Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kihlajaislahjaksi pyytää rahaa?

Vierailija
04.09.2010 |

Ja jos pyytää, niin pitääkö kertoa mihin käyttöön sitä haluaa? Esim. uuteen pesukoneeseen, sohvaan, lemmenlomaan...?

Ensin ajattelin runoilla kutsuun jonkun jutun, että

krääsää ei tarvita, mutta raha on tervetullut. En keksinyt mitään hienovaraista värssyä joten jätin sen sikseen. Sukulaiset soittaa, ja kysyy, mitä haluatte, voiko sanoa että rahaa kiitos?

Meillä ei ole isoja kihlajaisia. Kotona kihlajaiskahvit n. 10-15hengelle (muutama lapsi laskettu mukaan), ja tarjoilut värkkään itse.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis tyhmiähän me oltais, jos ei sitä missään nimessä vastaanotettais.

Mutta siis rahaa meillä kyllä on, ja uskon lähipiirinkin sen tietävän.

En nyt enempää tässä kuitenkaan asiasta...

Ongelma on vaan just siinä, että ollaan ihmisiä joilla on jo kaikkea. Tiedän että meille on vaikea ostaa mitään. Siksi tiedän, että sieltä tulee sitten kaikkea väkisin keksittyä..

Kulutustavara on kanssa hyvä vaihtoehto! :)

Vierailija
22/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lahjoista kieltäytyvä, mutta tilinumeronsa suoraan antava kutsuisi minut juhliin, lahjavalinta olisi helppo: kanoja, vuohia tai puita kehitysmaahan. Eipä tulisi turhaa roinaa lahjansaajan nurkkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidimme kyllä kihlajaiset. Monet tuttavamme ovat pitäneet ja miellä sukulaiset ja ystävät kihlauksesta kuullessaan alkoivat kysellä koska pidämme.

Kutsuun laitoimme että lahjaa emme kaipaa, vaan haluamme vain läheiset juhlistamaan meille hienoa asiaa. Kuitenkin monet kyselivät mitä lahjaksi haluamme. Millekkään krääsälle ei oikeen ollut tarvetta ja päätimme sitten ilmoittaa kyselijöille että jos välttämättä jotain haluavat antaa raha paras lahja. Sen voi itse sitten käyttää tarpeelliseksi katsomaansa.

Ei meilä ainakaan kukaan tästä loukkantunut. Myöhemmin myös monet lahjan antajista olivat tietoisia että teimme sillä rahalla viikonloppu reissun Lontooseen katsomaan siskoani ja hänen vauvaansa.

Vierailija
24/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitää sanoa mihin tarkoitukseen rahaa pyydetään. Vaikka kodinkonerahastoon, kylpyläviikonloppuun tms.

Vierailija
25/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kihlajaiskutsu (siis kihlajaiskahveelle kutsu), jonka yhteydessä kerjätään rahaa on niiiiiin ahneen kuuloinen, että varmaan saa "hyvän" maineen suku- ja kaveripiirissä jos tuollaista edeas pitää miettiä. Todennäköisesti häistä tulee sitten vaatimattomatniukan budjetin häät, mutta lahjalistassa on vain kalista kamaa - tai sitten silloinkin odotellaan sitä RAHAAAh..

Vierailija
26/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kutsuun voi kirjoittaa että lahjaa ei tarvitse tuoda mukanaa, mutta jos välttämättä haluaa jotenkin muistnaa niin voi lahjoittaa pienen summan XXX:ää varten.

Vierailija
27/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihloilla kun ei juurikaan ole käytännön merkitystä, kun avioliitotkaan harvoin kestävät. Jos suhteen virallistamista haluaa, kannattaisiko ostaa sormukset ja ilmoittaa sitten häiden päivämäärä lähipiirille? No jaa, mutta kukin oikeasti tavallaan, sen sijaan lahjojen suhteen ei kyllä voi esittää toiveita. Häälahjat on asia erikseen.

Vierailija
28/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuka kehtaa lahjoittaa esim.7 euroa???

Rahastuksen maku tuosta tulee.

