Työtön ystäväni tuli hoitamana lastani kotihoidontuella 4kk ajaksi,miten muutoi muian häntä?
Kun työ päättyy? Hän on oikea aarre kun suostui tulemaan,ja ihan innoissaan vielä meille hoitamaan 1,5v ikäistä tyttöämme (tuli yllättäviä tilanteita ja käänteitä elämässäni) pelkällä kotihoidontuella,ja ruoka palkalla. tahtoisin muistaa häntä jotenkin kun lopettaa meillä.mikä olisi kiva. Ystäväni itse raskaana alkuvaiheessa. Itse jään kotiin joulun jälkeen lapseni kanssa.
Kommentit (40)
alkaa heti jeesustella.
Ap toimii aivan oikein, kun kuitenkin kaikilla asianosasilla on hyvä mieli ja homma toimii. Ei ole ainakaan multa pois.
Täällä ei passaa puhua muusta kuin siitä, et aurinko paistaa ulkona ja kaikki on hyvin :)
Veroja maksetaan joka asiasta ja moneen kertaan. Ainakin minä olen päättänyt, että otan joka euron jonka saan jostain välistä vedettyä.
tämä eroaa siitä jos raskaanaoleva äiti hoitaa omia sairaita lapsia kotonaan? :D
äidin pitää kuskata lapsi. Nyt ap voi vain häipyä aamulla kotoa ja hoitaja passaa. Samaten jos lapsi on sairas, ei ole ongelmia, raskaana oleva orja hoitaa oman terveytensä uhalla.
Hän hoitaa omia lapsiaan. Kai se ap:n ystäväkin joutuu myös hoitamaan omansa - sen lisäksi vielä muiden mukulat ilmaiseksi.
ihan vaan könttäsummana tuon rahan eikä. Tuskin ap. kaveri on mihinkään ilmotellut lisätuloista joten se ei ole mitää plus miinus nollaa..
eli vaikka ystävä saisi työttömyyskorvausta ja sinulta sen kotihoidontuen, niin se on hänelle +/- 0 verrattuna siihen, että olisi "pelkästään työtön". Jos et voi maksaa kotihoidontuen lisäksi palkkaa, niin ehdottaisin kyllä, että muistaisit vaikka tuossa edellä mainitusti vauvantarvikepaketilla tai lahjakortilla kauneushoitolaan/hierontaan tms. jotain muuta vähän arvokkaampaa.
Toki voi olla niin, ettei siitä ilmoiteta mahdollisen päivärahan maksajalle, että saa kotihoidontuen lisäksi, mutta minäpä oletan yleensä, että ihmiset toimivat rehellisesti, tosin täältä kun näitä juttuja lukee, niin vaikuttaa siltä,että valtaosa taitaa huijata jotenkin.. Itse olen töissä työttömyysetuuksien parissa ja kyllä ne huijarit aina sitten huutaa kovimmin, kun jäävät kiinni. Kaikki eivät tietenkään jää, mutta kiinni jäämiseen ei todellakaan tarvita välttämättä muuta kuin vaikka naapurin nimetön ilmianto, jota kautta asiaa lähdetään selvittämään. Kehottaisinkin siis kaikkia miettimään kahdesti ennen epärehellistä toimintaa!
hmm.. Lastahan saa tulla vaikka sukulainen hoitamaan ja silti siitä saa kodinhoitotukea eikös se ole ihan sama että jos sen tuen määrän vaan lahjottaa sille joka lasta hoitaa. ei se ole mitenkää epärehellistä. niin lukee ihan kelan sivuillakin, että jos lapsi ei ole päivähoidossa lasta voi hoitaa kuka vaan ja itse saa tuon tuen.
Kyllä mielestäni pääsee helpolla jos on yhden 1,5v kanssa päivisin.
T: onnellinen viiden äiti
Hän hoitaa omia lapsiaan. Kai se ap:n ystäväkin joutuu myös hoitamaan omansa - sen lisäksi vielä muiden mukulat ilmaiseksi.
ja pulloja vauva pakettiin. :O Oikeestikko joku ostaa tutin valmiiksi vauvalle?
