Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kirkkoon kuulumaton olla virallinen kummi? Olen saanut kahdenlaista tietoa:t

Vierailija
13.10.2005 |

riippuu kuulemma papista ja sitten ehdottomasti ei voi olla. Onko kellään faktatietoa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja säästytte vielä kirkollisveroltakin!! Seurakunta ei ole " jäänne menneisyydestä" johon kuulutaan tavan vuoksi. Se on elävä yhteisö. Niitä joiden mielestä kummiuden tarkoitus on uskovaisten Jeesustelua todella kehotan eroamaan seurakunnasta. Voittehan te niissä omissa materialistisissa ja uskonnottomissa nimiäisissänne nimetä lapsellenne " kummin" joka ei kuulu kirkkoon eikä usko Jumalaan. En kertakaikkiaan ymmärrä näitä muka luterilaisia tapa kristittyjä.

Vierailija
2/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kirkonkirjoihin ?? Ketään ei kiinnosta sellainen HIMOUSKOVIEN lisäksi ja himouskovat ovat vain ja ainoastaan pieni osuus ihmisistä

Minä olen kyllä himouskova mutta kirkkoon kuuluminen ei kiinnosta pätkääkään kuten ei myöskään kummius siinä mielessä että se olisi kristillisten arvojen siirtoa varten. Omalle lapselleni on nimetty hyvä tavalliseen luterilaisen kirkkoon kuuluva ystäväni joka ei kuitenkaan millään tapaa ole uskonnollinen ihminen. Mutta halusimme lapsellemme (tai ehkä se oli minulle tärkeämpää kuin miehelleni) oman nimikkoihmisensä. Minä kun aina kärsin siitä lapsena kun ei ollut kummia. Joka olisi sellainen oma aikuinen. Ei äiti eikä isä jonka saa jakaa siskojen kanssa vaan ihan oma. Ja kun ystäväni tällaiseen suostui, piti kunnia-asiana, niin näin teimme. Lapsellani on siis " kummi" . Kun muut nimitykset kuten Oma Aikuinen tuntuvat niin tyhmiltä. Jokainen voisi siis määritellä tämän asian omiin tarpeisiin sopivaksi eikä alkaa tappelemaan kun kaveri ei ajattelekaan samalla tavalla kuin itse ajattelee!! Olen ollut ymmärtävinäni ettei kummius suuren osan kesken, siis kirkkoon kuuluvien, edes ole enää sitä mitä se on ehkä joskus ollut, siis olla lapsen hengellinen kasvattaja.

Vierailija
4/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleta

Vierailija
5/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai kummitodistuksen, mutta ei merkitä kirkonkirjoihin ( niin kuin sillä olisi jotain merkitystä, meille ainakaan...). Pappi huomioi ristiäisissä kuten muutkin kummit, ei mitään eroa.

Vierailija
6/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi sellainen ev lut kuulumaton, joka kuuluu sellaiseen uskonnolliseen yhteisöön / seurakuntaan, jossa lapsikaste on käytössä.

Vierailija
7/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että avarakatseisen papin saa ylipuhuttua säännöistä huolimatta.

Vierailija
8/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis en kuulunut ristijäisten aikaankaan kirkkoon

Näin Oulussa

Vierailija
9/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummihan on lapsen kristillisen kasvatuksen tukemista varten. Kasteessa kummilta kysytään ottaako hän vastaa kummin tehtävän lapsen kristillisen kasvun tukemisessa. Voiko kirkkoon kuulumaton antaa kristillistä kasvatusta?

Vierailija
10/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS lapselle kuitenkin on ne 2 kirkkoon kuuluvaa kummia. Nämä epäviralliset kummit eivät tule tietenkään merkityksi kirjoihin.

Vierailija
11/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsellamme on neljä kummia, joista kaksi eivät kuulu kirkkoon. Ihan tasavertaisia ja huippukummeja ovat kaikki. He osallistuivat kastetilaisuudessa siunaukseen ja kaikkeen muuhunkin, mutta eivät vain saaneet nimiä kirkon papruihin.

