Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos minä kuolisin, oisko mulla mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen mihin

Vierailija
06.09.2010 |

lapseni menisi elämään kuolemani jälkeen?

Tämä asia on jokseenkin nyt ajankohtainen, olen sairastunut syöpään, mutta minulla on mahdollisuus parantuakin. Olen yksinhuoltaja. Lapseni käy isällään 1xkk:ssa, enkä ikinä haluaisi, että lapsi joutuisi isänsä kasvatettavaksi. Hänellä on vihanhallintaongelmia, minua on aikoinaan hakannut ennen eroa, lastakin kerran lyönyt. Luottotiedot ovat menneet, on työtön eikä elämä mitenkään hallinnassa. Minulla on yksinhuoltajuus.

Jos minä kuolisin, äitini haluaisi ottaa lapseni. Hän on hyvin toimeen tuleva, kaikin puolin ihana äiti ollut ja isoäiti lapselleni. Isäpuoleni on myös ollut lapselleni aina ihan oikea pappa ja minulle isä, oma isäni kuoli kun olin lapsi.

Voinko minä vaikuttaa mitenkään tähän asiaan nyt näin elossaolo aikanani?

Adoptio on mahdollisuus, mutta tiedän että lapsen isä sotii sitä vastaan koska ei ole koskaan tullut äitini kanssa toimeen. Sotii vaikka tietää ettei se ole lapsen parhaaksi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliväki sen sitten päättää?

Vierailija
2/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole sitova mutta otetaan kyllä varmasti huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsen sukulaisia kuunnella ollenkaan? Voiko sosiaalitädit vaan lahjoittaa lapsen /lapset minne tahansa?!?

Eikö lapsen jatkosta vanhempien mahdollisen kuoleman jälkeen voi itse päättää ollenkaan etukäteen?

Vierailija
4/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakaan se ei ole satavarmaa, että lapsi siltikään pääsee mummolleen, mutta voi yrittää vaikuttaa.

Minulle on testamentattu sukulaislapsi, jos jotain äidilleen sattuisi.

Vierailija
5/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kannattaa tehdä mielipiteensä ja sen perustelut tiettäväksi mahdollisimman laajalle piirille (mukaanlukien oman kunnan sosiaalityöntekijät) ennen kuolemaa. Mielipide otetaan harkinnassa ehdottomasti huomioon.

Asiaa voi edesauttaa sillä, että jo ennen kuolemaa totuttaa lapsia näihin ihmisiin, joille haluaa heidät kuoleman jälkeen. Sosiaalityöntekijöiden on aika vaikea perustella lasten siirtoa muualle, jos he ovat esimerkiksi jo asuneet viimeisen vuoden ennen kuolemaasi yhdessä isovanhempien kanssa (siis vaikka isovanhemmat teillä tai sinä ja lapset isovanhemmilla).

Yritä nyt kuitenkin parantua, että pohdintasi jää turhaksi ;-)

Vierailija
6/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista.

ap

Vierailija
7/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada lapsi, jos näin vaatii. Silloin ei äidilläsi ole mitään mahdollisuutta saada lasta huollettavakseen.

Vierailija
8/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletusarvoisesti lapsi menee toisen vanhempansa luokse asumaan jos toinen kuolee.

Sinä voit lapsen äitinä koittaa vaikuttaa tähän niin että teet jo nyt varmuudeksi hyvät dokumenttikasat valmiiksi siitä miksi lapsen isä ei ole soveltuva lapsen huoltajaksi/hoitajaksi kuolemasi jälkeen. Voit myös esittää oman toiveesi kirjallisesti ja tietenkin kasata tätä toivetta tukevia dokumentteja minkä kerkiät. Mitä ne dokumentit ovat se sinun pitää itse miettiä. Pystytkö saamaan jo nyt asiantuntijalausuntoja siitä että äitisi on lapselle erittäin läheinen jne jne.

Nämä sitten otetaan (toivottavasti) huomioon jos kuolet. Toivottavasti. Mitään takuuta ei kuitenkaan ole. Tässä maassa biologisen vanhemman oikeudet ovat äärimmäisen vahvat ja yleensä pitää osoittaa että biologinen vanhempi on täysin epäsopiva vanhemmaksi ennen kuin hänet ohitetaan huoltajana. Se ei siis riitä että joku muu on parempi kuin biologinen vanhempi huoltajaksi vaan biologisen vanhemman pitää tosiaan olla täysin epäsopiva.

Vierailija
9/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletusarvoisesti lapsi menee toisen vanhempansa luokse asumaan jos toinen kuolee. Sinä voit lapsen äitinä koittaa vaikuttaa tähän niin että teet jo nyt varmuudeksi hyvät dokumenttikasat valmiiksi siitä miksi lapsen isä ei ole soveltuva lapsen huoltajaksi/hoitajaksi kuolemasi jälkeen. Voit myös esittää oman toiveesi kirjallisesti ja tietenkin kasata tätä toivetta tukevia dokumentteja minkä kerkiät. Mitä ne dokumentit ovat se sinun pitää itse miettiä. Pystytkö saamaan jo nyt asiantuntijalausuntoja siitä että äitisi on lapselle erittäin läheinen jne jne. Nämä sitten otetaan (toivottavasti) huomioon jos kuolet. Toivottavasti. Mitään takuuta ei kuitenkaan ole. Tässä maassa biologisen vanhemman oikeudet ovat äärimmäisen vahvat ja yleensä pitää osoittaa että biologinen vanhempi on täysin epäsopiva vanhemmaksi ennen kuin hänet ohitetaan huoltajana. Se ei siis riitä että joku muu on parempi kuin biologinen vanhempi huoltajaksi vaan biologisen vanhemman pitää tosiaan olla täysin epäsopiva.

Vierailija
10/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluaa lapsen itselleen(sitähän tämä tarina ei kerro?).

Vierailija
11/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada esim. poliisilta raportteja niistä kerroista, kun olen joutunut ennen eroamme soittamaan heidät paikalle kun on pahoinpidellyt? Syytteitä en ole miestä vastaan koskaan nostanut. Löytyykö tällaiset käynnit poliisista, mies on viety putkaan niillä kerroilla?

ap

Vierailija
12/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa nyt tosiaan ottaa yhteys HYVÄÄN lakimieheen. Sellaiseen joka oikeasti tuntee perheoikeutta ja on tarpeeksi kokenut.

Hänen kauttaan kannattaa hoitaa kaikki nämä asiat.

Vierailija
13/13 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluaa lapsen itselleen(sitähän tämä tarina ei kerro?).

pahoinpitelyäkin löytyy, poliisilla asti...

Lapsen iälläkin on merkitystä, lapsen tahdosta, asuinpaikkakunnista yms yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi