Miten uskallatte viedä pph:lle kun ei ole mitään valvontaa
tai toista aikuista katsomassa mitä siellä seinien sisällä tapahtuu. Entä kotien turvallisuus, valvotaanko niitä mitenkään? Entä hygienia esim. ruokaa laittaessa? Saako pph polttaa tupakkaa? Missä lapset ovat sillä aikaa kun pph on tupakilla?
Kommentit (40)
Onko tämä perustava epäluulo kanssaihmisiä kohtaan jotenkin kovin yleistäkin?
Uskalsin vaikka jännitti.
Kävimme kerran tutustumassa kotiin ennen aloitusta. Suuri helpotuksen huokaus: koti oli siisti, kolme hyvin kasvatettua omaa lasta. Kyllä se näytti hyvältä -- ja oli sitä myös.
Lähipiirissä sattui just tapaus, missä pph kuritti lasta niin, että lapsi oli ihan mustelmilla. Nipisteli yms.
Päiväkodissa on sentään ehkä vähän enemmän kontrollia, kun on muitakin aikuisia paikalla. Pitäisi tuntea pph todella hyvin, että uskaltaisin jättää.
Lisäks sitte vielä se, että varahoitopaikka on päiväkoti. Se on ihan pienelle lapselle kauhun paikka, kun yhtäkkiä viedäänkin ihan vieraaseen paikkaan vieraiden ihmisten keskelle! Siis esim. jos pph tai sen lapset onkin kipeänä.
en olisi uskaltanut luottaa pph:lle. Mitä jos pph olisikin ollut joku elämäänsä kyllästynyt, pakon edessä pph:ksi ryhtynyt tyyppi, joka olisi nipistellyt lapsia tms.
Joo, ihan hullua ajatella näin, mutta päiväkodissa hoitajat vahtivat myös samalla toisiaan :-).
Inhoaa työtään ja niitä lapsia. Juoruaa perheiden asiat.
Eli en ihmettele.
Olin lapsena pph:lla, joka lörpötteli puhelimessa tai ompeli yksinään toisessa huoneessa. Oltiin keskenämme.
Ainahan se aluksi epäilyttää, mihin vain lapsensa vie hoitoon, miten homma lähtee toimimaan. Onko hyvä paikka, onko hoitajat hyviä, viihtyykö lapsi?
Itse tiesin, kenelle lapsi menee hoitoon. Tiesin, että pph oli monta vuotta alalla ollut. Kuulopuheista kuulin ainoastaan hyvää. Ensimmäisellä tapaamisella oli kuitenkin jännitystä ilmassa itsellä, kun näin hoitajan ensi kertaa ja hiukan jäi arveluttava olo. Mutta pian näin, kuinka hyvin poika hoidossa viihtyi.
Ei kuule lapsi hoitoon niin iloisella mielellä jää eikä lähde karkuun hakijaa, kun kotiin pitäisi lähteä, jos perhepäivähoitajalla hirvittävän ikävää olisi.
Joten hyvillä mielin jätin lapsen perhepäivähoitajalle.
Pienessä kylässä äkkiä puheet kiirivät, jos joku hoitopaikka huono olisi.
Asunto kieretään läpi, mutta meillä eivät edes katsoneet kylppäriin. Olisi voinut olla ihan missä kunnossa vaan. Tupakoinnista ei kysytty. No en kyllä tupakoi.
Sanoisin että se pitää vaan luottaa, niin perhepäivähoitajaan kuin päiväkotiinkin. Tai sitten hoitaa lapsensa itse.
Siksi lapsi meni 1,5-vuotiaana päiväkotiin.
Itselläni ei ole pelkästään hyviä kokemuksia edes kasvatusalan ammattilaisista, saati sitten täysin koulutusta vailla olevista ihmisistä.
Miten 1,5-vuotias osaa kertoa, jos hoidossa on tehty jotain hämärää?
Kummallista jeesustelua. Minun työuran ajalla, olen ollut 9 vuotta hoitoalan töissä, (välillä siis myös päiväkodeissa tai vastaavissa töissä) on tullut kerran vastaan tilanne missä perhepäivähoitaja menetti työnsä. Ja kyllä tähän syy löydettiin ihan valvonnan ja vanhempien juttujen perusteella, eikä tilanne ollut kauaa ehtinyt kestää.
pph:ksi rahapulassa... :(
No perhepäivähoitajanahan sitä vasta tienaakin...
Meitä mahtuu moneen junaan. Sadisteja voi olla ihan missä ammattiryhmässä tahansa. Kuka tahansa, vaikka lapsen sukulainen tai perheenjäsen, voi vahingoittaa lasta...
pph:ksi rahapulassa... :(
No perhepäivähoitajanahan sitä vasta tienaakin... Meitä mahtuu moneen junaan. Sadisteja voi olla ihan missä ammattiryhmässä tahansa. Kuka tahansa, vaikka lapsen sukulainen tai perheenjäsen, voi vahingoittaa lasta...