Vierailija
12/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vanhemmat voivat pitää lasta sylissä kasteen ajan. Se että yksi on sylikummi on vain muodotunut tavaksi. Mitään kristillistä ei siinä ole. Joka tapauksessa lapsella pitää olla 2 luterilaista kummia ja sen lisäksi vo olla kirkkoon kuulumattomia tai esim ortodoksi kummeja.

Vierailija
13/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallinen kummi ei voi olla.

nuo jotka sanoo että minäkin olen tai mieheni on tai meidän lapsella on, unohtavat mainita sen että kummius ei ole virallinen ja lapsella on ne 2 virallista kummia vähintään ja lisäksi voi olla näitä epävirallisia.

Vierailija
14/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirkkoon kuulumaton ja silti hyväksyttiin kummiksi. Tietty ei kirkon kirjoille, mutta eipä kovin moni odota/halua, että kummi antaa kristillisen kasvatuksen.

Vierailija
15/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ei saa sitä todistusta

Meidän lapsella on kaksi ev. lut. kirkkoon kuuluvaa kummia ja yksi mihinkään uskonnolliseen yhteisöön kuulumaton kummi. Kaikki kummit saivat todistuksen kirkolta kummiudestaan ja olivat mukana kastetilaisuudessa siunaamassa kummilastaan. Kirkonkirjoihin merkitään vain nämä kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia.

Vierailija
16/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kummihan on lapsen kristillisen kasvatuksen tukemista varten. Kasteessa kummilta kysytään ottaako hän vastaa kummin tehtävän lapsen kristillisen kasvun tukemisessa. Voiko kirkkoon kuulumaton antaa kristillistä kasvatusta?

Kuinkakohan moni kirkkoon kuuluva kummi antaa kummilapselleen kristillisen kasvatuksen... Siis ihan rehellisesti. Perus luterilainen on uskonnollinen kolmisen kertaa elämänsä aikana. Päästessään ripille, mennessään naimisiin (tai jos menee monta kertaa niin sitten ne uskonnolliset hetket lisääntyy...) ja ollessaan ristiäisissä kummina tai lapsen vanhempana. Joitakin poikkeuksia löytyy toki aina. En yleistä täysin. Anteeksi vain skeptisyyteni!

Vierailija
17/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa kun minä jo moni muu seurakuntasihteeri viemme tiedot papinkirja-ohjelmaan, niin nämä " kummit" poistetaan, eli heitä EI koskaan merkitä. Jos lapsi haluaa 12 vuotiaana kysellä virastosta kummejaan, niin vain nämä oikeat tiedot löytyvät. Mitä te vanhemmat ylipäätään ajattelette? Oletteko te edes selvillä siitä uskonnosta mihin itse kuulutte? Miksi kastatte lapsenne seurakunnan jäseniksi, jos teille ei ylipäätään edes kummin tarkoitus ole selvillä??Tuli tässä mieleeni eräskin tapaus missä kummiksi yritettiin saada väenvänkään muslimi.

Terveisin: seurakuntasihteeri työpöytänsä äärestä..

Vierailija
18/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi EI KYSYNYT kuulunko kirkkoon (siis en kuulunut) ja sain kummitodistukset yms höpöhöpö jutut.

Vastaus on että voi, ei pappi asiaa mistään tarkasta. Turha kuunnella uskovaisten höpinöitä

Vierailija
19/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummeja ei todellakaan tarkasteta ( eli katsota kuuluuko kirkkoon tässä tai jossain muussa seurakunnassa suomessa)

t. toinen kirkossa töissä oleva

Vierailija
20/27 |
13.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyttää koko touhu ja se kaikki " kuka on kenenkin kaveri" -show mikä siihen liittyy. Itse nimenomaan haluaisin kummin tukevan kristillistä kasvatusta, mutta tarpeeksi läheisiä kristittyjä ei tunnu löytyvän, joita siis kehtaisi pyytää. Kaiken maailman kirkkoon kuuluvia ateisteja kyllä löytyy ystäväpiiristä, jotka kiljuen HALUAISIVAT kummeiksi. Ääh, että pitääkin olla vaikeaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan