Tiesitkö, että kehitysvamma on vain älyn vamma?
Se ei tarkoita vaikka liikunnallista vajavuutta. Ihminen voi olla vaikeasti CP-vammainen olematta kehitysvammainen. Ihminen voi olla kehitysvammainen näyttäen ulkoisesti täysin normaalilta.
Kommentit (64)
koska ei muuten ihminen jaksa jankuttaa tuollaisesta turhanpäiväisestä asiasta noin... sinulla on siis sellaiset lapset ja silläsipuli.
Heidän olemassaolonsa ei tarvitse oikeutusta keskustelupalstalaisilta. Halusin vain jakaa tietoa. CP ei ole synonyymi liikuntavammalle ja toisinpäin.
perunaa voi sitten sanoa porkkanaksi, tai Venezuelaa Rysänperäksi?
CP-vamma on liikuntavamma, kehitysvamma älyllinen vamma. Eri asioita. Kuten esim. tursas ja viisumi - kyllähän niitäkin yhdistää se, että ne ovat asioita, mutta kuitenkin ne ovat ERI asioita.
Ja koska sä ilmeisesti kuulut siihen ihmisryhmään, joka kuvittelee, että ihmiset ottavat kantaa vain sellaisiin asioihin, jotka koskettavat heitä henkilökohtaisesti, niin voin kertoa, että mä en ole vammainen, eikä mun lähipiiriin kuulu vammaisia. Sen verran mulla on sen verran yleissivistystä, että tiedän CP-vamman ja kehitysvamman eron, ja olenkin kirjoittanut muutaman asiaa selventävän viestin tähän ketjuun.
kyllä,olen vammaisten ihmisten tuhoamisen kannalla. SIINÄ VAIHEESSA,kun sen raskauden vielä voi vammaisuuden perustella keskeyttää.
jos sellainen lapsi on jo ehtinyt syntymään,eikä asiasta ole ollut tietoa,niin ei sitä sitten enää voi hävittää.sitten on kait vaan tultava asian kanssa toimeen!!
Tiesitkö muuten, ettei kehitysvamma ole aina edes synnynnäinen vamma? Sunkin lapsesi saattaa vammautua niin, että hänelle tulee kehitysvamma.
koska ei muuten ihminen jaksa jankuttaa tuollaisesta turhanpäiväisestä asiasta noin... sinulla on siis sellaiset lapset ja silläsipuli.
Heidän olemassaolonsa ei tarvitse oikeutusta keskustelupalstalaisilta. Halusin vain jakaa tietoa. CP ei ole synonyymi liikuntavammalle ja toisinpäin.
perunaa voi sitten sanoa porkkanaksi, tai Venezuelaa Rysänperäksi?CP-vamma on liikuntavamma, kehitysvamma älyllinen vamma. Eri asioita. Kuten esim. tursas ja viisumi - kyllähän niitäkin yhdistää se, että ne ovat asioita, mutta kuitenkin ne ovat ERI asioita.
Ja koska sä ilmeisesti kuulut siihen ihmisryhmään, joka kuvittelee, että ihmiset ottavat kantaa vain sellaisiin asioihin, jotka koskettavat heitä henkilökohtaisesti, niin voin kertoa, että mä en ole vammainen, eikä mun lähipiiriin kuulu vammaisia. Sen verran mulla on sen verran yleissivistystä, että tiedän CP-vamman ja kehitysvamman eron, ja olenkin kirjoittanut muutaman asiaa selventävän viestin tähän ketjuun.
YRITÄ TULLA TOIMEEN PÄÄSI KANSSA......jatkoja.
kyllä,olen vammaisten ihmisten tuhoamisen kannalla. SIINÄ VAIHEESSA,kun sen raskauden vielä voi vammaisuuden perustella keskeyttää.
jos sellainen lapsi on jo ehtinyt syntymään,eikä asiasta ole ollut tietoa,niin ei sitä sitten enää voi hävittää.sitten on kait vaan tultava asian kanssa toimeen!!
Tiesitkö muuten, ettei kehitysvamma ole aina edes synnynnäinen vamma? Sunkin lapsesi saattaa vammautua niin, että hänelle tulee kehitysvamma.
perunaa voi sitten sanoa porkkanaksi, tai Venezuelaa Rysänperäksi?CP-vamma on liikuntavamma, kehitysvamma älyllinen vamma. Eri asioita. Kuten esim. tursas ja viisumi - kyllähän niitäkin yhdistää se, että ne ovat asioita, mutta kuitenkin ne ovat ERI asioita.
ai tätä sivistyksen määrää!!YRITÄ TULLA TOIMEEN PÄÄSI KANSSA......jatkoja.
ollakin kehitysvammainen. Se voi tapahtua vaikkapa vielä 15-vuotiaana. Joten yritetään vaan kaikki sopeutua ajatukseen, että vammaisuus on osa tätä maailmaamme.
ai tätä sivistyksen määrää!! YRITÄ TULLA TOIMEEN PÄÄSI KANSSA......jatkoja.
Ja sivistys ei ole koskaan paha asia.
ai tätä sivistyksen määrää!! YRITÄ TULLA TOIMEEN PÄÄSI KANSSA......jatkoja.
Ja sivistys ei ole koskaan paha asia.
