Voiko äiti muuttaa lasten kanssa toiselle paikkakunnalle jos
vanhemmilla on yhteishuoltajuus?
Vituttaa tää yksin oleminen. Mietin pitäiskö erota. miestä ei perheelämä tunnu kiinnostavan. Tai no joo kiinnosti se tänäänki noin tunnin.
Suku on vaan toisella paikkakunnalla.
Kommentit (27)
asiaa?
Mies tuli eräänä päivänä kotiin ja ilmoitti että et sais edes muuttaa toiselle paikkakunnalle ilman hänen lupaansa jos erottais.
(eronnut ystävänsä oli näin kertonut)
Ja mieshän ei siihen ikinä suostuisi...
ap
Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta määrää näin:
5 §
Huoltajien yhteistoimintaLapsen huoltajat vastaavat yhdessä lapsen huoltoon kuuluvista tehtävistä ja tekevät yhdessä lasta koskevat päätökset, jollei toisin ole säädetty tai määrätty.
Jos joku huoltajista ei matkan, sairauden tai muun syyn vuoksi voi osallistua lasta koskevan päätöksen tekemiseen ja ratkaisun viivästymisestä aiheutuisi haittaa, ei hänen suostumuksensa asiassa ole tarpeen. Asiasta, jolla on huomattava merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta, voivat huoltajat kuitenkin päättää vain yhdessä, jollei lapsen etu ilmeisesti muuta vaadi.
Tuo viimeinen virke saattaisi hyvinkin tarkoittaa juuri muuttoakin...
mut jos päätät muuttaa toiseen maahan niin siinä tarvitsee kuulla toista huoltajaa.Ja joihinkin koulunvaihtoon liittyviin kysymyksiin..käsittääkseni,korjatkaa jos puhun ihan soopaa :).Mulle oikeusaputoimistossa sanottiin että mulla on lähihuoltajana samanlainen päätösvalta lapsiin kuin yh:na,lukuunottamatta noita em.asioita.Oli joku muukin mut oli niin erikoinen etten edes enää muista mihin liittyi.Selvittelin taannoin asiaa kun mietin pitääkö hakea ihan virallisesti yksinhuoltajutta vai ei..meillä edelleen yhteishuoltajuus,mutta käytännössä olen silti yh :).
että ei voi muuttaa. kyse on kuitenkin noin 600km päähän muuttamisesta.
Mutta enemistö näyttää olevan sitä mieltä että voi muuttaa.
ap
että ei voi muuttaa. kyse on kuitenkin noin 600km päähän muuttamisesta.
Mutta enemistö näyttää olevan sitä mieltä että voi muuttaa.
ap
Niinkuin tuossa lakitekstissäkin mainittiin, niin lapsen etu on aina se ensisijainen asia. Eli varmasti muutto on mahdollinen, vaikka etävanhempi ei siihen suostuisikaan JOS katsotaan, että muutto on lapsen edun kannalta parempi vaihtoehto!
Lain mukaan huoltajat päättävät lapsen asuinpaikasta yhdessä. Tästä on ollut viime vuosina niin paljon puhetta (siis äitien hingusta muuttaa yksipuolisella päätöksellä lasten kanssa niin kauas ettei isällä ole mitään mahdollisuuksia toteuttaa vanhemmuuttaan) että monet maistraatit ovat alkaneet noudattaa lakia. Muuttoilmoitusta tehtäessä monet maistraatit siis vaativat molempien vanhempien allekirjoituksen, kun lapset muuttavat ilman molempia huoltajiaan.
Käytännössä muuttaminen onnistuu usein, vaikka se ei toteuta lain kirjainta eikä henkeä. Sehän toteuttaa vain vakiintuneen käytännön, jonka mukaan lapset kuuluvat äidille.
äiti olisi täysin yksin lasten kanssa ja toisella paikkakunnalla olisi laaja tukiverkosta ympärillä.
Riittäisikö tämä perusteeksi muutolle?
Onhan se lapsen etu että äiti voi hyvin.
Koska jos tänne jäisin olisin TODELLA yksin ja palaisin loppuun/masentusin varsin pian.
ap
Jos vanhemmat eivät pääse sopuun lapsen asuinpaikasta niin toisen vanhemman tulee viedä asia käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Maistraatti ei voi tätä ratkaista, maistraatti sanoo tällaisessa tilanteessa ainoastaan että lasten kirjoja ei voida siirtää uudelle paikkakunnalle. Näin ollen lapset jäävät kirjoille isän luo, kunnes asia on saatu oikeudessa ratkaistuksi.
Mutta kuten sanottu, kaikki maistraatit eivät noudata lakia vaan antavat äitien muuttaa lasten kanssa mitään kyselemättä.
5 pykälän hieman viittaisi siihen, että tulee olla toisen vanhemman lupa.
Muuton takia lapsi irroitetaan kaikesta tutusta, vanhasta kodista, vanhasta hoitopaikasta/koulusta, kaikista tutuista ihmisistä ja kavereista. Näiden asioiden takia muutto on lapselle AINA huonompi asia.
Jos äiti muuttaisikin yksin?
niin kuin ap kertoi ihan ensimmäisenä, niin sun mielestä olis hyvä et lapsi jäis isän hoiviin??Hmm...
Enkä tasan allekirjoita tuota että muutto on aina lapselle haitaksi.Muutos ja shokki toki aluksi kuten kenelle tahansa.Aikuisten tehtävä on auttaa tilanteeseen sopeutumista.Ja usein lapset sitäpaitsi sopeutuvat paremmin kuin aikuiset ;).
Tällä paikkakunnalla asuu miehen vanhemmat ja miehen kavereita. Heistä yksikään ei ole kelvollinen esim lapsia hoitamaan. Yhden kanssa ovat joskus käyneet yhdessä uimassa tai jotain muuta tekemässä. Siis mies, kaveri, meidän lapsi ja kaverin lapsi. mutta kyse on ehkä kolmesta kerrasta.
Mies on ollut esikoisen kanssa yhden yön yksin, ilman minua. (kun olin tekemässä keskimmäsitä) Esikoisen ja keskimmäisen kanssa paineli anoppilaan kun olin tekemässä kuopusta.
En usko että mies pärjäisi yksinään lasten kanssa. On viikossa 2 kertaa 1,5h yksin lasten kanssa ja joka kerta ihan hermot riekaleina kun tulen kotiin...
Yksin en muuta. Se ei ole vaihtoehto. En halua elää ilman lapsiani. Mielummin jatkan tässä suhteessa. Tiedän että mieskään ei halua elää ilman lapsiaan. olisi vaan sitte korkea aika alkaa osalistumaan enemmän arkeen jos haluaa pitää perheen lähellä.
Yksi iso syy miski tässä kituutetaan on se etten halua viedä viedä lapsia kauas isästään.
Mutta kauanko mä jaksan näin?
Ja miten lasten sitten käy kun äiti palaa loppuun?
ap
selvitä nyt asia jostain muualta kuin täältä.
Arvauksia toisen perään.
Ei vaadi varmaan kuin yhden puhelun.
Toki selvitän asian perinpohjin ennen lopullista päätöstä.
Kunhan kysyin onko tietoa, kun taas tämän yksin lasten kanssa vietetyn päivän jälkeen olen totaalisen loppu tähän paskaan.
Ja ei, ei olla käyty missään terapiassa.
Ap
Kysy, voitko tehdä muuttoilmoituksen alaikäisten lastesi puolesta ilman toisen huoltajan allekirjoitusta. Sillä asia selviää.
että kun muutat yksin lasten kanssa, olet kuitenkin suurimman osan ajasta ihan yksin lasten kanssa, vaikka sinulla olisikin sukua paikkakunnalla? Tuskin kukaan mummo tai serkku on valmis tulemaan sulle joka ilta seuraksi tai lapsenvahdiksi. Arjessa olet todella yksin.
Valitettavasti Suomessa on mahdollista muuttaa 600 km päähän lasten toisesta vanhemmasta. Poliisi ei tuo väkisin ketään takaisin, vaikka käräjäoikeus sanoisi mitä.
Onko muutto oikeasti lastesi etu? Todennäköisesti miehellä ei ole mahdollisuutta hakea lapsia montaakaan kertaa vuodessa luokseen, joten lasten isäsuhde kärsii väkisin. Tämä on asia, jonka kanssa sinä ja lapsesi joudutte elämään loppuikänne. Entä miten käy lasten isovanhempisuhteen?
Miten olit ajatellut tapaamisten järjestyvän käytännössä? Sinä joudut varmaan myös osallistumaan matkakustannuksiin, joten taloudellisesti puhutaan isosta vaikutuksesta kuukausimenoihin.
Lakitietoa minulla ei ole, mutta käsittääkseni yhteishuoltajuus ei edellytä sitä että sinun tulisi anoa lupa muuttoon lapsesi/lastesi isältä.