Mitähän nuo ruskeat sienet nurmikollamme ovat... saiskohan niistä sienisoppaa...
Kommentit (13)
Lankoja voit niillä kyllä värjätä, niistä saa vaaleanruskeaa.
mistä sä muuten tiedät että ne on semmoisia? eikö kotinurmikoilla kasva mitään muita sieniä?
ap
ei ollut puikkosieni. nuo ovat ihan eri näköisia. semmoisia kapeita ja pieniä on rykelmässä paljon ja niillä on knallihatun muotoinen hattu :)
ap
Laita heti kuva! Ovatko kannon nokassa?
naapurit tunnistaisi mut ja paljastuisi että mä oon palstamamma ;))
eí ole kannon nokassa vaan ihan nurmikolla.
ap
mustarouskuja. Ne on ruokasieniä, muttei parhaasta päästä.
http://www.luontokuvateskonen.com/gallery/main.php?g2_view=core.Downloa…
Knallin muotoiset lakit? Ja pikkuruisia?
Ei ainakaan hyvän makuisilta kuulosta. :)
Ota sieni käteen ja kuvaa siinä. Ei naapuri tunnista. :)
Mustarouskut eivät ole mitään ruokasieniä, missään nimessä niitä ei pidä syödä. Ne vahingoittavat maksaa. Vanha kansa niitä on kerännyt, mutta nykyisin tiedetään, ettei niitä pidä syödä myrkkyjen vuoksi, jotka kerääntyvät maksaan.
Suomessa kasvaa yli 10 000 sienilajia, joista vain murto-osan tiedetään kelpaavan ravinnoksi. Harva ruokasieni kasvaa nurmikolla, etenkään ruskea. Joten ehkä kannattaisi keskittyä niihin pariin kymmeneen, joilla on merkitystä kauppasieninäkin.
2
mustarousku on päästetty pannasta, ei olekaan karsinogeeninen
ensin herkku, sitten myrkky, nyt taas herkku
En ole ap, mutta kiinnostuin ketjusta koska meidänkin nurmella kasvaa jotain ruskeita sieniä... NÄkyvät olevan juurikin noita nahikkaita, kun kasvavat nimenomaan sellaisessa "noidankehässä" mitä wikipedia kuvasi. Kiva tietää etteivät ole myrkyllisiä, olen ollut niiden kanssa vähän hysteerinen ja kelkkonut äärimmäisen tehokkaasti kompostiin pois pienten uteliaiden sormien ulottuvilta.. (meillä lapsi 2v)
Hyvä tietää, että siitä on saatu uutta tietoa.
t. 8 tai 10 vai mikä nyt olinkaan...
ei tuo kyllä ihan siltäkään näytä. Joo, en mä niistä soppaa aio tehdä, mutta nimimysteeri pitäisi silti selvittää... vai että 10 000 erilaista lajia suomessa... se ei olekaan sitten ihan helppo homma!
ap
Lankoja voit niillä kyllä värjätä, niistä saa vaaleanruskeaa.