Vierailija
29/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kihlajaiskutsu (siis kihlajaiskahveelle kutsu), jonka yhteydessä kerjätään rahaa on niiiiiin ahneen kuuloinen, että varmaan saa "hyvän" maineen suku- ja kaveripiirissä jos tuollaista edeas pitää miettiä. Todennäköisesti häistä tulee sitten vaatimattomatniukan budjetin häät, mutta lahjalistassa on vain kalista kamaa - tai sitten silloinkin odotellaan sitä RAHAAAh..

Okei, ehkä tää oli nyt väärä paikka kysyä tätä kun en ole halukas kertomaan elämästämme enempää.

En ehkä ajatellut asiaa tarpeeksi pitkälle, kun mietin että se on jokotai; raha tai turha roina.

Nyt tuli hyviä ehdotuksia, kulutustavara, hyväntekeväisyys... Ihan turhaa en siis kirjoittanut.

Mutta olen kyllä ihmeissäni niistä vastauksista, että kihlajaiset olisivat vain rahastusta ja aivan turha juttu joita pitävät vain teinit!

Vierailija
30/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan kihlaparin vanhemmat kutsutaan kahville.

Vierailija
31/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ahneutta! *huokaus* Jos teillä on rahaa, niin kai voitte ostaa kulutustavaranne itse ja pyytää lahjat hyväntekeväisyyteen. Ai mutta siithän ei hyödy itse mitään. "Tyhmiähän oltais jos ei rahaa otettais". Minä sanoisin, että tyhmiähän olette jos rahaa otatte. Kehtaatte rahastaa rakkaudellanne. Kyllähän ne kulutustavaratkin jotain maksavat. Taitaa siis kuitenkin rahasta kikastaa. Ahneella on paskainen loppu, sanotaan.

Ongelma on vaan just siinä, että ollaan ihmisiä joilla on jo kaikkea. Tiedän että meille on vaikea ostaa mitään. Siksi tiedän, että sieltä tulee sitten kaikkea väkisin keksittyä..

Vierailija
32/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ahneutta! *huokaus* Jos teillä on rahaa, niin kai voitte ostaa kulutustavaranne itse ja pyytää lahjat hyväntekeväisyyteen. Ai mutta siithän ei hyödy itse mitään. "Tyhmiähän oltais jos ei rahaa otettais". Minä sanoisin, että tyhmiähän olette jos rahaa otatte. Kehtaatte rahastaa rakkaudellanne. Kyllähän ne kulutustavaratkin jotain maksavat. Taitaa siis kuitenkin rahasta kikastaa. Ahneella on paskainen loppu, sanotaan.

Hei, lue ensin jooko!

"En ehkä ajatellut asiaa tarpeeksi pitkälle, kun mietin että se on jokotai; raha tai turha roina.

Nyt tuli hyviä ehdotuksia, kulutustavara, hyväntekeväisyys... Ihan turhaa en siis kirjoittanut." Kirjoitin juuri.

Ei vain tullut mieleenikään tämä hyväntekeväisyys-asia, nyt tuli!

Vierailija
33/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin tuolla "Tyhmiähän oltais jos ei rahaa otettais" sitä, kun ensin kirjoitin ettei haluta rahaa, niin ikäänkuin pehmentämään sitä vaikutelmaa että ihan normaaleja ihmisiä me olemme, ja normaaleilla ihmisillä ei yleisestiottaen ole pakottavaa tarvetta kieltäytyä rahasta jos joku sitä antaa.

Vierailija
34/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kirjoitan omaani? Näin viestisi vasta kun olin omani kirjoittanut. Mutta kiva kuulla, että todella harkitset hyväntekeväisyyslahjoja! Kiitos että olet valmis avartamaan näkökulmiasi. :)

Hei, lue ensin jooko!

"En ehkä ajatellut asiaa tarpeeksi pitkälle, kun mietin että se on jokotai; raha tai turha roina.

Nyt tuli hyviä ehdotuksia, kulutustavara, hyväntekeväisyys... Ihan turhaa en siis kirjoittanut." Kirjoitin juuri.

Ei vain tullut mieleenikään tämä hyväntekeväisyys-asia, nyt tuli!

Vierailija
35/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n viesti kertookin kaiken olennaisen. En kyllä ikinä, kuunaan, kehtaisi pyytää tavaralahjojen vaihtamista rahaksi kun olen itse hyvin toimeentuleva. Todella törkeä ja ahne fiilis. Lahjoissa on tärkeintä ajatus, ei käytännöllisyys.

