kysymyksiä lahtelaisille
meillä edessä muutto Lahteen. Olen siellä käynyt koulut jne mutta nyt 15 v jo asunut muualla niin kaikki varmasti muuttunut.
Mitkä on ns. hyvät alueet ja mitkä huonot? eli siis mistäpäin kannattaa etsiä asuntoa? Millainen on päivähoitotilanne näillä hyvillä alueilla?
Kommentit (21)
on oma ranta, mutta keskustaan on vain kolme kilometriä. Pyhättömänmäki on minusta myös kivaa aluetta ja lähellä keskustaa.
Jos et aivan Lahden keskustassa halua asua niin muuta Hollolaan.
Täällä pelaa kaikki perus asiat paremmin kuin Lahdessa.
Sen takia mekin muutimme tänne.
Siis:
- päivähoito
- terveydenhoito
ym ym
Liipola
Metsäkangas
Kärpänen
Mukkula
Kilpiäinen
Venetsia
Patomäki
...
Miten Patomäen voi mieltää huonoksi alueeksi?
Paria hassua kaupungin asuntoa lukuunottamatta se on omakotitaloaluetta, siellä ei ole muuten mitään. Bussi sentään kulkee.
Hyviä alueita ovat oikeastaan kaikki okt-alueet, siis rauhallisia. Levottomia ovat liipola, osa saksalasta, osa ahtialasta, osa kiveriöstä ja osa mukkulasta..niissä vaan on aika kamalia vuokrataloja ja työni puolesta olen saanut seurata niiden menoa paljon.
ja ihan ookoo paikka se oli, alkaa nyt liiotelko. Ei se mikaan slummi ole. Joo toki on maahanmuuttajia, mutta kadut on rauhalliset, ainakin "maen paalla". Hullut naapurit voi saada missa tahansa kerrostalossa.
Myonnan kylla, etten itsekaan ostaisi, mutta kylla siella muutaman vuoden vuokralla elelee. Ja kouluista en tieda, meilla ei silloin viela ollut lapsia.
Kerrohan toki. Mikäli kommenttini Liipolasta sekä Ahtialan kaupungin kämpistä ärsyttää, niin osaan perustella ne tapauskohtaisesti.
älä missään nimessä muuta liipolaan. Mukkulaan pidetään joidenkin mielestä myös huonohkona alueena, tosin moni sielä asuva sanoo että on (nykyään) rauhallinen ja ok paikka. Eiköhän kaikki muut alueet ole ihan ok, paitsi tuo liipola. Sinne älä missään nimessä tai sen "rajoille". Siellä asuu kaikki maahanmuuttajat kaupungin kämpissä. Kannattaa muutenkin hieman tsekata missä niitä kaupungin kämppiä sijaitsee, esim Ahtialassa on yhdessä kohtaa rykelmä kaupungin kämppiä joten ei ehkä kannata ihan siihen viereen. Ahtiala on kyllä muuten rauhallista ja hyvää aluetta, paljon muun muassa omakotitaloja. Riippuu nyt täysin siitä että minkä tyyppistä seutua haluaisit?
ja mikäli autoon ei murtauduttu, auton ikkunoita ei rikottu niin ainakin pyörät pöllittiin. Ikävää mutta totta. En muuttaisi uudestaan.
Talo oli rauhallinen ja mitään muutakaan häiriötä ei ikinä ollut.
Talo oli rauhallinen ja mitään muutakaan häiriötä ei ikinä ollut.
Ja eihän se tarvitse kuin muutaman mätäpään joka niitä häiriötä ja rötöksiä tekee. Hyvä että nykyään asiat siellä paremmin. Mielestäni Lahdessa on kuitenkin "parempiakin" alueita, joten mikäli tarkoitus on asettua pysyvästi aloilleen, niin vaihtoehtoja löytyy muitakin kuin Liipola. Nykyään perheellisenä en muuttaisi Liipolaan, Lahdessa tosin asutaan edelleen.
nro 10
Niin ihan tosi huonoja alueita kokonaisuudessaan Lahdessa ei oikeastaan ole. Jalkaranta (pitäen myös sisällään myös Rauta- ja Korpikankareen) on perinteisesti ollut ns. parempaa aluetta ja on vieläkin, ainakin jos asuntojen hintoihin on uskominen. Tosin esim Rautakankareella ei ole leikkipuistoja.
Mutta suuri osa Lahden alueista on kivoja, luonto lähellä ja silleen.
Päiväkotien jonoista en osaa sanoa, mutta kunnosta tiedän, että kilpiäisissä on aivan uusi hieno päiväkoti samoin kytölässä ja ainakin Kanervan päiväkoti Pirttiharjussa on täysin remontoitu ja uusittu. Vanhat päiväkodit ovat monet tosi huonossa kunnossa eli käytännössä homeessa.
Koulujen suhteen tilanne on myös huono monen koulun osalta. Esim. Kivimaan koulua on remontoitu ja korjattu eikä homeongelmat meinaa tulla kuntoon. Sama vika ilmeisesti launeen koulussa. Renkomäen ala-aste vaikuttaa tosi mukavalta, mutta on aivan tupaten täynnä.
Eli tällä kirjoituksella halusin vain sanoa, että kun löydätte kivan alueen niin ottakaa selvää myös kouluista ja päiväkodeista. Esimerkiksi tuomenojan alue, jonne on paljon rakennuttu uusia taloja, sieltä on yli 4km lähinpän kouluun ja bussit kulkevat hyvin hyvin harvoin.
Siellä toimii koulut, hoitopaikat, terveyspalvelut. Ja Lahteen pääsee vartissa bussilla
olen asunut keskustassa, Kiveriössä ja nyt 9v Launeen okt-alueella, ja voin suositella lämmöllä sekä Kiveriötä että Launetta. Itse en muuttaisi Mukkulaan, Liipolaan, Ahtialaan enkä mihinkään Metsäkangas/Riihelä sunnalle.
mutta jos lapsenne tarvitsee vuoropäivähoitoa, varautukaa jonottamaan 4kk. Molemmat vuoropäiväkodit täynnä ja jonoa...
ala-asteita uhataan lopettaa jatkuvasti.
Mäkin muuttaisin Hollolaan, jos Lahteen olisin menossa. Vaikka ikuinen lahtelainen sydämeltäni tulen olemaan.
Liipola
Metsäkangas
Kärpänen
Mukkula
Kilpiäinen
Venetsia
Patomäki
...
liipola on aika "huonoa" aluetta.tai siis vastaavanlainen ku esmes suvela espoossa. (oon asunu kummassakin) laune ylipäätäsä on aluetta minne en muuttais. riihelä on ihan rauhallista,ja mukkula sekä kilpiäinen ihanaa,kaunista ja rauhallista.
lahti on hyvä paikka asua!sopivan pieni kaupunki,muttei liian iso.
liipola on aika "huonoa" aluetta.tai siis vastaavanlainen ku esmes suvela espoossa. (oon asunu kummassakin) laune ylipäätäsä on aluetta minne en muuttais. riihelä on ihan rauhallista,ja mukkula sekä kilpiäinen ihanaa,kaunista ja rauhallista. lahti on hyvä paikka asua!sopivan pieni kaupunki,muttei liian iso.
päiväkoti jonoista en osaa sanoo,itellä tyttö vartoo pääsyä kilpiäisten päiv.kotiin.
tervetuloa lahteen! :)
älä missään nimessä muuta liipolaan. Mukkulaan pidetään joidenkin mielestä myös huonohkona alueena, tosin moni sielä asuva sanoo että on (nykyään) rauhallinen ja ok paikka.
Eiköhän kaikki muut alueet ole ihan ok, paitsi tuo liipola. Sinne älä missään nimessä tai sen "rajoille". Siellä asuu kaikki maahanmuuttajat kaupungin kämpissä. Kannattaa muutenkin hieman tsekata missä niitä kaupungin kämppiä sijaitsee, esim Ahtialassa on yhdessä kohtaa rykelmä kaupungin kämppiä joten ei ehkä kannata ihan siihen viereen. Ahtiala on kyllä muuten rauhallista ja hyvää aluetta, paljon muun muassa omakotitaloja.
Riippuu nyt täysin siitä että minkä tyyppistä seutua haluaisit?
Kerros- vai rivitaloon? Jalkaranta ja Rautakankare on aina varma valinta, hiukan köyhemmille Renkomäki. Karistoon ei kannata mennä, siellä avioeroja enemmän kuin muualla.
Itse muuttaisin ihan keskustaan, lähelle kaupungintaloa. Puistokatu, Vuorikatu jne.
Itse olen asunut Liipolassa muutaman vuoden ja voin sanoa, että jollei ole pakko, älkää muuttako sinne lapsiperheen kanssa. Yksinasuvana siellä pärjää.
Nuoriso on pahasti rappiolla, on päihteiden käyttöä,ja lapset/nuoret joutuvat siellä lähes varmasti huonoon seuraan.
Yleensä mitään hankalaa/vaarallista ei tapahdu, mutta mm. hiukan hämmennyin nähdässäni ensimmäistä kertaa koronkiskurin vähän aikaa sitten.
Mutta tämänhän kaikki jo varmaan tietävät.