Vauvakuumetta ilmassa.Kertokaa kestovaippailijat
miten paljon säästätte selvää rahaa kun ette käytä kaupan vaippoja?
Henk.koht.en pidä myöskään kaatopaikkojen jäteläjiä hyvänä asiana,siksi myös kiinnostaa!
Kommentit (7)
minä olen maksanut esikoisen kestovaipoista koko vaippaiälle yhteensä n.300e. Osa käytettynä ja osa ihan uutena ostettuja. Imuja ja sisävaippoja olen itsekin surautellut vanhoista pyyhkeistä ja kankaista.
En muista paljonko se laskelma oli halvimpien kertisten mukaan/lapsi/vaippakausi, mutta varmasti tuhansia euroja olen nyt säästänyt kun nuo esikoisen vaipat pyörivät meillä jo kolmannella lapsella. :)
Osa on edelleen siinä kunnossa että muutaman kympin ainakin saan takaisinkin kun pistän vielä myyntiin.
Mitä tarkoitetaan että alkavat maksaa itsensä takaisin?Sitä että lapsi käy vuoden ikäisenä enemmän jo potalla?
Mua kiinnostaa vielä enemmän se etten halua kuormittaa lapsen vaipoilla kaatopaikkoja,se on kamalaa.
alkoi vaipat noin vuoden iässä maksaa itsensä takaisin, eli että silloin niitä oli jo tarpeeksi, uusia ei enää tarvinnut hankkia kun kasvu ei enää niin suurta lapsella. Ja vielä 1,5v oli sen jälkeen vaipoissa, siltä ajalta siis pelkät pesukulut. Aika ilmaista vaippailua siis. :) Ja jäljelle jäi paaaaljon hyväkuntoisia vaippoja, jotka teoriassa olisin voinut myydä ihan hyvällä rahalla. Minä kyllä säästin ne seuraavalle lapselle.
vähän siis huonosti ilmaisin itseäni aiemmin. "maksaa itsensä takaisin" ei nyt ehkä ollut paras.. mutta nyt tajusit mitä tarkoitin?
Itse käytän lapsilla kestoja lähes tulkoon vain siksi, että en vaan voi kuormittaa maapalloa noilla kertakäyttövaipoilla. En ymmärrä, miten jonkun omatunto kestää kertakäyttövaipat. Bonuksena säästän rahaa, mutta se on ollut minulle tavallaan sivuseikka.
Luin parisen vuotta sitten jostain lehdestä, että länsimaalainen ihminen on aiheuttanut jo 2 vuoden ikään mennessä maapallolle enemmän jätettä, kun afrikkalainen 80-v mummo. Tämä siksi, että suurin osa 2-vuotiaan jätteestä koostuu kertakäyttövaipoista. Järkyttävää..
Eka vastaaja tais jo kirjottaakin, että valinnoilla on tosi paljon merkitystä hintaan. Me käytettiin eka puoli vuotta melkeen pelkästään harsoja ja villiksiä ja ne tulee kyllä edulliseksi! Harsotkin ostin ison paketin käytettynä. Mun äiti on kutonut villahousut, eikä niihinkään lanka maksa maltaita. Nykyään ompelen itse paljon vaippoja, ne maksaa ehkä enemmän ku harsot, mutta isommalla lapsella kiva käyttää.
Jätteiden takia minäkin käytän kestoja. Ovat myös paljon varmempia ku kertikset, kaks pakettia on kertiksiä ostettu ja molemmat falskas yökäytössä.
Se riippuu ihan miten kestoilee, sitäpaitsi. Eli käyttääkö edullisimpia vaihtoehtoja (harsot+villikset, ehkä itsetehtyjä lisäimuja kierrätysmateriaalista) vai sortuuko hienoihin tasku- tai aio-vaippoihin ja hamstraa niitä enemmän kuin tarvitsisikaan kun on niin paljon ihania kuoseja. ;)
Mutta yleisesti alussa (tyyliin ekat 6kk) on usein jopa kalliimpaa kuin kertikset kun niitä vaippoja vasta hankkii. Sittemmin alkavat maksaa itsensä takaisin, jossain 1v kohdalla, siitä eteenpäin meillä ainakin oli jo pesukuluja lukuunottamatta ilmaista meininkiä. :)