Lapsen kanssa hammaslääkärissä. Mitä sanotte hammaslääkärin käytöksestä?
Kävin tyttöni kanssa hammaslääkärissä kun hänellä on ollut särkyä hampaassa. Hän pelkää mennä sinne koska samaa hammasta on rassattu aiemminkin kun siellä oli tulehdus.
No, menimme hammaslääkärille ja käytös oli mielestäni todella outoa,ainakin vierasta. Tyttöni itki kun jännitti. Mies hammaslääkäri hermoili, koputteli kokoajan olkapäähän ja puhui törkeästi lapselleni tyyliin; "mitä sä oikein itket, lopeta se itku kun ei tämä satu, taidat olla väsynyt, olet tainnut herätä tänä aamuna väärällä jalalla, kuuntele, kuuntele mitä mä sanon, kuuletko sä mitään mitä mä puhun sulle jne." Sanoin miehelle että kyse ei ole väsymyksestä vaan että tyttöä jännittää tämä (samalla kun yritin tsempata lastani). Ei kiinnostanut kuunnella vaan jatkoi samaa puhetyyliä tappiin asti.
Sanoin lähtiessäni tytölle että meidän pitää mennä vielä kerran käymään siellä niin tyttöni sanoi että en halua mennä enää tuon miehen luokse, mennään johonkin toiseen hammaslääkäriin.
Millaisia kokemuksia teillä on ollut lasten kanssa hammaslääkärissä?
Kommentit (21)
osaa tulla toimeen lasten kanssa, kuulostaa siltä, että tuo hammaslääkäri oli juuri sellainen. Oli itse hermostunut, kun ei tiennyt, miten rauhoittaisi lapsen, ja sitten hermostuneena pulputti jotain typerää joka ei ollenkaan auttanut asiaa.
kokemuksia siis vain suuhygienisteista (toiv. meni oikein) ja kaikki kolme ovat olleet aivan mahtavia. lapsille on juteltu ihan rauhassa ja kyselty ensin, annettu säätää itse tuolia ja tutkia esim. peiliä.
ja kaikki ovat olleet naisia...
Olen kaiketi tätä ennenkin katkerana tilittänyt mut kun olin itse alle kouluikäinen ja mentiin äitin kans hammaslääkäriin ja tietty se jännitti.Väänsit sit vähän itkua johon naislääkäri sanoi et jos et lopeta itkemistä äitisi lähtee pois eikä tuu ikinä enää takas.Ja mähän uskoin niinkuin kaikki lapset siinä iässä.No,kuollut se varmaan on jo joten ei auta tehä ilmoitusta.
Pahaiten asia yleensä hoituu kun ei päästä äitiä/isää edes toimenpiteeseen mukaan. lapset saavat kummasti tsempattua itsensä kun ei alennu mukaan lapsen pelleilyy. Sun tsemppaaminen vaan lisää lapsen kuviteltua (?) pelkoa. Muista, että lääkärikammo on aikapitkälle perittyä ja uuden kohtaamisessa auttaa 'kylmä linja'.
Pahaiten asia yleensä hoituu kun ei päästä äitiä/isää edes toimenpiteeseen mukaan. lapset saavat kummasti tsempattua itsensä kun ei alennu mukaan lapsen pelleilyy. Sun tsemppaaminen vaan lisää lapsen kuviteltua (?) pelkoa. Muista, että lääkärikammo on aikapitkälle perittyä ja uuden kohtaamisessa auttaa 'kylmä linja'.
Eli kun lasta ei meinaa saada edes vastaanottohuoneeseen niin pitää työntää väkisillä sinne ja pitää kahvasta kaksin käsin ettei pääse pois. Sinä ja sun kylmä linjasi.
Mitä ihmeen perittyä, niin varmaan. Itselläni ei ole koskaan sellaista ollut. Hammaslääkärissä käynnit ovat olleet ainoastaan tarkituskäyntejä. Ei olla koskaan edes paikattu hampaita vaikka ikää jo yli 30-v. ap
Mutta ne on olleetkin naisia. Voisikohan se vaikuttaa?
Oliko nuori lääkäri?
tai muu sosiaalinen vajaavaisuus. He eivät osaa kohdella lapsia luonnollisesti. Ilmeisesti tuo on sellainen lekuri. Ei kuitenkaan tekstissä nyt mitään niin kauhee ollut. Yksi hammaslääkäri jopa läimäytti erästä huutavaa lasta. On edelleen virassa.
Ihan perustarkastuksia lapsilla, esikoisella myös oikomishoito öisin pidettävän kojeena avulla. Kaikki lapseni ovat hiukan arkoja ja ujoja, esikoisella on myös Asperger. Kun lapsi peloissaan epäröi avata suuta, karjui hammaslääkäri heti: "suu auki!!" Siis tosi vihaisena ja raivoissaan. Esikoiselle, sille Assille, ilmoitti, että maitohammas vedetään nyt just pois, kun on rautahampaan edessä. Tyttö ehti vetää käsiä eteen suojaksi, ja hammaslääkäri karjui "kädet pois!!".