Olen ajatellut että tutti on sellainen viimenen vaihtoehto, siis jos ei mikää muu enää vauvaa rauhalliseksi saa.
Tuttieiole hyväksi!
Onhan sillä sitten omia lapsia, jos sillä on yksi lapsi... Vai mikä ihmeen matikka sinulla on käytössä?
että työtön tekee tässä tapauksessa pimeää työtä.
Ja ap käyttää tilannetta hyväkseen ja hoidattaa kakaransa ilmaiseksi.
kertoo että hänen kaverillaan on jo ennestään lapsia?
Onhan sillä sitten omia lapsia, jos sillä on yksi lapsi... Vai mikä ihmeen matikka sinulla on käytössä?
Kun tilanne nyt on se, että ap saa lapselleen yksilöllistä hoitoa hinnalla, jonka on valmis maksamaan ja työtön ystävä saa
Kukaan veronmaksaja ei jää tässä tappiolle, koska ap saisi kotihoidontuen myös jos hoitaisi omaa lastaan kotona. Jos taas lapsi olisi päiväkodissa, ap:n tuloilla maksettu hinta olisi niin pieni, että veronmaksajan näkökulmasta ap:n lapsen päivähoito aiheuttasi enemmän kuluja kuin ap:lle maksettu kotihoidontuki. Paitsi jos nyt teidän mielestänne on väärin, että kotihoidontukea ylipäätään maksetaan.
Jos taas tosiaan on niin, että ystävän työttömyyskorvaus pienenisi ap:h hänellä maksaman summan verran, jos asiasta ilmoitettaisiin eteenpäin, lienee turvallista olettaa, että homma hoidettaisiin pykälien mukaan niin, että ap ei maksaisi kaverille ensinkään, vaan ostaisi esimerkiksi ruokakasseja tai vaatteita tai kodintarvikkeita kiitoslahjoiksi. Noin pienet summat kun eivät edellytä edes lahjaveron maksamista.
Ymmärrän toki, että pimeän työvoiman käyttö on periaatteessa väärin, mutta tilanteessa, jossa sen vuoksi ei menetetä euroakaan verotuloja, se ei vääristä työmarkkinoita ja jossa työntekijän hyväksikäytön mahdollisuus on lähes olematon, en ymmärrä, mikä itkettää.
Kuka tässä menettää ja mitä, kertoisiko joku?
28, niin paitsi, että työtön tekee tässä tapauksessa pimeää työtä.
Ap kirjoitti maksavansa oman kotihoidontukensa tälle lastenhoitajalle.
28, niin paitsi, että työtön tekee tässä tapauksessa pimeää työtä.
Ap kirjoitti maksavansa oman kotihoidontukensa tälle lastenhoitajalle.
jos ap ei maksaisi kaverilleen mitään, kyseessä ei olisi pimeä työ, koska se edellyttää palkan saamista.
Ap on töissä ja jos ei käyttäisi pimeää työvoimaa, hänen pitäisi maksaa päivähoidosta kuten muutkin.
Se nyt vielä puuttuisi, että hän nettoaisi omalla lapsellaan ja pitäisi vielä sen kotihoidontuenkin.
Ap:n ystävällä EI VIELÄ OLE LAPSIA. Hän on vasta raskaana.
Ap:lla on lapsi, iältään 1,5v.
"29 no kato legendaarinen viiden äiti!
Onhan sillä sitten omia lapsia, jos sillä on yksi lapsi... Vai mikä ihmeen matikka sinulla on käytössä?"
