (mä sanon että 6 vierasta tms, lapset päättää itse ketkä haluaa kutsua). Eikä meidän lapsista kukaan ole automaattisesti ollut hyvä kaveri kaikkien päiväkodissa samassa ryhmässä olleiden kanssa. Osa on hyviä ystäviä, osa sellaisia joiden kanssa tullaan toimeen päiväkodissa mutta joita ei kaivata vapaa-aikana.
outoa, että molemmat samassa ryhmässä ja vain toinen kutsutaan. Minusta ap voisi hieman ajatella asiaa myös sen pikkusisaruksen kannalta.
tämä kuulostaa nykypäivän suomalaiselta kulttuurilta, jota mä en mitenkään ymmärrä.
Kyllä mun kotiin on ainakin kaikki ihmiset tervetulleita. Itse olen kaikista vieraista kiitollinen, ja meillä kaikki vieraat saavat aina syödäkseen. Ja en todellakaan ole isotuloinen, jos joku näin kuvittelee.
sisarukset kutsutaan. Koulu/tarhakaverit on eri juttu, selvästi omat kaverit. Meillä juuri oli vastaava tilanne, toinen siskoista sai vain kutsun yhteisen kaverin synttäreille (joka oli juuri itse ollut ei-kutsutun synttäreillä).. loukkaannuin perin pohjin ja ollaan pidetty vähän etäisyyttä eikä enää tavata koko perheiden kesken niin usein. Jos äiti kerran antaa lasten päättää ja tyrannisoida niin olkoon.
APn tilanteessa olisin ilman muuta sen siskonkin kutsunut, jos on kerran samassa tarharyhmässä. Eei yksi lapsi lisää maailmaa kaada ja joku synttärikutsu on niin tärkeä lapsille. Kiva äidin tuoda se toinen lapsi juhliin ja toinen sitten ovenraossa kinuaa että sais jäädä kans... selitä sitten sille tarhaikäiselle että miksei häntä ole kutsuttu, tuon ikäisillä varsinkin se kaveruus on niin suhteellinen käsite.
En ymmärrä miten aikuinen lähtee mukaan lasten syrjimisleikkeihin.
Ap tapaus ei ehkä ihan niin räikeä, jos toisen kanssa vain varsinaisesti kamuja. mutta silti minusta ap väärässä.
ei aiheuteta pettymyksiä.mutta kyllähän niitä kuitenkin elämässä tulee eteen.parempi olisi harjoitella kotona jo lapsena.
ettei sitten hypätä junan alle kun tyttökaveri jättää ym..kun ei osata käsitellä pettymyksiä.
joista 2 siskoksia ja ikäeroa 2v. Totta kai kutsuttiin sit kaikki tai ei oltais kutsuttu ketään heistä. Olis todella moukkamaista jättää yks pois vaikka on ihan yhtä paljon kaveri kuin isosiskonsakin...ei tietenkään kutsuttu kaikkia tarhan tyttöjä koska eivät ole niin kavereitakaan.
kun kerran samassa päiväkotiryhmässä on.
Ap on vain curling-äiti ja antaa lapsen päättää asiasta.