Lapsella muslimikaveri, nyt ihmettelee, onko Allah vai Jumala totta
Itse en usko kumpaankaan enkä ole asiasta puhunut lapsen kanssa, mutta lapsi on saanut päiväkodissa ja koulussa tuhdin annoksen uskontoa. Miten sille nyt pitäisi sitten vastata?
En halua loukata kaveriperhettä enkä koulun uskovia opettajia, mutta miten ne kaikki jumalat selitetään lapselle oikeiksi ja mahdollisiksi, kun uskonnoissa kumotaan toiset uskonnot. Huoh...
Kommentit (24)
islamilaiset vaan kutsuu Allahiksi ja me suomeksi Jumalaksi.
Mä oon lasten kanssa puhunut ihan rehellisesti, että jotkut ihmiset uskoo Jumalaan, toiset johonkin muuhun jumalaan jne. Ei olla tehty siitä mitään numeroa, kerrottu vain, että jokainen voi uskoa mihin haluaa ja sitä pitää kunnioittaa.
että on vain yksi Jumala. Ja vain uskomalla tähän Jumalaan voi pelastua. Onhan siinä iso ristiriita, jos opettaja auktoriteettina kertoo näin ja mä sitten sanon, että jokainen voi valita, mihin haluaa uskoa. Menee pohja opettajan uskottavuudelta.
Islam ja krsitinusko kumpuavat samoista juurista, joten tuon selittäminen on ihan helppo juttu. Mutta sitten kun pitää alkaa selittämään Krisnan, Buddhan ja ties minkä taivaankappaletta usonnon näkökulmasta, voi tehdä tiukkaa .D
Allah on arabian kielellä jumala. Ehkä sen voisi lapselle kertoa mitä Allah tarkoittaa suomeksi?
että on vain yksi Jumala. Ja vain uskomalla tähän Jumalaan voi pelastua. Onhan siinä iso ristiriita, jos opettaja auktoriteettina kertoo näin ja mä sitten sanon, että jokainen voi valita, mihin haluaa uskoa. Menee pohja opettajan uskottavuudelta.
Jos haluat tutkia historiaa niin huomaat asian olevan näin.
Juutalaisten Jahve, kristittyjen Jumala ja muslimien Allah ovat yksi ja sama Jumala.
Onko ope joku hihhuli? Valitus rehtorille!
meillä tosin ainakin poika puhuu suomalaisille Jumalasta, jos nyt jossain kummassa yhteydessä siitä puhuisi.
Tietysti nyt ramadanina lapset ihmettelee paastoamista ja vertailee juhlia (joulua ja iidiä) jne ja kyselee mun huivista, mutta eipä nuo normaalisti paljoa ihmettele, aika jännä jos lapsellasi on tällaista syvällisempää pohdintaa aiheesta.
No kun uskonnon tunneilla on opetettu että on vain yksi Jumala.
tunnustuksellista on teillä uskonnon opetus.
Ei meillä uskonnossa ole koskaan tuollaista opetettu; ei minulle itselleni eikä yhdellekään lapsista.
Kyllähän uskonnon opetuskin on teoriaa, ei julistusta.
Siis kerrotaan, että näin uskotaan kristinuskossa mutta eihän se ole mikään absoluuttinen totuus. Kyse on nimenomaan USKOSTA.
Mä en vaan näe tuossa mitään ongelmaa.
Siis kerrotaan, että näin uskotaan kristinuskossa mutta eihän se ole mikään absoluuttinen totuus. Kyse on nimenomaan USKOSTA. Mä en vaan näe tuossa mitään ongelmaa.
sitten saa opettaa islamintunnilla, että Allahin sana ja Koraani ovat yksi ja ainoa totuus? Näetkö tässä mitään ristiriitaa?
jos on ihan pakko jotain kantaa ottaa. Tai voit sanoa että toiset uskovat sitä ja toiset tätä.
