Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntolaina yhteiseksi vai puoliksi?

Vierailija
04.09.2010 |

Ongelma on tälläinen, olemme ostamassa asuntoa ja ottamassa sitä varten lainaa. Mieheni haluaa molemmille omat lainat, joita kumpikin lyhentää miten haluaa. Minä haluaisin yhden lainan, joka laitetaan molempien nimiin. Näin toimittiin nykyisenkin asuntolainan kanssa.

Itseä hirvittää ottaa puolikas lainasta omiin nimiin ja toinen asia on, että olen jäämässä äitiyslomalle ja sen jälkeen hoitovapaalle, joten lainanlyhennyskykyni tulee olemaan pyöreä 0. Miestä tämä ei taas kiinnosta hänen neuvonsa oli, että jos en pysty maksamaan, niin sun varmaan pitää pyytää lyhennysvapaata ja pidentää laina-aikaa. Kuinka kauan voi saada lyhennysvapaata? Yhteistä lainaa ajattelin juuri siksi, etten olisi siitä YKSIN vastuussa, vaan kun olen kotona niin mies voisi maksaa sitä ja minä toki sen mitä kykenen, mutta säästyisihän siinä päivähoitokulutkin kun olisin kotona. Miehen mielestä tuleva vauva voi mennä päiväkotiin 9kk iässä, jos en kerran pysty muuten lainaani hoitamaan. Toinen vaihtoehto on ettei muuteta lainkaan.

Siis eikö kotiäitiyttä arvosteta lainkaan? Rahanarvoista työtähän sekin on, vaikkei siitä palkkakuittia saakaan. Pahinta on että pankinjohtaja tuntuu olevan samoilla linjoilla miehen kanssa "missäs sitten ajattelit asua, kun putoat kotihoidontuelle", joo ihan ajattelin että mies voi jeesiä sen verran, kun hänenKIN lapsiaan kotona hoidan. Miehellä kuitenkin sellaiset tulot että selviäisi mokomasta lainasta yksinkin, minä sitten vaan kiristän vyötä ja nautin äitiyslomasta... Ottaa aivoon tuo pankinjohtajankin asenne, olemme kuitenkin aviopari, elatusvelvollisia toisiamme kohtaan, miten minusta tulee yhtäkkiä erillinen osa perhettämme kun putoan kotihoidontuelle? Minulla ei saisi olla oikeutta ilmeisesti asua kuin sillan alla, jos nyt kelan tuet siihenkään riittää.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteinen vai puoliksi? Miten olette selvinneet hoitovapaan aikana lyhennyksistä?

Vierailija
2/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on melko samankokoiset palkat, mutta minulla on myös muita tuloja. Ehdotin itse järjestelyä, koska meillä on muutenkin avio-oikeuden täysin poissulkeva avioehtosopimus. Tilanne on nyt se, että minä olen lyhentänyt omasta lainastani 70% ja mies vasta 20% ja siis samansuuruiset lainat ovat olleet.

Mutta sinun tilanteessasi en todellakaan suostuisi tuollaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on mennä naimisiin jos kuitenkin edelleen eletää ja ajatellaan kuin sinkut?

En ikinä suostuisi tai edes ehdottaisi moista miehelleni. Meillä on niin että tienaan yli 10 kertaa enemmän kuin mies. Laina on yhteisissä nimissä mutta minä maksan siitä kaiken. Mies on kotona lasten kanssa.

Vierailija
4/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vain pysty ymmärtämään, että kotiäiti hoitaa Molempien lasta/lapsia minimaalisell rahalla. (Pahimpia ne jotka olettavat naisen ostavan omat ja lapsen vaatteet ja puolet ruuasta ja maksavan puolet laskuista)

Pahimmassa tapauksessa saa haukut kotona makaamisesta.

Ehdota että teette niinkuin mies haluaa tämän lainan suhteen, mutta että sinä menet töihin ja mies jää kotiin vuodeksi ainkin hoitamaan lasta, katsotaan sitten mitä mieltä mies on.

Vierailija
5/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... Mutta sinun tilanteessasi en todellakaan suostuisi tuollaiseen.

Olen samoilla linjoilla, kuin tämä vastaaja. Meillä myös tilanne, jota ei voi verrata sinun tilanteeseesi, mutta jos olisin kengissäsi, niin en mitenkään suostuisi ottamaan molemmille omia lainoja. Ja jos tuo olisi todellakin syy, että pitäisi laittaa lapsi 9kk ikäisenä hoitoon, niin olen kyllä pahoillani lapsen puolesta!! Siis jos mies pystyisi lainan maksamaan, mutta lapsen hyvinvoinnin kustannuksella pakottaisi sinut palaamaan töihin ja laittaisi lapsen hoitoon, niin huhhuh..

Vierailija
6/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei millään pahalla...