Miten tääkin nyt on niin kauhea juttu? Itse olen hoitanut hoitovapaallani toista lasta ja saanut palkaksi tuon kotihoidontuen. Pystyin olemaan kotona pidempään, koska kahdesta kotihoidontuesta tulee pienen pieni palkka. Sen lisäksi lapseni sai kotiin joka päivä leikkikaverin. Mitä pahaa siinä voi olla? Pientä lasta ei tarvitse viedä päiväkotiin, eikös sen pitäisi olla hyvä asia? Jos ap olisi kirjoittanut "vein pienen lapseni päiväkotiin" niin sekin olisi tuomittu täällä ja luultavasti pahemmin.
että viiden äidin mielestä yhden lapsen kanssa on helppoa.
Eli hänen mielestään tyypillä on yksi lapsi.
Minä en ota kantaa hänen päätelmiinsä.
Kun tilanne nyt on se, että ap saa lapselleen yksilöllistä hoitoa hinnalla, jonka on valmis maksamaan ja työtön ystävä saa
Kukaan veronmaksaja ei jää tässä tappiolle, koska ap saisi kotihoidontuen myös jos hoitaisi omaa lastaan kotona. Jos taas lapsi olisi päiväkodissa, ap:n tuloilla maksettu hinta olisi niin pieni, että veronmaksajan näkökulmasta ap:n lapsen päivähoito aiheuttasi enemmän kuluja kuin ap:lle maksettu kotihoidontuki. Paitsi jos nyt teidän mielestänne on väärin, että kotihoidontukea ylipäätään maksetaan.
Jos taas tosiaan on niin, että ystävän työttömyyskorvaus pienenisi ap:h hänellä maksaman summan verran, jos asiasta ilmoitettaisiin eteenpäin, lienee turvallista olettaa, että homma hoidettaisiin pykälien mukaan niin, että ap ei maksaisi kaverille ensinkään, vaan ostaisi esimerkiksi ruokakasseja tai vaatteita tai kodintarvikkeita kiitoslahjoiksi. Noin pienet summat kun eivät edellytä edes lahjaveron maksamista.
Ymmärrän toki, että pimeän työvoiman käyttö on periaatteessa väärin, mutta tilanteessa, jossa sen vuoksi ei menetetä euroakaan verotuloja, se ei vääristä työmarkkinoita ja jossa työntekijän hyväksikäytön mahdollisuus on lähes olematon, en ymmärrä, mikä itkettää.
Kuka tässä menettää ja mitä, kertoisiko joku?
mutta todellisuudessa sen saa hänen ystävänsä, eikö? Ja jos tämä ystävä saa lisäksi työttömyysetuutta, saa hän näin ollen kahta eri etuutta päällekäin, mikä ei ole lähtökohta lainsäädännössä. Kotihoidontuen ja sitä koskevan lainsäädännön mukaan tässä toimitaan ihan oikein, mutta sitten täytyy ottaa mukaan myös se puoli asiasta, että työttömyysetuutta koskee eri laki kuin kotihoidontukea ja kyseisessä laissa on säädetty, ettei näitä etuuksia voi saada samanaikaisesti niiden vaikuttamatta toisiinsa.
Olisihan se kiva aina saada vaan kermat kakusta, mutta valitettavasti näin ei ole, eikä pidäkään olla. Mielestäni kotihoidontuki on hieno asia, toki liian pieni siihen nähden, mitä lapsen hoitaminen maksaisi yhteiskunnalle muuten, sitä en tässä kiistä lainkaan.
Itse kritisoinkin lähinnä sitä epärehellisyyttä tai huijaamista tai miksi sitä nyt sitten halutaankaan kutsua. Jos kaikki ajattelevat samoin ja toimivat myös niin, niin eikö se muka jossain vaiheessa, hyvinkin pian, näy veronmaksajien kukkaroissa?? Varmasti näkyy ja rankimman kautta. Verothan maksetaan myös kotihoidontuesta ja työttömyysetuuksista yms., joten itselleenkin siinä epärehellisesti toimivat kaivavat syvempää kuoppaa.
T: 7
äidin pitää kuskata lapsi.
Nyt ap voi vain häipyä aamulla kotoa ja hoitaja passaa. Samaten jos lapsi on sairas, ei ole ongelmia, raskaana oleva orja hoitaa oman terveytensä uhalla.