Allah todellakin tarkoittaa jumalaa mutta eri uskontoja ja erilaisia oppeja ovat. Kilpailevat keskenään.
jos tuollaista soopaa siellä puhuttaisiin. Eihän sen ole tarkoitus olla tunnustuksellista vaan kertoa faktat tyyliin Raamatun mukaan sitä ja tätä ja että kristinuskon mukaan uskotoaan niin ja näin. Pitää tehdä selväksi että jotkut uskoo näin mutta ei missään nimessä väittää että joku jumala olisi olemassa!
Onneksi ope ei ole uskonnollinen eikä ja lapsikin synnynnäinen skeptikko....
Siis kerrotaan, että näin uskotaan kristinuskossa mutta eihän se ole mikään absoluuttinen totuus. Kyse on nimenomaan USKOSTA. Mä en vaan näe tuossa mitään ongelmaa.
sitten saa opettaa islamintunnilla, että Allahin sana ja Koraani ovat yksi ja ainoa totuus? Näetkö tässä mitään ristiriitaa?
Ääh, olisi pitänyt olla tarkempi. Usko mikä usko, ihan sama. Jokainen uskokoon mihin haluaa. Jos joku puhuu sitä totuutena, niin suotakoon se heille, kunhan toinen (lapsi) tietää, että ei ole mitään yhtä oikeaa totuutta. Ja sen vuoksi mun mielestä ei ole mitään ongelmaa puhua tästä lapselle.
Täällä ulkomailla asuvana tähän on joutunut törmäämään jo niin monelta eri kantilta. Jo omassa suvussakin on eri uskontoja. Lapsen luokkakaverit edustaa montaa eri maailmankatsomusta. Yksi lapsen parhaista kavereista tulee perheestä, jossa uskotaan vaikka mihin paranormaaleihin juttuihin ja lopun ajan ennustuksiin - niitä on kyllä yhdessä pohdittu moneen otteeseen. Luokalla on myös juutalaisia, muslimeja, ainakin yksi hindu, eri sortin kristittyjä, ateistiperheiden lapsia... mitä kaikkea.
Näistä asioista meillä vaan keskustellaan paljon. Itse olen sanonut, että minä en usko mihinkään Jumalaan, mutta että maailmassa on paljon eri ihmisiä, joista jotkut uskoo että... jne. Vähän vanhempana lapsi on kyllä joskus tivannut että no mistä sen sitten tietää kuka on oikeassa? Kyllä sen huomaa lapesta, että jonkinlainen tarve lopullisiin totuuksiin ja näin se on -tyyppisiin vastauksiin on olemassa, mutta minkäs teet.
Sanot, että eri ihmiset uskoo eri tavoin ja erilaisiin asioihin eikä kukaan voi oikeasti tietää, mikä on "oikea" tapa.
Vaikeaksi homma menee, kun lapsi kysyy, mihin sinä uskot, jos sulla ei mitään selvää kantaa asiaan ole.
parhaiten uskontojen erilaisuutta sietää lapsi, jonka vanhemmilla on selkeä vakaumus. Tätä perustaa vasten voi sitten peilata muiden uskomuksia. Jos oma katsomus on epäselvä, erot vain hämmentävät ja hermostuttavat.
parhaiten uskontojen erilaisuutta sietää lapsi, jonka vanhemmilla on selkeä vakaumus. Tätä perustaa vasten voi sitten peilata muiden uskomuksia. Jos oma katsomus on epäselvä, erot vain hämmentävät ja hermostuttavat.
Ongelmia tulee sitten siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa kyseenalaistaa vanhempiensa vakaumuksen... ;-)
Kerrot, että toiset ihmiset uskoo Allahiin, toiset Jumalaan. Ja jokainen voi itse valita, mihin haluaa uskoa. Tai olla uskomatta. Eikä sun tarvitse omaa mielipidettäsi edes kertoa, anna lapsen miettiä itse.