Mitä vittua se pankinjohtajalle kuuluu, ootko sä hoitovapaalla vai millä. Meillä mä jään hoitovapaalle tammikuussa ja tähän mennessä mun tililtä on koko ajan yhteistä lainaa maksettu. Nyt saa mies puolestaan maksaa lainaa, en missään nimessä laita lastani 10kk:n ikäsenä hoitoon. Meillä kuitenkin on siihen varaa et jonkin aikaa olisin kotona tytön kanssa. Jos ei mun miehelle tää olis käyny niin sitten olisin harkinnut tosissani omakotitalomme myyntiä ja vuokralle lähtöä. Lapset ovat pieniä vaan kerran ja jos on vähänkään rahan puolesta varaa niin tottakai haluan olla lapsen kanssa vielä kotona, kyllä sinne päivähoitoon kerkeää myöhemminkin.

Mut tää oli vaan mun mielipide..

Vierailija
7/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noin yleisellä tasolla miehesi asenne kuulostaa sellaiselta, etten moisen ukon kanssa lähtisi asuntokaupoille lainkaan. Tietääkö miehesi, että aviopuolisoilla on keskinäinen elatusvelvollisuus?

Vierailija
8/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa todellakin puolestasi! Onhan se lapsi hänenkin - eikö hän ajattele, että lapsen on paljon parempi olla äidin kanssa ensimmäiset vuotensa, kuin jossain tarhassa, jossa on paljon muita lapsia, jotka voivat opettaa huonoille tavoille, eikä kerhotädeistäkään aina tiedä, kuinka ketäkin kohtelevat. Kotona saa opettaa pienestä pitäen lapselle niitä arvoja, jotka ovat itsellekin tärkeitä. Minun entinen avomieheni ajatteli samalla tavalla, kuin sinun miehesi, siksikin koen asian niin läheiseksi. Hänen mielestään minun olisi pitänyt säästää ensin rahaa, että voisin jäädä lapsen kanssa vain "lomailemaan", että hän ei minua alkaisi elättää... Siis herranjumala! No, hän on totisesti onneksi entinen mies ja nykyinen aviomieheni arvostaa sitä, että hoidan pientä lastamme kotona ja pitää minua muutenkin tasavertaisena kumppanina. Meilläkin on edessä asuntolainen ottaminen ja se on yhteinen. En ikinä omilla tuloillani voisi edes ottaa lainaa puoliksi. Toivon, että saat miehesi tajuamaan, kuinka arvokasta lapselle on olla äidin kanssa kotona. Ei se raha ole kaikki kaikessa.

Vierailija
9/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, en ostaisi asuntoa tuollaisen miehen kanssa.

Lasen tulo muuttaa KOKO PERHEEN taloudellista tilannetta, ei pelkästään äidin.

Sinuna laittaisin miehelle kovat piippuun. Joko laina on yhteinen ja hän vastaa äitiysloman ja hoitovapaan ajan enemmistöstä kustannuksistanne tai toisena vaihtoehtona on erilleen muutto. Kyllä, olen aivan tosissani.

Vierailija
10/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vastaavanlaisen tapauksen joka halusi vaimonsa maksavan kaikista laskuista puolet, myöskin hoitovapaalla. Piti omat rahansa ominaan ja kulki ja reissasi ja vaimo maksoi hoitorahasta kaikki laskunsa ilman että käteen jäi mitään. Piti vaimon velvollisuutena myöskin lasten ylläpidon ja 100% hoidon kun kerran kotona oli.

Toivottavasti ymmärrät huolehtia että asunto ja mahdollinen tontti (talo kuuluu tontin omistajalle lain mukaan jos tontti vain toisen nimissä) myöskin kirjataan 50% sinun omistamiksesi. Huolehdi myöskin että jos asuntoon jotain ostat säästät kaikki kuitit ja tositteet että pystyt todistamaan omistajuutesi.

Tehkää ehdottomasti myöskin avioehto jos olette naimisissa. MUISTATHAN HUOLEHTIA SIITÄ ETTÄ MIES MAKSAA PUOLET LASTEN KAIKISTA MENOISTA. Jos joudut yksin huolehtimaan lasten hoidosta ilman että mies siinä autta niin laittakaa avioehtoon myöskin kohta jossa sovitte miten mies sinulle korvaan sen ettei itse ota osa lasten hoitoon.

Ehdottomasti kaikki kannattaa laittaa paperille että sinun tulevaisuutesi ja lastesi tulevaisuus olisi turvatumpi. Muistuta myöskin miestä että jos et pysty lainaa maksamaan niin puolet asunnosta siirtyy pankin omistukseen.

Henkilökohtaisesti en ostisi yhteistä asuntoa vastaavassa tilanteessa koska parisuhde merkitsee toiseen sitoutumista ja yhteisiä velvollisuuksia ja vastuuta. Varsinkin jos hankitaa vielä lapsi.

Itse en myöskään hankkisi lasta noin itsekkään miehen koska jos hän haluaa lapsen ja asunnon sinun kanssasi on hänen myöskin huolehdittava siitä ettei sinun elintasosi romahda. Parisuhteessa ei ole alistettuja puolisoita.

Päätös on yksin sinulla, mies tuskin kauheasti pohtii niitä asioita koska hänelle jää sitä enemmän käyttörahaa mitä vähemmän sinulle jää. On päätös mikä tahansa muista laittaa kaikki näkyvästi ja lainmukaisesti paperille. SOPIMUKSIA SOPIMUKSIA (anteeksi huuto mutta on todella tärkeää).

Jaksamista

Vierailija
11/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieshän siis joutuu joka tapauksessa maksamaan suurimman osan elämisestämme kun jään äitiyslomalle/hoitovapaalle ja tulot putoaa. Ei siinä mitään näin oli esikoisenkin hoitovapaan aikana. Huoleni on se että ½ laina olisi yksin minun vastuullani ja jos en pystyisi sitä hoitamaan, miestä tuskin kiinnostaisi koska sehän on minun nimissä. Siksi minusta yhteinen olisi paljon parempi. Mies nyt totesi itsekin ettei vauvaa noin pienenä halua hoitoon laittaa, eli voisin olla kotona (hänen elätettävänä), mutta miten ihmeessä hoidan omaa lainapuolikastani jos olen 2v. kotihoidontuella :(

Toisinpäin ei käy että minä menisin töihin ja mies jäisi kotiin, koska tuloni ovat n. 1/3 miehen tuloista, emme selviäisi sillä ikinä. Miehen tuloilla kevyesti ja hänelle jää kuulemma vielä säästöönkin, kun taas minulta menee ihan kaikki lainanhoitoon, säästöön ei mitään ja laina-aikakin olis ihan tapissa, mies aikoo maksaa oman osuutensa muutamassa vuodessa :((( eli minä siis köyhistelen seuraavat 30v lainan kanssa vaan siksi että olen halunnut hoitaa lapset kotona, ei kai tämä näin voi mennä.

Vai pitäisikö tehdä niin että omistaisin pienemmän osuuden asunnosta esim. 30/70 tai 40/60? Ei kai se käytännössä mitään vaikuttaisi? Sehän vaikuttaisi vaan siihen että minun lainani olisi pienempi ja erotilanteessa talo jäisi tod.näk. miehelle kun isomman osan omistaa. Kokemuksia tälläisestä järjestelystä?

Ap

Vierailija
12/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen normaalia avioliittoa, jossa tietysti kaikki on yhteistä.

Vierailija
13/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meneekö kiinteistönkulut puoliksi vai meneekö nekin sitten 60/40?

Vierailija
14/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni osoittautui mulkvistiksi,valehteli, kävi vieraissa jne., mutta perkules sentään, me ostettiin asunto puoliksi ja vain hän maksoi lainaa. Mä olin kotona siihen saakka kunnes lapset menivät kouluun. Mulla oli nettitunnukset sen tilille ja käytin palkkansa miten halusin, mies sai viikkorahaa :-)

Meillä riideltiin kaikesta mahdollisesta (kuten toisen maailmansodan strategioista), mutta ei ikinä rahasta, kotitöistä tai lastenhoidosta. Aiemmasta liitosta oleva lapseni sai tasan yhtä paljon kaikkea kuin yhteisetkin lapsemme, eipä mies kysellyt millä rahalla kustansin tytön yksityisen koulun, oikomishoidon tai lääkärikäynnit Dextrassa.

Oikeastaan mulla taisi olla aika hyvä mies.

Ja hei, ihan peto punkassa :-D

Vierailija
15/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota minä maksan. Mies on sen verran suurpiirteinen raha-asioiden hoidossa, etten ikinä jättäisi niin tärkeää makettavaa hänen huolehdittavakseen. Aina saisin kuitenkin vahtia, että tilillä varmasti riittää katetta lainanperimispäivänä.

Mies maksaa sitten vastaavasti muita menoja.

Vierailija
16/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä todella nopeasti lähtisin vetää ja jättäisin tollasen miehen yksin ostelee asuntoja.

Kuvitteleeko todellakin sun miehesi että jäät kotiin hoitamaan teidän yhteistä lasta ja hän ei maksa sinulle siitä esim palkkaa ???

ota akka järki käteen, olet sen meinaa hukannut ja kauan aikaa sitten.

Mies saa sitten maksaa sulle kunnon elarit, tuskin ottaa lastaan luokseen asumaan, kun on noi idiotti. Pankinjohtaja taitaa olla ukkosi sukulainen ?

Vierailija
17/17 |
04.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ei ihan sukulainen mutta oikein hyvä tuttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme