Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsittämätöntä, miten paljon ihmiset kokevat nykyään "tarvitsevansa" rahaa

Vierailija
07.09.2010 |

Siis väittävät ihan pokkana, että palkka on huono ja "rahat ei riitä elämiseen/mihinkään" (vaikka se palkka on vaikkapa 2500 €/kk ja ylärajaa ei olekaan, rikkaatkin huokailevat että kunpa saisi lottovoiton jne).

Ei kai se sitten riitäkään, koska käsittääkseni nykyään on muodostunut normiksi se, että kaikilla tulisi olla suht uusi tai ainakin hienosti rempattu ja sisustettu koti, tilaa tietysti paljon, pitäisi olla hienot vaatteet (merkkivaatteet!), pitäisi olla varaa käydä kerran kuussa kampaajalla ja kasvohoidoissa ja laitattaa kynnet ja ripset yms.

Lapsilla pitäisi tietysti olla monta harrastusta, ja ihan "kunnon harrastuksia" (lue: kalliita), lukeminen, paikallisten urheiluseurojen halvat jumpat/poikien sählyt, 4H-kerho yms. eivät ole enää "mitään".

"Kunnollisia harrastuksia" ovat musiikkikoulussa jonkun instrumentin soittaminen, jääkiekko (eikä itsekseen/kavereiden kanssa missään ulkokaukalossa vaan kalliin seuran treeneissä), ratsastus jne.

Ja sitten autot. Jos auto on 5 vuotta vanha (tai jopa vanhempi!) niin aijai sentään...! Merkilläkin on tietysti väliä, pitäisi olla mieluiten Audi, Mersu tai BMW. Millään Toyotan ruppanalla kukaan kehtaa ajaa...

Ja matkustelu tietysti kuuluu pakettiin, mitä kauemmas ja kalliimmalla ja useammin, sen parempi.

Esimerkkejä on ties kuinka paljon.

En minä sitä kiistä, etteikö esim. matkustelu olisi kivaa ja hieno auto tietysti luksusta, mutta hämmästelen että näistä edellä mainituista esimerkeistä on tosiaan tullut siis "NORMAALIA", ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että noihin tulisi kaikilla olla varaa ja mahdollisuus, ja mikäli näin ei ole, on "tosi köyhää", suorastaan kärsitään ja koetaan että ihmisarvo puuttuu...

Tätä mieltä minä, mitäs te?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta varallisuustasosta on tullut normaalia, kuten itse sanot. Eihän nyt saavutettuja etuja kukaan halua antaa pois.

Vierailija
2/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31-vuotias, ja monet tuntuvat odottavan että täsäs iässä kaiken pitäisi olla jo valmista. Pitäsi olla se hyväpalkkainen unelmaduuni, ihana ja täysin valmiiksi (kalliilla) sisustettu koti, uusi ja kallis auto, matkoja, hintavia vaatteita, samppanjaa ja kaviaaria...

Meillä ei ole vielä valmista elämää, eikä tarvitsekaan olla. Pikkuhiljaa rakennetaan, pala kerrallaan. En tiedä sitten miten paljon omaan suhtautumiseen on vaikuttanut se, että vanhempani opiskelivat aikoinaan pitkään, ja tottakai kesti sitten ennen kuin oli varaa hankkia omistusasunto Helsingistä. Eli aika lailla samaa rataa oma elämä menee kuin vanhemmillakin. Opiskeluaikoina sieltä täältä haalittuja huonekaluja ja vaatteita vaihdetaan hissuksiin parempiin ja mieluisampiin sitä mukaan kun tulee vastaan sopivia ja rahatilanne on suotuisa. Ja lapsi elää samaa elintasoa kuin mekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa pois, mutta tarkoitankin lähinnä niitä, jotka eivät näitä ole saavuttaneet ja sitten on sitä jatkuvaa nurinaa, tyytymättömyyttä jne jos ei palkka riitäkään noihin (mutta varaa on kuitenkin elää ihan hyvää elämää, nälkää ei nähdä, on koti, lämmintä vaatetta, autokin pihassa)

Mä kun en jaksa uskoa, että elämä on oikeasti -uutuudenviehätyksen häivyttyä- yhtään sen ihanampaa, jos pihassa seisoo se uusin Audi kuin että siinä seisoo 5 v. vanha Toyota.

ap

Tuosta varallisuustasosta on tullut normaalia, kuten itse sanot. Eihän nyt saavutettuja etuja kukaan halua antaa pois.

Vierailija
4/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska asumme sisustetussa kodissa ja ainoa lapseni harrastaa sekä pianonsoittoa että ratsastusta?

Vierailija
5/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole uutta ja rempattua kotia, kampaajalla käydään 2-3 krt vuodessa, kosmetologilla ei ikinä, lapset juurikin harrastavat sählyä ja autonakin pikkuinen 10v vanha clio.

Ja kyllä, rahaa tarvitaan silti.

Vierailija
6/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"normaalin hyväosainen".

(Ja henkilökohtaisesti en määrittele hyväosaisuutta rahan perusteella :) )

ap

koska asumme sisustetussa kodissa ja ainoa lapseni harrastaa sekä pianonsoittoa että ratsastusta?

Vierailija
7/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ilman rahaa pärjäisi. Pointtini taisi mennä sulta ohi, jos luulit minun tarkoittaneen sellaista.

ap

ei ole uutta ja rempattua kotia, kampaajalla käydään 2-3 krt vuodessa, kosmetologilla ei ikinä, lapset juurikin harrastavat sählyä ja autonakin pikkuinen 10v vanha clio.

Ja kyllä, rahaa tarvitaan silti.

Vierailija
8/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot ovat kalliita, vuokrat kovia, vaatteet kalliita. Sähkökin maksaa enemmän ja liikkuminen julkisillakin on kalliimpaa.

Kävin just Sokoksella ja Aleksi 13:sta toteamassa, että kyllä oli naisten vaatteet kovissa hinnoissa. Alle 30 euron ei ollut edes myynnissä ainuttakaan neuletta, mitä etsin.

Huonommilla autonruppanoilla ei paljon viitsisi ajaa kun se on sekä epäekologista, että kallista ja turvallisuudenkin kanssa niin ja näin.

Ne ajat ovat menneet joilloin pienillä rahoilla pärjäsi ihan mukavasti. Valitettavasti.

Vierailija
9/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on h:tin typerä ja yksinkertainen laumasielu. Ilmeisesti niitä sitten riittää.

Vierailija
10/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ilman rahaa pärjäisi. Pointtini taisi mennä sulta ohi, jos luulit minun tarkoittaneen sellaista. ap

ei ole uutta ja rempattua kotia, kampaajalla käydään 2-3 krt vuodessa, kosmetologilla ei ikinä, lapset juurikin harrastavat sählyä ja autonakin pikkuinen 10v vanha clio. Ja kyllä, rahaa tarvitaan silti.

kohtuullisemmin, ja olisi varaa rempata tää läävä, hommata itsellekin harrastus, käydä siellä kampaajalla tms ostaa uusia vaatteita yms.

Vierailija
11/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän koko ajan miettiä, miten pääsis materian himosta eroon. Ei ole helppoa, kun aateilmapiiri on nykypäivänä se, että kaikkea pitää olla, ja PALJON. Meidän tulot ei tosiaankaan ole niin hyvät, joten sekin auttaa!

Vierailija
12/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ovathan palkatkin nousseet. Kun markka-aikaan 10 000 mk palkka oli huima, niin muutapa se euroiksi ja mieti mitä siitä summasta palkkana nykyään ajatellaan...

Ja en tiedä provositko vai et, Sokoksesta ja Aleksi13:sta ;)

Pienillä rahoilla todellakin pärjää, ja vielä mukavastikin, tästä mulla on henkilökohtaista kokemusta.

ap

Asunnot ovat kalliita, vuokrat kovia, vaatteet kalliita. Sähkökin maksaa enemmän ja liikkuminen julkisillakin on kalliimpaa.

Kävin just Sokoksella ja Aleksi 13:sta toteamassa, että kyllä oli naisten vaatteet kovissa hinnoissa. Alle 30 euron ei ollut edes myynnissä ainuttakaan neuletta, mitä etsin.

Huonommilla autonruppanoilla ei paljon viitsisi ajaa kun se on sekä epäekologista, että kallista ja turvallisuudenkin kanssa niin ja näin.

Ne ajat ovat menneet joilloin pienillä rahoilla pärjäsi ihan mukavasti. Valitettavasti.

Vierailija
13/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirppisvehkeisiini. Kampaajalla en ole käynyt vuosiin. Asuntokin on rivitalossa reunuskunnassa eivätkä lapset harrasta mitään kallista. Silti 2500e/kk ei riitä mihinkään. Aina on rahat loppu, vaikka miten budjetoisi. Kun on ruuat, asumiskustannukset, lasten hoitomaksut, vakuutukset, puhelimet ja netit maksettu jäljelle jää kuukaudesta riippuen 0-100 euroa. Suomessa on vaan ihan tautisen kallista elää.

Vierailija
14/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menosi kuukauden ajalta, siis tosiaan aivan kaikki, purkkapaketin ostosta lähtien?

Jos et, niin teepä se, huomaat mihin sitä rahaa oikeasti menee. Tarkista myös kauppakuittisi, ja mieti mitä ilmankin olisi pärjännyt tai olisiko löytynyt sama tuote halvemman merkin alta.

Ja jos olet tehnyt näin, valaisetko ostoksianne lisää, meillä kun on suhteessa (nykyaikana) pienet tulot, mutta meillä jää joka kuukausi säästöönkin..

ap

ja kirppisvehkeisiini. Kampaajalla en ole käynyt vuosiin. Asuntokin on rivitalossa reunuskunnassa eivätkä lapset harrasta mitään kallista. Silti 2500e/kk ei riitä mihinkään. Aina on rahat loppu, vaikka miten budjetoisi. Kun on ruuat, asumiskustannukset, lasten hoitomaksut, vakuutukset, puhelimet ja netit maksettu jäljelle jää kuukaudesta riippuen 0-100 euroa. Suomessa on vaan ihan tautisen kallista elää.

Vierailija
15/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden käsityksiin. Jos omakin käsityksemme on se, että on normaalia asua näin ja harrastaa ohjatusti maksullisia harrastuksia, voimme edes yrittää muuttaa omaa käsitystämme.

Vierailija
16/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ovathan palkatkin nousseet. Kun markka-aikaan 10 000 mk palkka oli huima, niin muutapa se euroiksi ja mieti mitä siitä summasta palkkana nykyään ajatellaan...

Ja en tiedä provositko vai et, Sokoksesta ja Aleksi13:sta ;)

Pienillä rahoilla todellakin pärjää, ja vielä mukavastikin, tästä mulla on henkilökohtaista kokemusta.

ap

ainakaan kaikila aloilla. Mies sekä minä tienataan ihan saman verran kuin 2-3 vuotta sitten mutta ruokakauppaan menee paljon enemmän rahaa nykyisin ja vaatteet ovat kalliimpia.

Miten niin Sokoksella käyminen on provoamista?

Meillä ainakin menee ihan peruselämiseen enemmän rahaa kuin ennen eikä edes harrasteta mitään kallista. Sä et ehkä huomaa miten joka suunnalla hinnat nousevat pikkuhiljaa.

Vierailija
17/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

muiden käsityksiin. Jos omakin käsityksemme on se, että on normaalia asua näin ja harrastaa ohjatusti maksullisia harrastuksia, voimme edes yrittää muuttaa omaa käsitystämme.

Vierailija
18/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin usein noita samoja juttuja. Ehkä katson asiaa väärästä näkövinkkelistä kun olen erikoisen köyhistä oloista kotoisin ja ihan perustasokin on minulle jo tavallaan luksusta (ja olen jo siihen tyytyväinen!).

Miehestäni huomaan, että hän usein kadehtii ystäviämme, joilla on isommat talot, uudemmat autot jne. Minä en osaa kadehtia, olen vain iloinen jos joku esim. löytää ja saa omakseen unelmiensa talon. Matkoja en osaa kadehtia kun itse viihdyn paremmin kotona. Eikä minusta jonkun toisen onni ole koskaan millään tavalla minulta pois (tai tosiaankin: sama asia ei minulle välttämättä edes olisi onnea). Olen kai epänormaali. ;)

Vierailija
19/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kuulun ihmisiin, jolla ei koskaan ole tarpeeksi rahaa. Jotenkin ei vaan riitä=) Tykkään myös siitä, että voi käydä kampaajalla (käyn ehkä kaksi kertaa vuodessa), ostaa vähän "parempia" vaatteita ja käydä ulkona syömässä. Mielestäni siinä ei varsinaisesti ole mitään pahaa.

En muuten ikinä jaksaisi elämää jossa jokainen purkkapaketti pitää kirjata ylös=)

Vierailija
20/58 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ja miehen palkat on yhteensä n. 4500 e (ennen veroja). Asutaan Helsingissä ja pärjätään mielestämme ihan kivasti, tosin meitä on vaan 3. Toki isompia menoja varten pitää säästää, mutta eikös se ole ihan normaalia?

Ja mitä esim. vaatteisiin ja sisustukseen tulee, niin olen laatutietoinen esteetikko. En halua mitään paskaa kotiini tai kaappiini (tai lapseni kaappiin). Niinpä joko säästän, tai etsin haluamani tuotteet käytettynä. Pikkuhiljaa sitten hankin ne haluamani, esim. viime talvena ostin hyvän takin mutta enpä juuri muuta.

Ja ihan oikeasti, jos joku neule maksaa alle 30 e, niin se ei vaan VOI olla mitenkään erityisen hyvälaatuinen. Siitä 30 eurosta kun pitäisi maksaa sen vaatteen tekoon käytetty materiaali ja ties kuinka monen työntekijän palkka, ja jotain voittoakin pitäisi jäädä myyjille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän