Kolmosten liikuntatunnit
Mitä kolmasluokkalaisesi liikuntatunneilla tehdään?
Onko opettajana liikunnanopettaja?
Meillä poika harmittelee kun ei ikinä liikunnassa tehdä mitään kunnolla.
Heillä ei ole liikunnanopettajaa vaan oma luokanvalvoja pitää tunnit tytöille ja pojille yhdessä.
Viimeksi oli "pelattu jalkapalloa".
Joka tarkoitti sitä että palloa kuljetettiin kentällä koko tunti.
Pelata ei voinut kun kaikki ei osaa.
Eikö sillon olisi aika opettaa?
Harmittaa että liikunnallisen lapsen motivaatio koululiikuntaan viedään tällä tavalla.
Kommentit (8)
Tytöt ja pojat siis tänä vuonna ekaa kertaa erikseen.
Mutta aika lusmulta tuo ns. liikkaope vaikuttaa: jalkapallon peluuta joka kerta. Kun voisi yleisurheilla, opetella pesistä tai nelimaalia, suunnistaa...
yleisurheilulla, liikkaopea meidän koulussa ei edes ole...
Tähän mennessä ollut yleisurheilua ja uintia. Opettaja ei varsinaisesti opeta, kunhan vain tekevät.
Hieman turhauttaviahan nuo liikuntatunnit voi olla, mutta ottaa henkisen kasvun paikkana. Joskus tuntuu että aina on lapsia jotka eivät osaa joitain lajeja ja peleistä ei tule mitään, meillä on jopa näin 5luokkalaisen kohdalla (erityisesti liikuntaan integroidut erityisluokan oppilaat ovat näitä joilta ei joukkuepelit onnistu).
Meillä on ratkaistu asia harjoittelemalla lajeja kotona.
niin että tytöt on erikseen ja pojat erikseen? Yläkoulussako vasta?
Meilläkin on aloitettu yleisurheilulla. Menevät ihan yleisurheilukentälle, on ollut pituus- ja korkeushyppyä, juoksua jne. Välillä liikuntaleikkejä. Yhdellä kertaa oli koko kaksoistunti pallopelejä koulun kentällä (jalkapalloa, sitten ihan polttopalloa ym).
Rinnakkaisluokan ope pitää liikuntatunnit. Oma lapseni on 3A:lla ja 3C:n ope pitää kaikille 3-luokkalaisille liikuntatunnit. Näiden oma ope taas pitää englantia kaikille kolmosille ja B-luokan ope musiikin.
minä opetan 3-4-luokan tyttöjen liikunnat. Olen siis luokanope ja 3. luokka on oma luokkani. Tyttöjä yhteensä 21.
Tänä vuonna meillä on pojilla liikat erikseen, koska ryhmästä olisi tullut yhdessä liian suuri. Viime vuonna tuplatunti oli tytöillä ja pojilla erikseen ja yhden tunnin opetus yhdessä. Riippuu siis todella paljon oppilasmääristä...
Mut käytännössä lähes aina alakoulussa luokanopet hoitaa nää tunnit. Joissakin kouluissa on liikuntaan erikoistunut luokanope, joissakin vain peruskoulutuksen liikuntaan saanut.
Minusta itsestäni tuntuu, että eniten energiaa käytän juuri liikuntatuntien suunnitteluun. Koulussamme on jaoteltu tarkasti (ja moniste jaettu myös koteihin), minkä lajin liikkaa milloinkin on. Esim. kolme edellistä olivat yleisurheilua, nyt seuraavat 2 vkoa palloilua ulkona sään salliessa, sit suunnistusta.
Ja juu, vaatii organisointiykyä kyllä, että saa koko ajan kaikki liikkeelle niin, että myös oppivat jotain. Mun periaate on, että tekniikkajutut täytyy oppia, liikkavaatteet täytyy olla aina mukana ja kaikki liikkuvat koko ajan, jolloin ei jää aikaa arvostella toisten suorituksia: )
sukkulaviestiä, erilaisia pihaleikkejä esim 10 tikkua laudalla ja väripeiliä.
Sitten kahden tulen välissä ja pururadalla lähimetsässä.
Tunteja pitää sekä lapsen oma opettaja että liikunnan opettaja.
on ihan oikea liikunnanope. Oli myös ekalla ja tokalla.
- Norssilaisen äiti
aineenopettajia on sitten viimeistään yläkoulussa.