Polttariasiaa! Ekaa kertaa kaasona..
Nyt on tämä kaaso hieman hukassa.. Kuinka paljon ennen häitä olette alkaneet järjestää polttareita? Morsian on rento, räväkkä ja tykkää "äksönistä", ohjelmaideoita?? Mitä mokia kannattaa välttää?
Kommentit (11)
porukkaa, jotka kutsutaan/on kutsuttu myös häihin. Oli vähän typertynyt olo pitkän polttariviikonlopun jäljiltä ja tili tyhjänä, kun seuraavalla viikolla ei kutsua tullutkaan. Soitin sitten kaasolle, joka otti ilmoittautumia vastaan, että mun kutsu on varmaan hukkunut postissa (tyhmä minä)... kaaso sai sitten takelleltua, että mua ole kutsulistalla. Öööh, mistköhän hän keksi minut sitten polttareihin kutsua?!? Toivon, ettein kaverini (morsian) ole mukana tuossa kuviossa :(.
Ei kyllä itsellä tulisi mieleenkään kutsua ihmisiä häiden ulkopuolelta! Kurjia tuommoset tapaukset :(. Itsellä porukka on valmiiksi tiedossa (luojan kiitos), morsian on antanut listan, keitä haluaa polttareihin kutsuttavan. Häihin on vielä puoli vuotta aikaa, ja minä täällä jo kihisen, että millon pitää alottaa polttarivalmistelut.. :). Paras varmaan laittaa viestiä listan ihmisille ja alkaa pikkuhiljaa kysellä halukkaita ja aikataulua. huoh, mie oon niiiin pihalla :)
Ensinnäkin: älkää nolatko morsianta. Sellaisia polttareita on ollut jo aivan tarpeeksi, ja ainakin minä tunnen myötähäpeää nähdessäni porukoita, joissa tulevaa miestä tai vaimoa nöyryytetään mukamas huumorin varjolla.
Polttareiden ja häiden välissä pitää olla viikko tai ehkä pari. Juuri häiden alla pakkaa olemaan kädet täynnä työtä. Ja jos meininki on käyttää tymäkästi alkoholia, niin meneehän siihen krapulaankin päivä tai pari.
Äksöniä voisi olla vaikka mikroautoradalla.
Jos on paljon porukkaa on tosi hidasta saada kaikki yhteen suunnittelemaan, ja vie aikaa suunnitella esim. s-postin kauttakin. Itse olen suunnitellut niin että alkuun koko porukan haalinut kasaan jonnekin kahville (aina ei toki onnistu jos porukkaa esim. tulee pitkistä matkoista)ja siihen tapaamiseen on kaikki jo miettinyt vähän ehdotuksia mitä kuvittelis morsiamen haluavan ja päivämääräehdotuksia. Sitten kun on mahdollisimman paljon kerralla ihmisiä päättämässä on helppo keksiä lisää ja yhdessä pähkäillä mikä olis hyvä budjetti, ja oikeasti morsiamen näköinen ohjelma.
Hemmotteluhoidot ja saunominen on ollut hittejä mun tuttavien kesken, etenkin jos mukana on holitontakin väkeä niin ei kannata ainakaan kovin aikaisin lähteä baareihin notkumaan. Hyvään ruokaan kannattaa myös panostaa!
Hauskoja polttareita!
Jos koko päivä on täynnä aikataulutettua suhertamista, kiristyy kaikilla hermot.
Ja todella, budjetti on tärkeä huomioida. Toisille muutama kymppi on jo iso raha. Hirveä määrä toimintaa nostaa tietenkin myös budjettia.
"Äksönistä" tykkäävälle morsiammelle paint ball- sota voisi olla kiva. Siihen pääsee osallistumaan myös muu porukka.
Usein polttareihin kuuluu myös joku hemmotteluhoito, joka voi olla ihan mukava räväkämmällekkin. Tai vaihtoehtoisesti voitte vuokrata jonkun tilan (opiskelijakaupungeissa esim. opiskelijoiden asuntosäätiöiltä löytyy edullisia) jossa voi saunoa ja syödä. Ruuat voi hommata nyyttäriperiaatteella.
Itse pidin siitä, että menimme "ohjelmien" jälkeen toisen kaason mökille saunomaan ja ottamaan alakomahoolia. Oli mukavaa kun sai pitkästä aikaa nähdä ihmisiä ja jutella ajan kanssa. Baariissa nyt voi käydä koska vaan.
Itsekkin olen miettinyt tuota budjetti juttua, kohtuudessa on ehdottomsti pysyttävä (itsekkään mikään suurituloinen ole..). Ja nuo hemmottelu- ja yhdessä (mökillä tms.) olo jutut muun ohjelman jälkeen kuulostaa kivalta, baariin mennessä porukka tahtoo hajota. Kiitos kaikille vastanneille, eiköhän näillä alkuun päästä :) Lisääkin saa toki laittaa!
ap
tuttavan polttareihin, hinta 80 euroa.
Jätin periaatteesta menemättä vaikka summa ei olisi talouttani kaatanutkaan. Mielestäni ihan liian kallis hinta.
Kuka nykyään haluaa viettää aikaansa kännisten ämmien kanssa ja maksaa itsensä siitä kipeeksi?
Mulle ja mun tuttaville on jo ihan tarpeeksi suuri kärsimys ne typerät ylisuuret prinsessahäät, polttarit ois jo ihan liikaa.
- kysy osallistujalista morsiamelta hyvissä ajoin
- soita jokainen tytsy läpi ensin ja kysy esim. sähköpostiosoitteet, joilla voit hoitaa säännöllisen kimppakommunikoinnin myöhemmin (tärkeää)
- sopiva osallistumisbudjetti kaikille
- sopikaa päivä ajoissa niin mahd. moni pääsee osallistumaan
- anna muiden osallistua ohjelman suunnitteluun, älä jyrää
- tehkää hyvä ohjelmarunko ja viitteellinen aikataulu (ei kannata kuitenkaan liian tiukkaa tehdä), muistakaa myös ruokailutauot ja juomiset sekä vapaat yhdessäolohetket
- delegoi tehtäviä, muut auttavat yleensä mielellään ja et itse huku duuniin
- kysy onko porukasta jollakin suhteita joita voisitte hyödyntää tai osaako joku esim. meikata tai hieroa tms. jolloin säästäisitte rahaa
- ainakin osa ohjelmasta kannattaa olla sellaista mihin kaikki pääsee osallistumaan, muuten käy tylsäksi myös morsiamelle itselleen jos on aina ainoa osallistuva
- polttarisauna on perinteinen iltaohjelmassa ja tosi kiva
- sopikaa ajoissa myös miten maksut ja päivän kulut hoidetaan ja kuka ottaa kuvat & lähettää ne kaasolle, että on aikaa tehdä myös polttarikansio
- sovi polttaripäivästä ajoissa myös sulhasen kanssa, että tietää junailla morsmaikun päivän vapaaksi
- ohjelma kannattaa rakentaa morsiamen persoonallisuuden mukaan. Jos on räväkkä, sitten repäisevää ohjelmaa. Nolauspolttarit on kuitenkin jo out-of-date, nykyisin on enemmän skumppaa & hemmottelua ja tietenkin mukavia yhteisiä aktiviteetteja
- yhtenäinen pukukoodi/väri tms. erottaa teidät joukkona katukuvasta
- Päivän aikana pidä langat käsissäsi ja huolehdi etä sinulla on kaikkien yhteystiedot ym.
Tsemppiä ja mukavia polttareita!
että järjestät niin suureelliset polttarit, ettei muilla ole varaa niihin osallistua. Ja nekin jotka osallistuvat, tekevät sen pitkin hampain. Kysele budjetti osallistujilta etukäteen ja miettikää porukalla mitä ohjelmaa järjestätte.