Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskausmyrkytys ja muuta

Vierailija
07.09.2010 |

Jouduin osastolle sunnuntaina raskausmyrkytyksen takia. Proteiini yhdellä plussalla (tänään oli +-), verenpaineet sellaista luokkaa että yläpaine yleensä 150-160 ja alapaine 90-100. Sunnuntaina särki pää, satunnaisia, lieviä näköhäiriöitä. Muuten olo hyvä koko ajan. Nyt pääsin kotiin ja haluaisin tietää kaikki mahdolliset niksit ja vinkit että miten pitää tilanne kurissa? Eli verenpaine ilmeisesti se mihin voin eniten yrittää vaikuttaa? Albetolia otan kaksi päivässä. Lepo, vedenjuonti? Auttaako tiettyjen ruokien ja juomien välttäminen kuten kahvi ja salmiakki? Suola? Kuinka paljon uskallan olla pystyssä (kevyitä kotitöitä tms) vai olisko oikeasti syytä olla totaalilevossa?

Tähän asiaan liittyen, mulla on ihan kamala kammo sairaaloita (tai niissä oloa kohtaan). Aijon mennä pelkopolille, mutta nyt on se tilanne että sisälle saatan joutua taas koska vaan ja siihen en ehdi saamaan apua. Mulla on jotenkin tosi vaikeaa se yksinolo siellä, onkohan mitenkään järjestettävissä perhehuone tms? Kun kyseessä on todellinen, erittäin voimakas pelko. Pelkkä ajatus takaisin joutumisesta aiheuttaa itkua, vatsakipua ja pehoinvointia. Mutta siis asiaa muuten analysoimatta, haluaisin tietää vinkkejä miten kestää tilanne ja mitä mahdollisuuksia mulla oikeastaan on? Kannattaako yrittää kertoa tästä ja järjestää asiaa mukavammaksi (perhehuone tms) vai onko mitään tehtävissä?

Myös haluaisin kuulla että onko joku samantyyppisessä tilanteessa (raskausmyrkytyksen kannalta) pysynyt vaan samana loppuun asti? Eli että kotilevolla olisi pärjännyt ja tilanne ei olisi pahentunut? Muista keskusteluista löysin vaan pahimpia mahdollisia tapauksia, mutta haluaisin kuulla myös helpommista tapauksista :)

Asiallisia vastauksia kiitos, tämä hermoheikko ei kaipaa mitään asiattomuuksia :)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suosittele sitä suorilta käsin eikä siihen sinunkaan tapauksessasi ole automaatiota.

Alatiesynnytys on lähes aina parempi vaihtoehto sekä äidille että vauvalle ja lisäksi vauvan keuhkot savat vielä viimeiset keuhkoja kypsyttävät hormoniannokset synnytyksen edetessä. Plus hyvät bakteerit ym positiiviset puolet.

Ja myös raskausmyrkytyksen kannalta perinteinen synnytys on todettu paremmaksi vaihtoehdoksi vaikkakin myös sektio parantaa vaivan koska toksemianhan ainoa parannuskeino on vauvan syntymä.

-6-

Vierailija
22/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli siis erittäin positiivinen juttu että veriarvot ovat olleet hyvät niin viime viikolla kun tälläkin viikolla? ei sillä etteikö ne voisi muuttua, mutta jotain hyvää toistaiseksi sentään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli raskausmyrkytys ja synnytys käynnistettiin. Synnytin rv 35+5 terveen, mutta hivenen hoikan vauvan. Istukka oli alkanut rappeutumaan, ja jos tilanne olisi jatkunut ennallaan, olisi ravinnon ja hapen saanti vauvalle häiriintynyt.

Proteiinia oli pahimmillaan virtsassa viitisen grammaa, verenpaineet luokkaa 180/120. Näköhäiriöitä ei ollut eikä rintakipua. Turvotus oli hirveää, silmät melkein muurautuivat umpeen, jalat olivat paksut, sormet eivät taipuneet..

Minulla myrkytys paheni synnytyksen jälkeen, mikä on harvinaista. Sen takia jouduimme olemaan vauvan kanssa sairaalassa pitempään ja olen edelleen verenpainelääkityksellä. Kotiin päästyäni jouduin vielä vuorokausikeräyksiin sekä verikokeisiin.

Synnytystä käynnistettiin 4 päivää ja lapseni oli myös täydellisessä perätilassa. Sektiota en halunnut, koska lantiokuvassa (sellainen tehdään varmasti sinullekin) nähtiin, että vauva mahtuu tulemaan ulos. Tärkeintä synnyttäessä perätilavauvaa on siis taistella ponnistusviettiä vastaan, koska vauva voi jäädä jumiin säikähtäessään ponnistusta. Synnyttäjän täytyy olla motivoitunut synnyttämään alateitse, ja siitähän toipuukin nopeammin kuin sektiosta.