Oli muutakin huutamista, en enää muista. Kun as-tytön kanssa lähdettiin pois (se hammas sai lähteä ihan itsekseen), ilmoitin, että tietoihin voi sitten lisätä, että lapsella on As, ja se voitaisiin ottaa hoitotilanteessa huomioon!
Pienessä tk:ssa kaksi hammaslääkäriä, miestä. Vaikea valita, kummalle mieluumin menisi;-o. Tuosta toisesta huutajasta poikani viime vuonna totesi itku silmässä, että se "hammaslääkäri oli mörkö!!";-0. Ja kun ei ole edes ollut mitään ongelmia, ei korjattavaa, hampaat hyvässä kunnossa..ja silti kamala rähinä:-/. Ei yhtään aikaa jutella pelokkaalle lapselle rauhallisesti - siis ei itse asiassa jutella mitään, ilmoitetaan vain mitä tehdään, jos sitäkään. Nuorimmalle ehdittiin laittaa fluorilakkaa viime viikolla kun hetken katsoin muualle - tuloksena yökkivä ja oksenteleva lapsi...;-o. Kaikki eivät sitä lakkaa siedä eivätkä kestä.
Raivostunut ilme kasvoillaan. Ihmetyttää lähinnä se, että kyseinen hammaslääkäri hoitaa paljon nimenomaan pelosta kärsiviä lapsia, joita joudutaan nukuttamaan tai joille joudutaan antamaan rauhoittavia. Tunneälyä tällä h.lääkärillä ei ollut kyllä nimeksikään. Vaikkei sentään lyönyt niin puhetyyli oli kyllä jokseenkin säälittävää. ap
ja pyydä seuraavan kerran terveyskeskuksesta eri lääkäri!
Hammaslääkärin ilkeä pulputus vaikutti varmasti myös lapseni rauhoittumiseen. Jos saa kokoajan kuulla jotain negatiivista, ei lapsellakaan olo voi olla kovin kummoinen. On vaikea myös rauhoittaa lasta kun tekisi mieli karjaista ensiksi h.lääkärille.
Aikaisemmat kokemukset lasten hammaslääkärikäynneistä muualla ovat olleet pelkästään positiivisia. Ja onko sinällään ihme että lapsia jännittää. Onhan monilla aikuisillakin todellinen pelko mennä hammaslääkäriin. ap
äänensävy on tietenkin eri asia.
Miten ihmeessä lapsen hampaassa voi olla tulehdus, eikö teillä pestä hampaita???
koska hän tekee hampaan poistoja yms. lapsille jotka tarvitsevat rauhoittavaa tai esim. nukutuksen. Ensi kerralla annetaan rauhoittavaa jotta hammas saadaan hoidettua. Meinaan kuitenkin antaa toimenpiteen jälkeen suoran palautteen. Lapsetkin ovat ihmisiä, ei kouluttamattomia eläimiä. ap
äänensävy on tietenkin eri asia.
Miten ihmeessä lapsen hampaassa voi olla tulehdus, eikö teillä pestä hampaita???
Sovitaan näin että ei olla pesty koskaan eikä tulla pesemäänkään. Kiitos älynväläyksestäsi ;/
mutta sitä mäkin ihmettelen, että millainen suuhygienia ap:n perheellä on?
Emme harjaa hampaita milloinkaan.. :)
Totta puhuen hampaat harjataan aamuin illoin, karkkipäivä kerran viikossa. Ja EN ole antanut milloinkaan lapsillemme tuttipullosta mehua, vaan mehua olen esim. tytölleni antanut ensimmäisen kerran hänen ollessa 2,5- vuotias. Tottakai menen itseeni kun hammas on reistaillut mutta kenenkään kettuilusta en hievahdakaan. ;)
En panikoi, muilla lapsilla hampaat ihan kunnnossa. Eikä tämä ole nyt niin katastrofaalista, onhan näitäkin lapsia joilla etuhampaat mustat ja syöpyneet.
Olen varmaan ainoa äiti joka on joutunut viemään lapsen hammaslääkäriin tästä syystä. Luulis hammaslääkäreillä olevan työttömyyttä. Jostain kumman syystä kuitenkaan ei.
Onneksi ei hänen vittumaisuutensta kohdistunut sentään lapseeni vaan minuun. Harmittaa vieläkin kun en tehnyt valitusta hänestä. Tästä on nyt nelisen vuotta aikaa.
Hoitotuolit lapsille mitoitettuja ja iloisenvarisia. Hoidon aikana saa katsella videoita tai kuunnella musiikkia. Muutaman kayntikerran jalkeen ei edes tarvittu aitia hoitohuoneeseen mukaan.
Asun USAssa.
Oliko tämä kenties Tampereella? Voisin kuvitella yhden tietyn yksityisen aseman lääkärin käyttäytyvän juuri noin.. itsekin sieltä olen (AIKUISENA!!) itku kurkussa lähtenyt kun on tylyttänyt ja suorastaan v***uillut hampaista. Pyysi kyllä anteeksi seuraavalla kerralla kun menin,oli huono päivä hänellä vaan ollut kuulemma..