Niin totta, valitettavasti. Useimmiten kai lapsen pahoinpitelijä perheestä löytyykin.
muu ammattiryhmä on yksin lasten kanssa koko päivän vuoden ympäri?
minulla on ollut kahteen otteeseen pph naapurissa.
Ensimmäinen juorusi kaikki perheiden asiat, oli jotenkin hirveän kylmäkiskoinen lapsia kohtaan, vanhemmille tietysti mielinkielin.
Näin häntä paljon hoitolapsineen kun oltiin taloyhtiön leikkipaikalla samaan aikaan.
Toinen oli vanhempi nainen, hermoheikko joka kesäviikonluppuna konttasi kännissä orapihlaja-aidan alla?! Sai varoituksen, muista syistä tosin, ja joutui luojan kiitos lopettamaan.
että en veisi pph:lle. Juuri sen takia, että ei voi tietää, mitä siellä tapahtuu... ja kun paikalla on vain yksi aikuinen, jolle voi sattua jotain. Siksi päiväkoti, vaikka pph:ta kuinka muuten pienille suositeltaisiin.
t. Nuoremman lapsensa myös 1,5-vuotiaana päiväkotiin laittanut
Muu vaihtoehto on laitosmainen päiväkoti.
Missä sielläkin voi tapahtua vaikka mitä.
Tietty varautuneisuus elämässä on ok, mutta liika on aina liikaa.
muu ammattiryhmä on yksin lasten kanssa koko päivän vuoden ympäri?
Hiio hoi,äly hoi! Aloitin nyt ensimmäinen päivä kunnallisena hoitajana, omia on kaksi joista en tietenkään saa mitään ja hoitolapsia kaksi joista yhteensä noin 800e käteen, joten rahan takiahan tätä ei tehdä. Siihen rahaan sisältyy jo kulukorvaus, josta pitää hankkia ruuat ja askartelut.
Yhdyn kyllä aloittajaan, siinä mielessä, että oman työni (olen tehnyt aikaisemkin samaa) myötä olen nähnyt hoitajia laidasta laitaan.
Kyllä niitä kultajyviä on joukossa, vaikka aika happamia ja leipiintyneitäkin joukkoon mahtuu.
Kuljetin viime vuoden poikaani kerhoon ja niin nätisti kaikki pph:oitajat lapsille jutteli ynms. kehuivat piirrustuksia, mutta aika teennäiseltä he kyllä kieltämättä kuulostivat, ajattelin silloin, että noille en ainakaan veisi.
Yksi onneksi osoittautui joukosta oikein aidoksi ja välittäväksi, sen aika nopeasti huomasi, että hänellä on aito lämmin suhde lapsiin!(päälle 50 hoitaja) Hauska ja leppoisa hoitaja.
Itse teen työtäni sydämmellä ja koen tämän olevan kutsumus työ, niin vaativa ja arvokas asia, (uskollisena Juman edessä, se mitä muut eivät näe niin Jumala näkee, niin hyvässä kuin pahassakin). En tietenkään missään tilanteessa pura esim. omaa väsymystäni lapsiin, vaan vedän sitten vaikka suklaalevyn napaani, että jaksan olla empaattinen ja huomioiva, jos on huonompi päivä joukossa.
Sitäkin varmasti on ,että riuhdotaan ja tuupitaan lapsia. Esim. linja-autissa aika tylysti olen nähnyt hoitajan pitävän lasta hereillä ruoka-aikaan, vaikka pää roikkuu rattaista niin tökitään hereille ja pidetään selkänoja pystyssä tiukkaan sävyyn.
meidän kunnassa kävi esimies tarkastuskäynnillä kerran ennen aloitusta.
toimin 1,5v pphna ja esimies kävi meillä kerran kattomas touhua ja silloin lapset nukkui eli eipä kauheesti valvota.. pitää vaan olla tuntosarvet koholla ihmisten suhteen..
näin juuri toiselta puolelta muita hoitajia (eittämättä kaikki kohta eläkeikäsiä) niin sanoinkin etten kellekään heistä laittais lapsiani..säännökset vähän hukassa..ei vaan jaksa kolotaa sinne tänne..ja tonkin äiti on tommonen ja tommonen.. en edes jaksanu kuunnella niitä juttuja ja sitä niin eri tapaa toimia niin eipä treffattu muita hoitajia puistoillessa. tiedän olleni hyvä hoitaja mutta ei vaan jaksanu jatkaa enää kun tuli vaihtoehtokin. palkka tosi surkea ja arvostus samanmoinen..
päivän mittaan. Kuluisi hilpeissä merkeissä lasten viihdyttäminen.
Yks ämmä otti yöpaidassa lapsia vastaan ja muniaan kaiveleva turja hiihteli siellä kämpässä.
Kyllä perhepäivähoitoakin valvotaan, ja huomaahan sen lapsesta jos on huonot oltavat.
Meillä oli siitä ihanteellinen tilanne, että tunsimme perheen lähes koko eliniältäni:) Paras hoitopaikka ikinä.