Oikeasti asia on niin, että ilkeät kommentit valuvat kuin vesi hanhen selästä. Olen saanut vauvani "terveinä" ja heidän vammaisuutensa on selvinnyt myöhemmin. Vielä myöhemmin se, että ovat myös lievästi kehitysvammaisia. Tiedän miten suuria asioita näiden pienten termien takana piilee ja ensimmäiset niistä ovat raha ja kuntoutus.
En enää tunne pahaa mieltä asiattomuuksista. Toivon lähinnä tuovani tietoa ja inhimillistä näkökulmaa silloin kun minua kuunnellaan. Suurin osa ihmisistä osaa ottaa vastaan.
Inhimillinen ajatus myöskin tuo, että jonakin päivänä voi itse olla vammaisen mummo. Niin äitini ja anoppinikin olivat ja suhtautuvat täysin eri tavalla vaikeaan asiaan. Toista kasvatti ja laajensi sydäntä huolehtimaan kaikista itseämme vajavaisemmista, toista pelotti ja aiheutti pakenemisreaktion. Ymmärrän kumpaakin, vaikka se ei ole helppoa.
Valitan, jos avaukseni kuulosti paasaamiselta, mutta vastailin rauhallisena. Olen allekirjoittanut omat kommenttini kirjaimilla ap.
vedä nyt vaikka paperipussi naaman eteen ja hengitä siihen....
Ei mulla ole hyperventilaatiota. Kärsitkö sä sellaisista säännöllisesti? Mahtaa olla kurjaa.
jotka aiheutuvat suunnattomasta naurusta lukiessani sinun viestejäsi.... :D
Ei mulla ole hyperventilaatiota. Kärsitkö sä sellaisista säännöllisesti? Mahtaa olla kurjaa.
en kärsi. lähinnä kärsin vatsakrampeista, jotka aiheutuvat suunnattomasta naurusta lukiessani sinun viestejäsi.... :D
jostain. Voisitko vielä seikkaperäisesti selittää, mikä niissä on niin hauskaa!
Tiedän myös, mitä CP-vamma tarkoittaa, koska tunnen CP-vammaisia ihmisiä.
Mutta itse olen kyllä luullut, että KEHITYSvamma viittaa nimenomaan synnynnäiseen älylliseen vammaan, joka on tullut joko sikiöaikana tai synnytyksessä. En tiennyt, että vielä 15-vuotiaanakin sen voisi saada. Voi vammautua niin, että älyllinen puoli vammautuu (eli aivot), mutta ei se enää liity siihen, onko älyllinen kehitys ollut siihen asti normaalia.
Tiedän myös, mitä CP-vamma tarkoittaa, koska tunnen CP-vammaisia ihmisiä.
Mutta itse olen kyllä luullut, että KEHITYSvamma viittaa nimenomaan synnynnäiseen älylliseen vammaan, joka on tullut joko sikiöaikana tai synnytyksessä. En tiennyt, että vielä 15-vuotiaanakin sen voisi saada. Voi vammautua niin, että älyllinen puoli vammautuu (eli aivot), mutta ei se enää liity siihen, onko älyllinen kehitys ollut siihen asti normaalia.
yksi mun sukulainen vammautui pienenä lapsena aivokalvontulehduksen seurauksena. Tunsin myös erään lapsen, joka oli saanut kehitysvamman epilepsian seurauksena.
Ja dissaat kehitysvammaiset alemmalle kastiin, kuin cp- vammaiset (omat lapsesi), vaikka yrität verhota aloituksesi faktaan.
Noloa.
Yrität nostaa omat vaikeavammaiset lapsesi kehitysvammaisten yläpuolelle. Ja dissaat kehitysvammaiset alemmalle kastiin, kuin cp- vammaiset (omat lapsesi), vaikka yrität verhota aloituksesi faktaan.
Noloa.
kiinnostais, missä kohtaa ap teki näin. Ole hyvä ja poimi ne kohdat tähän, ihan vaikka minun iltani iloksi. Kiitos!
että joku on virtsannut kirjoittajan nro 60 aamiaiseen. Tai jotain.
omalla kohdallamme kyse on sekä liikuntavammaisuudesta että kehitysvammaisuudesta. Alkuperäinen kysymykseni koski vain yleistä tietoa siitä kuinka moni tietää, että kehitysvammaisuus ei ole synonyymi kaikelle vammaisuudelle. Ketju on jo pitkä, kommenttia ei ehkä löydy lukematta kaikkia.
Kehitysvammadiagnoosi tuli viimeisenä. Sitä ei voi testata ja diagnosoida ihan pieneltä. Täytyy pystyä mittaamaan sitä älyllistä kykyä jotenkin, vaikka sitten ilman lapsen puhetta. Liikuntavammaisuusdiagnoosin (CP) voi saada aiemmin. ap
kehitysvammainen on normaalinnäköinen liikunnallinen idiootti ja cp- vammainen on se oudosti liikkuva, kuolaava ja mulkoileva valtiotieteiden maisteri?
kyllä täällä av:lla osataan vaikka mitä.
t. tuleva erityisluokanope
jos täällä mammojen kapasiteetti riittäisi nopeaan ymmärtämiseen?
Pyydän ap näiden ajattelemattomien mammojen puolesta anteeksi, kukaan meistä ei tiedä, vaikka nyt olisikin saanut terveitä lapsia, niin tulevaisuudessa voi olla kehitysvammaisen mummo. Eletään nöyrinä sen mukaan.