Pakkoruotsi pois ja välittömästi! Kuka osaisi laatia asiallisen kirjoituksen
Kommentit (67)
Ei kuule nuo asiat niin nopsaan tapahdu. Ikävää jos itse et pärjännyt ruotsin opiskelussa kouluaikoinasi.
pakkohistorian, pakkoliikunnan ja pakkomatematiikan.
Voi taivahan talikynttilät, voiko enää kuluneempaa vitsiä ollakaan. Eipä tuo ruotsi rinnastu näihin aineisiin mitenkään.
lempiaineeni koulussa. Paljon hyötyäkin siitä on ollut.
lempiaineeni koulussa. Paljon hyötyäkin siitä on ollut.
Niin no, tuskinpa kukaan olisi kieltämässä ruotsin kielen opiskelua valinnaisena aineena jatkossakaan.
ruotsinopetus pitäisi lakkauttaa ja millä ihmeen ilmveellä tekisit sen maassa, jossa on 2 virallista kieltä? Täällä on saatava palvelua kehdella kielellä ja siksi ruotsia on osattava.
JÄRKEVÄN kielen opiskeluun.
Olkoon se sitten ranska, espanja, saksa, kiina, venäjä tai ihan mikä tahansa.
Aivan järjetöntä opiskella ruotsia. Kieltä jolla ei ole mitään arvoa maailmalla.
ruotsinopetus pitäisi lakkauttaa ja millä ihmeen ilmveellä tekisit sen maassa, jossa on 2 virallista kieltä? Täällä on saatava palvelua kehdella kielellä ja siksi ruotsia on osattava.
Mitäköhän tekemistä näillä asioilla on toistensa kanssa? Ei kerrassaan mitään. Etelä-Afrikassa on yli 10 virallista kieltä. Onkohan kaikki pakollisia aineita koulussa? :) Ja muuten, ennen peruskoulua ei ollut kaikilla pakkoruotsia. Mitenkäs tämä oli mahdollista?
Ei ole mitään pakkoa saada palvelua kahdella kielellä. Vain viranomaisilta, mutta sielläkään ei kaikkien tarvitse osata molempia kieliä.
Ei sitä niin vain poisteta. En ymmärrä, kuinka tästä asiasta aina jaksetaan vääntää. Eikö todella ole tärkeämpiä asioita mietittäväksi? Itse olen todella iloinen, että ruotsia piti koulussa opiskella, tarvitsen päivittäin sitä työssäni.
eduskunnan eteen! suuria pahvikylttejä ja kansainvälistä mediaa paikalle ;) ja useamman kerran jos tilanne vaatii. ihan turha sitä on vessojen seinille kirjoittaa.
Ei sitä niin vain poisteta. En ymmärrä, kuinka tästä asiasta aina jaksetaan vääntää. Eikö todella ole tärkeämpiä asioita mietittäväksi? Itse olen todella iloinen, että ruotsia piti koulussa opiskella, tarvitsen päivittäin sitä työssäni.
Aloittaja puhuikin pakkoruotsista, ei ruotsin virallisuudesta.
pakkoruotsin poistamista. Kannatan silti lämpimästi myös ruotsin kielen opiskelua. Tulevaisuudessa, sitten kun pakkoruotsi on poistettu, ruotsin kieltä vapaaehtoisesti opiskelevat ovat etulyöntiasemassa niihin työpaikkoihin (esim. valtion virat), joissa vaaditaan ruotsin kielen taitoa.
pakkoruotsin poistamista. Kannatan silti lämpimästi myös ruotsin kielen opiskelua. Tulevaisuudessa, sitten kun pakkoruotsi on poistettu, ruotsin kieltä vapaaehtoisesti opiskelevat ovat etulyöntiasemassa niihin työpaikkoihin (esim. valtion virat), joissa vaaditaan ruotsin kielen taitoa.
Pakkoruotsin poiston myötä on myös käytännön pakko poistaa yleinen ruotsin taidon vaatimus valtion viroista. Jatkossa kielitaitovaatimus on tehtäväkohtainen.
Ruotsi oli lempiaineeni koulussa. Paljon hyötyäkin siitä on ollut.
mutta en ole sitä koskaan käyttänyt.
Harmittaa kun en sen sijaan voinut esim lukea venäjää
joilla ei itsellä ole ollut riittävästi lahjoja opiskella useita aineita koulussa.
Jos riittää älyä ja ahkeruutta niin ei se silloin haittaa tippaakaan, vaikka ruotsiakin siinä muun ohella opiskelisi.
Voisitko kenties laittaa sellaisen tänne jos et halua adressia omalla nimelläsi.