Millaiset ihmiset käyvät kansalaisopiskon kielikursseilla?
Mietin, että jos kehtaisi mennä yhdelle eksoottisen kielen kurssille, vaikkei varmaan ikinä ole mitään käytännön hyötyä osata numerot tuolla kielellä.
Kommentit (7)
kurssilla oli kaikenlaisia ihmisiä, teini-ikäisestä tytöstä eläkeläispariskuntaan asti ja kaikki oppivat kieltä kohtuullisen hyvin. Jokaisella oli eri "tarkoitus" tulla kurssille: jollain se oli tuleva lomamatka, jollain pelkkä mielenkiinto kyseistä kieltä kohtaan.
Jos kiinnostaa, niin mene ihmeessä kurssille; ei uuden kielen osaamisesta (edes joten kuten) haittaakaan ole. :)
Ryhmät ovat todella heterogeenisiä, ikäjakauma voi olla (ja onkin) mitä tahansa 16 ja 80 vuoden väliltä. Pariskuntia on paljon, etenkin sen ikäisiä, joilla lapset lentäneet pesästä, ja nyt on aikaa harrastaa. Myös eläkeläisiä näkyy, mutta tuo kakkosen kokemus on kyllä aikamoisen harvinainen. Jokainen on innostunut kielestä eri syystä, usein matkailun takia, ja haluaa nimenomaan oppia kommunikoimaan kielellä. Kieliopin hinkkaaminen siis on turhaa. Koska tunteja on vain kerran viikossa, eikä läksyjä voi juuri antaa, on eteneminen kohtuullisen verkkaista, mutta tärkeintä onkin saada ihmiset innostumaan, tutustumaan kulttuuriin yms.
Kielivalikoiman muuttuessa eksoottisemmaksi myös nuoria on tullut paljon mukaan, esim. japani on nuorten keskuudessa nyt tosi suosittu kieli. Jotkut lukiolaiset myös lukevat kieliä kansalaisopistossa, koska lukion kurssit eivät sovi heidän ohjelmaansa.
Todellakin uskallat mennä mukaan, rohkeasti vaan! Kielten opiskelu pitää ihmisen virkeänä, aivot toiminnassa ja aistit avoimina. Kursseilta saa niin paljon muutakin tietoa kuin itse kielen. Hyvää kurssia!
kahdessa eri opistossa. Siellä on kaikennäköistä jengiä. Eniten on eläkkeellä olevia rouvia. Työikäisiä miehiä ja naisia on paljon myös, ja jokaisessa mun ryhmässä on myös ollut kohtalaisen monta pari-kolmekymppistäkin. Eli kyllä sinne kehtaat mennä :)
Ainakin Jyväskylässä on käynyt. Sekä eläkeläisiä että työssäkäyviä, miehiä ja naisia, opiskelijoita, työttömiä, lukiolaisia, ala-asteikäisiä. Toki sukupuolijakauma vaihtelee jonkin verran kielen mukaan, esim. saksankurssilla on todennäköisesti enemmän miehiä kuin ranskankurssilla.
tai paremminkin läsnäollessa kansalaisopiston kurssiohjelmaa. Hän oli ihmeissään, kuinka innostuneita suomalaiset ovat opiskelemaan vieraita kieliä.
Niinhän se onkin. Koulun pakko (ja eritoten pakkoruotsi) latistaa monia, mutta myöhemmin innostus löytyy taas.
Kielet ja kulttuurit avartavat maailmankuvaa! :-)
paikalla 9 naista ja 1 mies, kaksi yli 5-kymppistä, 2 alle 3-kymppistä. Tervehdittiin uudella kielellä...
Ja sitten kun opettaja kysyy heiltä jotain, niin sanovat: "Voi hyvänen aika, älä multa kysy, enhän mä nyt tiedä." Eli istuvat siellä vaan ajankuluksi. Olin itse 40v ja takuulla porukan nuorin viime vuonna yhdellä kielikurssilla.