Voiko puoliso olla töistä pois hoitamassa sairasta lasta, jos hoitovapaalla oleva on itse kipeä
eikä siis taudiltaan pysty hoitamaan sairasta lasta? Vai onko otettava palkatonta vapaata?
Kommentit (9)
Vapaata ainakin on annettava, eli palkaton vapaa on pomon päätettävissä antaako vai ei, mutta jos on äkillinen ja pakottava tarve järjestää lapsen hoito niin saa jäädä kotiin, vaikka töissä olisi mikä kriisitilanne. Palkan maksusta taas en tiedä.
Riippuiskohan yhtään työnantajasta ja työehtosopimuksesta? Vai onkohan se peräti perustuslaissa sanottu?
Olen perhepäivähoitaja.
Kun omat lapseni ovat sairaita niin mieheni ei saa edes heidän takiaan sairaslomaa koska minä teen työtä kotona.
En minä kuitenkaan voi huolehtia esim. kuumeisesta lapsesta koska hoidan vieraita.
työsopimuslain 4 luku 7 § kertoo näin:
Poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
on mies ollut palkallisesti hoitamassa lapsia kun oon ollut sairas mut lain mukaan kai ei palkkaa tarttis maksaa mut on tosiaan maksanut kun pari kertaa vaan niin käynyt ja on vienyt työnantajalle mun sairaslomatodistuksen niin on palkka maksettu.