Kun myrkytys todettiin, ei annettu edes vaihtoehtoja vaan sairaalaan piti mennä. Kotona ollessa tilanne olisi voinut salakavalasti pahentua ja molempien henki olla vaarassa. Tilanteen vakavuutta en itse tajunnut, ennenkuin vasta jälkeenpäin, mutta hoitohenkilökunta oli kyllä todella huolestunutta. Ihmettelen, miten sinut on kotiin ylipäätään päästetty. Osastolla olisit turvassa. Tosin minäkin vihasin osastolle jäämistä, ja monet itkut itkin sitä ajatellessa. Olin kaksi viikkoa sairaalassa ja sain albetolia ja piti levätä mahdollisimman paljon.

Koeta päästä pelkosi ohitse ja ajattele, että sairaalassa tilanteesi pahentuessa olette turvassa. Kotona et tiedä, mitä esim. istukallesi kuuluu, vieläkö vauvasi saa ravintoa ja happea.

Me saimme perhehuoneen yhdeksi viikonlopuksi ja se oli ihanaa. Paras kun kerrot suoraan peloistasi, sillä kaikki stressi pahentaa tilannetta, nostaa paineita ja vaikuttaa haitallisesti vauvaan. Ethän sitä halua kuitenkaan?

Hoitajat varmasti ovat kohdanneet pelkääviä potilaita ennenkin ja et ole yksin siellä. He osaavat toimia siten, että olosi helpottuu.

Yritä motivoida itseäsi sisäistämällä, että kaikki murhe ja stressi vahingoittaa lastasi ja että teet mitä pyydetään vauvasi vuoksi. Viikko, pari osastolla on pieni hinta siitä, että saat terveen ja ylipäätään elävän vauvan syliisi. Suoraa puhetta, mutta tiedän tasan tarkkaan, mitä käyt läpi. Tosin en pelännyt, olin vaan niin koti-ikävissäni. Voihan sinua käydä siellä katsomassa, puolisosi, perheesi jne. Asennoidu tähän siten, että kaikki hoito auttaa sinua ja vauvaa.

Tilasi voi kääntyä hengenvaaralliseksi. Itse seurasin vointiani tarpeeksi ajoissa joten meille ei käynyt huonosti. Mutta huolimatta verenpainemittareista sun muista et näe kotona maksa-arvoja jne.

Vastailen lisää jos haluat kysyä jotain. Pidä huoli itsestäsi ja vauvasta!

Vierailija
24/28 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntyi sektiolla (perätilan vuoksi)viikolla 36+5.

Minäkin pelkään sairaaloita tai ainakin toimenpiteitä verikokeista alkaen. Mutta kun tiesi, että vauvan sydänäänet rekisteröidään kahdesti päivässä ja sairaalassa on jatkuvassa seurannassa, niin mielummin olin siellä kuin kotona. Viisi viikkoa oli pitkä aika, mutta tarkoituksenani oli saada mahdollisimman isoksi vauva joten olin motivoitunut siellä makaamiseen.

Ahdistusta voi yrittää helpottaa hengittämällä rauhallisesti ja kuuntelemalla vaikka mielimusiikkia.

Yritä asennoitua mahdolliseen sairaalalepoon positiivisesti tai edes neutraalisti, ei se nyt niin kovin kamalaa ole!

Vierailija
25/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luulen että osa tota mun sairaalakammoa on just nimenomaa myös koti-ikävä. Ja siksi ajatus siitä että jollain tavalla saisi perhehuoneen tai minkä vaan sopin jossa avopuoliso saisi olla vapaasti vaika yötä, helpottaa ihan kauheasti. Ja toki tarkkailussa käyn koko ajan, perjantaina taas seuraavan kerran perusteellisiin tutkimuksiin äitiyspolille.

Yritän tsempata koko ajan ja keksiä keinoja joilla saisin itseni rauhoittumaan asian kanssa. Siksi kirjoitan tännekin. Koitan käsitellä asiaa parhaani mukaan myös avopuolison, äidin ja ystävien kanssa, jotta asia ei jäisi pyörimään vain oman mielen sopukoihin ja paisuisi siellä.

Vierailija
26/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa oli samassa huoneessa myös muita, joilla oli ongelmia raskauden kanssa. Tuimme toinen toisiamme.

Mutta se tietysti riippuu sairaalasta miten potilaat sijoitetaan.

Vierailija
27/28 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nyt töiltään ennätti. JA kuten edellä jo kerrotiinkin, vertaistuki toisilta mahdollisesti samassa tilanteessa olevilta antoi voimia.

Vierailija
28/28 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä vinkkejä miten jaksaa tuleva? Miten olette muut jaksaneet samassa tilanteessa? Epätietoisuus on rankkaa, miten myrkytys etenee, meneekö pahaksi, koska synnytys, meneekö se hyvin, kauanko joutuu olemaan sairaalassa, miten jaksaa koti-ikävää, miten saada asenne kohdalleen ja voimaa?