Jos ette halua lahjoja, ilmoitatte sen kutsussa tai ette järjestä koko juhlia. Se on teidän tapauksessanne ainoa järkevä keino toimia. Simppeliä!

Vierailija
36/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... koska toinen kirjoittaa. Mutta asia ymmärretty :)

Eikä nyt varsinaisesti ollut kyse näkökannan avartumisesta, kun tämä aloitus oli suhteellisen extempore. Kutsut laitettiin torstaina, mielestäni niin myöhään että laskin olevan perille maanantaina, mutta ennen tätä aloitusta yksi sukulainen sitten soitteli. En juuri ollut miettinyt vielä vaihtoehtoja.

Vierailija
37/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä maininnut siinä etteivät halua lahjoja, joten lahjoja tulee, se on selvä.

Tuo ap:n viesti kertookin kaiken olennaisen. En kyllä ikinä, kuunaan, kehtaisi pyytää tavaralahjojen vaihtamista rahaksi kun olen itse hyvin toimeentuleva. Todella törkeä ja ahne fiilis. Lahjoissa on tärkeintä ajatus, ei käytännöllisyys.

Jos ette halua lahjoja, ilmoitatte sen kutsussa tai ette järjestä koko juhlia. Se on teidän tapauksessanne ainoa järkevä keino toimia. Simppeliä!

Vierailija
38/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...

Eihän me toki pihalle viskota sitä ns. roinaa.

Pakko nyt sen verran avartaa tätä asiaa, että

ollaan 4kk sitten muutettu suureen taloon jonka saimme perinnöksi. Nyt alkaa olemaan osapuilleen omat tavarat paikalla ja jäämistö jaettu.

Ei vaan nyt tunnu siltä, että toivoisin hetkeen tänne mitään uutta sellaista minkä kanssa pyöritellä ja miettiä, että mihin tämä...

Ja mitä siihen hyväntekeväisyyteen tulee, niin lähtihän muuten täältäkin melkosesti tavaraa sinne. :)

Vierailija
39/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihloilla kun ei juurikaan ole käytännön merkitystä, kun avioliitotkaan harvoin kestävät. Jos suhteen virallistamista haluaa, kannattaisiko ostaa sormukset ja ilmoittaa sitten häiden päivämäärä lähipiirille? No jaa, mutta kukin oikeasti tavallaan, sen sijaan lahjojen suhteen ei kyllä voi esittää toiveita. Häälahjat on asia erikseen.

Kyllä on vielä niitäkin joille kihlaus on lupaus avioliitosta. Ja toimivat juuri niin että kihloihin mennessään kertovat myös hääpäivän, tai jos eivät virallista päivää kertovat menevänsä naimisiin vaikka 2012 kesällä (me emme tarkkaa päivämäärää kertoneet koska emme olleet vielä suunnitelleet siinä vaiheessa kirkkoa yms. ja niistä varauksistahan se päivä on kiinni, ilmoitimme vain että kesällä 2010).

Se että monet avioliitot johtavat eroon ei ole mikään syy olla juhlimatta kihlausta. Siellä joukossa on kyllä niitäkin kihlauksia ja avioliittoja jotka kestävät! Kyllä kihlauksessa on syytä juhlaan, jos kyse tosiaan avioliiton lupauksesta. Hienoahan se on kun löytää sellaisen ihmisen johon haluaa sitoutua, miksi sitä ei saisi juhlia??

Varmaan tuossa lahja asiassakin on eroja. Meillä suvussa ollut tapana oli juhla mikä tahansa että kysytään lahjan saajan toivetta. Oli sitten ristiäiset, kihlaus, rippijuhlta, ylioppilasjuhlat yms. Kyllä itsekkin laitoin kihlajaiskutsuun että toivomme tietynlaisia asitioita. Laitoin kyllä että haluamme vain juhlistaa lupaustamme avioliitosta läheisten kanssa ja tärkeintä että tulevat paikalle... ei se lahja siinä tärkein ollut. Tiesin kuitenkin että jos en sitä siihen laita suku soittelee ja kysyy mitä haluamme.

Vierailija
40/57 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sinulla se asia kunnossa!

Ja mitä siihen hyväntekeväisyyteen tulee, niin lähtihän muuten täältäkin melkosesti tavaraa sinne. :)