Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

23-vuotias äiti, ja kohdellaan kuin 18-vuotiasta

Vierailija
06.09.2010 |

Niinkuin otsikosta huomaa olen siis 23-vuotias äiti, ja toisinaan raivostuttaa kun kohdellaan kuin 18-vuotiasta teiniäitiä.

Pukeudun siististi, ja koen olevani henkisesti lähempänä 25 kuin 20, enkä muutenkaan käyttäydy iästäni poikkeavasti.

Sitä se varmaan teettää kun ensisynnyttäjien keski-ikä on 30 vuotta!

Huomasin vauvauinnissa ja muskarissa, että ikäisiäni äitejä ei joukossa parveillut. Tai voihan olla, että ikäisiäni äitejä ei vauvauinnit kiinnosta. :)

Kuitenki haluaisin vähän kunnioitusta kanssaäideiltä, teen varmasti aivan yhtä hyvää työtä lapseni kanssa.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen mamma mahdu johonkin stereotypiaan. On sitten "teiniäiti", "mummomamma" tai se edellä mainittu "täydellinen tuulipukumamma"... stereotypioitahan on loputtomiin, ihmisillä tuntuu olevan joku tarve lokeroida toiset ihmiset.

vähän tuli ohis :)

Vierailija
2/71 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vuoden verran käyty puistossa, en tiedä yhdenkään äidin nimeä, lapset tiedän, en ole kenellekään ehdottanut tapaamisia. Silti kun tullaan, juttelen kuka nyt vieressä keinussa on ja siinä kaikki.

Muskarissa ollaan käyty nyt reilu 1,5 v ja sama juttu. Meidän piti vaihtaa ryhmää, sanottiin kaikille hei ja pari sanoi jotain, enkä mä siitä suuttunut, kun se on mun lapselleni, eikä mulle.

Ehkä silloin n 10 v sitten kun kävit tyttökerhossa, tunsit kaikki ja tiesit äitien ammatit, mutta nyt elämä on aivan toisenlaista.

Jos susta tuntuu että sua kohdellaan joka paikassa nuorena äitinä, sitten ? Sähän olet nuori äiti.

Oikeesti, elämä ei ole näin vakavaa !!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, on tapauksia jolloin nuoreen äitiin ei edes tutustuta. Ja silloinko se on sen nuoren äidin vika :D Jos vanhempi äiti katsoo pitkin nenän varttaan ennenkuin ehtii edes suutaan aukaista tms. niin ei, ei se vika nuoren äidin käytöksessä ole :)

Vierailija
4/71 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 23-vuotias kun toinen lapsemme syntyi. Varsinkin esikoisen synnyttyä sain tuntemattomilta naisilta (lähinnä vanhuksilta) kummeksuvia kommentteja siitä, kuinka nuorena olen lapseni "tehnyt". Selvennettyäni asiaa, ovat sanoneet luulleeni minua paljon nuoremmaksi. Vielä 28-vuotiaanakin sain kuulla puistontädiltä kummeksuntaa siitä, olenko todella 7- ja 4-vuotiaiden lasteni äiti. Tämä täti kuvitteli minun olevan 18-vuotias.

Toisaalta minulla on hyviä äitiystäviä ikäjakaumaltaan 20-45. Kyllä se on ihan luonnekysymys, kenen kanssa synkkaa ja kenen ei. Mutta tosiaan nuo tuntemattomien katseet ja kommentit tuppaavat joskus hieman ärsyttämään.

Vierailija
5/71 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo jo kertoo paljon kuvittelet toisten katsovan sinua arvostellen.

Teineillä on kumma tapa kuvitella tuollaista.

FYI

Ja sille joka valitti siitä teiniäiti jutusta niin ihmistä kutsutaan teiniksi 20-vuotiaaksi. Se ei ole vähättelyä tai v*ttuilua. Itse en ainakaan ottanut itseeni kun teiniksi sanoivat kun olin 19.

Vierailija
6/71 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on taas niitä asioita joissa voi todeta että ihmiset on erilaisia.

Itse en henk. koht. jaksa keskustella muiden äitien kanssa siitä miten meidän Pertti Eevertti oppi kääntymään 3kk:n iässä tai miten hienosti Liisa Eveliina taputtaa. Sen verran mitä meidän leikkipuistossa olen käynyt niin ne jutut on tuota luokkaa. Oli ikä 20 tai 40. Jos minä juttelen aikuiselle niin haluaisin puhua jostain muustakin kuin lapsista.

ehkä siis sitä pidetään ylimielisyytenä kun yleensä vain tervehdin ja sen jälkeen lähden menemään. Toisekseen tiedän ettei lapseni enää leiki sen jälkeen kun puistoon tulee muita aikuisia. Testattu on sen miljoona kertaa. Hoidossa olemisestakaan ei tule mitään..

No en muutenkaan ole vieraita ihmisiä kohtaan mitenkään sosiaalinen. En oikeastaan jaksa käydä läpi sitä tutustumisprosessia. Lämpenen aika hitaasti uusia ihmisiä kohtaan. Ja tutustuminen minuun ottaa helposti takapakkia.

Mulla ei kyse ole itsetunnosta tai muusta, tiedän vain faktana että suurinosa ihmisistä ei pidä minusta/ei jaksa tutustua.

Jo pukeutumiseni ja tuo yksi lävistys ja muutama tatuointi karkoittaa "kanssaäidit" lähettyviltä.

Varsinkin jos ovat vanhempia kuin minä.

Minä ihan oikeasti tiedän että minua tuijotetaan nenän vartta pitkin. Suurin osa 40-vuotiasta luultavasti pelkää että pahoinpitelen heidät tms.

Mä olen ihan ok tyyppi oikeasti.

Osasyynä siihenkin että en jaksa jutella vieraille on se että sekoitan sanoja paljon. Eräskin kaveri sanoi että piti minua alussa tyhmänä tai jollain tavalla kehitysvammaisena kun sanat menivät monissa lauseissa sekaisin. Ihan "normaali" olen, puhuminen vain tuottaa välillä vaikeuksia. Se on itselleni turhauttavaa ja siksi mieluummin olen hiljaa.

Minut laitettiin koulussa erityisluokalle kun luulivat että olen hidas tms. mutta nopeasti ne siirtivät takaisin normaaliluokkaan kun huomasivat että oppimisessa mulla ei ollut mitään vikaa.

Joo. on vähän sekava teksti, mutta yrittäkää kestää.

Niin joo ja ikä on 23 ja lapsi on 1,5vuotias.

Vierailija
7/71 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaltani niitä iloja poistanut, kun en itse viihdy. Ja kyllä meilläkin on vauvakamuja ja äitejä kaikenikäisiä. Mutta niinkuin joku mainitsi yllä ehkä vain kuvittelen (joku katkera mummomami) xD Puhutellaan vain toisinaan alentuvasti. Ihan konkreettisesti ensimmäisessä neuvolassa kyseltiin oletko nyt varma tästä kierrosta... ja tätä rataa... ap

Käytät itse aika epäkunnioittavaa tekstiä "mummomameista".

Vierailija
8/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytän kohta 23 ja on jo 3 pientä.Muskarissa esikoisen kanssa katsottiin vinoon...olin 18, mut siks nuoret äidit tahdo mihinkään mennä, kun kohdellaan krjasti.Tosin lähipuistosta olen saanut kavereita, kun ovat huomanneet että iästäni huolimatta olen loistava äiti :)

Vierailija
9/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuossa ole kuin 5 vuotta eroa. Hiuksenhalkomista!

Terv. 45v, jota saa vapaasti kuvitella 3-kymppiseksi. :)

Vierailija
10/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukan ärsyttää toi sun tapa kirjoittaa "kuin 18v teiniäiti".Sain esikoisen 18 vuotiaana, kovan yrityksen jälkeen.Lapsi oli toivottu ja erittäin odotettu.Ei ikä merkitse mitään, vaan se että tekee parhaansa ja on lapselleen paras mahdollinen äiti.Oon siis toi 2.

Vierailija
11/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on paljon kaikenikäisiä äitiystäviä, heitä olen noista perhekerhoistakin saanut.

Esikoiseni sain 19-vuotiaana, eikä missään katsottu kieroon. Ehkä sitten sattunut sivistyneitä ja suurisydämisiä ihmisiä, tai ehkä vain olen niin valloittava persoona;D

Vierailija
12/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoittain tulee kommenttia nuoresta iästä. Kävisin mielelläni muskarissa ja vauvauinnissa, mutta tunnen itseni niin ulkopuoliseksi. Muut ovat huomattavsti vanhempia ja tuntevat toisensa ennestään. Missä päin asut, ap?

Kaiken huippu on anoppi, joka sai lapsensa 21- ja 23- vuotiaana. Hän pitää minua täysin kädettömänä teininä. Ei taida muistaa, että on ollut vielä nuorempi saadessaan esikoisensa.

Vierailija
13/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis ymmärrät varmaan, mitä tarkoitan. :)

Hiustenhalkomista...ehkä se olisi, jos teiltä mummomammoilta saisi jonkinnäköisiä kilttejä katseita, eikä vain niitä päästä varpaisiin arvostelevia.

Neuvolan tätini, ei se ensimmäinen, sentään tukee meitä nuoria äitejä, vaikki en koe olevani nuori äiti, ja kertoo että vanhemmilla äideillä usein ne suurimmat ongelmat elämän uudelleen suunnittelussa esikoisen tullessa. :)

Tsemppiä sulle 3 lapsen nuorikkomami, meidän nuorten pitäisi vissiin joukoin rynniä vauvatapahtumiin, että nekin sais jonkinlaista perspektiiviä. xD

Vierailija
14/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan muskareihin, kerhoihin ja puistoihin.Näyttäkää että osaatte yhtä hyvin ja nuorina jaksatte ehkä jopa paremmin.Niin mäkin oon tehny.En anna kenenkään viedä mun pienten iloa viikottaisesta muskarista sen takia etten viitsis mennä kun ihmetellään nuorta ikää :) t:2

Vierailija
15/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nyt tarvitse ruveta jauhamaan sitä, että luulen tietäväni mitä ihmisten päässä liikkuu, olet varmaan itsekin joskus joutunut jonkinnäköisten katseiden uhriksi.

Haagassa asustellaan...

AP

Vierailija
16/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelet toisten katsovan sinua arvostellen.

Teineillä on kumma tapa kuvitella tuollaista.

Vierailija
17/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tulin vain kommentoimaan noita muskareita ja vauvauinteja. Muskarissa on tosiaan kaikki muut äidit aika vanhoja. Vauvauinnissa, vauvakahvilassa ja vauvakerhossa taas on paljon ikäisiäni ja nuorempiakin. Jopa 19-20v. Mutta toki on niitä yli kolmekymppisiäkin esikoisen äitejä. Ainakin oman kokemuksen mukaan kukaan ei ole katsonut ketään kieroon! Tasa-arvoisia ollaan kaikki, sekä nuoret, vanhat, että keski-ikäiset äidit.

En sitten tiedä, että mistä tämä johtuu. Itse en koe olevani nuori enkä vanha äiti. Äitikavereina on sekä itseäni 5 vuotta nuorempia että 10 vuotta vanhempia, kaikilla saman ikäinen esikoinen. Onkohan paikkakunnalla jotain merkitystä vai onko mulla vain ollut hyvä säkä? Siis ahkerasti harrastetaan, joten monista paikoista kokemusta.

Vierailija
18/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vaan sitä, että mielummin jutellaan oman ikäisten kanssa.

Siis miten vanhemmat äidit kohtelee nuoria äitejä?

Itse sain esikoisen 23 vuotiaana ja käytiin vauvauinnissa ja en kokenut olevani nuori äiti tai erottuvani joukosta.

Kuopuksen sain 34 vuotiaana ja tunnen itseni kamalan vanhaksi äidiksi. Ihan hävettää vauvauinnissa ja muskarissa, kun muut äidit näyttää 10 vuotta nuoremmilta tai sitten vaan luulen niin.

Vierailija
19/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenikäisten äitien pitäisi tsempata toisiaan, samassa veneessä kun ollaan.Olis kiva jos ei katsottais muita vinoon ja kilpaltais kaikesta (kaikille varmasti tuttua tää nykyajan kilpavarustelu).Jokaista varmasti piristäis kaunis sana sillon tällöin ilkeän mulkoilun tilalla :) On ihan sama minkä ikäinen on, kaikki (toivottavasti) kuitenkin haluavat pientensä parasta :)

Vierailija
20/71 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaltani niitä iloja poistanut, kun en itse viihdy. Ja kyllä meilläkin on vauvakamuja ja äitejä kaikenikäisiä.

Mutta niinkuin joku mainitsi yllä ehkä vain kuvittelen (joku katkera mummomami) xD

Puhutellaan vain toisinaan alentuvasti. Ihan konkreettisesti ensimmäisessä neuvolassa kyseltiin oletko nyt varma tästä kierrosta... ja tätä rataa...

ap